ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Αυγούστου 2003
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΑΣΟΚ - ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
«Ναι» στην αυτοκρατορία των εφοπλιστών

Ρυθμίσεις ανάλογες της ...παναμαϊκής νομοθεσίας για την εξυπηρέτηση του εφοπλιστικού κεφαλαίου, καταγγέλλει το ΚΚΕ

Με το ΠΑΣΟΚ και τη Νέα Δημοκρατία να το υπερψηφίζουν ξεκίνησε χτες στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου για τη δημιουργία εταιριών εκμετάλλευσης πλοίων αναψυχής. Το νομοθέτημα καταψήφισε το ΚΚΕ, κάνοντας λόγο για «πακέτο παροχών» προς το εφοπλιστικό κεφάλαιο.

Οπως επισήμανε ο εισηγητής του ΚΚΕ, Νίκος Γκατζής, η ουσία του νομοσχεδίου συνιστάται κατ' αρχήν στις προϋποθέσεις δημιουργίας εταιρίας εκμετάλλευσης πλοίων αναψυχής μιλώντας για ρυθμίσεις ανάλογες της ....παναμαϊκής νομοθεσίας μέσω της δημιουργίας πολυμετοχικών εταιριών, με αποτέλεσμα να «αναγορεύονται οι εφοπλιστές σε κράτος εν κράτει» τονίζοντας ότι στην «καρδιά του νομοσχεδίου επιλέγεται η επέκταση της ισχύουσας αντιδραστικής νομοθεσίας». Ιδιαίτερη αναφορά έκανε επίσης στο θέμα του φορολογικού καθεστώτος μιλώντας για «προκλητικές φοροαπαλλαγές» και «προίκα που ετοίμασε η κυβέρνηση μέσω του Γ. Ανωμερίτη» και «δίνεται χωρίς τον παραμικρό δισταγμό» παρέχοντας «σκανδαλώδη υπερ-προνόμια» στους εφοπλιστές. Επίσης ο Νίκος Γκατζής τόνισε για την οργανική σύνθεση στα πλοία αναψυχής ότι προβλέπεται «παραπέρα μείωση προσωπικού θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή των επιβατών» αφού «δεν προβλέπεται ούτε προσωπικό μηχανής» θυμίζοντας ναυάγια που υπήρξαν πρόσφατα όπως αυτό του κρουαζιερόπλοιου «Κέλι Κρούιζ».

Ο βουλευτής του ΚΚΕ χαρακτήρισε τον προτεινόμενο νόμο «νομοσχέδιο - κρίκο ενίσχυσης των αναδιαρθρώσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης» που συμπληρώνει την ισχύουσα νομοθεσία και συνιστά «κατάφωρη παραβίαση των δικαιωμάτων των ναυτεργατών», «εκτίναξη στα ύψη των ναύλων». Επίσης αναφέρθηκε στο θέμα του δουλεμπορίου σημειώνοντας ότι «εφοπλιστές των πλοίων αναψυχής μεταφέρουν οικονομικούς μετανάστες κερδίζοντας εκατομμύρια δολάρια». Αναφερόμενος στις τοποθετήσεις των εισηγητών του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας, ο Νίκος Γκατζής έκανε λόγο για «πλειστηριασμό πριμοδότησης των εφοπλιστών» σημειώνοντας πως αμφότεροι επιχείρησαν να δώσουν «διαπιστευτήρια στο ναυτιλιακό κεφάλαιο».

Από την πλευρά της κυβέρνησης, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Γιώργος Πασχαλίδης, μίλησε για εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου πλαισίου με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της εμπορικής ναυτιλίας με βάση τις απαιτήσεις της διεθνούς αγοράς. Επισήμανε ότι πρόκειται για έναν κλάδο με συναλλαγματοφόρα δραστηριότητα τονίζοντας ότι στόχος του ΥΕΝ είναι η επιστροφή των πλοίων υπό την ελληνική σημαία. «Το νομοσχέδιο κινείται σε θετική κατεύθυνση» επισήμανε η βουλευτής της ΝΔ Παρθένα Φουντουκίδου σημειώνοντας ότι η αξιωματική αντιπολίτευση έχει επιμέρους παρατηρήσεις. Δίνοντας το στίγμα των ...παρατηρήσεων αυτών, ζήτησε την κατάργηση του ΦΠΑ στο σύνολο των δραστηριοτήτων των εταιριών πλοίων αναψυχής καθώς και του ΦΠΑ στις διαδικασίες μετατροπής των πλοίων σε κρουαζιερόπλοια. Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε ο ΣΥΝ, ενώ η εισηγήτριά του, Μαρία Δαμανάκη ζήτησε «οι φοροαπαλλαγές να συνδεθούν με την απασχόληση, την προστασία του περιβάλλοντος και τα μέτρα ασφάλειας» αίτημα το οποίο δεσμεύτηκε να εξετάσει ο Γιώργος Πασχαλίδης.

ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ
Χωρίς πλήρωμα, χωρίς φόρους

Τη ριζική τους αντίθεση στην επιχειρούμενη προσπάθεια της κυβέρνησης να επεκτείνει το νεοαποικιοκρατικό θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη ναυτιλία και στον τομέα των πλοίων αναψυχής, εκφράζουν για μια ακόμη φορά τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ με αφορμή τη συζήτηση στη Βουλή του νομοσχεδίου για τη «Ναυτιλιακή Εταιρία Πλοίων Αναψυχής». Το νομοσχέδιο προβλέπει την επέκταση των προκλητικών φοροαπαλλαγών και στους εφοπλιστές των πλοίων αναψυχής, δίνει τη δυνατότητα στους πλοιοκτήτες να εναλλάσσουν το χαρακτήρα των ιδιωτικών πλοίων σε επαγγελματικά πλοία αναψυχής και το αντίστροφο, ενώ ταυτόχρονα ανοίγει το δρόμο για την παραπέρα συρρίκνωση των οργανικών συνθέσεων στα πλοία μέχρι και την κατάργηση του πληρώματος μηχανής.

Το νομοσχέδιο αποτελεί συνέχεια των αντιναυτεργατικών νόμων που η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ψήφισε το Σεπτέμβρη του 1999 και με τους οποίους χαρίστηκαν στο εφοπλιστικό κεφάλαιο προκλητικά προνόμια, φοροαπαλλαγές και μείωση των οργανικών συνθέσεων των πλοίων αναψυχής. Ως προς την τελευταία ρύθμιση, οι συνέπειες από την ενοικίαση πλοίων αναψυχής χωρίς πλήρωμα δεν άργησαν να γίνουν ορατά, αφού οι ζημιές που παρουσιάστηκαν στα μικρά τουριστικά σκάφη το 2001 ήταν κατά 25,86% αυξημένες σε σχέση με το 2000.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία που παραθέτει ο Κλάδος Ασφάλισης Σκαφών Αναψυχής και σύμφωνα με τα οποία σημαντικό μερίδιο στο κόστος των αποζημιώσεων έχουν τα «στημένα» ατυχήματα. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς παραγόντων του Κλάδου, μεταξύ Κέας και Κύθνου έχει δημιουργηθεί μια υποθαλάσσια πολιτεία - νεκροταφείο - σκαφών, η οποία όμως βρίσκεται σε βάθος εκατοντάδων μέτρων, σε απαγορευτικό δηλαδή σημείο για ανελκύσεις. Εξάλλου, από το 1999 έως το 2001 η αναλογία αποζημιώσεων προς ασφάλιστρα αυξήθηκε από 86,81% σε 109,22%.

Με γνώμονα την παραπέρα αύξηση του εφοπλιστικού υπερκέρδους, η κυβέρνηση διά του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας ετοιμάζεται να εξαπολύσει νέα επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών, αυξάνοντας ταυτόχρονα τους κινδύνους για τους επιβάτες των πλοίων αναψυχής. Το νέο νομοσχέδιο αποτελεί κρίκο των αναδιαρθρώσεων στο πλαίσιο της Κοινής Ναυτιλιακής Πολιτικής της ΕΕ που προβλέπει την πλήρη απελευθέρωση των ενδομεταφορών και ενισχύει την ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Την ίδια στιγμή, δεν είναι λίγοι οι Ελληνες και αλλοδαποί ναυτεργάτες που εργάζονται ανασφάλιστοι και χωρίς συλλογική σύμβαση εργασίας στα πλοία αναψυχής, καθώς το δουλεμπορικό κύκλωμα φροντίζει να εξασφαλίζει φτηνά εργατικά χέρια για τους μεγαλοεφοπλιστές.

Τα σωματεία ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ ζητάνε την άμεση ανάκληση του νομοσχεδίου αλλά και την κατάργηση των νόμων του 1999 και των μετέπειτα υπουργικών αποφάσεων για τη μείωση των οργανικών συνθέσεων στα πλοία αναψυχής.

«ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ»
Χρυσάφι στους ιδιώτες ενόψει «Ολυμπιάδας»

Την ερχόμενη βδομάδα αναμένεται να καταθέσει η κυβέρνηση στη Βουλή την τροπολογία για τον κατακερματισμό του ομίλου εταιριών της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» (ΟΑ) και την ίδρυση της «Νέας Ολυμπιακής Αεροπορίας» (ΝΟΑ).

Το... όραμα της κυβέρνησης για τη ΝΟΑ, είναι να ιδρυθεί μια μικρή ιδιωτική περιφερειακή εταιρία στα Βαλκάνια και τη Δυτική Ευρώπη, με ελάχιστους εργαζόμενους, λίγα αεροσκάφη και φυσικά περιορισμένο δίκτυο. Η ΝΟΑ θα διατηρήσει το διακριτικό σήμα των έξι κύκλων και θα είναι ο επίσημος αερομεταφορέας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Αυτό σημαίνει ότι οι ιδιώτες οι οποίοι θα παραλάβουν τη ΝΟΑ οικονομικά «καθαρή», θα βάλουν στην τσέπη περί τα 100 εκατ. ευρώ που εκτιμάται ότι θα είναι τα επιπλέον έσοδα της εταιρίας από τις αεροπορικές μετακινήσεις των Ολυμπιακών Αγώνων.

Σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο, οι εργαζόμενοι στη ΝΟΑ - που θα είναι εταιρία αμιγώς πτητικού έργου - δε θα ξεπερνούν τα 1.850 άτομα, εκ των οποίων περίπου 1.100 θα είναι το ιπτάμενο προσωπικό. Σήμερα οι μόνιμοι εργαζόμενοι στην ΟΑ είναι περίπου 5.000, ενώ σε περίπου 2.500 ανέρχεται το εποχικό προσωπικό. Οσον αφορά τις υπόλοιπες κερδοφόρες δραστηριότητες του ομίλου (επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών, Τεχνική Βάση κλπ.) και αυτές θα ακολουθήσουν σταδιακά την τύχη της ΝΟΑ. Θα ξεπουληθούν δηλαδή ξεχωριστά στους ιδιώτες.

Στο μεταξύ, οι εκπρόσωποι της Ενωσης Ιπταμένων Συνοδών - Φροντιστών (ΕΙΣΦ) της ΟΑ, που έχουν διατυπώσει διαφωνίες για το κυβερνητικό σχέδιο, είχαν χτες νέα συνάντηση στο υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών, παρουσία της διοίκησης της ΟΑ. Και αυτή η συνάντηση ήταν άκαρπη, καθώς σύμφωνα με στελέχη της ΕΙΣΦ, η κυβέρνηση υπαναχώρησε ακόμα και από την αρχική της πρόταση, επιδιώκοντας ουσιαστικά - όπως υποστηρίζουν - να μην υπάρξει συμφωνία.

Σημειώνεται ότι ανεξάρτητα από το αν θα επιτευχθεί ή όχι συμφωνία με την ηγεσία της ΕΙΣΦ, η κυβέρνηση σκοπεύει να καλέσει τους ενδιαφερόμενους αεροσυνοδούς να υπογράψουν ατομικές συμβάσεις εργασίας. Σε περίπτωση που δεν καλυφθούν οι θέσεις, θα προκηρυχτεί διαγωνισμός για την πρόσληψη αεροσυνοδών.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ
Στήνοντας το σκηνικό της κοινωνικής εξαπάτησης

Αλλεπάλληλες συσκέψεις, με θέμα την κατάρτιση του προεκλογικού κρατικού προϋπολογισμού του 2004 πραγματοποιήθηκαν χτες στο υπουργείο Οικονομίας, μεταξύ του υπουργού Ν. Χριστοδουλάκη, των υφυπουργών του οικονομικού επιτελείου καθώς και υπηρεσιακών παραγόντων. Οι συσκέψεις αποτελούν συνέχεια της σύσκεψης που έγινε προχτές με τον πρωθυπουργό για την οικονομική πολιτική του επόμενου οκταμήνου.

Οπως προκύπτει και από τις προχτεσινές δηλώσεις του Ν. Χριστοδουλάκη, η κυβέρνηση αναμένεται να δώσει έμφαση σε δύο τομείς: α) Στο ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, την οποία επιδιώκει να παραδώσει σε συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα (π.χ. η ΕΥΔΑΠ προορίζεται για τον όμιλο Μπόμπολα). β) Στην ανάδειξη του κοινωνικού προσώπου της κυβέρνησης, με την εξαγγελία μέτρων που θα περιλαμβάνονται στην αποκαλούμενη «χάρτα της κοινωνικής σύγκλισης» και αναμένεται, εκτός απροόπτου, να ανακοινώσει ο πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ. Οπως γίνεται κατανοητό, τα μέτρα που θα περιλαμβάνονται στην περιβόητη «χάρτα της κοινωνικής σύγκλισης», δεν είναι τίποτα άλλο παρά ο μηχανισμός εξαπάτησης των λαϊκών στρωμάτων εν όψει των εκλογών. Επί της ουσίας, η περιβόητη «κοινωνική χάρτα» περιλαμβάνει μέτρα, τα οποία εξαγγέλλει κάθε χρόνο η κυβέρνηση (πολιτική ελεημοσύνης του πεντοχίλιαρου ή του δεκαχίλιαρου για τα «ευπαθή», ελέω κυβερνητικής πολιτικής, κοινωνικά στρώματα), ενώ σε αυτήν περιλαμβάνονται και αρκετά παλιές κυβερνητικές εξαγγελίες (μισθολόγιο δημοσίων υπαλλήλων), τις οποίες η κυβέρνηση, με το κατάλληλο φτιασίδωμα, εμφανίζει σαν νέες...

Χαρακτηριστικό της επαπειλούμενης απάτης είναι ότι παράγοντες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους ανέφεραν χτες στο «Ρ» ότι ο κρατικός προϋπολογισμός του 2004 θα είναι «σφιχτός», καθώς το έλλειμμά του δεν πρόκειται να ξεπεράσει το 1% του ΑΕΠ, αλλά παρ' όλα αυτά θα είναι σε θέση να σηκώσει τα βάρη της χρηματοδότησης των ολυμπιακών έργων, αλλά και του προεκλογικού «κοινωνικού» πακέτου.




Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org