ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 20 Ιούλη 2013 - 2η έκδοση
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η εφοπλιστική ασυδοσία και ο εμπαιγμός του λαού

Οι εφοπλιστές συγκεντρώνουν αμύθητα πλούτη και με τις δεκάδες φοροαπαλλαγές από το αστικό κράτος
Οι εφοπλιστές συγκεντρώνουν αμύθητα πλούτη και με τις δεκάδες φοροαπαλλαγές από το αστικό κράτος
Οι δημαγωγικές δηλώσεις των εφοπλιστών και της κυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ ότι η υπογραφή του «συνυποσχετικού συμφώνου οικειοθελούς φορολόγησης των εφοπλιστών» αποτελεί «σαφή και πατριωτική βούληση της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, να συμβάλει ξανά στο εθνικό πρόσταγμα της εξόδου της χώρας από την οικονομική κρίση», προκαλούν την οργή και την αγανάκτηση των ναυτεργατών γενικότερα της εργατικής τάξης, που ζουν σε συνθήκες μαζικής ανεργίας, με μισθούς και συντάξεις πείνας, άγριας φοροληστείας, φτώχειας και απόλυτης εξαθλίωσης. Γιατί ο ταξικός χαρακτήρας του αστικού κράτους και η φιλοεφοπλιστική πολιτική των αστικών κυβερνήσεων εκφράζεται με προκλητικά προνόμια φοροαπαλλαγές και κρατικές ενισχύσεις, με βάση το νόμο 2687/1953 «περί προστασίας των ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα» που κατοχυρώθηκε στο Ελληνικό Σύνταγμα και σε όλες τις μετέπειτα αναθεωρήσεις του.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ δημαγωγικά διαμαρτύρεται για τις φοροαπαλλαγές και τα προνόμια των εφοπλιστών «ποιεί την νήσσα» για το ότι αυτά είναι συνταγματικά κατοχυρωμένα από το αστικό κράτος και δε θέτει κανένα ζήτημα για την κατάργησή τους. Αυτός άλλωστε είναι ένας από τους λόγους που οι εφοπλιστές και η συγκυβέρνηση χαρακτηρίζουν «οικειοθελή» τη φορολόγηση του εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Μόνο το ΚΚΕ έχει διαχρονικά αντιταχθεί στη συνταγματική κατοχύρωση των εφοπλιστικών προνομίων. Ζητούσε και ζητάει την κατάργησή τους, σε όλες τις διαδικασίες συνταγματικής αναθεώρησης από το 1974 μέχρι σήμερα.

Η χυδαία καμπάνια των εφοπλιστών - ένα από τα πιο σκληρά τμήματα του κεφαλαίου - και της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, ότι δήθεν το εφοπλιστικό κεφάλαιο θα συμβάλει οικειοθελώς στα φορολογικά έσοδα της χώρας, αποτελεί απάτη. Οι εφοπλιστές απολαμβάνουν 56 προκλητικές φοροαπαλλαγές. Οι φορολογικές υποχρεώσεις τους εξαντλούνται με τη φορολόγηση στη βάση της χωρητικότητας και της ηλικίας του πλοίου με το σύστημα «tonnage tax» και όχι με κριτήριο τα ετήσια έσοδα και τα κέρδη τους.

Ας πάρουμε για παράδειγμα τη φορολόγηση ενός ποντοπόρου πλοίου με ελληνική σημαία, 20.000 dwt, ηλικίας 5 ετών, το οποίο λειτουργεί όλο το χρόνο. Ακόμη και στις συνθήκες της κρίσης, με ημερήσιο ναύλο 4.500 ευρώ (το χαμηλότερο ποσό ναύλωσης) έχει ετήσια έσοδα 1.642.500 ευρώ. Για τη φορολόγησή του χρησιμοποιούνται οι παρακάτω πίνακες συντελεστών χωρητικότητας και ηλικίας1(βλέπε πίνακες).

Η φορολογητέα χωρητικότητα του παραπάνω πλοίου υπολογίζεται με βάση τον παρακάτω υπολογισμό: 10.000Χ1,2 + 10.000Χ1,1 = 23.000. Με βάση την ηλικία, προκύπτει ο συνολικός φόρος που πρέπει να πληρώσει στη σημαία εγγραφής το υπό ελληνική σημαία πλοίο: 23.000Χ0,684$ = 15.732 δολ. (ή περίπου 12.000 ευρώ).

Δηλαδή ο εφοπλιστής για ετήσια έσοδα 1.642.500 ευρώ θα καταβάλει για φόρο 12.000 ευρώ!

Οπως ομολογεί και το ίδιο το ίδρυμα των καπιταλιστών, το ΙΟΒΕ, στη μελέτη του για την ποντοπόρο ναυτιλία το 2012:

«Κατόπιν επιβολής του tonnage tax, τα ελληνικά γραφεία ή τα υποκαταστήματα αλλοδαπών εταιρειών που ασχολούνται αποκλειστικά με τη διαχείριση, την εκμετάλλευση, τη ναύλωση, την ασφάλιση και τη μεσιτεία πλοίων με ελληνική ή ξένη σημαία (άνω των 500GRT), εξαιρούνται από όλους τους φόρους, υποχρεώσεις και συνεισφορές που επιβάλλονται είτε από το ελληνικό κράτος ή από τρίτους, στο εισόδημα που κέρδισαν από τις εμπορικές τους δραστηριότητες. Παράλληλα, οι μέτοχοι ελληνικών ή ξένων ναυτιλιακών επιχειρήσεων με έδρα την Ελλάδα δεν υπόκεινται στο καθεστώς φορολόγησης μερισμάτων και υπεραξιών, εξαιτίας της συμμετοχής τους στις εν λόγω επιχειρήσεις.

Τέλος, εισόδημα το οποίο προέρχεται από εταιρείες που διαθέτουν πλοία ελληνικής σημαίας (ή ξένης σημαίας με την προϋπόθεση πως είναι εγγεγραμμένα στο ΝΑΤ) εξαιρούνται από κάθε φόρο, υποχρέωση και παρακράτηση προς το ελληνικό κράτος. Οι ξένες εταιρείες που διαθέτουν πλοία ξένης σημαίας των οποίων η διαχείριση έχει ανατεθεί σε ελληνική εταιρεία ή ελληνικό γραφείο, εξαιρούνται και αυτές με τη σειρά τους από κάθε είδους φορολόγηση των κερδών τους. Τα μερίσματα που διανέμουν οι παραπάνω εταιρείες, εξαιρούνται από φόρους εισοδήματος στο επίπεδο του μετόχου. Το ίδιο καθεστώς ισχύει και σε άλλες χώρες εντός και εκτός της ΕΕ» (!!).

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών τα βεβαιωμένα φορολογικά έσοδα tonnage tax από τα πλοία για το 2010 ανέρχονται μόνο στα 14,7 εκατ. ευρώ. Ενώ τα έξοδα του αστικού κράτους για την υποστήριξη των εφοπλιστών και τα ελλείμματα του ΝΑΤ που οι ίδιοι δημιούργησαν μόνο για το 2013 ανέρχονται στο 1, 5 δισ. ευρώ. Επίσης από τους βεβαιωμένους φόρους πλοίων που ήταν 1.895.292,59 ευρώ εισπράχθηκαν 1.789.333,04 ευρώ σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών.

Επί της ουσίας η κρατική ενίσχυση του ΝΑΤ, που ξεπερνά τα 15 δισεκατομμύρια την περίοδο 1985-2012, συνιστά έμμεση μορφή κρατικής χρηματοδότησης του εφοπλιστικού κεφαλαίου και στοιχείο έντασης της επίθεσης για την κατάργηση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων των ναυτεργατών, τη μείωση των συντάξεων κλπ.

Το αστικό κράτος επιδοτεί επίσης τους εφοπλιστές της Ακτοπλοΐας με επιδοτήσεις για τις «άγονες γραμμές». Οι επιδοτήσεις αυτές δεκαπλασιάστηκαν μετά την κατάργηση του «ΚΑΜΠΟΤΑΖ» στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Την περίοδο 2002 - 2012 δόθηκαν συνολικά στους εφοπλιστές άμεσες κρατικές επιδοτήσεις για τις «άγονες γραμμές» 700 εκατ. ευρώ περίπου. Το 2012 ανήλθαν στα 125 εκατομμύρια ευρώ, με πρόβλεψη 130 εκατ. ευρώ το 2013.

Ακόμα και στην περίοδο της καπιταλιστικής κρίσης οι Ελληνες εφοπλιστές πρωτοστατούν στις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων στα ασιατικά ναυπηγεία, ενώ στα ελληνικά δε ναυπηγείται κανένα καράβι, με δραματικές συνέπειες για τους χιλιάδες απολυμένους εργάτες και τις οικογένειές τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών 2012 - 2013, στο τέλος Δεκέμβρη 2012 οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ελληνικών συμφερόντων, ανήλθαν σε 304 πλοία (άνω των 1.000 gt), συνολικής χωρητικότητας 29,56 εκατομμυρίων dwt, καθώς και 104 πλοία στο 1οπεντάμηνο του 2013 (συνολικής αξίας περίπου 20 δισ. ευρώ).

Μία παράμετρος της «συμφωνίας» κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ - αμφίβολης ευθύς εξαρχής για τα αποτελέσματά της - είναι και ο άγριος ανταγωνισμός μεταξύ του εφοπλιστικού κεφαλαίου των άλλων κρατών της ΕΕ (Γερμανίας, Γαλλίας, Ιταλίας, Φινλανδίας κλπ) και του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου για το ποιος θα πρωτοστατεί στο νευραλγικό χώρο των θαλάσσιων μεταφορών.

Η φιλομονοπωλιακή πολιτική της συγκυβέρνησης δε μασκαρεύεται με τερτίπια και με ψίχουλα από τα τεράστια κέρδη των εφοπλιστών που καρπώνονται από την άγρια εκμετάλλευση των ναυτεργατών και γενικότερα της εργατικής τάξης.

Με το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο - έκτρωμα η κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ ενισχύει ακόμη περισσότερο τους εφοπλιστές με κρατικούς πόρους - «θαλασσοδάνεια», επιδοτήσεις, κρατικές εγγυήσεις, νέες προκλητικές φοροαπαλλαγές και αυξημένες δαπάνες στη διατήρηση κρατικού μηχανισμού για τη στήριξη των εφοπλιστικών συμφερόντων.

Η ζωή επιβεβαιώνει ότι όσο διατηρείται η εξουσία της αστικής τάξης, των μονοπωλίων, όσο τα μέσα παραγωγής, οι πηγές του πλούτου είναι καπιταλιστική ιδιοκτησία, όσο τα πλοία είναι στα χέρια των εφοπλιστών, όσο η ανάπτυξη της οικονομίας και της ναυτιλίας έχουν κριτήριο το κέρδος δεν μπορούν να ικανοποιηθούν οι ανάγκες των ναυτεργατών, των εργαζόμενων στα ναυπηγεία, στα λιμάνια, οι ανάγκες της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων. Τα προβλήματα θα οξύνονται, θα χειροτερεύει η κατάστασή τους.

Σήμερα, έχουμε υποχρέωση να εντείνουμε τη δράση μας, στα καράβια, στα εργοστάσια, στους τόπους δουλειάς, για να ανταποκριθούμε αποτελεσματικότερα στα καθήκοντα και τις ανάγκες της ταξικής πάλης, στη βάση των κατευθύνσεων του 19ου Συνεδρίου του ΚΚΕ. Για την οικοδόμηση της Λαϊκής Συμμαχίας της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων, την ενδυνάμωση της αντιμονοπωλιακής αντικαπιταλιστικής πάλης, την ανασύνταξη του εργατικού κινήματος, για την ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων την Εργατική - Λαϊκή Εξουσία και Οικονομία.

* * *

1 . Οι συντελεστές για το tonnage tax που αναγράφονται στους παραδίπλα πίνακες προέρχονται από το έντυπο φορολογικής δήλωσης έτους 2012 (Εφορία Πλοίων).


Του Γιώργου ΤΟΥΣΣΑ*
*Ο Γιώργος Τούσσας είναι μέλος της ΚΕ και ευρωβουλευτής του ΚΚΕ

Πρόκληση για το λαό η δημαγωγία κυβέρνησης - εφοπλιστών

Σχόλιο του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ

Ωμή κοροϊδία στο λαό είναι το «συνυποσχετικό σύμφωνο οικειοθελούς προσφοράς» των εφοπλιστών στο κράτος για τα επόμενα τρία χρόνια, που υπογράφτηκε μετά τη συνάντηση που είχαν προχτές ο Αντ. Σαμαράς, ο Γ. Στουρνάρας και ο Μ. Βαρβιτσιώτης με το προεδρείο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Σε σχόλιό του για τη προχτεσινή συνάντηση Σαμαρά - εφοπλιστών, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει: «Αποτελεί πρόκληση για το λαό η δημαγωγική καμπάνια των εφοπλιστών και της συγκυβέρνησης, που επιχειρεί να εμφανίσει τους εφοπλιστές ως δήθεν "δύναμη πατριωτισμού" -όπως τους αποκάλεσε ο Α. Σαμαράς- που θα συμβάλλουν οικειοθελώς στα φορολογικά έσοδα του κράτους.

Το αστικό κράτος και οι εκάστοτε κυβερνήσεις έχουν φροντίσει να κατοχυρώσουν στο Σύνταγμα προκλητικά προνόμια, φοροαπαλλαγές και κρατικές ενισχύσεις των εφοπλιστών. Είναι το ίδιο αστικό κράτος και οι ίδιες κυβερνήσεις που ματώνουν τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα μέσα από την αυξανόμενη φοροληστεία, τα χαράτσια, τις δραματικές μειώσεις μισθών, συντάξεων και των κοινωνικών παροχών. Είναι χαρακτηριστικό, ότι το πολυνομοσχέδιο - έκτρωμα που ψηφίστηκε προχτές, από τη μια σαρώνει λαϊκά δικαιώματα και στέλνει στην ανεργία χιλιάδες εργαζόμενους και την ίδια στιγμή παρέχει νέες φοροαπαλλαγές στις εφοπλιστικές εταιρείες.

Η κατάργηση των προνομίων του εφοπλιστικού και άλλων μερίδων του κεφαλαίου, η ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής προϋποθέτει ρήξη με τα μονοπώλια, την εξουσία τους και τα κόμματα που την υπηρετούν».

ΤΑΞΙΚΑ ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ
Τα εξαντλητικά ωράρια εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους

Θυσία στο βωμό της κερδοφορίας των εφοπλιστών, γίνονται και τα στοιχειώδη μέτρα για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα με κύριο τις ώρες εργασίας και ανάπαυσης των πληρωμάτων στα επιβατηγά πλοία. Χαρακτηριστικές είναι οι ώρες εργασίας του πληρώματος στο επιβατηγό πλοίο «ΠΡΩΤΕΑΣ» της εταιρείας ΑΝΕΣ. Οπως προκύπτει από το πρόγραμμα των δρομολογίων, από το λιμάνι αναχώρησης που είναι ο Βόλος για Σποράδες μέχρι και τον τελικό προορισμό ο χρόνος εργασίας του πληρώματος είναι από 12 έως 15 ώρες καθημερινά!

Τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ με καταγγελία τους στο υπουργείο Ναυτιλίας προειδοποιούν ότι «το πρόγραμμα δρομολογίων του πλοίου εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των ναυτεργατών από τα εξαντλητικά ωράρια καθώς και κινδύνους για την ασφάλεια των επιβαινόντων και του πλοίου».

Ανάλογη κατάσταση επικρατεί και στο πλοίο «ΑΚΟΥΑ ΜΑΡΙΑ» της ΝΕΛ το οποίο αναχωρεί από το λιμάνι του Λαυρίου για να «πιάσει» 27 ενδιάμεσα λιμάνια. Επιπλέον, οι ναυτεργάτες είναι απλήρωτοι επί μήνες.

Η εξάντληση πληρωμάτων και πλοίων για να καλυφθούν υποτυπωδώς τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια έχουν ως συνέπεια και τις καθημερινές βλάβες των πλοίων. Η «βλάβη της ημέρας» εμφανίστηκε στο υδροπτέρυγο «FLYING DOLPHIN XXIX» στην αριστερή κύρια μηχανή κατά τον κατάπλου του στο λιμάνι των Σπετσών. Το πλοίο εκτελούσε προγραμματισμένο δρομολόγιο Σπέτσες - Πορτοχέλι. Από τη λιμενική αρχή απαγορεύτηκε ο απόπλου του σκάφους ενώ τα προγραμματισμένα δρομολόγια θα εκτελεστούν μέχρι την αποκατάσταση της βλάβης με το «FDXVII»

Στο μεταξύ, προχτές το απόγευμα -η ανακοίνωση από το γραφείο Τύπου του ΥΝΑ εκδόθηκε χτες- τραυματίστηκε ναυτεργάτης στο ελληνικό φορτηγό πλοίο «DESERTMELODY» στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τον τρίτο μηχανικό του πλοίου, που σύμφωνα με το δελτίο Τύπου τραυματίστηκε όταν πετάχτηκε στο πρόσωπό του ζεστό πετρέλαιο κατά τη διάρκεια εργασιών καθαρισμού του φίλτρου της ηλεκτρογεννήτριας. Μεταφέρθηκε στη «ΒΙΟΚΛΙΝΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ» όπου του παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες.

Δραστηριότητες ΚΟ του ΚΚΕ

-- Σήμερα Σάββατο, στις 8.30 μ.μ. σε συγκέντρωση στην πλατεία Στυλίδας θα μιλήσει ο Τ. Χρονάς, στέλεχος του Κόμματος.

-- Αύριο Κυριακή στην πλατεία της Γιαννιτσούς εκδήλωση από την ΚΟΒ Μακρακώμης με θέμα «95 χρόνια ΚΚΕ». Θα μιλήσει ο Χρ. Πάσουλας, στέλεχος του Κόμματος.

-- Εκδήλωση με θέμα «Πολιτικές εξελίξεις και η πρόταση του ΚΚΕ για διέξοδο από την κρίση προς όφελος του λαού» διοργανώνει η ΚΟ Δεσκάτης του ΚΚΕ αύριο Κυριακή, στις 11.30 π.μ., στην αίθουσα του Δημαρχείου Δεκάτης Γρεβενών. Θα μιλήσει ο Μ. Καραμπατζιάς, μέλος του Γραφείου Περιοχής Δυτικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.

Περιοδεία στην Κρήτη

Στην Κρήτη περιοδεύει αύριο και τη Δευτέρα ο Χρήστος Κατσώτης, μέλος της ΚΕ και βουλευτής του ΚΚΕ. Το πρόγραμμά του περιλαμβάνει:

-- Αύριο Κυριακή, το πρωί, περιοδεία σε ξενοδοχεία του νομού Ηρακλείου. Το απόγευμα, συνάντηση με φορείς αυτοαπασχολούμενων στον τουρισμό. Στις 9 μ.μ. ομιλία με θέμα τις πολιτικές εξελίξεις και την πολιτική πρόταση του ΚΚΕ, στη συνεστίαση της ΚΟΒ Μιραμπέλλου, στην πλαζ του ΕΟΤ, στον Αγιο Νικόλαο.

-- Τη Δευτέρα 22/7, το πρωί, περιοδεία σε ξενοδοχεία του Αγίου Νικολάου. Στις 13:00 συνέντευξη Τύπου σε αίθουσα του Δήμου Ηρακλείου, με θέμα: «Οι εξελίξεις στον κλάδο του επισιτισμού - τουρισμού και οι θέσεις του ΚΚΕ».

Χρυσαυγίτικες αθλιότητες κατά του Μ. Θεοδωράκη

Σε απαράδεκτη φραστική επίθεση κατά του Μίκη Θεοδωράκη προχώρησαν οι νεοναζί της Χρυσής Αυγής με αφορμή δηλώσεις του εναντίον τους, με τις οποίες τους χαρακτήρισε «ναζιστές και καρκίνωμα». Σε ανάρτηση στην ιστοσελίδα τους, τα φασιστοειδή τον κατηγορούν, μεταξύ άλλων, ότι «είναι γραφικός» και ισχυρίζονται προκλητικά ότι επιτίθεται στη Χρυσή Αυγή γιατί «στη δύση του βίου του, θέλει να βρίσκει κάθε τρόπο για να εμφανίζεται στο προσκήνιο». Πρόκειται για μια ακόμα χυδαία προβοκατόρικη επίθεση των υμνητών και ιδεολογικών απογόνων του Γκέμπελς, που εντάσσεται στα γενικότερα προπαγανδιστικά σχέδια του φασιστικού μορφώματος με στόχο να αποπροσανατολίσει τα λαϊκά στρώματα για το ρόλο του ως γέννημα - θρέμμα του καπιταλιστικού συστήματος.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ