ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 20 Ιούνη 2009
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΚΕ ΓΙΑ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
«Πολιορκητικός κριός» για την επιβολή των νόμων του κέρδους

Ο λαός να παλέψει για τη μετατροπή όλων των μουσείων σε κοινωνική ιδιοκτησία

Eurokinissi

Με αφορμή τα σημερινά εγκαίνια του νέου μουσείου Ακρόπολης, που παίρνουν από το δικομματισμό χαρακτήρα φιέστας, το ΚΚΕ με ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ σημειώνει για τους στόχους όλης της επιχείρησης που στήνεται για τον αποπροσανατολισμό του λαού:

«Εγκαίνια στην επιχειρηματική λειτουργία ακόμη και των αρχαιολογικών μουσείων, με στόχο την ολοσχερή εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς σηματοδοτούν οι λαμπερές εκδηλώσεις για την έναρξη λειτουργίας του νέου μουσείου της Ακρόπολης.

Το ΚΚΕ, ακόμη μια φορά, καταγγέλλει ότι το νέο μουσείο, εκτός από κτίριο - χοάνη που καταπίνει όλους τους ελεύθερους χώρους καθώς και την αρχαία και νεότερη ιστορική και αρχιτεκτονική μνήμη από την ευρύτερη περιοχή, αποτελεί τον πολιορκητικό κριό για την επιβολή των νόμων του κέρδους στη λειτουργία των κρατικών μουσείων και την παράδοσή τους σταδιακά στην "ιδιωτική εκμετάλλευση". Πρόκειται για την ίδια πολιτική, που, σύμφωνα με τη στρατηγική της ΕΕ, παραδίδει κομμάτι - κομμάτι τους βασικούς τομείς του πολιτισμού βορά στο κεφάλαιο, όπως έγινε με το Μέγαρο Μουσικής του ιδρύματος Λαμπράκη, τη Λυρική Σκηνή και την Εθνική Βιβλιοθήκη που πρόσφατα εκχωρήθηκαν στο ίδρυμα Νιάρχου κ.ά.

Το μουσείο της Ακρόπολης, σύμφωνα με τον κυβερνητικό νόμο 3711/08 - συνέχεια των θεσμικών ρυθμίσεων του ΠΑΣΟΚ - αποτελεί το πρώτο κρατικό μουσείο που, στο όνομα της "ευελιξίας" και της "αποκέντρωσης", αποκόπτεται από την επιστημονική φροντίδα και έλεγχο της κεντρικής Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, για να παραδοθεί στους "μάνατζερς" και τους "χορηγούς". Στόχος είναι οι θησαυροί του μουσείου από ανεκτίμητο ιστορικό και μορφωτικό εργαλείο για το λαό και προπαντός τους νέους ανθρώπους, να χρησιμοποιηθούν σαν "κράχτης" για την προσέλκυση τουριστών - πελατών στις διάφορες προσοδοφόρες εμπορικές δραστηριότητες (εστιατόρια, καφετερίες, καταστήματα, ποικίλες "πολιτιστικές" και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις κλπ.) που θα συμβιώνουν με τις αρχαιότητες και θα αποτελούν τελικά την κύρια αποστολή του μουσείου. Οσο οι ανάγκες της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των μονοπωλίων του τουρισμού και της διασκέδασης θα εξακολουθούν να ρυθμίζουν την πολιτιστική πραγματικότητα και τις σχέσεις μεταξύ των κρατών της ΕΕ, οι κινήσεις για τον επαναπατρισμό των μαρμάρων της Ζωφόρου του Παρθενώνα θα μένουν άκαρπες και οι σχετικές κυβερνητικές υποσχέσεις θα αποδεικνύονται ανέξοδοι λεονταρισμοί.

Στην υπόθεση του μουσείου της Ακρόπολης συγκρούονται και πάλι δύο πολιτικές: Η μία θεωρεί τον πολιτισμό χρυσοφόρο κέρας για το τουριστικό κεφάλαιο και τη βιομηχανία του θεάματος κλεισμένο σε αστραφτερά κέντρα με πανάκριβες υπηρεσίες για λίγους. Η άλλη επιδιώκει ο πολιτισμός να γίνει κτήμα των πολλών, που τον διαφύλαξαν, τον ανέπτυξαν και εξακολουθούν με το μόχθο τους να τον δημιουργούν. Ο λαός έχει έναν ακόμη λόγο να συνταχθεί δραστήρια με τη δεύτερη πολιτική, στον αγώνα για την ελεύθερη πρόσβαση όλων στα μουσεία, που πρέπει να μετατραπούν σε κοινωνική ιδιοκτησία στο έδαφος της φιλολαϊκής ανάπτυξης του πολιτισμού, στις συνθήκες της λαϊκής εξουσίας και οικονομίας».

ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ
Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Βοσπόρου

Σε επίτιμο διδάκτορά του ανακήρυξε τον Μίκη Θεοδωράκη το Πανεπιστήμιο Βοσπόρου, με δημόσια τελετή του. Ο διάσημος συνθέτης, σε ευχαριστήριο μήνυμά του, που μεταδόθηκε στην τελετή μέσω ειδικής σύνδεσης από το σπίτι του στην Αθήνα, απευθυνόμενος στους παριστάμενους στην τελετή, είπε ότι και μόνο το άκουσμα της λέξης Βόσπορος τον γεμίζει χαρά και τον παραπέμπει στα μέτρα και τις κλίμακες της βυζαντινής παράδοσης, από την οποία εμπνεύσθηκε ο ίδιος.

Ο συνθέτης σημείωσε ότι και Ελλάδα και Τουρκία, μοιράζονται τη μεγάλη παράδοση του Βυζαντίου και επεσήμανε ότι οι μουσικές κλίμακες στην παραδοσιακή τουρκική μουσική είναι οι ίδιες με τις κλίμακες της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής, ακόμα και του ρεμπέτικου. «Σ΄ αυτό στηρίζεται η ψυχική συγγένεια που αισθάνονται οι δύο λαοί». Ο πρύτανης του πανεπιστημίου, Καντρί Οζτζαλντιράν, επέδωσε τα σύμβολα της διάκρισης του Μίκη Θεοδωράκη, στην Μαρία Φαραντούρη, η οποία στη συνέχεια ερμήνευσε μερικά από τα έργα του Θεοδωράκη, συνοδευόμενη από την μικρή ορχήστρα.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- Δ. Ν. Παπαδήμα: Κ. Μ. Γουντχάουζ «Ρήγας Βελεστινλής (Ο πρωτομάστορας της ελληνικής επανάστασης)» (μετάφραση Νίκος Λυκούδης. Βιογραφία για τη ζωή του Ρήγα από τα παιδικά του χρόνια στο τουρκοκρατούμενο Βελεστίνο και στο Πήλιο, την πνευματική και μεταφραστική του δράση στο Βουκουρέστι, τη «Χάρτα», το «Θούριο» και την επαναστατική του δράση. Η βιογραφία αφιερώνεται στη μνήμη του Λέανδρου Βρανούση, μελετητή του βίου του Ρήγα).

-- «Μεταίχμιο»: «Φερνάντο Πεσόα - Κ. Π. Καβάφης τα εξαίσια όργανα του μυστικού θιάσου» (εισαγωγή - μετάφραση - ανθολόγηση Γιάννης Σουλιώτης. Το βιβλίο περιλαμβάνει χρονολόγιο της ζωής και του έργου του κορυφαίου Πορτογάλου ποιητή και πεζογράφου, καθώς και του Καβάφη. Συγκριτολογικά εισαγωγικά σημειώματα για την παράλληλη πορεία των δύο ποιητών, σπαράγματα κειμένων τους και ανθολόγιο ποιημάτων τους). «Μαρία Πολυδούρη - Κώστας Καρυωτάκης» (επιμέλεια - ανθολόγηση Γιάννης Η. Παππάς. Το βιβλίο περιλαμβάνει δυο γράμματα που αντάλλαξαν η Μαρία Πολυδούρη και ο Κώστας Καρυωτάκης, εισαγωγή του ανθολόγου, την εργογραφία των δύο ποιητών, σημαντικά ποιήματά τους, ανέκδοτα ποιήματα της Πολυδούρη και τα τελευταία κείμενα του Καρυωτάκη). Λεονάρντο ντα Βίντσι «Τα σημειωματάρια» (εισαγωγή - επιμέλεια Εμα Ντίκενς, μετάφραση Πάνος Τομαράς. Το βιβλίο αφορά στα σημειωματάρια, τα σχέδια και τις θεωρίες του μεγαλοφυούς και πολύπλευρου ζωγράφου, γλύπτη, αρχιτέκτονα, «μηχανικού» δημιουργού). Κώστας Ακριβός «Τελετές ενηλικίωσης (μια ζωή σε δεκαεφτά επεισόδια)» (κείμενα περί της ενηλικίωσης και των επιδράσεων των ενηλίκων σ' αυτή). Αλις Καμπρέρα «Οι νεράιδες μάς μιλάνε...» (σειρά τεσσάρων παραμυθιών περί της γενναιοδωρίας, της κατανόησης, της ευγνωμοσύνης και αυτοεκτίμησης. Μετάφραση Ρένα Ρώσση - Ζαΐρη (για νήπια και μικρά παιδιά). Μάικλ Μπρόουτ «Το απίστευτο βιβλίο μου» (μετάφραση Ρένα Ρώσση - Ζαΐρη. Για νήπια και μικρά παιδιά). Σίλερ Ρις «Η μάγισσα» και «Η μικρή μάγισσα» (μετάφραση Χίλντα Παπαδημητρίου. Για παιδιά 12-14 ετών). Φιλίπ Λεσερμέιερ «Τα γενέθλια» (για παιδιά 6-8 ετών). Τζάνι Ροντάρι «Ζώα έξω από το κλουβί» (μετάφραση Αννα Παπασταύρου (για παιδιά 6-8 ετών). Γιώργος Μπότσος «Μήνυμα σ' ένα μπουκάλι» (για παιδιά 10-12 ετών).

-- «Εστία»: Ζαν - Κλοντ Μπαρό - Γκιγιόμ Μπιγκό «Η ιστορία του κόσμου (από τους προϊστορικούς χρόνους ως τη σημερινή εποχή)» (μετάφραση Μαρία Μάνδακα. Συντομογραφημένη η ιστορική εξέλιξη της ανθρωπότητας, 366 σελίδες).

-- «Γαβριηλίδης»: Αλέξης Ζήρας «Η ποίηση της αφής (Δοκίμιο ερμηνείας της ποιητικής του Ανέστη Ευαγγέλου)» (λογοτεχνικό δοκίμιο). Λεύκιος Ζαφειρίου «Οι συμμορίτες» (επιμέλεια - σχόλια Αλέξης Ζήρας. Αφήγημα - χρονικό για τον αγώνα των Κυπρίων κατά της αγγλοκρατίας). Σ. Δ. Αϊνάλης «Αποσπάσματα» (μικρά «ποιητικά» πεζά). Τέτσα Διαμαντοπούλου «Λερωμένο φουστάνι» (διηγήματα), Θεοφάνης Μελάς «Αναγνωστικό ποίησης» (ποιητική συλλογή). Νίκος Καραβέλος «Καθώς μικραίνει ο ύπνος» (ποιήματα). Γιάννης Γκιόκας «Νιρβάνα» (ποιήματα). Νικόλαος Ευαντινός «Μικρές αγγελίες και ειδήσεις» (ποιήματα). Μαριάννα Παπουτσοπούλου «Διάδρομος» (ποιήματα). Ελενα Ψαραλίδου «Σώματα λόγια» (ποιήματα). Γιώργος Γιάνναρης «Επί ξύλου κρεμάμενος» (ποιητική συλλογή σε τρία μέρη). Ευγενία Παπανδρέου «Ηχοι ψιθύρων» (ποιήματα). Αθηνά Νικολάου «Λατρευτικό» (ποιητική συλλογή). Γρηγόρης Μανιαδάκης «Ο φωταγωγός» (Χρονικά μιας παιδικής αρρώστειας)» (μικρά πεζά). Ακύλας Γ. Παπαδομανωλάκης «Σώμα χωρίς μαχαίρι» (ποιήματα).

-- «Αλεξάνδρεια»: Χαλίλ Ιναλιζίκ - Ντόναλντ Κοκάτερτ «Οικονομική και κοινωνική ιστορία της οθωμανικής αυτοκρατορίας» (μετάφραση Μαρίνος Σαρηγιάννης. Ιστορική μελέτη, α' τόμος). Γιώργος Χατζηστεργίου «Σου έχει μείνει καθόλου περιουσία;» (ιστορικο-οικονομική μελέτη για την Ελλάδα στον 20ό αιώνα).

Τιμούν το έργο του

Το «Μουσείο Αμπελακίων (Περιόδου 1940 - 1949)» διοργανώνει εκδήλωση - παρουσίαση όλου του συγγραφικού και εικαστικού έργου του αγωνιστή της ΕΑΜικής Αντίστασης και του ΔΣΕ Βασίλη Φυτσιλή, στις 23/6 (8μ.μ)., στο προαύλιο του Μουσείου, στα Αμπελάκια. Για το έργο του Β. Φυτσιλή θα μιλήσουν οι: Βασίλης Δ. Αναγνωστόπουλος (καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας) με θέμα «Η αδελφική αγάπη στο έργο του Βασίλη Φυτσιλή» και Παναγιώτης Μανδράκης (φιλόλογος Μ.Δ.) με θέμα: «Η έννοια της ελευθερίας στο πεζογραφικό έργο του Βασίλη Φυτσιλή». Θα διαβαστούν αποσπάσματα από λογοτεχνικά έργα του τιμώμενου και θα παρουσιαστεί φωτογραφικό υλικό από τη ζωή και τα εικαστικά του έργα.

Να σημειωθεί ότι λεωφορεία για τα Αμπελάκια θα αναχωρήσουν στις 7 μ.μ., από την πλατεία Λαού (Ωδείο) της Λάρισας.

Περί ανοησίας...

Για «ανοησία», «παρωπίδες» και «ιδεολογικό στραβισμό» εγκαλεί τον «Ρ» ο Γ. Τριάντης από τη στήλη του στη χτεσινή «Ελευθεροτυπία», επειδή δε συμμεριζόμαστε τη δικομματική - προφανώς και τη δική του - ευφορία για τα εγκαίνια του νέου Μουσείου Ακρόπολης. Ας μας «συγχωρέσει» που δεν μπορούμε να μοιραστούμε τον ενθουσιασμό του για ένα μουσείο, το θεσμικό πλαίσιο του οποίου μετατρέπει τον ανεκτίμητης αξίας εκθεσιακό του πλούτο σε «μετρήσιμο μέγεθος», στο πλαίσιο της «ευελιξίας» και της οικονομικής «αυτοτέλειας». Εννοιες που, για τον καπιταλισμό, σημαίνουν εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Ας μείνει ο ίδιος στο «φαίνεσθαι». Για μας, το «ζουμί» βρίσκεται στο «είναι».

Με απόφαση των υπουργών, Υγείας - Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομίας και Οικονομικών, χορηγείται βιβλιάριο στα ανασφάλιστα μέλη του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, για δωρεάν ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ