ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 20 Μάη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΝΑΥΛΙΑ - ΑΦΙΕΡΩΜΑ «ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ - ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ»
Αποτύπωσαν στα έργα τους τις αγωνίες, το δίκιο, την προοπτική του λαού μας

Ο χώρος - σύμβολο του Σκοπευτηρίου της Καισαριανής φιλοξένησε χτες την εκδήλωση του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ, στο πλαίσιο του γιορτασμού των 90 χρόνων του Κόμματος

Ματοβαμμένος μήνας, μήνας αγώνων ο Μάης... Είμαστε σε τόπο ιερό, σύμβολο ιερό... Στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής, σ' αυτόν τον τόπο μαρτυρίου και ασίγαστης μνήμης, έσμιξαν και πάλι ο Γιάννης Ρίτσος και ο Μίκης Θεοδωράκης. Εσμιξαν, όπως και τότε... Τότε, που η ποίηση του Γιάννη Ρίτσου, βγαλμένη μέσα από τη ζωή, τα βάσανα, τα οράματα του λαού μας, συναντήθηκε με τη μουσική του Μ. Θεοδωράκη, για να γίνουν σημαία αγώνων, για να εμψυχώσουν, να εμπνεύσουν. Αυτούς τους δύο συνοδοιπόρους του λαϊκού κινήματος, τους στυλοβάτες του ελληνικού πολιτισμού, τον Γιάννη Ρίτσο και τον Μ. Θεοδωράκη, τίμησαν χτες το Πολιτιστικό Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ και η Κομματική Οργάνωση Αθήνας, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων γιορτασμού για τα 90 χρόνια του ΚΚΕ.

Ο Γ. Ρίτσος και ο Μ. Θεοδωράκης, τονίστηκε στην εκδήλωση, έβγαλαν το τραγούδι σε δρόμους και σε πλατείες, βοήθησαν στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης και στη, μέσω του πολιτισμού, ανάπτυξη της συνείδησης της εργατικής τάξης. Υμνησαν τους αγώνες, τις νίκες, τις ήττες, τις τραγωδίες της, αλλά και τις ελπίδες της, βαθιά επηρεασμένοι από την εποποιία του λαϊκού αγώνα και τη δράση του ΚΚΕ.

Αθάνατα τραγούδια από τους κύκλους «Επιτάφιος», «Ρωμιοσύνη», «Γειτονιές του κόσμου» και «Λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας» ερμήνευσαν οι Καλλιόπη Βέττα, Κώστας Μάντζιος, Γιάννης Λάρδης, Γ. Λάμπρη, Ε. Κυριαζοπούλου, Σ. Μυλόβας και Μ. Μποτονάκης. Αφηγητής ήταν ο Κώστας Καζάκος. Ποιήματα του Γιάννη Ρίτσου απήγγειλαν η Βέρα Κρούσκα και ο Χρήστος Ασλανίδης. Συμμετείχε η Ορχήστρα Νέας Ιωνίας υπό τη διεύθυνση του Στέφανου Ψαραδάκου. Σκηνοθετική επιμέλεια: Νίκος Ξυθάλης.

Ο Μίκης Θεοδωράκης
Ο Μίκης Θεοδωράκης
Παρόντες στην εκδήλωση ήταν ο Μίκης Θεοδωράκης και η κόρη του ποιητή Ερη Ρίτσου, τους οποίους υποδέχτηκε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, επικεφαλής πολυμελούς αντιπροσωπείας της ΚΕ του Κόμματος.

Την εκδήλωση άνοιξε ο Γεράσιμος Αραβανής, μέλος της ΚΕ και υπεύθυνος του Πολιτιστικού Τμήματός της, ο οποίος, μιλώντας για τους δύο κορυφαίους δημιουργούς, επισήμανε μεταξύ άλλων: «Αποτύπωσαν στα έργα αυτά όλη την πορεία του λαού, τις αγωνίες, το δίκιο, την προοπτική του. Εδωσαν στο λαό την Τέχνη τους κι αυτή, με τη σειρά της, συνέβαλε ουσιαστικά στην ανάπτυξη της συνείδησης των εργαζομένων και στην πλατιά διάδοση των ιδεών, που τις κατέστησαν γνωστές και πιο ελκυστικές σε ευρύτερα λαϊκά στρώματα. Και στις σημερινές συνθήκες ο ρόλος της πρωτοπόρας Τέχνης και των προοδευτικών - στρατευμένων δημιουργών και καλλιτεχνών είναι μεγάλος για τη διαμόρφωση ισχυρού, μεγάλου και νικηφόρου επαναστατικού κινήματος, για τη διαμόρφωση ισχυρού και αποτελεσματικού αντιιμπεριαλιστικού, αντιμονοπωλιακού μετώπου που θα ενώνει τους εργαζόμενους. Η διαφύλαξη και η ανάδειξη του έργου των μεγάλων δημιουργών, η προσπάθεια να το γνωρίσει ο λαός και η νεολαία μας είναι σοβαρό ζήτημα».

Η ζωντανή Τέχνη χρειάζεται και το προσωπικό παράδειγμα

Η Ερη Ρίτσου
Η Ερη Ρίτσου
«Είχα την τύχη να γνωρίσω από τα εφηβικά μου χρόνια την ποίηση του Γιάννη Ρίτσου και ταυτόχρονα τις ιδέες του, που τον έφεραν στις γραμμές του ΚΚΕ και του ΕΑΜ, που την εποχή εκείνη καθοδηγούσαν τον αγώνα της Εθνικής Αντίστασης κατά των ξένων κατακτητών», τόνισε στο χαιρετισμό του ο Μ. Θεοδωράκης. «Εκτοτε, τόσο το έργο όσο και το προσωπικό παράδειγμα του μεγάλου ποιητή, έγιναν για μένα πρότυπα σκέψης και ζωής. Μ' έκαναν να συνειδητοποιήσω ότι η ζωντανή τέχνη για να ολοκληρωθεί, πέρα από το ταλέντο και την καλλιτεχνική δημιουργία, χρειάζεται και το προσωπικό παράδειγμα, όσες θυσίες κι αν χρειαστούν γι' αυτό. Μ' άλλα λόγια να πρέπει να βάζεις κάθε στιγμή στον εαυτό σου το ερώτημα: "Για ποιον δημιουργώ;" Κι αν έχεις τη δύναμη ν' απαντήσεις "δημιουργώ για το λαό", τότε πρέπει να είσαι έτοιμος να μοιραστείς μαζί του τόσο τα όνειρά του, τα ιδανικά και τους στόχους του, όσο και τις θυσίες που χρειάζονται για να τα πραγματοποιήσει. Πάντα μαζί με τον απλό λαό, στην πρώτη γραμμή του αγώνα, γιατί έτσι μόνο θα γεμίσουν οι μπαταρίες σου, θα γίνεις άνθρωπος, πολίτης, αγωνιστής, καλλιτέχνης, δημιουργός άξιος του λαού που σε γέννησε και σε έκανε να είσαι αυτός που είσαι. Ομως όλα αυτά είναι, ίσως, εύκολα να τα λες, μα πολύ πάρα πολύ δύσκολο να τα κάνεις, όταν μάλιστα έχεις να αντιμετωπίσεις τις φοβερές συνθήκες στις οποίες ο ελληνικός λαός αγωνίστηκε και μεγαλούργησε. Δικτατορία Μεταξά. Πόλεμος. Ξένη κατοχή. Φασισμός. Ναζισμός. Εθνική Αντίσταση. Απελευθέρωση. Δεκεμβριανά. Αγγλικός ιμπεριαλισμός. Εμφύλιος Πόλεμος. Δημοκρατικός Στρατός. Αμερικάνικος ιμπεριαλισμός. Μοναρχοφασισμός. Αμερικανοκρατία. Τρομοκρατία. Βασανιστήρια. Φυλακές. Εξορίες. Μακρονήσια. Εκτελέσεις.

Χιλιάδες εκτελέσεις πατριωτών, αγωνιστών, κομμουνιστών σε πόλεις και σε χωριά και πρώτα και κύρια σ' αυτόν τον ιερό τόπο που βρισκόμαστε σήμερα, τον ποτισμένο με αίμα ηρώων και δάκρυα μανάδων. Κι όμως σταθήκαμε όρθιοι κι αυτό δε θα πρέπει να το ξεχνάμε ποτέ πως το οφείλουμε στα δάκρυα και τις θυσίες αυτών των χιλιάδων και χιλιάδων πρωτοπόρων αγωνιστών, που έπεσαν ακολουθώντας τις σημαίες και τα λάβαρα με το κόκκινο αίμα, που φλογίζανε, εξακολουθούν να φλογίζουν, τις καρδιές όσων πάλευαν και παλεύουν για την ελευθερία, την ειρήνη, το δίκαιο και τα δικαιώματα του λαού μας και όλων των λαών της Γης. Νομίζω ότι φαίνεται καθαρά πόσο τιμητικό είναι για κάθε δημιουργό να συνδεθεί άμεσα το έργο και η ζωή του με έναν τέτοιο λαό, που μπόρεσε να σταθεί όρθιος μέσα σ' αυτές τις σκληρές δοκιμασίες με το κεφάλι ψηλά. Μπορεί τα βάσανά μας να μην πέρασαν ακόμα. Λύκοι που διψούν για αίμα σεργιανίζουν στις γειτονιές μας, ενώ τα τσακάλια του αντικομμουνισμού ξανασηκώνουν κεφάλι. Ομως, όλα αυτά δε θα πρέπει να μας φοβίζουν, γιατί, όπως έχει αποδειχθεί, οι καρδιές και η πίστη είναι πιο δυνατές από τις σφαίρες και το μίσος. Πατάμε γερά σ' αυτό το χώμα το ποτισμένο με αίμα. Σ' αυτό το χώμα που είναι δικό τους και δικό μας. Και τραγουδάμε τα τραγούδια μας, που είναι κι αυτά δικά τους και δικά μας. Κι έτσι θα προχωρήσουμε ως την τελική νίκη του Ανθρώπου».

Για την Ερη Ρίτσου, η χτεσινή εκδήλωση, όπως η ίδια είπε, «σημαίνει ελπίδα, γιατί, όταν μέσα σε έναν κόσμο υποκουλτούρας υπάρχουν άνθρωποι που εμπνέονται, οδηγούνται από την ποίηση και τη μουσική, υπάρχει ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο. Είσαστε πολλοί, είσαστε ωραίοι, ευχαριστώ, είναι μια ευτυχισμένη στιγμή».

Θεσπέσιες «συναντήσεις» ποίησης και μουσικής

Το σκληρό Μάη του 1936, εκδηλώνονται μεγάλες εργατικές κινητοποιήσεις σε πολλές ελληνικές πόλεις, με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη.

Οι κινητοποιήσεις - στις οποίες πρωτοστάτησε το ΚΚΕ - χτυπήθηκαν με εξαιρετική αγριότητα από το στρατό και τη χωροφυλακή. Πολλοί ήταν οι νεκροί και οι τραυματίες. Ενας από αυτούς, ο αυτοκινητιστής Τάσος Τούσης. Η φωτογραφία της μάνας που θρηνεί το νεκρό της γιο, δημοσιεύτηκε στον Τύπο της εποχής και συγκλόνισε συνειδήσεις.

Ενας νεαρός, την εποχή εκείνη, κομμουνιστής διανοούμενος, ο Γιάννης Ρίτσος, συγκλονίζεται από τη σκηνή του μητρικού θρήνου και γράφει ένα αριστούργημα, τον «Επιτάφιο».

Στα τέλη της δεκαετίας του '50 (1959), ο Μίκης Θεοδωράκης, όντας στο Παρίσι, μελοποιεί εκτεταμένα αποσπάσματα του «Επιτάφιου», επιλέγοντας τη φόρμα της καθαρά λαϊκής μουσικής και τους λαϊκούς ρυθμούς. Πρόκειται για το πρώτο αμιγώς λαϊκό έργο του συνθέτη.

Η Ρωμιοσύνη

Η μεγάλη ποιητική σύνθεση του Γιάννη Ρίτσου «Ρωμιοσύνη» έχει γραφτεί σε συνθήκες εμφυλίου πολέμου και εξορίας του ποιητή, στο διάστημα 1945 - 1947. Πρόκειται για μια μεγάλη τοιχογραφία της αντίστασης και της εποποιίας του ΔΣΕ.

Στο έργο, πρωταγωνιστεί ο ελληνικός χώρος, με τη λιτότητά του, τη γύμνια του, το σκληρό και απελευθερωτικό του φως, την έλλειψη νερού (αγαπημένο μοτίβο αυτό όλων των μεγάλων Ελλήνων ποιητών που απαντάται και στο Σεφέρη και στον Ελύτη). Ο χώρος δανείζεται συνείδηση από τους μαχητές της εθνικής και κοινωνικής ελευθερίας που «τόσα χρόνια όλοι σκοτώνονται και κανένας δεν πέθανε» και παλεύει μαζί τους μέχρι την τελική νίκη, μέχρι την εξακτίνωση της «μεγάλης σημαίας», της «μεγάλης κατακόκκινης φωτιάς», «για τις τέσσερις πόρτες του ορίζοντα».

Ο Μίκης Θεοδωράκης συναντιέται με το σπουδαίο αυτό ποίημα στα 1966. Ο Θεοδωράκης μελοποίησε εκτεταμένο τμήμα της «Ρωμιοσύνης», μετά από άγριο ξυλοδαρμό του από την αστυνομία. Σε αυτές τις συνθήκες, κοινωνικοπολιτικές αλλά και προσωπικές, το έργο ξεφεύγει από τη φόρμα της «λαϊκής καντάτας» (όπως ο ίδιος ο Θεοδωράκης ονόμαζε τον «Επιτάφιο») και γίνεται επικό: εξάλλου, ο ελεύθερος στίχος που έχει χρησιμοποιήσει εδώ ο Ρίτσος δεν επιτρέπει τη χρήση ενός πιο καθαρά «λαϊκού» ιδιώματος, που θα έλκει την καταγωγή από το ρεμπέτικο. Ωστόσο, ακόμη και αυτή, η πιο περίπλοκη φόρμα αγαπήθηκε βαθιά από τον ελληνικό λαό: έγινε ο ύμνος της αντιδικτατορικής πάλης, τραγουδήθηκε σε δρόμους, σε πλατείες και σε στάδια κατά τη διάρκεια και μετά την πτώση της χούντας, βοηθώντας το ανέβασμα του αισθητικού κριτηρίου του ελληνικού λαού, σε σχέση πάντα με τις ιστορικές μνήμες και την πορεία του κινήματός του.

«Δεκαοχτώ λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας».

Το 1968, στην καρδιά της δικτατορίας, ο Γιάννης Ρίτσος βρισκόταν εξόριστος στο Παρθένι της Λέρου και ο Μίκης Θεοδωράκης στη Ζάτουνα της Αρκαδίας. Σε μήνυμα που έστειλε ο δεύτερος προς τον πρώτο, του ζήτησε να γράψει μία ποιητική σύνθεση που θα προοριζόταν για μελοποίηση. Ο Ρίτσος έγραψε τα περισσότερα από τα «Δεκαοχτώ Λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας» τα οποία ολοκληρώθηκαν, ως ποιητική σύνθεση, το 1973.

Το έργο εκδόθηκε αλλά και τραγουδήθηκε, στη μελοποίηση του Μίκη Θεοδωράκη (γνώρισε μάλιστα τρεις διαφορετικές ηχογραφήσεις, από διαφορετική ομάδα τραγουδιστών) και υπήρξε το πρώτο έργο του συνθέτη που κυκλοφόρησε αμέσως μετά τη δικτατορία. Ο περίφημος στίχος «Τη Ρωμιοσύνη μην την κλαις», συνδέθηκε άρρηκτα με την ευφορία του λαού για την πτώση της χούντας και με τις αντικειμενικά καλύτερες συνθήκες που δημιούργησε η πολιτειακή μεταβολή για το πέρασμα των λαϊκών αγώνων σε μια νέα ποιοτική φάση...

«Οι γειτονιές του κόσμου»

Οι «Γειτονιές του κόσμου», γράφτηκαν από το Γιάννη Ρίτσο τη χρονιά της ήττας, στα 1949. Αν η «Ρωμιοσύνη» είναι η εποποιία μιας ακόμη αγροτικής Ελλάδας, οι «Γειτονιές του κόσμου» είναι η μεγάλη τοιχογραφία της αντίστασης, του Δεκέμβρη και του αγώνα του ΔΣΕ μέσα στο τοπίο της πόλης, αλλά και στους τόπους εξορίας: η δράση των κομμουνιστών μέσα από το ΕΑΜ, το «χωνί» της ΕΠΟΝ, οι ελπίδες για έναν καλύτερο κόσμο μέσα στο καμίνι του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα...

Ο Μίκης Θεοδωράκης μελοποίησε εκτεταμένα αποσπάσματα τέσσερα χρόνια μετά την πολιτειακή μεταβολή, στα 1978. Η νέα αυτή συνάντηση των μεγάλων δημιουργών δεν τραγουδήθηκε τόσο πλατιά όσο οι προηγούμενες, ωστόσο έχει κι αυτή αποτελέσει μία αξιοσημείωτη στιγμή για τον πολιτισμό του ελληνικού λαού, με υψηλή αισθητική και διαπαιδαγωγητική αξία για τους νέους ανθρώπους - του τότε, αλλά και του σήμερα.

ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ
Τίποτα δε χαρίζεται, αγωνιστείτε, παλέψτε, ο λαός είναι εδώ

Συγκινητικές στιγμές εκτυλίχτηκαν όταν στο χώρο του Σκοπευτηρίου κατέφθασε ο Μίκης Θεοδωράκης, τον οποίο υποδέχτηκε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα. Καταχειροκροτήθηκε από το πλήθος κόσμου, που έσπευσε να τον υποδεχτεί με συνθήματα, όπως, «Εννιά δεκαετίες αγώνας και θυσία, το ΚΚΕ στην πρωτοπορία». Θερμή χειραψία είχε με τον ιστορικό δήμαρχο Καισαριανής Παναγιώτη Μακρή, ενώ θερμή ήταν και η συνάντησή του με την κόρη του Γ. Ρίτσου, Ερη Ρίτσου.

Ερωτηθείς από δημοσιογράφους ο μεγάλος μας συνθέτης είπε ότι πάντρεψε τον αγώνα με τη μουσική του «ακολουθώντας το παράδειγμα του Ρίτσου τόσο στον τομέα της τέχνης του, όσο και στον τομέα της ζωής του, των επιλογών που έκανε και της ένταξής του στο κίνημα της Εθνικής Αντίστασης, στο ΚΚΕ, στους αγώνες. Και πιστεύω ότι ένα γνήσιο λαϊκό έργο δε φτάνει μόνο να το δηλώνεις, πρέπει να το ζεις, να ζυμώνεσαι μαζί με τους αγώνες του λαού. Είμαι πάρα πολύ περήφανος γιατί συνδέθηκα με έναν άνθρωπο που πολύ θαύμαζα, έναν πολύ μεγάλο ποιητή, έναν πολύ μεγάλο αγωνιστή και νομίζω ότι θα ήταν κι αυτός, όπως εγώ, βαθύτατα συγκλονισμένος, πέρα απ' αυτά που γράψαμε και που είχαν αυτές τις ρίζες, ματωμένες ρίζες, σ' αυτόν τον καθαγιασμένο τόπο».

Κληθείς να σχολιάσει την τρέχουσα επικαιρότητα ο Μ. Θεοδωράκης απάντησε: «Είμαι σε μια ηλικία που βλέπω τα πράγματα σε πολύ μεγάλες διαστάσεις. Βλέπω, κρίνω και συγκρίνω. Δε θέλω να μπω σε λεπτομέρειες γιατί μειώνουν την προσφορά μας. Αυτό που έκανε η γενιά η δική μας, της Εθνικής Αντίστασης, τα 200 παλικάρια που πέθαναν εδώ, είναι μεγαλειώδες. Κι αυτό που ζείτε αυτή τη στιγμή είναι μεγαλειώδες».

Αναφερόμενος πάντα στο σήμερα σημείωσε: «Είναι μια εποχή που έχει μεγάλους προβληματισμούς κι εμείς είμαστε μέρος του προβλήματος. Δεν έχουμε μόνο οικονομικά προβλήματα, έχουμε και εθνικά, ακριβώς γιατί ζούμε στην κορύφωση μιας επιθετικής πολιτικής των ΗΠΑ, η οποία διψά για αίμα. Και πρέπει να αγωνιστούμε για να αλλάξουν τα πράγματα. Τίποτα δε χαρίζεται, αγωνιστείτε, παλέψτε, ο λαός είναι εδώ. Κάθε στιγμή πρέπει να πολεμά».

ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Θα μείνουν στην Ιστορία και για πολλές γενιές ακόμα

Η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, αναφερόμενη, από το Σκοπευτήριο της Καισαριανής, στη συναυλία - αφιέρωμα στους Γιάννη Ρίτσο - Μίκη Θεοδωράκη, δήλωσε τα παρακάτω:

«Σε αυτό τον τόπο, όπου διακόσιοι διαλεχτοί κομμουνιστές δολοφονήθηκαν από τους Γερμανούς κατακτητές - και μάλιστα χορεύοντας κυριολεκτικά μπροστά στο θάνατο - διαλέξαμε να τιμήσουμε τα 90χρονα του Κόμματος. Αλλά και πάνω από όλα να τιμήσουμε τη μεγάλη συνάντηση δύο κορυφαίων: Του Γιάννη Ρίτσου και του Μίκη Θεοδωράκη, δύο ανθρώπων που συνδέθηκαν με τη δράση του κινήματος, αλλά και με την ιστορία του Κομμουνιστικού Κόμματος. Μια συνάντηση, που οδήγησε, δεκάδες χιλιάδες, εκατοντάδες χιλιάδες νέοι άνθρωποι, αλλά και όλων των ηλικιών να αισθάνονται την ανάγκη να στρατευτούν στον αγώνα μόνο και μόνο γιατί υπήρχε ο στίχος του Γιάννη Ρίτσου και η μελωδία του Μίκη Θεοδωράκη. Πιστεύω ότι οι δύο αυτοί άνθρωποι έδωσαν το μέτρο, του τι μπορεί ένας καλλιτέχνης να βγάλει από μέσα του, το πηγαίο του ταλέντο, όταν συνδεθεί με το λαϊκό κίνημα. Οχι τυχαία, οι άνθρωποι αυτοί θα μείνουν στην Ιστορία και για πολλές γενιές ακόμα».

ΕΡΜΕΣ ΕΡΕΡΑ
Και οι δύο χαίρουν μεγάλης εκτίμησης στην Κούβα

Ο πρέσβης της Κούβας στην Αθήνα Ερμες Ερέρα, παρευρεθείς στη χτεσινή εκδήλωση, σημείωσε: «Είμαι πολύ χαρούμενος που βρίσκομαι μαζί σας σ' αυτή την πολύ σημαντική εκδήλωση, στην οποία παρευρίσκονται προσωπικότητες που έχουν σημαδέψει την ελληνική ιστορία, αλλά και την παγκόσμια. Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που βρίσκομαι εδώ, καθώς μου δίνεται η ευκαιρία να συναντηθώ και με τον Μίκη Θεοδωράκη, τον οποίο γνώριζα παλαιότερα από τα τραγούδια και τα έργα του, αλλά τώρα έχω την ευκαιρία να τον γνωρίσω και φυσικά. Και χαίρομαι πολύ γιατί πρόκειται για μία προσωπικότητα που έχει τιμήσει ιδιαίτερα την Ελλάδα. Επίσης είναι πολύ σημαντικό να βρίσκομαι εδώ γιατί ο Γιάννης Ρίτσος είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στην Κούβα, είχε δε προσωπική φιλία με τον εθνικό ποιητή της χώρας μου, τον Γκιγκέν. Και τα δύο αυτά πρόσωπα χαίρουν μεγάλης εκτίμησης στην Κούβα».

Στην εκδήλωση παρευρέθηκε πολυμελής αντιπροσωπεία της Οργάνωσης Αθήνας της ΕΔΟΝ, Νεολαίας του ΑΚΕΛ, με επικεφαλής τον Χρήστο Χριστόφια, μέλος του ΚΣ, όπως επίσης ο πρόεδρος της Νεολαίας του τουρκοκυπριακού κόμματος «Ενωμένη Κύπρος», Αμπντουλάχ Κορμάσκα.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ