ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Μάρτη 1997
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Και όμως, ήξεραν!

Δραματική προειδοποίηση για τις συνέπειες της χαλάρωσης των μέτρων ασφάλειας είχαν κάνει έγκαιρα η Εργοστασιακή Επιτροπή, η Ενωση Ηλεκτρολόγων και απλοί εργαζόμενοι. Παρ' όλα αυτά για τη διεύθυνση της επιχείρησης και τον πρόεδρο του σωματείου έφταιγε "η κακιά στιγμή"!

Τη Δευτέρα 17 Φλεβάρη, μόλις ένα μήνα πριν, ένα άλλο ατύχημα - ευτυχώς χωρίς θύματα - είχε εκπέμψει σήμα για τους κινδύνους που εγκυμονούσε η απόφαση της πολυεθνικής "Μπράουν εντ Ρουτ",διαχειρίστριας του ναυπηγείου να τα θυσιάσει όλα στη μείωση του κόστους παραγωγής. Τότε είχε σπάσει το συρματόσκοινο ενός γερανού, καθώς προσπαθούσε να ανασηκώσει ένα υπόστεγο, με διαστάσεις δωματίου και βάρους τριών τόνων. Η "μπαστέκα" του γερανού έπεσε, αλλά εκείνη τη στιγμή, από καθαρή σύμπτωση, δεν υπήρχαν εργάτες από κάτω.

Οπως είχε καταγγείλει επανειλημμένα η Εργοστασιακή Επιτροπή,η πολυεθνική έχει προχωρήσει σε μείωση των βαρδιών, των ελέγχων, ενώ γίνεται ελλιπής συντήρηση των μηχανημάτων που είναι παλιά. Για παράδειγμα, μείωσε τον αριθμό των ηλεκτρολόγων που απασχολούνταν στις δεξαμενές στους υποσταθμούς, στη γιάρδα και τους γερανούς. Μόνο στις δεξαμενές υπήρχε σε 24ωρη βάση βάρδια πέντε ατόμων. Τώρα υπάρχει βάρδια 5 ατόμων, αλλά για όλα τα τμήματα!

Ακόμη μεγαλύτερους κινδύνους - επισήμανε η Εργοστασιακή Επιτροπή - για εργαζόμενους και εγκαταστάσεις, εγκυμονεί η κατάργηση των βαρδιών τα Σαββατοκύριακα στις δεξαμενές, όταν δεν υπάρχει πλοίο. Καθεμιά απ' τις δεξαμενές είναι ένα εργοστάσιο με πάμπολλα μηχανήματα και τάση 220.000 VOLT.

Σε αλλεπάλληλες ανακοινώσεις είχε τονίσει ότι "όσο συνεχίζεται αυτή η τακτική από την εταιρία, τόσο οι κίνδυνοι θα αυξάνονται...".

Είναι χαρακτηριστικό ότι προχτές, μια μέρα πριν το δυστύχημα, 26 ηλεκτρολόγοι του ναυπηγείου είχαν συνυπογράψει κείμενο, όπου επισήμαιναν τις ελλείψεις σε μέτρα υγιεινής και ασφάλειας και πρότειναν τι πρέπει να γίνει. Το κείμενο αυτό το παρέδωσαν στον υπεύθυνο τμηματάρχη, κ. Αθανασόπουλο.Ακόμα περιμένουν απάντηση.

Πριν ένα μήνα περίπου ανάλογο κείμενο με τις ελλείψεις στα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας είχε στείλει η Ενωση Ηλεκτροτεχνιτών Αττικής προς τη διοίκηση των ναυπηγείων και προς τον υπεύθυνο τμηματάρχη. Συγκεκριμένα, στο κείμενο αναφέρεται ότι μέσα στο ναυπηγείο επικρατεί μία κατάσταση απαράδεκτη και επικίνδυνη.Πρόσφατα είναι τα ατυχήματα του Νο 2 γερανού της κλίνης και του ηλεκτρολογικού πίνακα του Νο 57, φρεατίου της Νο 4 προβλήτας. "Από καθαρή τύχη - υπογραμμίζεται - δε θρηνήσαμε θύματα. Στα πλαίσια της δημιουργίας ανθρώπων για όλες τις δουλιές και την ανατροπή της προηγούμενης κατάστασης, με τη διοίκηση που ασκείτε, όχι μόνο παρανομείτε καταστρατηγώντας βασικές διατάξεις της νομοθεσίας, αλλά δημιουργείτε και επικινδυνότητα για τους ίδιους τους εργαζόμενους και τις εγκαταστάσεις".Η συντήρηση, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, τουλάχιστον ως προς τον ηλεκτρολογικό τομέα, είναι προβληματική έως ανύπαρκτη. "Αφήνετε - τονίζεται - χωρίς βάρδιες τις πλωτές και μόνιμες δεξαμενές, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος για την ασφάλειά τους. Αναθέτετε τη συντήρηση μηχανημάτων και ηλεκτρολογικού υλικού σε εργαζόμενους άλλης ειδικότητας άσχετης με του ηλεκτροτεχνίτη, παρανομώντας, πάντοτε στα πλαίσια της ελαστικής μεταχείρισης των εργαζομένων".

Ηλεκτρολόγος που απασχολείται στο ναυπηγείο μάς κατήγγειλε χτες ότι το ίδιο έγγραφο στάλθηκε και στο σωματείο, το οποίο η πλειοψηφία του σωματείου δε δέχτηκε να το πρωτοκολλήσει!

Σε χτεσινή της ανακοίνωση η εταιρία, σε μια προσπάθεια να προκαταλάβει και την προανάκριση, ισχυρίζεται ότι πρόκειται για "τυχαίο γεγονός που ουδόλως πρέπει να συνδυαστεί με την όποια έλλειψη των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας, στα οποία η εταιρία σαν οργανωμένη ναυπηγική βιομηχανία δίνει κύρια προτεραιότητα"!

Και ο πρόεδρος του σωματείου Σ. Μαρκάτος δήλωσε χτες στους δημοσιογράφους ότι "είναι ικανοποιητικά τα μέτρα προστασίας που παίρνονται", παρά τις επανειλημμένες καταγγελίες και απέδωσε το δυστύχημα στην "κακιά στιγμή"! Οταν οι κάμερες έκλεισαν και κάτω από την πίεση των εργαζομένων, ο Σ. Μαρκάτος παραδέχτηκε ότι "είναι υπέρ της διπλής βάρδιας"! Λίγο αργότερα δήλωσε πάλι ότι "δεν έχει καμία σχέση το ατύχημα με τη μείωση του προσωπικού και τα μέτρα ασφαλείας" και επανέλαβε για ακόμα μια φορά ότι φταίει η "κακιά στιγμή"..!

- Το Συνδικάτο Εργατών Μετάλλου Αττικής και το Σωματείο εργαζομένων στην επιχείρηση Καζής καταγγέλλουν, με ανακοινώσεις τους, την ασυδοσία των εργοδοτών και την εγκληματική αδιαφορία της κυβέρνησης για τη ζωή των εργαζομένων.

Ντύθηκε στα μαύρα και ο Σκαραμαγκάς
  • Τραγικό δυστύχημα χτες με θύμα τον 64χρονο Ευστάθιο Χαλαζονίτη
  • Βρήκε τραγικό θάνατο κάτω από 300 κιλά σίδερο

Τριακόσια κιλά σίδερο, μεταλλικός εφιάλτης, και από κάτω κείτεται το άψυχο κορμί του αδικοχαμένου εργάτη. Το αίμα ρέει και βάφει τα πάντα γύρω. Ο 64χρονος εργάτης Ευστάθιος Χαλαζονίτης έφυγε χτες το πρωί απ' το σπίτι του για το μεροκάματο, αλλά δεν πρόκειται να γυρίσει πίσω ποτέ.

Το ρυμουλκό ΚΡΟΝΟΣ των ναυπηγείων είναι δεμένο στην προβλήτα Νο 1. Ο άτυχος εργάτης μαζί με άλλους δυο συναδέλφους του βρίσκονται στην πλώρη του ρυμουλκού, προσπαθώντας να βγάλουν την αλυσίδα του πλοίου απ' το νερό για να κάνουν επιθεώρηση. Η ώρα είναι 8.45 περίπου και ο γερανός Νο 5 αρχίζει να σηκώνει την αλυσίδα, αλλά "σκορτσάρισε" (βρήκε αντίσταση στο βίντσι του ρυμουλκού). Ο κρίκος όπου είχε γίνει το "σαμπάνισμα", υποχώρησε και 300 κιλά αλυσίδας πέφτουν με ορμή από ύψος 20 - 30 μέτρων. Ο Ευστάθιος Χαλαζονίτης, εγκλωβισμένος ανάμεσα στα μηχανήματα της πλώρης, δεν προλαβαίνει να απομακρυνθεί όπως οι δυο συνάδελφοί του και η αλυσίδα πέφτει πάνω του, σκοτώνοντάς τον επιτόπου.

"Αν υπήρχε μανουβραδόρος να κάνει "σαμπανιάρισμα", ίσως να μην συνέβαινε αυτό", κατήγγειλε ένας εργαζόμενος. Η αλυσίδα του πλοίου δεν είχε "σαμπανιαριστεί" με "σαμπάνι" (συρματόσκοινο), όπως θα έπρεπε, αλλά με κλειδί. Προκειμένου να μπει το κλειδί, είχε κοπεί το "θήτα" της αλυσίδας (ένας από τους κρίκους), με αποτέλεσμα την ώρα που έγινε η προσπάθεια να μπει το κλειδί, υποχώρησε το "θήτα" και έπεσε η αλυσίδα.

Στο Γενικό Κρατικό Νίκαιας διαπιστώθηκε ο θάνατος. Ανακρίσεις για τα αίτια και τις συνθήκες του δυστυχήματος διενεργεί το Λιμεναρχείο Σκαραμαγκά.

Η μακάβρια είδηση κυκλοφορεί αστραπιαία σε όλο το ναυπηγείο και οι εργάτες συγκλονισμένοι σπεύδουν αμέσως στην προβλήτα Νο 1. Οι δυο εργάτες που δούλευαν μαζί με τον νεκρό, οι αυτόπτες μάρτυρες, είναι άφαντοι...

Λίγο αργότερα καταφτάνουν και εκπρόσωποι της ΓΣΕΕ, ο πρόεδρος Χ. Πολυζωγόπουλος,ο γ. γραμματέας Γ. Μαυρίκος και ο Γ. Σταυρόπουλος.

Είχαν περάσει ήδη τρεις ώρες και οι εργάτες του ναυπηγείου παρέμεναν εκεί, στο σημείο που έχασαν τον συνάδελφό τους. Προσπαθούσαν να δώσουν εξηγήσεις, κουβεντιάζοντας μεταξύ τους. Κανείς δεν είχε διάθεση να μιλήσει... "Λίγο καιρό ήθελε να βγει στη σύνταξη ο συνάδελφος", φωνάζει ένας εργάτης προς τους δημοσιογράφους και ο διπλανός του συμπληρώνει: "Είχε γιο άνεργο ο άνθρωπος". "Ποια κακιά στιγμή. Το Σάββατο χάσαμε ένα συνάδελφο, τώρα χάσαμε και δεύτερο", φωνάζει όλο αγανάκτηση ένας άλλος εργάτης.

Ο Σ. Βαρθολομαίος,μέλος του ΔΣ του σωματείου και εκπρόσωπος της Εργοστασιακής Επιτροπής, που βρισκόταν στον τόπο του ατυχήματος, κατάγγειλε "ότι η μείωση των εργαζομένων στα ναυπηγεία κατά 1.000 άτομα, η εντατικοποίηση της εργασίας, οι διπλοβάρδιες σε ορισμένες περιπτώσεις αλλά και οι ελλείψεις βαρδιών, η ελλιπής συντήρηση, εγκυμονούν κινδύνους. Αυτά εμείς τα είχαμε καταγγείλει σαν παράταξη".

Στις 12μ συνεδριάζει έκτακτα το ΔΣ του σωματείου και αποφασίζει να κηρύξει για σήμερα δίωρη στάση εργασίας από τις 1μμ ως τις 3μμ και συμμετοχή στη συγκέντρωση που διοργανώνει το Εργατικό Κέντρο Πειραιά στον Ηλεκτρικό Σταθμό. Συγκέντρωση διαμαρτυρίας για το έγκλημα του περασμένου Σαββάτου στη Ζώνη και απαίτησης να τιμωρηθούν παραδειγματικά οι υπεύθυνοι και να υπάρχει εφαρμογή και έλεγχος των μέτρων προστασίας της ζωής των εργατών.

Θα έκανε τα χαρτιά του για σύνταξη...

Γύρω στις 3 το μεσημέρι στο σπίτι του άτυχου Ε. Χαλαζονίτη στη Ν. Φιλαδέλφεια επικρατεί η απόλυτη σιγή της απώλειας. Κατά διαστήματα η γυναίκα του, η Λίτσα, ξεσπάει σε κλάματα. Ο γιος του, Θοδωρής, 28 χρονών, φάνηκε για λίγο στην πόρτα, αλλά ξαναμπήκε μέσα με το κεφάλι σκυμμένο και τα μάτια δακρυσμένα.

"Τι να πούμε τώρα; Ο άνθρωπός μας χάθηκε", λέει ο Ε. Θωμάς,αδελφός της γυναίκας του άτυχου εργάτη. Με τα μάτια κατακόκκινα από το κλάμα και προσπαθώντας να σταθεί όρθιος, πράγμα αδύνατο, γι' αυτό βαστιέται από την πόρτα, μας λέει: "Δεν πιστεύω ότι τα πράγματα είναι τόσο απλά όπως τα παρουσιάζουν. Ο καπετάνιος είναι εξαφανισμένος για να αποφύγει το αυτόφωρο". Μέσα από το μαυροφορεμένο σπίτι ακούγεται ξανά το κλάμα της γυναίκας. "Τώρα θα έκανε τα χαρτιά του για σύνταξη, για να κάτσει σπίτι του να ησυχάσει"... λέει ο Ε. Θωμάς.

Ο άτυχος Ευστάθιος Χαλαζονίτης

Μια παρόμοια αλυσίδα, εξηγεί ένας εργάτης, πλάκωσε τον Ε. Χαλαζονίτη

Ρεπορτάζ: Ντίνα Ντάβου,

Ρεπορτάζ: Ντίνα ΝΤΑΒΟΥ

Γιώτα ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΗ

Και απειλές!

"Σε σώζει η ιδιότητά σου"! Με αυτά τα λόγια ο διευθυντής των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Πρόδρομος Μεδεμτζόγλου απείλησε, ενώπιον των δημοσιογράφων, τον Σπύρο Βαρθολομαίο,στέλεχος της Εργοστασιακής Επιτροπής και μέλος του ΔΣ του σωματείου, επειδή τόλμησε να καταγγείλει την εταιρία για ελλιπή τήρηση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας!

Πρόκειται για τον ίδιο διευθυντή, που έδωσε εντολή να καταργηθούν οι βάρδιες στις δεξαμενές, όταν δεν υπάρχει μέσα πλοίο.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ