ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 20 Μάρτη 2001
Σελ. /40
ΤΗΛΕΠΑΘΗ

Παπαγεωργίου Βασίλης

Προς Θόδωρο Πάγκαλο: Δήλωσες, ότι, όπου πορεύτηκες πολιτικά, τον Λεωνίδα Κύρκο βρήκες μπροστά σου! Από το ανταρτοδικείο(;) στο Βουκουρέστι, μέχρι τη διάσπαση του ΚΚΕ και τις εκλογές του '74. Και λοιπά.

Μήπως λαθεύεις; Μήπως δεν ήταν μπροστά σου, αλλά εσύ ήσουν δίπλα του, αφού η διαδρομή σας υπήρξε κοινή; Από χωρίου εις χωρίον, όπως έμεινε να λέμε. Και τώρα, που έρχεται να σε ξανασυναντήσει, γιατί τον αποπαίρνεις;

***

Ο δυστυχής Αδ. Λιακόπουλος, ο συνταξιούχος καθηγητής που σκότωσε το παιδί του, απάντησε όπως έπρεπε στα κανάλια που τον περιτριγύριζαν την ώρα της σύλληψής του, ζητώντας δηλώσεις(!): «Να μάθετε να σεβόσαστε τα ανθρώπινα δράματα», τους είπε.

Κι ο πονηρός ΑΝΤΕΝΝΑ, στο βραδινό δελτίο κείνης της μέρας, φρόντισε να κόψει τη συγκεκριμένη φράση! Κι ο ΑΛΦΑ, που δείχνει μόνο τη σκηνή, αλλά τη στιγμή που έλεγε αυτά ο Λιακόπουλος, έδειχνε μόνο τα χείλη του να κινούνται...

***

Μέχρι και στο χωριό, που γεννήθηκε ο Κοσκωτάς, στα Γιάννενα, στείλανε κάμερες! Για ποιον λόγο; Για να πάρουν δηλώσεις των κατοίκων. Οπως αυτή: «Ηρθε μια φορά στο χωριό, άναψε ένα κερί, έκανε το σταυρό του κι έφυγε»...

***

Κάνανε μπλόκο για τον Πάσσαρη και πιάσανε τον συνθέτη Νότη Μαυρουδή!... «Θα γελάει με αυτά ο Πάσσαρης», είπε ο Μαυρουδής. Μόνο ο Πάσσαρης γελάει; Αν και το θέμα έχει και την τραγική του - κυρίως αυτή - πλευρά: Ο καθένας μας μπορεί να πέσει θύμα αυτών των μπλόκων! Η αστυνομοκρατία απλώνεται επικίνδυνα.

***

Το λέμε και θα το επαναλαμβάνουμε ασταμάτητα: Αυτό που λέτε συνεχώς, στα κανάλια και παντού, παγκοσμιοποίηση, να το λέτε με τ' όνομά του: ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ.

Δε θ' αλλάξετε βιολί, βεβαίως. Αλλά θα βρίσκετε μπροστά σας την αντίκρουση, επίσης συνεχώς: ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ, ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΜΟΣ. Και δε θα τη βρίσκετε μόνο από τους κομμουνιστές, αλλά και από την πραγματικότητα, που επιμένετε να την καμουφλάρετε! Τι άλλο να κάνετε;


Παπαγεωργίου Βασίλης

***

Προς το «Μέγκα»: Το αφιέρωμα στον Ελ. Βενιζέλο, στο βραδινό δελτίο του Σαββάτου, ήταν εξαιρετικό! Παραλείψατε, βεβαίως, ορισμένες λεπτομέρειες: Τον αντικομμουνισμό του, τα εγκλήματα της μικρασιατικής εκστρατείας, το «ζήτω ο βασιλεύς» (από τα τελευταία λόγια της ζωής του), την άρνησή του να ταχθεί και υπέρ της δημοτικής γλώσσας, ακόμα και άλλα...

***

Το εκμυστηρεύτηκε ο Μίμης Ανδρουλάκης στον Θ. Λάλα («Αλτερ»): Τον πήρε - είπε - στο τηλέφωνο ο Κ. Σημίτης και του πρότεινε να πάει στο ΠΑΣΟΚ, αλλά αυτός αρνήθηκε...

Και με την ευκαιρία: Γιατί ο Θ. Λάλας ξεκαρδιζόταν στα γέλια ακούγοντας τις πολιτικές απόψεις του Ανδρουλάκη; Συμφωνούσε - ειδικά με τα περί «αριστερού φιλελευθερισμού» - ή είναι το «χούι» του να γελάει συνομιλώντας με πρώην... αριστερούς;

***

Τακτικός αναγνώστης της στήλης μάς λέει, ότι πρέπει να γράφουμε πιο συχνά για τον αποκλεισμό του ΚΚΕ από τα περισσότερα κανάλια.

Δεκτή η επισήμανση. Να σημειώσουμε μόνο, ότι ο αποκλεισμός αφορά πρώτα απ' όλα στο λαό, στην πάλη του και στα μεγάλα του προβλήματα. Αυτά θέλουν να αποκλείουν - και αποκλείουν - συστηματικά και μεθοδευμένα. Και σε συνέχεια η μπάλα χτυπάει το ΚΚΕ, που έχει συστατικό της ύπαρξής του αυτά τα θέματα.

Αρα ο αποκλεισμός του ΚΚΕ είναι κάτι το ευρύτερο και αφορά στο λαό γενικά.

***

Προς «Θεσμόν».

Πήγες στην ΠΓΔΜ και σε συνέχεια επισκέφθηκες τον Γ. Παπανδρέου, τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και δεν ξέρω ποιους άλλους ακόμα σκέφτεσαι... Σαν να λέμε είσαι κάτι σαν (υπερ)υπουργός Εξωτερικών του ΠΑΣΟΚ;

Ρε μπας και εποφθαλμιάς την καρέκλα του Γιωργάκη;

***

Γεια και χαρά σας μέχρι αύριο με περισσότερα νέα!


Παπαγεωργίου Βασίλης


ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Η Κομμούνα

Στις 18 του Μάρτη του 1871 ξέσπασε στο Παρίσι η μεγαλύτερη ταξική επανάσταση του 19ου αιώνα. Ηταν μια επανάσταση, που συντάραξε και αυτή τον κόσμο, στον καιρό της. Η αναφορά μου στην Κομμούνα είναι αναγκαστικά εντελώς συνοπτική.

Ο ίδιος ο Μαρξ εξέφρασε επιφυλάξεις πριν από την εκδήλωση της επανάστασης, στη συνέχεια την παρακολούθησε με φλογερό ενδιαφέρον, έγραφε κατά τη διάρκειά της, έκανε κριτική σε κάποια λάθη της, ένιωσε το χρέος να την υμνήσει, γράφοντας επιγραμματικά: «...χάρη στη μάχη που έδωσε το Παρίσι, η πάλη της εργατικής τάξης εναντίον της καπιταλιστικής τάξης και του κράτους της μπήκε σε καινούρια φάση. Οποια και αν θα είναι η έκβασή της, έχουμε πλέον ένα νέο σημείο εκκίνησης με παγκόσμια ιστορική αξία» (Κ. Μαρξ «Γράμμα στον Γκούγκελμαν»).

Αργότερα, ο ίδιος ο Λένιν, στο βιβλίο του «Κράτος και επανάσταση», αναφέρεται ευνοϊκότατα «...στην τελευταία μεγάλη επανάσταση που έζησε: ο Μαρξ». Στην απέναντι πλευρά, η Γερμανία είχε τη δική της ιδιόμορφη ανάπτυξη. Ο Βίσμαρκ, έχοντας πριν ενώσει τα τριάντα και πλέον γερμανικά κρατίδια, πέρασε στην άκρατη επιθετικότητα. Η στρατιά του Λουδοβίκου Βοναπάρτη (Ναπολέων ο μικρός) συντρίφτηκε στις μάχες του Σεντάν και του Μετς και όλοι, πανικόβλητοι, υποχώρησαν στο Παρίσι. Ο στρατάρχης του Λουδοβίκου, Θιέρσος, υποχώρησε και αυτός στην πρωτεύουσα, αλλά ο λαός δεν το περίμενε. Ξεσηκώθηκε και επαναστάτησε. «Μην πυροβολείτε, είμαστε αδέλφια». Η Εθνοφρουρά του Παρισιού ενώθηκε με τον επαναστατημένο λαό. Ο Θιέρσος δεν μπόρεσε να αφοπλίσει τη φρουρά και τελικά απαγκιστρώθηκε από το Παρίσι, κατέφυγε στις Βερσαλλίες για να ανασυγκροτηθεί, μαζεύοντας γύρω του ό,τι πιο αντιδραστικό προσχωρούσε σ' αυτόν από τους κυρίαρχους κύκλους.

Από τη δεξιά πλευρά ο Θιέρσος, περνώντας μπροστά από τις πρωσικές λόγχες, εξαπέλυσε γενική επίθεση εναντίον του επαναστατημένου λαού. Η μάχη άναψε από το πρώτο κτίριο μέχρι το τελευταίο οδόφραγμα της πιο ακραίας συνοικίας του Παρισιού. Ηταν μια άνιση πάλη, όπου ο λαός της Κομμούνας έδειξε ασύγκριτο ηρωισμό, αυταπάρνηση και πνεύμα θυσίας: «Ολοι στο οδόφραγμα». Ετσι άρχισε και τελείωσε ο ματωμένος Μάης. Ο Θιέρσος, θηριώδης, αντιλαϊκός και αδίστακτος, σκότωσε μέσα σε λίγες μέρες τριάντα πέντε χιλιάδες Παριζιάνους, άντρες, γυναίκες, ακόμα και νέα παιδιά. Μετά τη μάχη, εξαπέλυσε άγριο διωγμό, «απονέμοντας δικαιοσύνη». Γιατί γυαλίζει το πέτο του σακακιού σου; Χρησιμοποίησες τουφέκι, εκτελέστε τον! Γιατί έχεις δεμένα ψηλά τα μαλλιά σου; Κρατούσες τουφέκι στο οδόφραγμα. Εκτελέστε τον!

Το παλλαϊκό μεγαλείο και ο ηρωισμός της Κομμούνας παραμένει μια ακατάλυτη μνήμη, τόσο χρήσιμη στην εποχή μας, όπου κυριαρχεί η ηθική έκπτωση, η διαφθορά, η πολιτική αναξιοπιστία. Η διαπλοκή της εξουσίας με το κεφάλαιο και το σκοτεινό υπόστρωμά του, την οργανωμένη παρανομία. Ετσι στην εποχή μας, που θέλει να αμφισβητήσει την ανάταση και την προσφορά των λαών, ακόμα και τον ηρωισμό και τα οράματα της γενιάς μας, γίνεται συγκινητικά επίκαιρη η φράση του Μαρξ, όπως ακριβώς τη γράφει στο βιβλίο του «Κριτική στη Φιλοσοφία του Δικαίου του Χέγκελ»: «Η σχέση της βιομηχανίας, του κόσμου, του πλούτου γενικά με τον πολιτικό κόσμο είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της σύγχρονης εποχής».


Τάκης ΣΤΑΘΑΤΟΣ
τ. πρόεδρος ΔΣ Πάτρας



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ