ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 20 Μάρτη 2001
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
ΟΧΙ στην ιδιωτικοποίηση της «Ολυμπιακής»

Κοινή κινητοποίηση σήμερα με απεργία, στάσεις εργασίας και συγκέντρωση έξω από το υπουργείο Μεταφορών

Απεργιακό μέτωπο ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις, με αιχμή την «Ολυμπιακή Αεροπορία» (ΟΑ), ορθώνουν για σήμερα οι εργαζόμενοι σε όλους τους κλάδους των μεταφορών, οι οποίοι στις 12 το μεσημέρι προγραμματίζουν συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών, στο Χολαργό.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι εργαζόμενοι στην ΟΑ έχουν κηρύξει για σήμερα 24ωρη απεργία, ενώ οι εργαζόμενοι στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, στα πράσινα λεωφορεία, στο μετρό και τον ΟΣΕ μετέχουν με τετράωρη στάση εργασίας (5-9 π.μ.). Οι εργαζόμενοι στα αστικά λεωφορεία και τα τρόλεϊ έχουν κηρύξει για σήμερα στάση εργασίας από την έναρξη της βάρδιας μέχρι τις 7 π.μ.

Σε χθεσινή κοινή συνέντευξη Τύπου, οι εκπρόσωποι των Εργατικών Κέντρων Αθήνας και Πειραιά, της Ομοσπονδίας Σωματείων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΠΑ), της Ομοσπονδίας Υπαλληλικού Προσωπικού Αυτοκινήτων Ελλάδας (ΟΥΠΑΕ) και της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ), καθώς και τα Σωματεία Εργαζομένων ΗΣΑΠ και ΕΘΕΛ υπογράμμισαν ότι η μεταφορά των πολιτών είναι κοινωνικό αγαθό και πρέπει να παρέχεται μέσα στα πλαίσια της κοινωνικής προσφοράς προς τους Ελληνες φορολογούμενους. Ομως, κανείς τους δεν ξέφυγε από την αδιέξοδη λογική του «διαλόγου» με την κυβέρνηση.

Ο πρόεδρος της ΟΣΠΑ Μ. Πατέστος κάλεσε την κυβέρνηση να ακυρώσει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΟΑ. Υπογράμμισε ότι η μετεγκατάσταση της ΟΑ στα Σπάτα θα αποτελέσει τη χαριστική βολή για την εταιρία, καθώς τα ετήσια έξοδα για τη χρήση του αεροδρομίου Σπάτων θα ανέλθουν σε 26 δισ. δρχ., έναντι ενός 1,45 δισ. δρχ. που καταβάλλει σήμερα η εταιρία στο Ελληνικό.

Ο πρόεδρος του ΕΚΑ Γρ. Φελώνης τόνισε ότι με την ιδιωτικοποίηση θα απομονωθούν οι κάτοικοι των νησιών, αφού ο όποιος αγοραστής θα διαμορφώσει τα δρομολόγιά του, προσδοκώντας να αποκομίσει κέρδη και όχι να υποστεί ζημιά.

Ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Πειραιά Γ. Μίχας τόνισε ότι πρέπει άμεσα να σταματήσει η απαξίωση των δημόσιων μεταφορικών μέσων. Ο πρόεδρος της ΠΟΣ Ν. Κούκος πρότεινε τη συγκρότηση ενιαίας συνδικαλιστικής οργάνωσης (ομοσπονδία ή συνομοσπονδία) στο χώρο των μεταφορών. Ο γραμματέας της ΟΥΠΑΕ Β.Δημητρόπουλος τάχθηκε υπέρ της συγκρότησης δημόσιου και ενιαίου συγκοινωνιακού φορέα.

Ο πρόεδρος της Ενωσης Εργαζομένων ΗΣΑΠ Γ. Γαβρίλης είπε ότι οι εργαζόμενοι στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο θα είναι παρόντες σε κάθε αγώνα για την προάσπιση του δημόσιου και κοινωφελούς χαρακτήρα της ΟΑ και των άλλων δημόσιων επιχειρήσεων.

Ο Δ. Καρακωνσταντής, ταμίας του ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, μετέφερε τη συμπαράσταση του προεδρείου του συνδικάτου στον αγώνα των εργαζομένων της ΟΑ.

Αξιοσημείωτο είναι ότι οι πρόεδροι των Εργατικών Κέντρων Αθήνας και Πειραιά και κάποιοι άλλοι παρευρισκόμενοι επιτέθηκαν κατά του προέδρου του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ Χρ. Σταμούλου, ο οποίος πρόσφατα προειδοποίησε ότι τέτοιες κινητοποιήσεις δεν μπορούν να έχουν αποσπασματικό χαρακτήρα. Αλλά να είναι απαρχή γενικότερης σύγκρουσης του εργατικού κινήματος με την κυβερνητική πολιτική.

Σχολιάζοντας τα όσα ειπώθηκαν στη συνέντευξη Τύπου, ο Γ. Φιλίππου, μέλος του ΔΣ της ΟΣΠΑ και στέλεχος της ΕΣΚ (ΕΣΑΚ), σημείωσε ότι η παράταξη στηρίζει τη σημερινή κινητοποίηση. Ωστόσο, υπογραμμίζει ότι η κινητοποίηση πρέπει να είναι ενταγμένη σε ένα πρόγραμμα αγωνιστικών κινητοποιήσεων με κλιμάκωση και προοπτική, με ξεκάθαρο στόχο την αποτροπή των ιδιωτικοποιήσεων στο σύνολό τους. Οτι ο αγώνας για να φέρει αποτέλεσμα πρέπει να έρχεται σε ρήξη με το σύνολο της πολιτικής της κυβέρνησης και να έχει σαν στόχο μια άλλη πολιτική μεταφορών, με ενιαίο φορέα, σε όφελος του λαού. Συμπληρώνει ότι ο αγώνας αυτός θα πρέπει να αποκλείει τη συμμετοχή στο στημένο «κοινωνικό διάλογο» και να διευρύνεται σε όλα τα προβλήματα που απασχολούν την εργατική τάξη, όπως είναι το ασφαλιστικό, η κοινωνική πρόνοια κλπ.

ΟΤΕ
Νέους τρόπους εκποίησης αναζητά η κυβέρνηση

Νέους τρόπους για τη μείωση του ποσοστού που κατέχει το ελληνικό δημόσιο στον ΟΤΕ αναζητά η κυβέρνηση. Μπορεί το εγχείρημα αναζήτησης «στρατηγικού συμμάχου», που θα έπαιρνε μέχρι και 20% του Οργανισμού, να μην προχωρά. Ομως, οι αρμόδιοι δεν πτοούνται και προσπαθούν να επιτύχουν διαφορετικά την εκποίηση νέου τμήματος του Οργανισμού.

Στελέχη του υπουργείου Μεταφορών-Επικοινωνιών επικαλούνται ως φόβητρο τον «διεθνή ανταγωνισμό» στην τηλεπικοινωνιακή αγορά. Ωσάν ο ΟΤΕ να ήταν καμιά εταιριούλα του συρμού, υποστηρίζουν ότι ο Οργανισμός δεν μπορεί να αντεπεξέλθει λόγω «δεσμεύσεων» και «ακαμψίας» στην εταιρική σύνθεσή του. Παρουσιάζουν ως ανάγκη «να είναι μία εταιρία όσο γίνεται πιο ανεξάρτητη».

Στο μεταξύ, ο διεθνής οίκος αξιολόγησης «Standard & Poor?s» αναβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα του ΟΤΕ από «Α αρνητικό με θετική προοπτική» σε «Α με σταθερή προοπτική», μετά από ανάλυση των χρηματοοικονομικών και επιχειρηματικών του δεδομένων. Και αυτό σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο για τις τηλεπικοινωνιακές εταιρίες της Ευρώπης, τις περισσότερες από τις οποίες οι εγχώριοι υπέρμαχοι της εκποίησης δημόσιου πλούτου παρουσιάζουν ως «πρότυπα ιδιωτικοποίησης» και «επικίνδυνους ανταγωνιστές».

Ωστόσο, αυτοί οι «επικίνδυνοι ανταγωνιστές» και υποβαθμίζονται στις αντίστοιχες αναλύσεις και άσχημα οικονομικά αποτελέσματα παρουσιάζουν, σε αντίθεση με τον ΟΤΕ (στη χρήση 2000 παρουσίασε αύξηση 54% στα κέρδη μετά από φόρους και 22% στα κέρδη προ φόρων, σε σχέση με το 1999 και αύξηση του κύκλου εργασιών του ομίλου 11,3%).

Παρακάμπτοντας την πραγματικότητα, ο υπουργός Χρ. Βερελής, σε συνέντευξή του στο «Βήμα της Κυριακής», προσπέρασε το αρχικό σχέδιο του «στρατηγικού επενδυτή». Υποστήριξε ότι αυτό που πρέπει να γίνει «είναι να απελευθερωθεί από κυβερνητικές παρεμβάσεις το ΔΣ του ΟΤΕ και να αναζητηθούν στρατηγικοί σύμμαχοι σε επιμέρους τομείς, στους οποίους θα μπορούσε να δραστηριοποιηθεί ο Οργανισμός».

Προσδιόρισε ως επόμενα σχέδια της κυβέρνησης: Την ανταλλαγή μετοχών του ΟΤΕ με άλλες επιχειρήσεις. Τη συμφωνία με τράπεζες προκειμένου να δοθούν για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μετοχές σε ποσοστό 5-10%, τις οποίες αργότερα θα επαναγοράσει ο ΟΤΕ. Την έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το χρονοδιάγραμμα «απεγκλωβισμού του ΟΤΕ από τον έλεγχο του δημοσίου» φτάνει έως τον ερχόμενο Απρίλη.

ΕΛΤΑ
Εκσυγχρονίζονται πριν ξεπουληθούν

Συνεχίζεται η διαδικασία εκποίησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) με την αναλυτική ενημέρωση των ξένων εταιριών - που θέλουν να βάλουν χέρι στον πλούτο τους - επί των οικονομικών στοιχείων του Οργανισμού. Παράλληλα, προχωρά και ο εκσυγχρονισμός του δημόσιου Ταχυδρομείου, με τα χρήματα του ελληνικού λαού, προκειμένου να βγουν ακόμα πιο κερδισμένοι οι ιδιώτες αγοραστές του.

Η κυβέρνηση πουλά μέχρι και 25% του δημόσιου ταχυδρομείου και το 50% της θυγατρικής των ταχυμεταφορών. Ενδιαφέρον έχουν δείξει τα γερμανικά ταχυδρομεία Deutsche Post, τα γαλλικά Le Post και τα ολλανδικά TPG. Ηδη έχει ξεκινήσει η αποτίμηση των οικονομικών στοιχείων των ΕΛΤΑ. Πρώτοι που λαμβάνουν επίσημη ενημέρωση, στο λεγόμενο data room των ΕΛΤΑ, είναι οι Γερμανοί.

Η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί αυτό το μήνα. Μετά την αποτίμηση, οι ξένοι θα αποφασίσουν αν καταθέσουν και τις λεγόμενες δεσμευτικές προσφορές τους. Αναμένονται στα μέσα Απρίλη.

Στο μεταξύ, προχωρά και το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΕΛΤΑ. Το Ταχυδρομείο, το 2001 σχεδιάζεται να διαθέσει ίδια κεφάλαια 8 δισ. δρχ. και μέρος από τα 30 δισ. δρχ. που θα του διατεθούν από το Γ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Τα ποσά θα δαπανηθούν για την ολοκλήρωση του μηχανογραφικού συστήματος, τη λειτουργία του συστήματος ελέγχου των συστημένων και την ολοκλήρωση του κτιριακού προγράμματος, το οποίο περιλαμβάνει ανακαινίσεις και μετεγκαταστάσεις καταστημάτων. Σημειωτέον ότι τα ΕΛΤΑ φέρονται να διέθεσαν στην περίοδο 1997 - 2000, περίπου 3 δισ. δρχ. για την εκπαίδευση 5.000 υπαλλήλων.

Αρα, καταρρίπτεται ένα από τα βασικά επιχειρήματα των υπέρμαχων της ιδιωτικοποίησης, ότι ο ιδιώτης θα συμβάλλει στον εκσυγχρονισμό του Ταχυδρομείου. Τα ΕΛΤΑ βελτιώνονται με τα χρήματα του ελληνικού λαού και αυτές οι σύγχρονες υποδομές θα δοθούν πεσκέσι σε όποιον ιδιώτη επιλέξει η κυβέρνηση.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ