ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 20 Μάρτη 2001
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ
Χολιγουντιανή φιέστα για μισό κι ανέσωστο έργο!..

Οπως - όπως δίνονται στην κυκλοφορία τα πρώτα τμήματα του ιδιωτικού δρόμου. Με «συμβολική» τιμή 200 δραχμές ξεκινούν μετά το Πάσχα και τα διόδια

Με μια χολιγουντιανής έμπνευσης φιέστα, η κυβέρνηση, διά του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη, εγκαινίασε την Κυριακή το μεσημέρι το ...ημιτελές έργο της Αττικής Οδού!

Συγκεκριμένα, από τα 72 χιλιόμετρα που είναι το συνολικό μήκος του δρόμου (μαζί με τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού) εγκαινιάστηκαν τα 17 χιλιόμετρα, που αποτελούν το τμήμα Γέρακας - Αεροδρόμιο Σπάτων, ίσα - ίσα δηλαδή αυτό που περιλαμβάνεται ως υποχρέωση του ελληνικού δημοσίου στη σύμβαση για τα Σπάτα, προκειμένου να μην επιβληθεί η ποινική ρήτρα των 12 εκατομμυρίων την ημέρα. Αλλά και σ' αυτά τα 17 χιλιόμετρα που έχουν ολοκληρωθεί, οι κάτοικοι των γύρω δήμων δε θα έχουν άμεση πρόσβαση, γιατί οι τέσσερις από τους πέντε κόμβους βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της κατασκευής! Αυτός ήταν ένας από τους λόγους, που στην τελετή δεν παρέστησαν οι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής, οι οποίοι διαμαρτύρονται επί πλέον επειδή τα περιβόητα έργα για την αναβάθμιση της περιοχής ως αντιστάθμισμα για τη χωροθέτηση του αεροδρομίου (αντιπλημμυρικά, αποχετευτικά, εντάξεις στο σχέδιο κλπ.) βρίσκονται ακόμη «στα χαρτιά»!

Τόσο οι εργολάβοι, όσο και ο Κ. Λαλιώτης, υποσχέθηκαν ότι από σήμερα θα λειτουργεί επίσης το τμήμα της Αττικής Οδού μεταξύ των κόμβων Κύμης - Μεταμόρφωσης (στο ύψος της Εθνικής), συνολικού μήκους 4 χιλιομέτρων, που, όμως, ακόμη μέχρι αργά χτες το βράδυ κατασκευαζόταν...

Από κει και πέρα και με έναρξη τον προσεχή Σεπτέμβρη, πρόκειται να αρχίσει ένας νέος κύκλος εγκαινίων (πολύ πιθανόν και αντίστοιχων τελετών με μπαλόνια, καπνογόνα, ελικόπτερα, κορδέλες και ...«φιλιππικούς»). Συγκεκριμένα:

  • Το Σεπτέμβρη 2001 πρόκειται να παραδοθεί το τμήμα Γλυκά Νερά - Ανισόπεδος Κόμβος Ραφήνας και οι 4 ανισόπεδοι κόμβοι πρόσβασης των δήμων των Μεσογείων στην Αττική Οδό.
  • Το Δεκέμβρη του 2002 τα τμήματα: Ελευσίνα - Αιγάλεω, Μενίδι - Μεταμόρφωση και Αν. Κόμβος Κύμης - Α. Κ. Πεντέλης.
  • Τον Ιούνιο του 2003 πρόκειται να παραδοθεί η Περιφερειακή Υμηττού με καθυστέρηση ενός τουλάχιστον χρόνου. Να σημειώσουμε ότι εάν το θελήσει η «Χόχτιφ», τότε μπορεί να ενεργοποιηθεί η ποινική ρήτρα των 12 εκατομμυρίων την ημέρα σε βάρος του ελληνικού δημοσίου...
  • Το Δεκέμβρη του 2003 πρόκειται να παραδοθούν τα υπόλοιπα τμήματα: Αιγάλεω - Μενίδι, Α. Κ. Πεντέλης - Γέρακας.
Τα διόδια

Στο έργο σε τελική μορφή θα διαθέτει, ούτε λίγο - ούτε πολύ, 38 σταθμούς διοδίων (έναν σε κάθε ανισόπεδο κόμβο σύνδεσης και τρεις μέσα στη λεωφόρο), που θα κυκλώνουν ολόκληρο το Λεκανοπέδιο. Οπως ανακοινώθηκε, μέχρι το Πάσχα όσοι θα κινούνται στην Αττική Οδό δε θα πληρώνουν καθόλου διόδια. Το Πάσχα, που θα αρχίσουν να λειτουργούν οι πρώτοι σταθμοί, το αντίτιμο των διοδίων θα είναι 200 δραχμές, αυτή η τιμή, όμως, δε θα κρατήσει για πολύ, καθώς από το Σεπτέμβρη θα αυξηθεί στις 350 δρχ., ώσπου μετά το 2002 να φτάσει σταδιακά στις 800 δρχ.! Ποσά, βέβαια, που θα αποδίδονται στους εργολάβους. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση προωθεί νομοθετική ρύθμιση, ώστε στους εργολάβους να αποδίδονται ακόμη και τα πρόστιμα των τροχαίων παραβάσεων που γίνονται στην Αττική Οδό!

Οπως είναι γνωστό, το έργο κατασκευάζεται με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης και της σύμβασης παραχώρησης στους ιδιώτες κατασκευαστές (10 από τις μεγαλύτερες τεχνικές εταιρίες της χώρας με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ του μεγαλοεκδότη Μπόμπολα), οι οποίοι θα το εκμεταλλεύονται για 23 χρόνια. Το κόστος του ανέρχεται σε 500 δισ. δρχ. (μαζί με το κόστος των απαλλοτριώσεων που πλήρωσε αποκλειστικά το ελληνικό δημόσιο αγγίζει τα 800 δισ. δρχ.). Από αυτά, οι ιδιώτες εργολάβοι έβαλαν τυπικά τα 40 δισ. δρχ. περίπου, ενώ τα υπόλοιπα είναι συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου και δάνεια των τραπεζών. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι πριν μερικούς μήνες το έργο κατασκευαζόταν αποκλειστικά με διαδοχικές αυξήσεις των προκαταβολών που έδινε το ΥΠΕΧΩΔΕ, επειδή οι τράπεζες δεν έδιναν τα δάνεια...

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΠΑΤΩΝ
Ομολογούν ότι είναι ιδιωτικό και πανάκριβο...

Το νέο Αεροδρόμιο Σπάτων θα στοιχίζει παραπάνω 6.000 δρχ. για κάθε επιβάτη πτήσης εσωτερικού και 4.000 δρχ. για κάθε επιβάτη πτήσης εξωτερικού, εξαιτίας των υπερβολικών τελών αεροδρομίου. Αυτό ανακοινώθηκε χτες, κατά τη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης που έκαναν στελέχη της εταιρίας Αερολιμήν Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» με τους δημοσιογράφους. Με τις τιμές αυτές, το Αεροδρόμιο της Αθήνας είναι το τέταρτο πιο ακριβό αεροδρόμιο της Ευρώπης, μετά από αυτά του Οσλο, του Μάντσεστερ και του Λονδίνου!

Τα στελέχη της εταιρίας φρόντισαν να δικαιολογήσουν τα αυξημένα τέλη, λέγοντας ότι πρόκειται για ένα καθαρά ιδιωτικό αεροδρόμιο. «Σύμφωνα με το καταστατικό της εταιρίας Αεροδρομίου - δήλωσε απερίφραστα ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της εταιρίας Ι. Παράσχης - αποτελεί μια κερδοσκοπική εταιρία του ιδιωτικού τομέα, με διοικητικό συμβούλιο αποτελούμενο από 4 εκπροσώπους των ιδιωτών μετόχων, 4 του ελληνικού δημοσίου και 1 ανεξάρτητο μέλος και με γενικό διευθυντή προτεινόμενο από τους ιδιώτες μετόχους, ενώ η εταιρία έχει τη δυνατότητα να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο, πράγμα που προσδιορίζεται για τη διετία 2003 - 2004»... Οπως, μάλιστα, επισημάνθηκε, τα τέλη θα μπορούσαν να είναι ακόμη πιο «τσουχτερά», αν δεν είχαν αντληθεί έσοδα από άλλες εμπορικές δραστηριότητες - ιδιωτικοποιήσεις λειτουργιών του νέου αεροδρομίου...

Σε άλλη παρέμβαση, ο εκπρόσωπος της ΥΠΑ Γ. Σταμπουλίδης δήλωσε ευθέως ότι πρέπει να απομακρυνθούν οι κεραίες από τον Υμηττό, γιατί, διαφορετικά, «οι πιλότοι αντί να ακούν τη φωνή του ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας, θα ακούν τον Νταλάρα να τους τραγουδά»! Ο ίδιος δήλωσε αισιόδοξος ότι οι πτήσεις θα λειτουργήσουν με ασφάλεια, παρότι το σύστημα «PALAS» παρελήφθη την περασμένη μόλις βδομάδα. Εάν δε δουλέψει καλά το σύστημα - πρόσθεσε - τότε θα τεθεί το ερώτημα εάν μπορεί το αεροδρόμιο να εξυπηρετήσει 32 πτήσεις την ώρα (σ.σ. ελάχιστο όριο για να μην αφαιρεθεί η άδεια λειτουργίας από το αεροδρόμιο). Πάντως, εξήγησε ο ίδιος - στην ασφάλεια των πτήσεων δεν πρόκειται να γίνουν εκπτώσεις, αν χρειαστεί, θα μειωθούν οι πτήσεις...

Μέχρι αργά χτες συνεχίζονταν οι εργασίες στο τμήμα Εθνική Οδός - Κόμβος Κύμης, άσχετα αν τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα έλεγαν ότι ήταν ήδη έτοιμο να παραδοθεί στην κυκλοφορία. (Αδιάψευστος μάρτυρας, η φωτογραφία που τραβήχτηκε χτες το απόγευμα).

Ομως, το γεγονός αυτό δεν εμπόδισε να κλείσουν από χτες το μεσημέρι την έξοδο προς την Εθνική στο ύψος της Μεταμόρφωσης και μάλιστα χωρίς καμιά προειδοποίηση ή σήμανση, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρηθούν αφάνταστα όσοι ακολουθούσαν αυτή τη διαδρομή.

Αρνήθηκαν να παραστούν οι αιρετοί

Αρνήθηκαν οι αιρετοί να παραστούν στη φιέστα του Κ. Λαλιώτη, την προηγούμενη Κυριακή, οπότε και εγκαινίασε τμήμα της Αττικής οδού. Οι δήμαρχοι των Μεσογείων και το Νομαρχιακό Συμβούλιο Ανατολικής Αττικής καταγγέλλουν πως η κατασκευή της Αττικής Οδού δημιουργεί περαιτέρω προβλήματα στην περιοχή τους, ενώ δε συνοδεύεται από τα απαραίτητα έργα υποδομής.

Συγκεκριμένα, όπως σημειώνεται και σε ομόφωνη απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Ανατολικής Αττικής, οι κάτοικοι της περιοχής δεν έχουν απευθείας πρόσβαση στο νέο αεροδρόμιο των Σπάτων. Οι υποσχέσεις για τη δημιουργία αποχετευτικού δικτύου και αντιπλημμυρικής θωράκισης της περιοχής δεν υλοποιήθηκαν, ενώ ο οικιστικός ιστός της περιοχής έχει διασπαστεί.

Για το θέμα, συναντήθηκαν οι δήμαρχοι χτες το απόγευμα με τον γραμματέα του ΠΑΣΟΚ Κ. Σκανδαλίδη, ο οποίος για μια ακόμη φορά τους μοίρασε υποσχέσεις, λέγοντας ότι θα ενημερώσει την κυβέρνηση. Οι κάτοικοι, όμως, των περιοχών έχουν χορτάσει από τις υποσχέσεις της κυβέρνησης, αφού και ο Κ. Λαλιώτης τους υπόσχονταν αντιπλημμυρικά έργα, τα οποία ακόμη... περιμένουν οι κάτοικοι.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ