ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 20 Φλεβάρη 2001
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΗΡΑΓΓΑ ΥΜΗΤΤΟΥ
Καταστροφικές οι επιπτώσεις στην περιοχή

Δεν έφτασαν οι καταστροφές με την περίφημη περιφερειακή λεωφόρο (φωτογραφία), τώρα για χάρη του νέου αεροδρομίου, προωθούν νέα καταστροφή
Δεν έφτασαν οι καταστροφές με την περίφημη περιφερειακή λεωφόρο (φωτογραφία), τώρα για χάρη του νέου αεροδρομίου, προωθούν νέα καταστροφή
Η καταστροφή του περιβάλλοντος, οι επιπτώσεις στον οικιστικό ιστό των πόλεων και η κερδοσκοπία των μεγάλων εταιριών σε βάρος της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Αττικής είναι μερικά μόνο από τα προβλήματα που θα προκύψουν από τη διάνοιξη της σήραγγας του Υμηττού για τη σύνδεση των περιοχών της Νοτιοανατολικής Αττικής με το αεροδρόμιο των Σπάτων. Αυτά είναι ορισμένα από τα συμπεράσματα της ημερίδας που διοργάνωσαν οι Δήμοι Ελληνικού και Αργυρούπολης το περασμένο Σάββατο στο Πολιτιστικό Κέντρο Ποντίων Σουρμενών στο Ελληνικό.

Χαρακτηριστικά αναφέρθηκε ότι συνέπεια του έργου της διάνοιξης της σήραγγας θα είναι να απαλλοτριωθούν 200 σπίτια πολιτών, ενώ θα ενταθεί ο αποκλεισμός της παραλίας από τις υπερκείμενες από την οδό Βουλιαγμένης συνοικίες.

Αρκετοί ήταν οι επιστήμονες, που στις ομιλίες τους σημείωσαν ότι ουδέποτε θα έπρεπε το αεροδρόμιο να βρίσκεται σε εκείνη τη θέση, εντοπίζοντας εκεί τη «ρίζα του κάκου». Οπως για παράδειγμα ο Μ. Δεκλερής, επίτιμος πρόεδρος του Ε` Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, ο οποίος στην τοποθέτησή του, επισήμανε: «Τα Σπάτα ποτέ δε θα έπρεπε να περιληφθούν στο πρόγραμμα των υπό εκτέλεση έργων. Αλλωστε το συγκεκριμένο αεροδρόμιο υπάγεται στο πλαίσιο επιλογής λύσεων που δεν είναι βιώσιμες, ενώ τα τελευταία κομμάτια βιόσφαιρας θυσιάζονται για να γίνουν μη βιώσιμα ολυμπιακά έργα».

Ο Γ. Σαρηγιάννης, καθηγητής Πολεοδομίας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, επισήμανε ότι η σήραγγα του Υμηττού δεν εξυπηρετεί παρά μια ισχνή μειοψηφία κατοίκων της πρωτεύουσας, την «ελίτ της παραλιακής», όπως χαρακτηριστικά είπε, που για αυτούς θα είναι αναγκαία και καθημερινή η χρήση του αεροδρομίου και πρότεινε από την πλευρά του τη δημιουργία και λειτουργία μέσων σταθερής τροχιάς (τραμ, μετρό) και τη σύνδεσή τους με το αεροδρόμιο, που θα έχουν ως αποτέλεσμα αξιοπιστία δρομολογίων, ταχύτητα, οικονομία και καμία επίπτωση στο περιβάλλον και την πόλη.

Η Φ. Κουτρουμπά, Συγκοινωνιολόγος και στέλεχος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ), ισχυρίστηκε ότι το κομμάτι από τη λεωφόρο Βουλιαγμένης μέχρι τη λεωφόρο Κύπρου είναι δυνατό να γίνει υπόγειο, λέγοντας όμως ταυτόχρονα ότι «δεν μπορούμε να ξεφύγουμε από τη χάραξη, για να μην έχουμε δυσμενείς επιπτώσεις».

Στη συνέχεια το λόγο έλαβαν οι εκπρόσωποι κομμάτων και δημοτικών παρατάξεων, οι οποίοι και αναφέρθηκαν στις καταστροφικές συνέπειες των έργων, στις περιοχές του Ελληνικού και της Αργυρούπολης.

Από την πλευρά του ΚΚΕ, ο Στ. Λάμπρου επισήμανε ότι η ρίζα του προβλήματος εντοπίζεται στο νέο αεροδρόμιο. «Η θέση του δεν ανταποκρίνεται στις χωροταξικές ανάγκες του Λεκανοπεδίου, αφού δημιουργεί πολύπλευρες κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις, μαζί βέβαια, με τις οικονομικές», είπε.

Ο Κ. Αγγελόπουλος, ειδικός σύμβουλος του υφυπουργού ΠΕΧΩΔΕ Ν. Αλευρά, ισχυρίστηκε ότι η μελέτη του αναδόχου που θα αναλάβει το έργο, θα εγκριθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ και εν συνεχεία θα είναι υπό την κρίση και έγκριση των κατοίκων της περιοχής, κάτι που προκάλεσε την έντονη αντίδραση των κατοίκων, αφού ποτέ μέχρι τώρα δεν τους έχουν ρωτήσει για τίποτα.

«ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ»
Ανάγκη να σωθεί το κτήμα Θων

Καλεί σε συγκέντρωση μεθαύριο Πέμπτη

Την ανάγκη να διασωθεί και να γίνει πράσινο ό,τι έχει απομείνει από το κτήμα Θων - έκτασης 4,5 στρεμμάτων - που τώρα διεκδικεί ο μεγαλοεργολάβος Μπ. Βωβός, επισημαίνει με σχετική ανακοίνωσή της η «Αγωνιστική Αριστερή Οικολογική Συμπαράταξη για την Αθήνα». Ταυτόχρονα καλεί όλους τους Αθηναίους στη συγκέντρωση και πορεία, που διοργανώνουν οι κάτοικοι της περιοχής, μεθαύριο Πέμπτη 22/2 στις 5 μ.μ. στη συμβολή των οδών Λ. Αλεξάνδρας και Κηφισίας μπροστά από το κτήμα Θων.

Στην ανακοίνωσή της η «Συμπαράταξη», τονίζει τις ευθύνες της δημοτικής αρχής του δήμου Αθήνας που με «"κόλπα" και κωλυσιεργίες κάνει "πλάτες" στο ΥΠΕΧΩΔΕ και στον μεγαλοεργολάβο Βωβό, ώστε να τσιμεντοποιήσουν το υπόλοιπο οικόπεδο Θων». Επίσης, για δύο συνεχόμενες συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου (1 και 15/2) η δημοτική αρχή - με ευθύνη του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου Αρτ. Αναπλιώτη - αρνήθηκε να συζητηθεί το θέμα. Παράλληλα, η «Συμπαράταξη» καταγγέλλει, ότι «οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου φρόντισαν να "ευθυγραμμιστούν" με τα σχέδια του Βωβού, ο οποίος διαφημίζει ότι το κτήμα (σ.σ. ή τουλάχιστον όσο γλίτωσε από την πρώτη τσιμεντοποίηση) είναι 3,8 στρέμματα και εκεί θα χτιστεί υπόγειο γκαράζ 400 θέσεων και από πάνω θα μπει πράσινο».

Και η ανακοίνωση καταλήγει: «Το κόλπο του πρασίνου πάνω από υπόγεια γκαράζ που επικαλούνται το τελευταίο διάστημα κυβέρνηση - δήμος και μεγαλοεργολάβοι για να παραπλανήσουν τους πολίτες, είναι επιστημονικά φαιδρό και έχει στόχο να τσιμεντοποιήσουν και τις τελευταίες ανάσες οξυγόνου στην πόλη μας».

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
Μεγάλο πάρκο ή το συντομότερο ανέκδοτο;

«Το μεγαλύτερο πάρκο της Ευρώπης - Το συντομότερο ανέκδοτο». Αυτός είναι ο τίτλος ανακοίνωσης της οργάνωσης «Οικολογική Δράση Ελληνικού», σχετικά με το μέλλον του χώρου του αεροδρομίου του Ελληνικού, που σύμφωνα με τις δηλώσεις του πρωθυπουργού Κ. Σημίτη, θα μετατραπεί «στο μεγαλύτερο πάρκο αναψυχής και πολιτισμού της Ευρώπης».

Βέβαια, όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση της οργάνωσης, «για όσους παρακολουθούν συστηματικά τα ποικίλα "σενάρια" που εμφανίζονται κατά καιρούς τα τελευταία πέντε χρόνια, τα πράγματα προμηνύονται δυστυχώς πολύ χειρότερα από ό,τι αφήνουν να εννοηθεί οι τελευταίες εξαγγελίες της κυβέρνησης». Η «Οικολογική Δράση Ελληνικού» αναφέρεται στη γνωστή μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που έχει ξεκινήσει από το 1995 και δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα (...), αφού οι «αλλεπάλληλες και ατέλειωτες ολυμπιακές χωροθετήσεις έκαναν και πάλι το θαύμα τους». «Σαν αποτέλεσμα, αναφέρει η ανακοίνωση, "παγώνει" η κοινοποίηση της Β` φάσης της μελέτης του ΕΜΠ (που οδεύει στο καλάθι των αχρήστων), ενόψει της ένταξης των νέων "ολυμπιακών δεδομένων" και όλοι -μελετητής, φορείς κλπ,- περιμένουν στο ακουστικό τους».

«Από την τελευταία επίσημη ενημέρωση (9.4.1997) δεν υπήρξε έκτοτε καμία επίσημη ή μη, κοινοποίηση μελέτης, οποιασδήποτε φάσης, Ολυμπιακής ή μη, σε κανέναν από τους τοπικούς φορείς, Δήμους κλπ.».

«Απεναντίας», καταλήγει η ανακοίνωση, «με πρόσχημα για πολλοστή φορά τα Ολυμπιακά έργα, η κυβέρνηση μαζί με την "Αθήνα 2004 ΑΕ" δείχνουν να θέλουν να πάνε μαζί και "απευθείας" στη Γ` φάση οικοπεδοποίησης του χώρου. Αυτό, άλλωστε, αντικατοπτρίζουν εμμέσως πλην σαφώς οι πρόσφατες δηλώσεις του πρωθυπουργού, αλλά και της προέδρου της "Αθήνα 2004"».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ