ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 20 Γενάρη 2018 - Κυριακή 21 Γενάρη 2018
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ - ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ
Σκυτάλη στον επόμενο γύρο αντιλαϊκής επίθεσης με «πολεμικό» χρονοδιάγραμμα

Σε ρυθμούς προετοιμασιών ενόψει της επόμενης, 4ης «αξιολόγησης», σε συνδυασμό βέβαια με τις διεργασίες αναφορικά με τις «μορφές» που θα πάρει η αντιλαϊκή πολιτική την περίοδο μετά το 2018, περνούν οι συνεννοήσεις της κυβέρνησης με το κουαρτέτο, με καταληκτικό ορόσημο τον Ιούνη του 2018, όπως αναφέρει υψηλόβαθμος αξιωματούχος της Ευρωζώνης.

Σε αυτό το φόντο, την Παρασκευή συνεδρίασε η «Ομάδα Εργασίας» των υπουργών Οικονομικών της ΕΕ, ενόψει του συμβουλίου Γιούρογκρουπ τη Δευτέρα, όπου αναμένεται να δοθεί το «πράσινο φως» για την εκταμίευση δόσης ύψους 6 με 7 δισ. ευρώ για τη χρηματοπιστωτική στήριξη προς το ελληνικό κράτος, με βάση βέβαια την ομοβροντία των αντιλαϊκών μέτρων που «έκλεισαν» στο πλαίσιο της 3ης «αξιολόγησης».

Την ίδια ώρα, το ΔΝΤ, στο πλαίσιο της «εποικοδομητικής συμμετοχής όλων των εταίρων», αναμένεται να ξεκινήσει τη δική του (πρώτη από την πλευρά του) «παράλληλη αξιολόγηση», που βέβαια θα έρθει να «κουμπώσει» με αυτές της Ευρωζώνης, έχοντας στο επίκεντρο τις νεότερες εκτιμήσεις αναφορικά με τη διαμόρφωση των «ματωμένων» πλεονασμάτων στους κρατικούς προϋπολογισμούς για τη διετία 2019 - 2020.

Οι αντιλαϊκοί σχεδιασμοί αναμένεται να τεθούν και στο πλαίσιο της Εαρινής Συνόδου του ΔΝΤ (20 - 22 Απρίλη), με άξονα το «νέο» εποπτικό πλαίσιο, το «προληπτικό πρόγραμμα» χρηματοπιστωτικής στήριξης προς το ελληνικό κράτος και βέβαια τη διαχείριση του κρατικού χρέους. Σε κάθε περίπτωση, όλα τα παραπάνω θα έρθουν να «κουμπώσουν» με την κλιμάκωση των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων.

Τα «δημοσιονομικά μεγέθη» της επόμενης περιόδου θα ενσωματωθούν και στο υπό διαμόρφωση νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019 - 2022, που αναμένεται να κατατεθεί την άνοιξη του 2018, ως πρόσθετη «δικλίδα ασφαλείας», με βάση και τις όποιες «υποδείξεις» από την πλευρά του ΔΝΤ.

Σε αυτό το φόντο, ο ΣΕΒ από την πλευρά του, επιβραβεύοντας την κυβέρνηση για τα προαπαιτούμενα της 3ης «αξιολόγησης», σπεύδει να ξεκόψει κάθε συζήτηση περί «επιστροφής» στην «προμνημονική» περίοδο, ενώ οι διοικήσεις των εγχώριων τραπεζικών ομίλων, με «αβάντα» τις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις για τους πλειστηριασμούς, από καλύτερες θέσεις για τους ίδιους, παζαρεύουν τους όρους για τη διεξαγωγή των επικείμενων «στρες τεστ» αναφορικά με το ζήτημα της κεφαλαιακής επάρκειας και για τα συμφέροντα των μεγαλομετόχων τους, όσο και για την «τροφοδότηση» ολόκληρης της καπιταλιστικής οικονομίας με φτηνό χρήμα.

Συγκεκριμένα ο ΣΕΒ, δείχνοντας τη μονιμότητα ολόκληρης της γκάμας με τα αντιλαϊκά μέτρα, τόσο αυτά που αφορούν στη «δημοσιονομική διαχείριση» (φοροληστεία, κατακρεούργηση κοινωνικών κονδυλίων) όσο βέβαια και στις αναδιαρθρώσεις που στοχεύουν στο χτύπημα των εργατικών δικαιωμάτων σημειώνει - με διατύπωση «καρμπόν» με την πρόσφατη του πρωθυπουργού - ότι είναι απαραίτητο «να μην υπάρξει επιστροφήστις εσφαλμένες πολιτικές των χρόνων της πλασματικής ευημερίας με δανεικά, κυρίως σε ό,τι αφορά το πλαίσιο της δημοσιονομικής διαχείρισης και τη λειτουργία των αγορών,ιδίως της αγοράς εργασίας».

Οι εγχώριοι βιομήχανοι στο «μηνιαίο δελτίο» τους τονίζουν ακόμη ότι «η εφαρμογή του προγράμματος τονώνει την εμπιστοσύνη και την ανάπτυξη», ενώ παράλληλα «η ψήφιση των προαπαιτούμενων μέτρων αναμένεται να απομακρύνει την όποια αβεβαιότητα, ενισχύοντας τις προοπτικές για ισχυρότερη ανάκαμψη το 2018».

Μόνιμα στο «κάδρο» τα «κόκκινα» δάνεια

Την ίδια ώρα, στην έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδας (ΤτΕ) για την «Επισκόπηση του Χρηματοπιστωτικού Συστήματος» τονίζεται ότι «το εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα παραμένει ευάλωτο σε μακροοικονομικές και χρηματοπιστωτικές διαταραχές». Σε αυτό το φόντο, καλούνται οι τράπεζες «να προσαρμοστούν σε νέες προκλήσεις», με κυριότερες την εφαρμογή του Διεθνούς Προτύπου Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (αυτό προσαυξάνει τις κεφαλαιακές ανάγκες), την αυστηροποίηση του χειρισμού των προβλέψεων στους ισολογισμούς τους για τα νέα «μη εξυπηρετούμενα δάνεια», αλλά και τη διενέργεια της πανευρωπαϊκής άσκησης προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων από την ΕΚΤ, τα «στρες τεστ».

Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά τονίζεται, «υπό αυτές τις συνθήκες, είναι θετικό που υπάρχει ένα απόθεμα ασφαλείας, με σκοπό τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, για την ενδεχόμενη στήριξη του τραπεζικού τομέα εάν αυτή καταστεί αναγκαία». Σε αυτό το πλαίσιο, «ανοιχτό» θεωρείται το ενδεχόμενο και για νέα πακέτα «διάσωσης» για περιπτώσεις τραπεζικών ομίλων που δεν καταφέρουν να αντλήσουν τα απαραίτητα κεφάλαια από ιδιώτες μεγαλομετόχους και άλλους «επενδυτές».

Μεταξύ άλλων, η έκθεση:

-- Εστιάζει στην ταχύτερη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, στην περαιτέρω περικοπή στο λειτουργικό τους κόστος και την έμφαση στην ανάπτυξη νέων εργασιών.

-- Επισημαίνει ότι οι τράπεζες «επιβάλλεται να διευρύνουν το ταχύτερο δυνατόν τις λύσεις που προτείνουν στους δανειολήπτες και να προχωρήσουν στη λήψη πιο δραστικών αποφάσεων, ιδίως όσον αφορά στις ενέργειες αναδιάρθρωσης βιώσιμων επιχειρήσεων, στον εντοπισμό των στρατηγικών κακοπληρωτών και την εφαρμογή οριστικής λύσης για τις μη βιώσιμες επιχειρήσεις».

-- Σημειώνει ότι το απόθεμα των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων υποχωρεί για έξι συνεχόμενα τρίμηνα και διαμορφώθηκε τον Σεπτέμβρη του 2017 σε 100,4 δισ. ευρώ, μειωμένο κατά 7,6% (ή 8,2 δισ. ευρώ) σε σχέση με τη μέγιστη τιμή που καταγράφηκε τον Μάρτη του 2016.


Μαζικοί πλειστηριασμοί στην πρώτη κατοικία

Στον εμπλουτισμό των αντιλαϊκών διατάξεων και στη θωράκιση του νομικού οπλοστασίου του κράτους και των τραπεζικών ομίλων προχώρησε η κυβέρνηση, μέσω του νέου εφαρμοστικού νόμου για το κλείσιμο της 3ης «αξιολόγησης». Σε αυτό το πλαίσιο, έρχεται να σφίξει ακόμη περισσότερο τη θηλιά των πλειστηριασμών γύρω από την πρώτη κατοικία, όσο και γενικότερα γύρω από το «κεραμίδι» της λαϊκής οικογένειας.

Πλέον, στο ίδιο καθεστώς των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών θα υπάγονται η ακίνητη και κινητή περιουσία, τόσο για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό, όσο και για αυτές των αυτοαπασχολούμενων και μικρών επιχειρηματιών προς τα ασφαλιστικά ταμεία. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το μπαράζ των πλειστηριασμών που προγραμματίζουν οι τράπεζες για την τρέχουσα διετία 2018 - 2019, πέρα από το γεγονός ότι αυξάνουν τις πιέσεις στα λαϊκά νοικοκυριά να καταθέσουν και το τελευταίο ευρώ που τους απέμεινε στα ταμεία των τραπεζών και του κράτους, διαμορφώνουν παράλληλα τις προϋποθέσεις για τη συγκέντρωση ακίνητης περιουσίας σε μεγάλα χαρτοφυλάκια και άλλους «επενδυτές» και «κοράκια», με στόχο την εκμετάλλευσή της για το κέρδος.

Μεταξύ άλλων, με την τελευταία φουρνιά των νομοθετικών διατάξεων προβλέπονται:

  • Αναβάθμιση της θέσης των τραπεζών για όλα τα νέα δάνεια, σε περιπτώσεις πλειστηριασμών υπερχρεωμένων επιχειρήσεων. Στο εξής, οι τράπεζες θα έχουν να παίρνουν ποσά πολύ πάνω από το 65% (μέχρι και το 100%) του εκπλειστηριάσματος που προβλεπόταν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις οφειλές προς τους εργαζόμενους και τα ασφαλιστικά ταμεία.
  • Με την ψηφισμένη πλέον τροπολογία οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί «επεκτείνονται» και για οφειλές προς τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό και τα ασφαλιστικά ταμεία, με έναρξη εφαρμογής από την 1η Μάη 2018. Η ρύθμιση είναι αντίστοιχη με αυτή για τους πλειστηριασμούς που αφορούν στα «κόκκινα» τραπεζικά δάνεια, όπου βέβαια την πρώτη θέση θα έχουν οι τράπεζες, ακόμη και εάν ως «επισπεύδων» του πλειστηριασμού εμφανίζεται το Ελληνικό Δημόσιο. Σύμφωνα με τη «συνοδευτική» υπουργική απόφαση που εκδόθηκε την Παρασκευή, οι πλειστηριασμοί αυτοί θα διενεργούνται με βάση την εμπορική αξία του ακινήτου και μάλιστα όπως αυτή θα προσδιορίζεται από τον δικαστικό επιμελητή ή από «πιστοποιημένο» εκτιμητή.
  • Από 21.2.2018 οι πλειστηριασμοί θα διενεργούνται αποκλειστικά και μόνο με ηλεκτρονικά μέσα και μάλιστα ανεξάρτητα από τον χρόνο επίδοσης της κατάσχεσης, δηλαδή και για τις υποθέσεις που εκκρεμούν στις αίθουσες των δικαστηρίων.
  • Για τη διευκόλυνση της «διαδικασίας» υπάρχει και η δυνατότητα διορισμού συμβολαιογράφων από διαφορετική περιοχή.
Στα σκαριά νέες παρεμβάσεις

Την ίδια ώρα, και ενώ η όποια παρεχόμενη νομική προστασία - αποκλειστικά και μόνο μετά από προσφυγή και δικαστική απόφαση - έχει ξεπέσει στο χαμηλότερο επίπεδο, η κυβέρνηση έρχεται να δρομολογήσει και νέες παρεμβάσεις, αναφορικά με το λεγόμενο «νόμο Κατσέλη». Ως επόμενο βήμα προβάλλει η «αποσυμφόρηση» των δικαστηρίων από τις εκκρεμείς υποθέσεις, καθώς μέχρι την έκδοση της δικαστικής απόφασης οι τράπεζες δεν μπορούν να προχωρήσουν τη διαδικασία του συγκεκριμένου πλειστηριασμού. Σε αυτό το επίπεδο - με βάση τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις - δρομολογείται ένα πρώτο «ξεσκαρτάρισμα» σε εξωδικαστικό πλαίσιο, ενώ και ο ίδιος ο νόμος περί της υποτιθέμενης «προστασίας» έχει ημερομηνία λήξης την 31η Δεκέμβρη 2018.

Νομικά ανοχύρωτο το λαϊκό «κεραμίδι»

Τα παραπάνω ξεσκεπάζουν τα κάλπικα επιχειρήματα της κυβέρνησης ότι τάχα προστατεύεται η λαϊκή στέγη.

Ετσι κι αλλιώς και ο λεγόμενος «νόμος Κατσέλη», που ευθύς εξαρχής στεκόταν μακριά ή και απέναντι από τις ανάγκες της λαϊκής οικογένειας, τροποποιήθηκε στη συνέχεια προς το χειρότερο:

Το όριο το οποίο υποτίθεται προστατεύει το «κεραμίδι» της φτωχής λαϊκής οικογένειας - αποκλειστικά και μόνο με δικαστική απόφαση - τοποθετείται σε επίπεδο εισοδήματος που δεν ξεπερνά τις «εύλογες δαπάνες διαβίωσης, προσαυξημένες κατά 70%», όπως αυτές προσδιορίζονται κάθε φορά από τη στατιστική υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ).

Τα ποσά αυτά, πριν από την τελευταία αναθεώρηση των στατιστικών δεδομένων, διαμορφώνονταν για τον άγαμο στα 13.906 ευρώ μεικτό εισόδημα το χρόνο και για το ζευγάρι στα 23.659 ευρώ, με προσαύξηση 5.713 ευρώ για κάθε παιδί.

Επιπλέον, όπως ρητά προβλέπεται, ακόμη κι έτσι, η ένταξη στη ρύθμιση της υποτιθέμενης προστασίας έχει ως όρο και προϋπόθεση «ο οφειλέτης να υπήρξε συνεργάσιμος», κατά την έννοια του «Κώδικα Δεοντολογίας» των τραπεζών. Ταυτόχρονα, η δικαστική προστασία στην πρώτη κατοικία συνδέεται με την απαλλοτρίωση οποιασδήποτε άλλης «ρευστοποιήσιμης περιουσίας» του οφειλέτη, όπως, για παράδειγμα, μιας δεύτερης κατοικίας ή ενός μικρού κομματιού γης κ.ο.κ.

Συνολικά στο ζήτημα της γενίκευσης των πλειστηριασμών βρίσκεται μια ακόμα επιβεβαίωση για το ποιος ωφελείται από την «ανάπτυξη», που προπαγανδίζουν η κυβέρνηση και τα άλλα αστικά κόμματα και ποιος τελικά θα κληθεί ξανά να πληρώσει το μάρμαρο, με δεδομένο ότι διακηρυγμένος στόχος είναι μέσα από τη διαδικασία αυτή να βρεθούν τα «περιθώρια» για αστικό κράτος και τράπεζες ώστε να τροφοδοτηθεί ο επόμενος κύκλος της επιδιωκόμενης καπιταλιστικής συσσώρευσης.


Α. Σ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ