ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 20 Γενάρη 2018 - Κυριακή 21 Γενάρη 2018
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΤΗΣ ΝΑΥΠΗΓΟΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗΣ ΖΩΝΗΣ
Οχι άλλο αίμα εργατών στο βωμό του κέρδους των εργοδοτών

Πραγματοποίησαν μαχητική συγκέντρωση την Παρασκευή στο υπουργείο Ναυτιλίας

Στιγμιότυπο από την κινητοποίηση
Στιγμιότυπο από την κινητοποίηση
Την ολοένα και εντονότερη μετατροπή των χώρων δουλειάς σε παγίδες θανάτου, με ευθύνη της κυβέρνησης, των εφοπλιστών και των μεγαλοεργολάβων, κατήγγειλαν οι εργαζόμενοι της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, με τη μαχητική κινητοποίηση που οργάνωσαν την Παρασκευή το Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγικής Βιομηχανίας Ελλάδας και το Σωματείο Ναυπηγοξυλουργών.

Στο πλαίσιο της κινητοποίησης, οι εργαζόμενοι πραγματοποίησαν στάση εργασίας, συγκέντρωση στις πέτρινες δεξαμενές Βασιλειάδη και πορεία στο υπουργείο Ναυτιλίας.

Με σύνθημα «Οχι άλλο αίμα εργατών στο βωμό του κέρδους των εργοδοτών» ανέδειξαν τις μεγάλες ελλείψεις σε μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, οι οποίες σε συνδυασμό με την εντατικοποίηση αυξάνουν τους κινδύνους και τη συχνότητα των ατυχημάτων.

Αυτή η κατάσταση, που επιβάλλεται από το κυνήγι του καπιταλιστικού κέρδους, έχει ως αποτέλεσμα τα συνεχή ατυχήματα, με πιο πρόσφατο αυτό της 11ης Γενάρη, με έναν 58χρονο εργαζόμενο να χαροπαλεύει στην εντατική του Τζάνειου Νοσοκομείου, μετά από πτώση σε πλοίο. Ακόμα, την Παρασκευή διαπιστώθηκε ότι η υγεία περίπου 200 εργαζομένων της Ζώνης και 20 ναυτεργατών εκτέθηκε σε άμεσο κίνδυνο από εργασίες αποξήλωσης αμίαντου χωρίς κανένα μέτρο προστασίας, σε επισκευαζόμενο πλοίο που βρίσκεται στις πέτρινες δεξαμενές!

Το εφιαλτικό τοπίο που διαμορφώνεται στους χώρους δουλειάς της Ζώνης επιδεινώνει και η υπολειτουργία των Μεικτών Επιτροπών Ελέγχου, του μοναδικού μηχανισμού ελέγχου στη Ζώνη για την τήρηση των μέτρων προστασίας και ασφάλειας των εργαζομένων.

Την υπολειτουργία αυτή προωθεί συνειδητά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, κατ' εντολή της εργοδοσίας. Παρά την απαίτηση του Συνδικάτου Μετάλλου για τη λειτουργία των Επιτροπών όλες τις μέρες και ώρες λειτουργίας της Ζώνης, το υπουργείο Εργασίας σκόπιμα βάζει εμπόδια στη λειτουργία τους. Ενδεικτικά, έχει ορίσει όλους κι όλους 5 ελέγχους το μήνα (!), ενώ διέκοψε την αποζημίωση των μελών που συμμετέχουν, με αποτέλεσμα οι εκπρόσωποι του ΤΕΕ και του Γενικού Χημείου του Κράτους να μη μετέχουν και έτσι να μην υπάρχει απαρτία για τη διενέργεια ελέγχων. Ακόμα, τον Ιούλη του 2017, η κυβέρνηση άλλαξε τον τρόπο διορισμού των μελών των Επιτροπών, προβλέποντας ότι πλέον ορίζονται ως μέλη ονομαστικά ο διοικητής και υποδιοικητής του κάθε λιμενικού τμήματος (ενώ αυτό που ίσχυε ήταν ο διορισμός του εκάστοτε διοικητή και του νόμιμου αντικαταστάτη του μόνο με την ιδιότητά τους). Το Συνδικάτο Μετάλλου από την πρώτη στιγμή ανέδειξε ότι με τον τρόπο αυτό μπλοκάρεται η απρόσκοπτη λειτουργία των Επιτροπών, αφού τα άτομα αυτά ανά διαστήματα μετατίθενται και θα πρέπει κάθε φορά να ορίζεται ονομαστικά νέος εκπρόσωπος.

«Κερασάκι» σε αυτά είναι η ασυλία που παρέχουν ουσιαστικά στην εργοδοσία οι διωκτικές αρχές, αφού κανένας εργοδότης δεν λογοδοτεί για τα εργατικά «ατυχήματα». Ακόμα και οι λιγοστές υποθέσεις παραβίασης των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας σε βάρος της ζωής των εργαζομένων που φτάνουν στην Εισαγγελία ή στα δικαστήρια, καταλήγουν στην απαλλαγή των υπευθύνων.

«Θέλουμε να γυρίζουμε στις οικογένειές μας ζωντανοί και αρτιμελείς»

Κατά τη διάρκεια της κινητοποίησης στο υπουργείο Ναυτιλίας πραγματοποιήθηκε συνάντηση αντιπροσωπείας των εργαζομένων με τον υπουργό Ναυτιλίας, Π. Κουρουμπλή. Στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης εκπρόσωποι των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ».

Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής, Σωτήρης Πουλικόγιαννης, μεταφέροντας στους συγκεντρωμένους τις απαντήσεις του υπουργού στα αιτήματά τους, σημείωσε ότι αυτό που τους είπε είναι ότι «τώρα θα έχετε δουλειά, αυτό είναι το θέμα» και ότι για το μόνο που δεσμεύθηκε ήταν πως θα αναλάβει την πρωτοβουλία για σύσκεψη με την υπουργό Εργασίας. Ο Σ. Πουλικόγιαννης κάλεσε τους εργαζόμενους σε συσπείρωση και αγωνιστική ετοιμότητα. Οπως είπε, «το θέμα της τήρησης των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας είναι το πρώτο και είναι αλληλένδετο με την εφαρμογή της Συλλογικής Σύμβασης. Δεν υπάρχει πιο ιερό από τη ζωή του εργαζόμενου. Θέλουμε να γυρίζουμε στα σπίτια μας, στα παιδιά μας, ζωντανοί και αρτιμελείς».

Εξέθεσαν εργαζόμενους σε αμίαντο χωρίς κανένα μέτρο προστασίας!

Σε άμεσο κίνδυνο έχει εκτεθεί η υγεία περίπου 200 εργαζομένων της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης και 20 ναυτεργατών του πληρώματος επιβατηγού πλοίου το οποίο επισκευάζεται από τον περασμένο Ιούλη στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και όπως αποδείχθηκε είναι γεμάτο αμίαντο.

Πρόκειται για το πλοίο «ΑΙΟΛΟΣ» (πρώην «MOBY LOVE»), για το οποίο στις 15/1 το Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγικής Βιομηχανίας, με έγγραφό του προς τους συναρμόδιους υπουργούς Εργασίας και Ναυτιλίας, τον Ειδικό Γραμματέα του ΣΕΠΕ, το Γενικό Χημείο του Κράτους, τις εισαγγελικές και λιμενικές αρχές, ανέφερε ότι στο συγκεκριμένο πλοίο «εκτελούνται εκτεταμένες ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες από πολλά συνεργεία που απασχολούν περίπου 200 εργαζόμενους, ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι στο πλοίο υπάρχουν υπολείμματα αμιάντου», και ζητούσε να ελεγχθεί το πλοίο επειγόντως.

Σύμφωνα με δελτίο που εξέδωσε το ΣΕΠΕ χτες, την επομένη της αποστολής του εγγράφου η Μεικτή Επιτροπή Ελέγχου στην οποία συμμετέχει εκπρόσωπος του ΣΕΠΕ πήρε δείγματα από τα υπολείμματα των εργασιών αποξήλωσης που εκτελούνται στο εσωτερικό του πλοίου, στη συνέχεια αυτά μεταφέρθηκαν από το Λιμενικό στον «Δημόκριτο» και διαπιστώθηκε η ύπαρξη αμιάντου. Εχει δοθεί μεν εντολή για διακοπή εργασιών, όμως κατόπιν εορτής...

Οπως κατήγγειλε ο πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής, Σωτήρης Πουλικόγιαννης, μιλώντας χτες στους συγκεντρωμένους στη διάρκεια της κινητοποίησης, «έχουν εκθέσει εργαζόμενους σε κίνδυνο». Οπως εξήγησε, η εταιρεία (σύμφωνα με το δελτίο του ΣΕΠΕ ονομάζεται «ΜΕΝΤ ΛΑΪΝΣ»), όταν έφερε το καλοκαίρι το πλοίο στη Ζώνη, είχε ενημερώσει τις Αρχές για ύπαρξη αμιάντου. Η εταιρεία, πρόσθεσε ο Σ. Πουλικόγιαννης, ανέθεσε τις εργασίες αποξήλωσης σε ειδικευμένο συνεργείο, του οποίου τις εργασίες διέκοψε ανενόχλητη λίγες μέρες μετά, «προφανώς λόγω κόστους». Στη συνέχεια έβαλε τους ναυτεργάτες του πληρώματος να συνεχίσουν τις εργασίες, χωρίς κανένα μέτρο προφύλαξης! Επί 6 μήνες οι άνθρωποι αυτοί καθάριζαν τον αμίαντο εντελώς εκτεθειμένοι!

Τους ίδιους κινδύνους διατρέχει και η υγεία των εργατοτεχνιτών των συνεργείων που εκτελούσαν άλλες επισκευαστικές εργασίες στο πλοίο και εισέπνεαν χωρίς να γνωρίζουν ή έρχονταν σε επαφή με τον αμίαντο.

«Η νομοθεσία προβλέπει», σημείωσε ο Σ. Πουλικόγιαννης, «ότι όταν πλοίο με αμίαντο έρθει για επισκευαστικές εργασίες, πρέπει αμέσως αυτές να τις αναλάβει ειδικευμένο συνεργείο με τις κατάλληλες στολές, ενώ τα υπολείμματα να απομακρυνθούν και να θαφτούν με συγκεκριμένα μέτρα προστασίας». Στη συνέχεια, αφού οι χώροι του πλοίου ελεγχθούν και διαπιστωθεί ότι έχουν καθαριστεί πλήρως, μπορούν να αρχίσουν οι επισκευαστικές εργασίες. Με βάση τα παραπάνω, απαίτησε «την παραδειγματική τιμωρία όλων των υπευθύνων».

ΛΕΣΒΟΣ
Στάση εργασίας στο Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης

Σε στάση εργασίας προχωρούν τη Δευτέρα 22/1 (8 π.μ. έως 12 το μεσημέρι) οι εργαζόμενοι στο πρόγραμμα της «κοινωφελούς εργασίας» στο Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Hot Spot) στη Μόρια, διεκδικώντας τα δεδουλευμένα τους. Οι εργαζόμενοι έχουν αναλάβει υπηρεσία από τον Νοέμβρη του 2017 και συνεχίζουν να δουλεύουν μέχρι σήμερα χωρίς να έχουν πληρωθεί ούτε μέρος από τα δεδουλευμένα τους. Στο πλευρό των εργαζομένων βρίσκεται το Παλλεσβιακό Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο.

Βούλιαξε πλωτή δεξαμενή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά

Στον πάτο της θάλασσας του κόλπου της Ελευσίνας βρίσκεται από την Παρασκευή η πλωτή δεξαμενή Νο1 των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Η δεξαμενή, η οποία είχε δυνατότητα να «σηκώσει» πλοία έως 80 χιλιάδες τόνους, «φαγωμένη» πλέον από τη σκουριά λόγω υποσυντήρησης, είχε αρχίσει να βουλιάζει από το πρωί της Πέμπτης, καθώς δεν άντεξε τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή. Μαζί της παρασύρθηκαν και δύο μεγάλοι γερανοί του Ναυπηγείου. Η εξέλιξη αυτή είναι ένα ακόμα δείγμα των συνεπειών που έχει ο καπιταλιστικός δρόμος ανάπτυξης σε βάρος των εργαζομένων και υποδομών που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την κάλυψη κοινωνικών αναγκών.

Υπενθυμίζεται ότι τα αραβογερμανικά μονοπώλια που εκμεταλλεύονται το Ναυπηγείο μέχρι και το 2014 («Privinvest» και «Thyssen»), αφού εισέπραξαν το σύνολο σχεδόν των συμβάσεων των υποβρυχίων (4 καινούργια και 3 μετασκευαζόμενα), ύψους περίπου 3 δισ. ευρώ, κατήγγειλαν τις συμβάσεις με το Δημόσιο, χωρίς να παραδώσουν τίποτα από το σύνολο του έργου. Αποδεκάτισαν τις θέσεις εργασίας, αφήνοντας περίπου 850 εργαζόμενους, από 2.000. Από το 2012 μέχρι σήμερα δεν έχουν καταβάλει κανένα μισθό, ενώ από την ίδια χρονιά έως το 2014 επέβαλαν στους εργαζόμενους εκ περιτροπής εργασία με μία μέρα δουλειά τη βδομάδα. Ρήμαξαν τις εγκαταστάσεις του εμπορικού τμήματος, πούλησαν τη δεξαμενή Νο3 (60.000 dwt) σε επιχειρηματικό όμιλο της Τουρκίας και τώρα, με την αβάντα της κυβέρνησης, κάνουν παζάρια για την πώληση του Ναυπηγείου, αξιώνοντας κι άλλο «ζεστό» χρήμα και προνόμια.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ