ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 2 Αυγούστου 2019
Σελ. /20
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ
Οι ΗΠΑ συμβάλλουν σε συμβιβασμούς για «διάφορα προβλήματα»

Θα δώσουμε «όλες τις μορφές στήριξης» για να ξεπεραστούν διαφωνίες και να υπάρξουν συνεργασίες, δήλωσε ο υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Φρ. Φάνον που περιοδεύει ξανά στην περιοχή

Από παλιότερη επίσκεψη του Φάνον στην Κύπρο
Από παλιότερη επίσκεψη του Φάνον στην Κύπρο
Με ορίζοντα τη νέα τετραμερή συνάντηση Ελλάδας - Ισραήλ - Κύπρου - ΗΠΑ, που θα γίνει στην Αθήνα την επόμενη βδομάδα, ο αρμόδιος για την Ενέργεια υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Φράνσις Φάνον συνεχίζει τις επαφές του στην περιοχή μας, έχοντας ξεκινήσει από την Τετάρτη νέα περιοδεία, που πριν τη χώρα μας περιλαμβάνει σειρά συναντήσεων σε Λίβανο, αλλά και Ιορδανία.

Οπως σημείωνε και η σχετική ανακοίνωση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, «αυτό το ταξίδι αντανακλά τη μακροπρόθεσμη αφοσίωση (των ΗΠΑ) στην Ανατολική Μεσόγειο, για να επεκτείνει οικονομικές ευκαιρίες στον ενεργειακό τομέα» και «για να ενθαρρύνει συζητήσεις για το πώς οι χώρες μπορούν να αξιοποιήσουν την ενεργειακή συνεργασία για ενισχυμένη περιφερειακή σταθερότητα...».

Ο Φάνον ξαναήρθε στην περιοχή μετά από μια ολιγοήμερη επιστροφή του στις ΗΠΑ, αφού στις 25 Ιούλη συμμετείχε και στην αποστολή των ΗΠΑ στο Κάιρο, με την οποία πήρε μέρος στη 2η υπουργική συνάντηση του «Φόρουμ για το Φυσικό Αέριο στην Ανατολική Μεσόγειο», χωρίς να είναι μέλος του Φόρουμ (τουλάχιστον προς το παρόν). Πάντως, μιλώντας στην εφημερίδα «Daily News Egypt», ο Φάνον περιέγραψε πολύ καθαρά ότι ζητούμενο της παρέμβασης των ΗΠΑ στην περιοχή είναι να εξεταστούν αποφασιστικά συμβιβασμοί βολικοί για τα δικά τους γεωπολιτικά συμφέροντα. «Ο δικός μας ρόλος (στο EMGF) δεν θα είναι απλά παρατηρητής, θα δώσουμε και όλες τις μορφές στήριξης στα κράτη - μέλη του EMGF ώστε να αξιοποιηθούν στο έπακρο οι διαθέσιμοι ενεργειακοί πόροι», εξήγησε, σημειώνοντας ότι στόχος είναι η αντιμετώπιση της γεωπολιτικής επιρροής της Ρωσίας και φυσικά των συμμάχων της. Γι' αυτό και κατήγγειλε την Τεχεράνη ότι «τα έσοδά της από το πετρέλαιο χρησιμοποιούνται για στήριξη της τρομοκρατίας», υπογραμμίζοντας ότι οι συνεργασίες που η Ουάσιγκτον υποστηρίζει διαμορφώνουν «εναλλακτικές». Μάλιστα, όταν ρωτήθηκε για τη συμμετοχή της Παλαιστίνης στο Φόρουμ (στο οποίο συμμετέχει και το Ισραήλ), εκείνος απάντησε: «Μπορεί να υπάρχουν πολιτικά προβλήματα ανάμεσα σε κάποια κράτη - μέλη, αλλά είναι πιθανό να υπάρξει συνεργασία σε ενεργειακά θέματα...». Υπό το ίδιο πρίσμα αξιολόγησε και τις γεωτρήσεις της Τουρκίας στην κυπριακή ΑΟΖ, αναφέροντας - σύμφωνα με την εφημερίδα - ότι οι ΗΠΑ παρακολουθούν τις κινήσεις της Αγκυρας, αλλά και ότι οι έρευνες υδρογονανθράκων πρέπει να αποτελούν αντικείμενο συντονισμού των μελών του EMGF, αφήνοντας ουσιαστικά ανοιχτό το ενδεχόμενο για μελλοντική ένταξη και της Τουρκίας σε αυτό.

Στο μεταξύ, στην Τουρκία εκδηλώνονται οι πρώτες αντιδράσεις για τα νέα σχέδια στην κυπριακή ΑΟΖ, μετά από την «ανάθεση» δικαιωμάτων έρευνας και αξιοποίησης του οικοπέδου «7» σε κοινοπραξία της γαλλικής «Total» και της ιταλικής «Eni». Το «7» ανήκει στο τμήμα της κυπριακής ΑΟΖ που η Τουρκία θεωρεί δικό της.

Δημοσίευμα της φιλοκυβερνητικής εφημερίδας «Γενί Σαφάκ» χαρακτήρισε τη συμφωνία για το «7» «πειρατεία». Ο απόστρατος υποναύαρχος Τζεμ Γκιουρντενίζ μίλησε για «κλοπή του μεριδίου της Τουρκίας» και ισχυρίστηκε ότι «αυτό στην πραγματικότητα σημαίνει παραβίαση των συνόρων της "γαλάζιας πατρίδας"». Αναφερόμενος ειδικά στη γαλλική «Total», είπε ότι για «εργασίες που παραβιάζουν τη γραμμή της Τουρκίας δεν τίθεται θέμα η χώρα μας να μην κάνει βήμα και να μην αμυνθεί».


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Κοινή πολιτική, κοινές προσβολές

Οι απαράδεκτες δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, ότι αυτός που δεν πληρώνει εισιτήριο στα μέσα μεταφοράς πρέπει να νιώθει «απόβρασμα της κοινωνίας», σε συνδυασμό με τη συμφωνία του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Παπαδημούλη ότι οι «τζαμπατζήδες» είναι «αναγκαίο» να μειωθούν, δείχνουν ότι η κοινή πολιτική των ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ θα συνεχιστεί στην ίδια κατεύθυνση.

Ασχέτως του πόσο υβριστικά θα αποφασίσουν τελικά τα στελέχη της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ να αποκαλούν όλους αυτούς που η δική τους αντιλαϊκή πολιτική φτωχοποίησε ακόμα περισσότερο, οι ευθύνες για την τραγική κατάσταση στις συγκοινωνίες ανήκουν στις κυβερνήσεις τους. Οι υποβαθμισμένες υπηρεσίες, η εντατικοποίηση της δουλειάς των εργαζομένων στις συγκοινωνίες - που προκαλεί κινδύνους ακόμα και για την ασφάλεια των επιβατών - και το πετσόκομμα της κρατικής χρηματοδότησης των οργανισμών έχουν κοινή αιτία.

Αυτή δεν είναι άλλη από τις κατευθύνσεις της ΕΕ για «απελευθέρωση» των μεταφορών, πλευρά της οποίας είναι και η ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών ή η λειτουργία τους με καθαρά επιχειρηματικά κριτήρια, με τη λογική κόστους - οφέλους, με την προσφορά νέων πεδίων επενδύσεων στους επιχειρηματικούς ομίλους.

***

Αυτά προσπαθούν να κρύψουν, φορτώνοντας στο λαό και σε όσους δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στα απαγορευτικά ακριβά εισιτήρια την ευθύνη για τα χάλια που επικρατούν στις συγκοινωνίες. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου τα λιγότερα από τα μισά λεωφορεία των απαρχαιωμένων στόλων βρίσκονται σε κίνηση, με αποτέλεσμα να διεξάγονται ελάχιστα δρομολόγια. Η φράση «συχνότητα δρομολογίων» έχει γίνει ανέκδοτο για το λαό που χρησιμοποιεί τις μαζικές μεταφορές για να καλύψει τις ανάγκες του.

Μέσα σε αυτήν την προσπάθεια στήνονται εναντίον τους και οι επιχειρήσεις «κοινωνικού αυτοματισμού», όπως η «μεγάλη διαφημιστική καμπάνια» που ετοιμάζει το υπουργείο, στην οποία θα αποπειραθεί ο αποπροσανατολισμός από την υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση των οργανισμών συγκοινωνίας με την ανάδειξη της «λαθρεπιβίβασης» ως βασικού υπαίτιου της άθλιας κατάστασης.

Φυσικά, η ανάδειξη των φτωχών λαϊκών στρωμάτων ως υπαίτιων είναι μόνο το πρώτο βήμα στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης, το οποίο ακολουθούν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο τιμολόγησης των εισιτηρίων (βλέπε αυξήσεις τιμών) καθώς και η ένταση του «κυνηγητού» για μεγαλύτερα πρόστιμα σε όσους αδυνατούν να πληρώσουν τις πανάκριβες μεταφορές. Την «επικήρυξη» αυτή, όπως προαναγγέλθηκε και από τον υφυπουργό, αρμόδιο για θέματα Μεταφορών, Γ. Κεφαλογιάννη, αναμένεται να συνδράμει και η Αστυνομία.

***

Ο ΣΥΡΙΖΑ, από την πλευρά του, που τώρα κάνει ότι «σοκάρεται» από τις προκλητικές δηλώσεις, συνέχισε τη «σοκαριστική» για τα λαϊκά στρώματα πολιτική της «απελευθέρωσης», η οποία οδήγησε, για παράδειγμα, στη γνωστή «αποϊδιωτικοποίηση» του ΟΑΣΘ. Αυτοί που βρέθηκαν στο στόχαστρο του «αποϊδιωτικοποιημένου» ΟΑΣΘ, όπως και του προηγούμενου ιδιωτικού καθεστώτος λειτουργίας, ήταν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι που βίωσαν την επίθεση στα εργασιακά και μισθολογικά τους δικαιώματα, καθώς και ο εργαζόμενος λαός, που συνέχισε να ακριβοπληρώνει για διαρκώς χειρότερες συγκοινωνίες.

Αντίστοιχα ήταν τα αποτελέσματα στον ΟΣΕ και το Μετρό. Το «φιλέτο» του ΟΣΕ που πουλήθηκε στην ιταλική εταιρεία έφερε περισσότερα κέρδη με τις αυξήσεις εισιτηρίων, ενώ το ηλεκτρονικό εισιτήριο στην Αθήνα χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο για την υλοποίηση μέτρων όπως η περαιτέρω αύξηση του κόστους μετακίνησης για τα λαϊκά στρώματα, η κατάργηση γραμμών και η περικοπή δρομολογίων λόγω του ότι δεν θα έχουν «μεταφορικό φόρτο».

Γι' αυτό εξάλλου και ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως και σήμερα η ΝΔ, επιστράτευσε στην περίπτωση του ΟΑΣΘ αντίστοιχες δηλώσεις περί «λαθρεπιβίβασης», ή επικέντρωνε σε δευτερεύουσες πλευρές, όπως τα σκάνδαλα, για να κρύψει το βασικό σκάνδαλο: Οτι σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό οι αστικές συγκοινωνίες, που φτιάχτηκαν από το χρήμα και τον κόπο του λαού, πλέον, είτε ανήκουν στο κράτος είτε σε ιδιώτη, θα αποτελούν εργαλείο κερδοφορίας.

Εχοντας λοιπόν μελετήσει την πολύτιμη πείρα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, που «κουνούσε το δάχτυλο» στους ταλαιπωρημένους επιβάτες, η νέα ηγεσία του υπουργείου προσβλέπει σε «βελτίωση» αυτής της τακτικής.

***

Το βασικό εμπόδιο για τις φτηνές, ποιοτικές και ασφαλείς μεταφορές που έχει σήμερα ανάγκη ο λαός, είναι πάνω απ' όλα το καπιταλιστικό κέρδος, το οποίο θέτουν στο επίκεντρό τους η στρατηγική της ΕΕ και η πολιτική των αστικών κυβερνήσεων που την εξειδικεύουν. Γι' αυτό και απαιτείται σήμερα η οργανωμένη σύγκρουση εργατών και υπόλοιπων λαϊκών με αυτήν την ταξική πολιτική, που αφήνει στην άκρη τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες για να πάρει θέση η καπιταλιστική κερδοφορία.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ