ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 2 Αυγούστου 2017
Σελ. /20
ΑΛ. ΤΣΙΠΡΑΣ
Στόχος η σύνδεση των ιδρυμάτων με την «παραγωγική ανασυγκρότηση» του κεφαλαίου

Eurokinissi

Η προσπάθεια που ξετυλίγεται όλο αυτό το διάστημα προκειμένου να θεωρηθεί προοδευτικό το νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση και να αναδειχτεί ο πυρήνας του, που είναι η αναζήτηση τρόπων πιο αποτελεσματικής πρόσδεσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης στο «αναπτυξιακό όραμα» του κεφαλαίου, χαρακτήρισε την παρέμβαση του πρωθυπουργού, Αλ. Τσίπρα, κατά τη χτεσινή συζήτηση στη Βουλή.

Ο Αλ. Τσίπρας επανέλαβε το αφήγημα που συνοδεύει το νομοσχέδιο από πλευράς κυβέρνησης, κάνοντας λόγο για «προσπάθεια επανεκκίνησης των ΑΕΙ», για «θέσπιση ακαδημαϊκών κανόνων», «περισσότερη δημοκρατία», «άνοιγμα των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στα οικονομικά ασθενέστερα τμήματα του πληθυσμού». Δεν έκρυψε ωστόσο ότι στόχος της νομοθετικής αυτής παρέμβασης είναι η αναζήτηση πιο αποτελεσματικών τρόπων πρόσδεσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης στους σχεδιασμούς του μεγάλου κεφαλαίου καθώς σημείωσε πως στη φιλοσοφία του είναι «η σύνδεση των ιδρυμάτων με την κοινωνία και με αυτό που ονομάζουμε προσπάθεια για την παραγωγική ανασυγκρότηση», όρο με τον οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ συνηθίζει να προπαγανδίζει τη στρατηγική των αστικών επιτελείων.

«Μας κατηγορείτε ότι δεν θέλουμε τη σύνδεση των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με τις συνεχώς εξελισσόμενες ανάγκες της κοινωνίας, ενώ εμείς στην πραγματικότητα καινοτομούμε με σχέδιο και ιδρύουμε σε κάθε περιφέρεια της χώρας Ακαδημαϊκά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας», σημείωσε ο Αλ. Τσίπρας, απαντώντας στα αστικά κόμματα της αντιπολίτευσης. Σημείωσε επίσης πως «συγκροτούμε δομές που θα βοηθούν τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, αλλά και τα ερευνητικά κέντρα να συνδέονται μεταξύ τους, αλλά και με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και των τοπικών κοινωνιών». Βέβαια, τόσο η κυβέρνηση όσο και η αντιπολίτευση όταν μιλούν για ανάγκες της κοινωνίας εννοούν τις ανάγκες της καπιταλιστικής κερδοφορίας αφού η εξυπηρέτηση των πραγματικών λαϊκών αναγκών βρίσκεται μακριά από τις δομές που θα χαράσσουν στρατηγική για τα ιδρύματα, αφού θα υπάρχει συμμετοχή των «οικονομικών φορέων» σε περιφερειακό επίπεδο, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο. «Επιχειρούμε να δημιουργήσουμε και να ευνοήσουμε την επιχειρηματικότητα της καινοτομίας και του κοινωνικού οφέλους», σημείωσε μεταξύ άλλων, σε μία προσπάθεια να διαχωριστεί από την αξιωματική αντιπολίτευση αλλά εκφράζοντας τελικά την επιθυμία των επιχειρήσεων να οικειοποιούνται τη νέα γνώση που παράγεται στα ιδρύματα για ακόμα μεγαλύτερη κερδοφορία.

Σε ό,τι αφορά το άσυλο επισήμανε πως η κυβέρνηση επαναφέρει το νόμο Γιαννάκου ενώ για τα μεταπτυχιακά δήλωσε ότι «με τον νόμο σταματάμε και τη φάμπρικα των πολύ υψηλών διδάκτρων στα μεταπτυχιακά». «Τα δίδακτρα συχνά ορίζονται με όρους αγοράς και όχι με βάση το πραγματικό κόστος του κάθε μεταπτυχιακού προγράμματος», είπε, σημειώνοντας: «Ορίζουμε πως κανένας φοιτητής που έχει γίνει δεκτός σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα δεν θα αποκλείεται από αυτό, αν αποδεδειγμένα έχει οικονομική αδυναμία να πληρώσει τα δίδακτρα αυτά».

Βέβαια, η εξαγγελία για ...λιγότερο ακριβά μεταπτυχιακά συνιστά παραδοχή ότι η αγορά των μεταπτυχιακών συνεχίζει και επεκτείνεται. Οσο για την πρόβλεψη για απαλλαγή για φοιτητές με χαμηλά εισοδήματα, είναι σταγόνα στον ωκεανό σε αυτήν τη διευρυμένη αγορά και ταυτόχρονα κοροϊδία αφού τα παιδιά με χαμηλά εισοδήματα δεν καταφέρνουν να φτάσουν καν σε αυτόν τον κύκλο σπουδών.

Ο πρωθυπουργός τάχθηκε παράλληλα υπέρ της «αξιολόγησης» - η οποία έχει πολύ συγκεκριμένο στόχο σε μία Ανώτατη Εκπαίδευση στοιχισμένη με την αγορά - σημειώνοντας: «Θέλουμε την πραγματική και ουσιαστική αξιολόγηση που θα συνδράμει για να γίνουν τα ιδρύματα καλύτερα και όχι για να κόψουμε κι άλλο δαπάνες».

Ο Αλ. Τσίπρας αναφέρθηκε και στα επόμενα βήματα της κυβέρνησης στην Παιδεία χαρακτηρίζοντας «αιχμή του μεταρρυθμιστικού προγράμματος» της κυβέρνησης τις παρεμβάσεις στο Λύκειο. Οπως είπε, βρίσκεται σε συζήτηση ένα νομοσχέδιο που θα έρθει με την επανέναρξη των εργασιών της Βουλής μετά τις θερινές διακοπές και θα αφορά κυρίως τη Β' και τη Γ' Λυκείου και την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Από την τοποθέτηση του πρωθυπουργού επιβεβαιώθηκε πάντως πως η ατζέντα που υπηρετεί το νομοσχέδιο καθορίστηκε από τα αστικά επιτελεία, που ζητούν διαρκώς τη σύνδεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης με τη στρατηγική τους και στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται και οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου. Το παιδί της λαϊκής οικογένειας, που με πολλές θυσίες σπουδάζει ή θέλει να σπουδάσει, δεν πρόκειται να βρει διατάξεις που θα απαντούν στην ανάγκη του να μπορέσει να ολοκληρώσει τις σπουδές χωρίς εμπόδια, να υπηρετήσει την επιστήμη του. Και ήταν τουλάχιστον προκλητική η προσπάθεια του πρωθυπουργού και του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης να μιλήσουν για τον «φοιτητή από τη Δυτική Αττική», πλειοδοτώντας σε ενδιαφέρον για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών που για να μορφωθούν πρέπει να υπερβούν τα τεράστια εμπόδια και τους ταξικούς φραγμούς που ύψωσε και συνεχίζει να υψώνει η στρατηγική που και οι δύο υπηρετούν, που τα έχει καταδικάσει ήδη να εργαστούν σε μία εργασιακή ζούγκλα που διαμόρφωσαν με την πολιτική τους.


ΚΥΡ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ
«Κοινωνική πρόοδος» οι ανάγκες των επιχειρηματιών και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια

Eurokinissi

Το δικό του αντιδραστικό μείγμα διαχείρισης όσον αφορά τη σύνδεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της έρευνας με την «ενίσχυση της επιχειρηματικότητας» παρουσίασε ο πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης, το οποίο βάφτισε, εμπαίζοντας το λαό, «κοινωνική πρόοδο» και «στρατηγική διαφορά» με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Μάλιστα, για να πείσει ότι υπάρχουν «χαοτικές» διαφορές με την κυβέρνηση, η Κοινοβουλευτική Ομάδα της ΝΔ κατέθεσε αίτημα για ονομαστική ψηφοφορία επί της αρχής του νομοσχεδίου, αλλά και για ορισμένα άρθρα του.

Ετσι, ασκώντας κριτική από τη σκοπιά των συμφερόντων του κεφαλαίου, ουσιαστικά πίεσε την κυβέρνηση για ακόμα πιο αντιδραστικά μέτρα, όπως την παραπέρα προσαρμογή του αστικού Συντάγματος, ώστε να προβλέπει τη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων. Μάλιστα, διεκδικώντας ταυτόχρονα και τα εύσημα του κεφαλαίου, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των επιχειρηματικών ομίλων, «γραφειοκρατικό και αναχρονιστικό», που «διέπεται από συγκεντρωτική αντίληψη» και «ακραίο κρατισμό», και το οποίο θα καταργήσει η ΝΔ όταν αναλάβει τη διακυβέρνηση.

Οπως σημείωσε, οι θέσεις της ΝΔ για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση κωδικοποιούνται σε πέντε άξονες. Ο πρώτος αφορά την «ενίσχυση της πραγματικής αυτοτέλειας των πανεπιστημίων», που σημαίνει ότι «το κάθε ίδρυμα θα πρέπει να είναι σε θέση να αποφασίζει το ίδιο για θέματα που αφορούν την εκπαιδευτική του λειτουργία». Ο δεύτερος άξονας είναι η «εξαντλητική αξιολόγηση», από την οποία θα εξαρτάται «η κρατική χρηματοδότηση και για το πώς ξοδεύονται τα χρήματα των φορολογουμένων». Ο τρίτος είναι η πλήρης κατάργηση του ασύλου για την «πάταξη των φαινομένων βίας και ανομίας εντός των ιδρυμάτων και αυτεπάγγελτη επέμβαση των Αρχών για όλες τις αξιόποινες πράξεις». Τέταρτος άξονας είναι «η σύνδεση της εκπαίδευσης και της Ερευνας με την παραγωγική διαδικασία, δομές Ερευνας στα Πανεπιστήμια με κρατική και με ιδιωτική συνεισφορά, τα ιδρύματα να μπορούν να αντλούν πόρους και από την αγορά» και πέμπτος είναι «η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, ώστε να μπορούν να ιδρυθούν και στη χώρα μας ιδιωτικά πανεπιστήμια, όπως γίνεται παντού αλλού», σημειώνοντας μάλιστα ότι πρόκειται για «πλειοψηφικό αίτημα» και πως η κοινωνία είναι έτοιμη...

«Η Ελλάδα», σημείωσε, «μπορεί και πρέπει να προχωρήσει μπροστά, με υψηλών προδιαγραφών πανεπιστημιακά ιδρύματα, συνδεδεμένα με την αγορά εργασίας και την ιδιωτική οικονομία. Και μπορούμε να το καταφέρουμε όχι με ένα γραφειοκρατικό και αναχρονιστικό νομοσχέδιο, όπως το σημερινό, αλλά με ένα τολμηρό πλαίσιο αλλαγών και μεταρρυθμίσεων».

Δείχνοντας το «όραμα» της ΝΔ, πρόσθεσε ότι «τα πανεπιστήμια σήμερα, παντού στον κόσμο, τα επιτυχημένα πανεπιστήμια, ανοίγονται στο μέλλον. (...) Ιδρύουν εταιρείες τα ίδια τα πανεπιστήμια. Συνομιλούν συστηματικά με την επιχειρηματική κοινότητα. Διεκδικούν δωρεές από τον ιδιωτικό τομέα. Επενδύουν σε κτίρια. Επενδύουν σε υποδομές»! Απογειώνοντας δε την πρόκληση, πρόσθεσε ότι «ο 18χρονος πρωτοετής φοιτητής από μια υποβαθμισμένη συνοικία της δυτικής Αθήνας, που μάτωσε αυτός και η οικογένειά του για να μπει στη σχολή της επιλογής του, που έχει όνειρα για το μέλλον, αξίζει κάτι καλύτερο», πανεπιστήμιο δηλαδή με ιδιωτικοοικονομική λειτουργία και επιπλέον εμπόδια σε κάθε βήμα, «από το να βρεθεί σε ένα βρωμερό κτίριο και να αντικρίσει τα τραπεζάκια των φοιτητικών νεολαιών που ασκούν εξουσία στα πανεπιστήμια», στοχοποιώντας και εκείνος με τη σειρά του την πολιτική δράση στα πανεπιστήμια.

Τα όσα ανέφερε μάλιστα για τα νέα δεσμά που βάζει η στήριξη της καπιταλιστικής κερδοφορίας στα πανεπιστήμια και την Ερευνα τα βάφτισε ως «κοινωνική πρόοδο», κόντρα «στο βόλεμα μιας μειοψηφίας της παρακμής, της οποίας τελικά είστε ο καλύτερος υπερασπιστής», ανέφερε προς τον Αλ. Τσίπρα, κρύβοντας και εκείνος με τη σειρά του ότι ακριβώς ίδιο είναι το «κουκούτσι» και του νομοσχεδίου της κυβέρνησης.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ