ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 2 Μάη 2015
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ - ΔΝΤ
«Προοδεύουν» τα αντιλαϊκά παζάρια για το κλείσιμο της συμφωνίας

Στα σκαριά ο σκληρός πυρήνας των αντιλαϊκών μέτρων της «επόμενης μέρας»

Το νέο αντιλαϊκό «κοστούμι» που ράβουν συγκυβέρνηση και «εταίροι», επιβεβαιώνει ότι ο μόνος ελπιδοφόρος δρόμος για το λαό είναι αυτός της ρήξης με την ΕΕ, το κεφάλαιο και την εξουσία τους
Το νέο αντιλαϊκό «κοστούμι» που ράβουν συγκυβέρνηση και «εταίροι», επιβεβαιώνει ότι ο μόνος ελπιδοφόρος δρόμος για το λαό είναι αυτός της ρήξης με την ΕΕ, το κεφάλαιο και την εξουσία τους
Στο σκληρό πυρήνα των αντιλαϊκών μέτρων της «επόμενης μέρας» έχει περάσει η διαβούλευση ανάμεσα στη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και τους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς (Κομισιόν - ΕΚΤ - ΔΝΤ), ενώ με άξονα τις συνθήκες ρευστότητας των ελληνικών τραπεζικών ομίλων και τις ανάγκες χρηματοδότησης του κράτους, οι αντιλαϊκές διεργασίες προσλαμβάνουν ολοένα και εντατικότερους ρυθμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, η συζήτηση στο επίπεδο του λεγόμενου «Brussels Group», η οποία αναμένεται να συνεχιστεί και αυτό το Σαββατοκύριακο στις Βρυξέλλες, εστιάζει στις «πηγές» κάλυψης του δημοσιονομικού κενού, δηλαδή στην εξειδίκευση των αντιλαϊκών μέτρων που θα συμπεριλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο - «εφαρμοστικός νόμος» για το κλείσιμο της συμφωνίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές, «όλα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές Μάη», ενόψει της λήξης του μνημονίου με τη σημερινή του μορφή και των διεργασιών που θα τρέξουν το αργότερο μέχρι τέλος Ιούνη. Σε αυτό το πλαίσιο, η χρονική απόσταση ανάμεσα στη λεγόμενη «ενδιάμεση» και τη «μεγάλη» συμφωνία του Ιούνη, ολοένα και περιορίζεται, ενώ στα υπό εξέταση σενάρια βρίσκεται και αυτό της επίτευξης ενιαίας συμφωνίας σε μία φάση...

Ηδη η συγκυβέρνηση εκπέμπει ισχυρά μηνύματα αντιλαϊκής κλιμάκωσης, με την επιβολή νέων μέτρων, όπως μαζικές ανατιμήσεις στους συντελεστές ΦΠΑ, παραπέρα μείωση των συντάξεων, αύξηση των ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης κ.ά., τα οποία αποτελούν τις πάγιες αξιώσεις του κεφαλαίου.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές «αξιοποιούν» ως ορόσημο την ερχόμενη Τετάρτη, 6 Μάη, ημερομηνία συνεδρίασης του ΔΣ της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ). Αντίστοιχα, δεν είναι τυχαία τα σενάρια και οι δηλώσεις γύρω από το ενδεχόμενο «κουρέματος» των εγγυήσεων που καταβάλλονται από ελληνικές τράπεζες, στη βάση των οποίων τους χορηγείται η ρευστότητα.

Η συγκυβέρνηση, από την πλευρά της, ζητάει την αύξηση του πλαφόν που ισχύει για το βραχυπρόθεσμο κρατικό δανεισμό (έντοκα γραμμάτια), προκειμένου να καλυφθούν οι άμεσες χρηματοδοτικές ανάγκες, ενόψει μάλιστα και των αυξημένων πληρωμών για την αποπληρωμή του κρατικού χρέους προς την πλευρά του ΔΝΤ.

Σύμφωνα με δηλώσεις που αποδίδονται στο μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΕΚΤ Μπ. Κερέ, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα εμφανίζεται έτοιμη να προχωρήσει σε αύξηση του ορίου στα έντοκα γραμμάτια (σήμερα 15 δισ. ευρώ) αν υπάρξει «μια συμφωνία στον ορίζοντα»...

«Πρώτο πιάτο» οι ιδιωτικοποιήσεις

Η συγκυβέρνηση, από την πλευρά της, ενεργοποιεί άμεσα τις διαδικασίες για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης νευραλγικών υποδομών εκχωρώντας τες σε μονοπώλια - «στρατηγικούς επενδυτές».

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ αποστέλλει την ερχόμενη βδομάδα την «προσφορά» για το 51% του ΟΛΠ, ενώ παράλληλα επιταχύνονται οι διαδικασίες για τον ΟΛΘ.

Παράλληλα, μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η παράδοση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας στο νέο ιδιοκτήτη τους, το γερμανικό μονοπώλιο «Fraport» (βλ. το σχετικό ρεπορτάζ στην ίδια σελίδα).

«Περιεκτικό σύνολο πολιτικών και όχι μόνο μερικά μέτρα»

Την πρόοδο στις διαπραγματεύσεις με την ελληνική κυβέρνηση επιβεβαίωσε, χτες, εξάλλου, ο επικεφαλής του Γιούρογκρουπ, Γ. Ντάισελμπλουμ, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι «δεν είμαστε σε θέση να πούμε εάν έχουμε φθάσει στο τέλος».

Την ερχόμενη βδομάδα, ο ίδιος θα έχει σειρά συναντήσεων με την Γερμανίδα καγκελάριο, Αγκελα Μέρκελ, και τον Γερμανό υπουργό Οικονομικών, Β. Σόιμπλε, τους υπουργούς Οικονομικών και Οικονομίας της Γαλλίας, Μ. Σαπέν και Εμ. Μακρόν, αντίστοιχα, και με τον Ιταλό υπουργό Οικονομικών, Π. Παντοάν.

Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος του ΔΝΤ, Τζ. Ράις, τόνισε πως για να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση από το ΔΝΤ χρειάζεται η επίτευξη συμφωνίας με την Ελλάδα και μάλιστα σε «ένα περιεκτικό σύνολο πολιτικών που θα βοηθήσει να επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος και όχι μόνο μερικά μέτρα».

Εχει τη σημασία της και η δήλωση εκπροσώπου της Κομισιόν, σύμφωνα με την οποία οι διαβουλεύσεις ανάμεσα στην ελληνική και την ευρωενωσιακή πλευρά αφορούν στην εκταμίευση ενός ποσού που θα μπορούσε να φτάσει τα 3 δισ. ευρώ εντός του 2015 και το οποίο θα προέρχεται από τα μη χρησιμοποιηθέντα ποσά του προηγούμενου ΕΣΠΑ.

Τέλος, στην έκθεσή της με τίτλο «Η έξοδος της Ελλάδας από την Ευρωζώνη ίσως είναι διαχειρίσιμη, αλλά οι κίνδυνοι δεν πρέπει να υποτιμώνται», η «Moody's» αναμένει ότι η Ελλάδα θα καταλήξει σε συμφωνία με τους πιστωτές της και θα αποφύγει τη χρεοκοπία. Ωστόσο, η έλλειψη προόδου μέχρι στιγμής σημαίνει ότι η πιθανότητα χρεοκοπίας, ή εξόδου, αυξάνεται, επισημαίνει ο αμερικανικός «οίκος αξιολόγησης». Παράλληλα, η «Moody's» ανακοίνωσε την «υποβάθμιση» του κρατικού αξιόχρεου της Ελλάδας κατά μία βαθμίδα (σε Caa2 από Caa1), επικαλούμενη την αβεβαιότητα για την έγκαιρη συμφωνία με τους επίσημους πιστωτές, ώστε να μπορέσει να προχωρήσει στην αποπληρωμή των επικείμενων δόσεων βάσει της δανειακής σύμβασής της.

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Δεδομένη η ιδιωτικοποίηση, «επαναδιαπραγμάτευση» για τους όρους

Σε «θετικό κλίμα» διεξήχθη την Πέμπτη 30/4 στο υπουργείο Οικονομίας συνάντηση μεταξύ εκπροσώπων του γερμανικού ομίλου «Fraport» και του υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γ. Σταθάκη, κατά τη διάρκεια της οποίας, σύμφωνα με ανεπίσημη ενημέρωση, υπήρξε «αμοιβαία διάθεση για αναθεώρηση των όρων του διαγωνισμού», για την ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Οπως διαρρέεται, η κυβέρνηση ζητά στο εταιρικό σχήμα διαχείρισης των αεροδρομίων τη συμμετοχή φορέων της Τοπικής Διοίκησης, τη μείωση του χρονικού ορίου παραχώρησης από τα 30 χρόνια με δυνατότητα επέκτασης κατά 10 επιπλέον που προέβλεπε ο διαγωνισμός, στα 25 με πενταετή επέκταση και τέλος να μην αυξηθούν οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων στο ύψος που προέβλεπε ο διαγωνισμός παραχώρησης.

Πάντως, εκπρόσωποι της «Fraport» με δηλώσεις τους το προηγούμενο διάστημα έχουν επισημάνει ότι η εταιρεία θεωρεί ως δεδομένο ότι θα κατέχει τουλάχιστον τα 2/3 της μετοχικής σύνθεσης του νέου εταιρικού σχήματος, το οποίο θα αναλάβει τη διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων. Ολα τα άλλα τα «κουβεντιάζει», με την υποσημείωση ότι εάν τελικά προωθηθεί κάποια ή κάποιες από τις παραπάνω αλλαγές θα υπάρξει και ανάλογη διαμόρφωση προς τα κάτω του σχετικού τιμήματος που θα καταβάλει στο ελληνικό Δημόσιο.

Υπενθυμίζεται ότι η προσφορά που κατέθεσε η κοινοπραξία «Fraport»/«Slentel Ltd» ανέρχεται σε 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ και 22,9 εκατ. ετήσιο «εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα», το οποίο θα αναπροσαρμόζεται κατ' έτος βάσει του πληθωρισμού. Πιο συγκεκριμένα, προσέφερε για την πρώτη ομάδα των περιφερειακών αεροδρομίων (Θεσσαλονίκης, Χανίων, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας) εφάπαξ τίμημα 609 εκατ. ευρώ και 11,3 εκατ. ετήσιο μίσθωμα και 625 εκατ. και 11,6 εκατ. για τη δεύτερη ομάδα (Ρόδος, Κως, Σκιάθος, Μύκονος, Σαντορίνη, Σάμος και Μυτιλήνη). Επίσης, έχει δεσμευτεί για υλοποίηση επενδύσεων σε χρονικό ορίζοντα 4 ετών συνολικού ύψους 330 εκατ., ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης (40 χρόνια με δυνατότητα επέκτασης για ακόμη μια δεκαετία) σε ποσό περίπου 1,4 δισ.

Πάντως, μία παράμετρος που απασχολεί και τις δύο πλευρές, είναι το πώς θα γίνει κατορθωτό να αναθεωρηθούν οι όροι του διαγωνισμού με τέτοιον τρόπο, ώστε να μη δοθεί δυνατότητα στους άλλους δύο υποψηφίους, δηλαδή στις κοινοπραξίες «Corporation America SA»/«METKA» και «VINCI Airports»/«ΑΚΤOR Παραχωρήσεις», να προχωρήσουν σε δικαστικές προσφυγές.

ΕΥΡΩΖΩΝΗ
Στάσιμος ο επίσημος πληθωρισμός

Σε επίπεδα απόλυτης στασιμότητας (0,0%) διαμορφώθηκε ο «δείκτης τιμών καταναλωτή» στην Ευρωζώνη τον Απρίλη του 2015 έναντι ρυθμών υποχώρησης 0,1% το Μάρτη και 0,3% το Φλεβάρη. Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της Γιούροστατ, οι λιανικές τιμές στον κλάδο της Ενέργειας εμφανίζουν υποχώρηση 5,8%.

ΛΙΑΝΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ
Υποχώρηση 3,3% το Φλεβάρη

Σε ρυθμούς εντεινόμενης πτώσης συνέχισαν το Φλεβάρη του 2015 οι πωλήσεις από τα κάθε είδους καταστήματα λιανικής. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο «δείκτης κύκλου εργασιών» (τζίρος) στο λιανεμπόριο υποχώρησε κατά 3,3%, ενώ σε όρους όγκου (αποπληθωρισμένες τιμές) καταγράφεται υποχώρηση 1,8%.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τις κύριες κατηγορίες καταστημάτων, ο όγκος των λιανικών πωλήσεων από τα καταστήματα ειδών διατροφής εμφανίζει πτώση 1,0%, ενώ στα καύσιμα και λιπαντικά υποχώρηση 2,7%.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ
Η κυβέρνηση θέλει το λαό συνένοχο στα αντιλαϊκά σχέδια

Δήλωση του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, έκανε την Πέμπτη, απ' το Χαϊδάρι, την ακόλουθη δήλωση για τις διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης και τις πολιτικές εξελίξεις:

«Η κυβέρνηση να σταματήσει το "κρυφτούλι". Η νέα αντιλαϊκή συμφωνία είναι επί θύραις και όλα τα υπόλοιπα περί δημοψηφισμάτων, περί προσφυγής στη λαϊκή θέληση και βούληση, είναι μόνο για να κάνει το λαό συνένοχό της στα αντιλαϊκά σχέδια, στα αδιέξοδά της».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ