ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 2 Νοέμβρη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΕΣΟΔΑ
Νέα επίθεση στη μικρή και μεσαία ακίνητη περιουσία

Μειωμένα κατά 5,6% εμφανίζονται τα έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού για το 2013 - όσο και η μείωση του ονομαστικού ΑΕΠ - αλλά, μια προσεκτικότερη ματιά, οδηγεί στο συμπέρασμα, ότι η εικόνα αυτή είναι παραπλανητική.

Και αυτό γιατί το κύριο βάρος για το 2013, η συγκυβέρνηση ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΔΗΜΑΡ, από κοινού με την τρόικα, το έχουν ρίξει στο σφαγιασμό των δαπανών κοινωνικού χαρακτήρα, ενώ, στη φάση αυτή, τα φορολογικά έσοδα, παίζουν συμπληρωματικό ρόλο στην επιχειρούμενη «δημοσιονομική προσαρμογή». Αυτό δεν σημαίνει, ότι δεν θα ακολουθήσει και νέος κύκλος φορολογικής λεηλασίας και μάλιστα άμεσα. Η προώθηση του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, μέσα στο 2012, θεωρείται ως προαπαιτούμενο για τη λήψη της δόσης των 31,5 δισ. ευρώ. Με το νομοσχέδιο αυτό, η συγκυβέρνηση, επιχειρεί να τελειώσει μία και καλή με τις βασικές φορολογικές απαλλαγές (ιατρικά έξοδα, τόκοι στεγαστικών δανείων, ενοίκια κατοικιών, δίδακτρα για φροντιστηριακά μαθήματα κλπ), καταργείται το τεκμήριο των τέκνων (που αυξάνει το αφορολόγητο εισόδημα), ενώ νέες αντιλαϊκές ανατροπές έρχονται και με τη νέα φορολογική κλίμακα, η εφαρμογή της οποίας θα επιβαρύνει τα μικρά και μεσαία εισοδήματα, ενώ θα ελαφρύνει τα μεγάλα (άνω των 75.000 ή των 100.000 ευρώ). Σε αυτά ακριβώς τα πλαίσια οι κυβερνώντες εξακολουθούν να εξετάζουν τα διάφορα σενάρια που έχουν στη διάθεσή τους, με άμεσο στόχο την αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης των αυτοαπασχολούμενων και μικρών ΕΒΕ, ένα κοινωνικό στρώμα που έχει κατασυκοφαντηθεί, προκειμένου να πέσει στα μαλακά η φοροεπιδρομή που σχεδιάζεται σε βάρος τους. Λόγος γίνεται για μια επιλογή στρατηγικού χαρακτήρα για το κεφάλαιο και τη συγκυβέρνηση, αφού η διαχείριση της κρίσης προς όφελος του κεφαλαίου απαιτεί να διευκολυνθούν οι παραπέρα διαδικασίες συγκέντρωσης κεφαλαίων και παραγωγής, κάτι που μπορεί να εξασφαλιστεί και με τη φορολογική εξουθένωση των αυτοαπασχολούμενων μικρών επιχειρηματιών.

Πάντως, νέος φόρος αναμένεται να επιβληθεί στα ακίνητα, σε διευρυμένα μάλιστα πεδία, αφού αναμένεται να μπουν φόροι ακόμα και για την αγροτική γη, με αποτέλεσμα τα προσδοκώμενα έσοδα για το 2013, από το συγκεκριμένο φόρο, να εμφανίζονται αυξημένα κατά 15,5%, μετά την αύξηση κατά 134,6% (!) το 2012, σε σχέση με το 2011 (λόγω της επιβολής του χαρατσιού από την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ). Χαρακτηριστικό των νέων ανατροπών που έρχονται στα φορολογικά, είναι, ότι οι επιστροφές φόρων για το 2013, εμφανίζονται μειωμένες κατά 45,1% (!), σε σχέση με το 2011.

Το «μυστικό» πάντως, που οδηγεί σε μια σχετική ωραιοποίηση του Προϋπολογισμού Τακτικών εσόδων για το 2013, είναι, ότι τα μέτρα του φορολογικού νομοσχεδίου, θα εφαρμοστούν τον επόμενο χρόνο, αλλά οι επιπτώσεις τους θα γίνουν αντιληπτές στους εργαζόμενους, με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης το 2014 (φορολόγηση των εισοδημάτων που αποκτήθηκαν το 2013).

Ως ποσοστό του ΑΕΠ, τα φορολογικά έσοδα το 2013, διατηρούνται στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2012 (24,2%). Αν όμως λάβουμε υπόψη, ότι η επίσημα καταγεγραμμένη ανεργία τον Ιούλη ξεπέρασε το 25% (και η πραγματική ερωτοτροπεί με το 30%), το επίπεδο αυτό των φορολογικών βαρών, είναι από μόνο του δυσβάστακτο και εξοντωτικό για τα λαϊκά στρώματα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2013, τα Τακτικά έσοδα εμφανίζονται μειωμένα κατά 5,6% σε σχέση με το 2012, έναντι μείωσης 5,4% το 2012 σε σχέση με το 2011.

Σε απόλυτα μεγέθη τα Τακτικά έσοδα τον επόμενο χρόνο προβλέπεται να ανέλθουν στα 46,7 δισ. ευρώ, έναντι 49,5 δισ. ευρώ το 2012 και 52,3 δισ. ευρώ το 2011.

Οι Αμεσοι φόροι προβλέπονται μειωμένοι κατά 4,6% (από 20,8 σε 19,9 δισ. ευρώ), με τη φορολογία εισοδήματος Φυσικών Προσώπων να εμφανίζεται μειωμένη κατά 20,6% και αυτή των Νομικών Προσώπων (επιχειρήσεις) κατά 10,1%. Η φορολογική αντιμετώπιση των επιχειρήσεων, είναι από μόνη της ένα διαρκές σκάνδαλο. Τη στιγμή που η φορολογική επιβάρυνση των Φυσικών Προσώπων (λόγω της λεγόμενης εισφοράς αλληλεγγύης) αυξήθηκε το 2012 (σε σχέση με το 2011) κατά 19,9%, στις επιχειρήσεις την ίδια περίοδο μειώθηκε κατά 40,4%!

Το 2013, ξεκινά μία νέα επίθεση στη μικρή ακίνητη περιουσία, η οποία κινδυνεύει πλέον από μια ιδιότυπη απαλλοτρίωση. Ειδικότερα τα έσοδα από φόρους στην περιουσία, από 1,2 δισ. ευρώ το 2011, αυξήθηκαν στα 2,75 δισ. ευρώ το 2012 (+134,6%), ενώ για το 2013 προβλέπεται νέα αύξηση στα 3,2 δισ. ευρώ (+15,5%).

Πολύ μεγάλη αύξηση εσόδων (57,5%!) προβλέπεται στο κονδύλι Αμεσοι φόροι προηγούμενων οικονομικών ετών (από 2,1 δισ. ευρώ το 2012, σε 3,3 δισ. ευρώ το 2013), στοιχείο το οποίο προοιωνίζεται νέα ένταση των φορολογικών ελέγχων για τα προηγούμενα έτη.

Οι Εμμεσοι φόροι προβλέπεται να μειωθούν κατά 6,8%, από 26,2 δισ. ευρώ το 2012, σε 24,3 δισ. ευρώ το 2013, ενώ το 2012 είχαν υποχωρήσει κατά -8,5% σε σχέση με το 2011.

Ειδικότερα, οι Φόροι Συναλλαγών προβλέπεται να μειωθούν κατά -8,8% ( από 15,8 δισ. ευρώ, σε 14,4 δισ. ευρώ), με τα έσοδα από ΦΠΑ να μειώνονται κατά -9,1% (μετά τη μείωση κατά - 10,6 το 2012 σε σχέση με το 2011).

Μειωμένοι κατά 3,5% εμφανίζονται και οι Φόροι Κατανάλωσης (από 9,7 δισ. ευρώ, σε 9,3 δισ. ευρώ). Ενδεικτικό πάντως είναι ότι ο Ειδικός Φόρος Ενεργειακών προϊόντων προβλέπεται να μειωθεί μόλις 0,7% (προβλέπεται να εισπράξουν περί τα 4,5 δισ. ευρώ), προφανώς, λόγω της κατάργησης της επιδότησης του πετρελαίου θέρμανσης για τη συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων. Στα ίδια επίσης επίπεδα, διατηρείται και η φορολογία από τα Τέλη Κυκλοφορίας οχημάτων (1,2 δισ. ευρώ), και αν λάβουμε υπόψη μας ότι τα τελευταία 2,5 χρόνια μειώνεται σταθερά η κυκλοφορία των οχημάτων, τα έσοδα αυτά θα προέλθουν από το νέο τρόπο υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας.

Οι Επιστροφές φόρων, προβλέπεται να μειωθούν στα 2,9 δισ. ευρώ, έναντι 3,7 δισ. ευρώ το 2012 (-21,4%) και 5,3 δισ. ευρώ το 2011 (-30,2%).

Το κράτος στραγγαλίζει τα Ταμεία

Από 32% έως και 40% μειώνεται η κρατική επιχορήγηση στα μεγαλύτερα ασφαλιστικά ταμεία

Οι δραματικές περικοπές στις συντάξεις και οι ανατροπές στην Κοινωνική Ασφάλιση με τις νέες αυξήσεις στα όρια ηλικίας, ακολουθούν κατά πόδας τις δραστικές μειώσεις και στις επιχορηγήσεις των Ταμείων από τον κρατικό προϋπολογισμό. Στα τρία μεγαλύτερα ασφαλιστικά ταμεία οι μειώσεις των επιχορηγήσεων κυμαίνονται από το 32% έως και 40%! Στο ΙΚΑ, η κρατική επιχορήγηση το 2013 μειώνεται κατά 1,459 δισ. ευρώ από τα 3,659 δισ. φέτος στα 2,200 δισ. ευρώ και σε ποσοστό η μείωση ανέρχεται στο 36,59%! Στον ΟΓΑ, η επιχορήγηση μειώνεται κατά 1,334 δισ. ευρώ, από τα 4,135 δισ. στα 2,801 δισ. ευρώ και σε ποσοστό 32,26%. Στον ΟΑΕΕ η μείωση της κρατικής επιχορήγησης ανέρχεται στα 550 εκατομμύρια ευρώ από τα 1,350 δισ. ευρώ στα 800 εκατ. ευρώ και σε ποσοστό 40,74%.

Στα ίδια μειωμένα ποσά, πολύ κάτω από τις πραγματικές ανάγκες των ταμείων είναι οι επιχορηγήσεις στο ΝΑΤ, 1 δισ. ευρώ, στο ΤΑΠ-ΟΤΕ 535 εκατ. ευρώ, ενώ στους ασφαλιστικούς οργανισμούς της ΔΕΗ αποδίδονται 579 εκατ. όχι όμως ως επιχορήγηση αλλά έναντι αντιπαροχής της περιουσίας που διέθεταν τα ταμεία αυτά στη ΔΕΗ. Η επιχορήγηση για το ΕΚΑΣ που αποδίδουν οι ασφαλιστικοί οργανισμοί είναι μειωμένη κατά 95 εκατ. ευρώ από τα 775 εκατ. φέτος, στα 680 εκατ. του χρόνου και σε ποσοστό κατά 12,3% ενώ η χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ μειώνεται στα 808 εκατ. από 843 εκατ. φέτος, ποσοστό 4,2%. Ο ΟΑΕΔ, παρά την τρομακτική αύξηση των ανέργων, θα λάβει μόλις 470 εκατ. ευρώ από 498 εκατ. φέτος και σε ποσοστό 5,6%. Συνολικά η κρατική χρηματοδότηση των ταμείων και οργανισμών μειώνεται από τα 13,396 δισ. ευρώ στα 12,280 δισ. ευρώ και σε ποσοστό 4,3% καθώς στον προϋπολογισμό αναγράφεται και ένα ποσό ύψους 2,380 δισ. ευρώ το οποίο δεν κατανέμεται στα ταμεία, αλλά με δεδομένη τη χειροτέρευση των εσόδων τους προφανώς εκτιμάται ότι θα χρειαστεί μέσα στο έτος.

ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
Θεωρεί αντισυνταγματικές κάποιες ρυθμίσεις

Αντισυνταγματικές έκρινε η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου -σε διάσκεψη κεκλεισμένων των θυρών- ορισμένες από τις προωθούμενες διατάξεις του υπουργείου Οικονομικών που αφορούν εργασιακά θέματα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, είναι η πρώτη φορά που το Συνέδριο έκρινε «μη συμβατό με τις συνταγματικές επιταγές» ένα σχέδιο νόμου το οποίο συνδέεται με την εφαρμογή Μνημονίου. Το σκεπτικό είναι ότι οι μειώσεις στις συντάξεις και η περικοπή των δώρων προσκρούουν στα άρθρα (2, 4, 22 και 25 του Συντάγματος) που αφορούν τη συνταγματική υποχρέωση σεβασμού και προστασίας της αξίας του ανθρώπου, τις αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας, καθώς και την προστασία της εργασίας.

Ειδικότερα, από το Ελεγκτικό Συνέδριο κρίθηκε σχεδόν ομόφωνα αντισυνταγματική η περικοπή των επιδομάτων (Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής άδειας) που προβλέπεται να ισχύσει από το νέο έτος. Με μεγάλη πλειοψηφία κρίθηκαν αντισυνταγματικές και οι μειώσεις των συντάξεων, με το σκεπτικό ότι παραβιάζεται η αρχή της αναλογικότητας, καθώς γίνεται με άνισο τρόπο και χωρίς ορθή κλιμάκωση. Επίσης, μη νόμιμη κρίθηκε και η αύξηση από 1η Γενάρη της ηλικίας όσων δικαιούνται το ΕΚΑΣ από το 60ό έτος που είναι σήμερα στο 65 έτος.

Ωστόσο, το Ανώτατο Δικαστήριο -κατά πλειοψηφία- έκρινε συνταγματική την περικοπή των συντάξεων στις θυγατέρες θανόντων συνταξιούχων και στις διαζευγμένες θυγατέρες για τις οποίες σύμφωνα με το νομοσχέδιο η ανώτατη μηνιαία σύνταξη θα ανέρχεται πλέον στα 720 ευρώ και εφόσον το ετήσιο εισόδημά τους δεν ξεπερνά τα 8.640 ευρώ.

Τέλος, νόμιμες κρίθηκαν και οι ρυθμίσεις για τα συνταξιοδοτικά των βουλευτών, οι οποίες προβλέπουν την κατάργηση της σύνταξής τους για «όσους αποκτήσουν για πρώτη φορά από εδώ και στο εξής την ιδιότητα του βουλευτή ή του αιρετού οργάνου των ΟΤΑ πρώτου βαθμού».

Η γνωμοδότηση δε δεσμεύει την κυβέρνηση.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ