ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 19 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η ποίηση της Χιλής

Ο Πάμπλο Νερούντα, ο μεγαλύτερος ποιητής της Χιλής, αλλά και όλης της Λ. Αμερικής
Ο Πάμπλο Νερούντα, ο μεγαλύτερος ποιητής της Χιλής, αλλά και όλης της Λ. Αμερικής
Η χιλιανή ποίηση αρχίζει ουσιαστικά τον 20ό αιώνα. Είναι ποίηση που ακολουθεί την ιστορία της χώρας και χρωματίζεται από μια λαϊκότητα που δεν είναι, όμως, φολκλορική. Οι Χιλιανοί ποιητές, ανιχνεύοντας και χρησιμοποιώντας τα αισθητικά ρεύματα της Δύσης, πατάνε γερά πάνω στην ισπανική παράδοση (μπαρόκ), που δένεται με τη μεγάλη λαϊκή πολιτιστική παράδοση της χώρας. Ολοι οι ποιητές, ο καθένας με το δικό του τρόπο, έχουν στρατευτεί στην αναζήτηση της χιλιανής ταυτότητας.

Το δρόμο ανοίγει η ποιήτρια Γαβριέλα Μιατράλ (1889-1957). Αγροτική δασκάλα, ασκητική και γήινη, κόντρα στον κοσμοπολιτισμό και στους ευρωπαϊστές, πιστή στην Αμερική της, υμνεί τη χιλιανή γη (το ψωμί, το αλάτι, το καλαμπόκι, τον αέρα, το νερό). Ινδιάνα η ίδια, αγωνίζεται για τα δικαιώματα των Ινδιάνων και των μιγάδων. Ανήσυχη για την τύχη των ακτημόνων αγροτών, ρώτησε αυτούς που επαίρονταν για το μεγαλείο και τη δόξα της Χιλής: «έχουν επιστραφεί τα κτήματα στους αγρότες;».

Με απλή λαϊκή γλώσσα εξέφρασε τους πόθους του λαού για την ειρήνη και δικαιοσύνη.

Οι επικριτές της (λ.χ. ο Μπόρχες) την ονόμαζαν «χιλιανή πρόληψη». Αυτή όμως ήταν υπερήφανη για την «πρόληψή της», γιατί αγαπούσε βαθιά τη γη της.

Ο Νερούντα υπήρξε «μαθητής» της και βάδισε στα χνάρια της, στρατευόμενος με όλους τους καταπιεσμένους και εκμεταλλευόμενους.

Ο Vicente Huidohro (Βισέντε Χουιντόχρο, 1893-1948) στο συνολικό του έργο (που περιλαμβάνει το αριστουργηματικό «Altazor») θίγει τη μοναξιά του σύγχρονου ανθρώπου, την έλλειψη επικοινωνίας και την τρομαχτική αίσθηση του κενού που δημιούργησαν οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο Gasanueva (Καζανουέβα). Με σουρεαλιστικό τρόπο υμνεί τη χιλιανή φύση.

Ο Χιλιανός ποιητής Γκονζάλο Ρόχας
Ο Χιλιανός ποιητής Γκονζάλο Ρόχας
Η μεγαλύτερη μορφή της ποίησης της Χιλής με παγκόσμια ακτινοβολία, είναι ο Πάμπλο Νερούντα (1904-1973).

Η μακρά του πορεία ξεκινά από τον υστερομοντερνισμό, το νεομοντερνισμό, τον υπαρξισμό και το συμβολισμό, και καταλήγει στην υιοθέτηση του σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Με το σπαρακτικό του θρήνο για τον κόσμο, εκφράζει την πραγματικότητα (όχι μόνο της Χιλής) όπως διαμορφώθηκε στο μεσοδιάστημα των δύο παγκοσμίων πολέμων. Συμμετέχει στον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο και σαν μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος Χιλής αφιερώνει την τέχνη του στην υπηρεσία του προλεταριάτου και όλων των καταπιεσμένων.

Η επική σύνθεση «Canto General» («Κάντο Χενεράλ») απευθύνεται σ' όλο τον κόσμο. Γραμμένη με απλότητα και σύγχρονη λυρικότητα είναι αριστουργηματικό παράδειγμα της στρατευμένης τέχνης του σοσιαλιστικού ρεαλισμού.

Σημαντική μορφή, σύγχρονη του Νερούντα, είναι ο Nicanor Parra (Νικάνορ Πάρα). Λαϊκός, απλός, κάνει αντιποίηση και έχει μια αναρχική χροιά.

Τις τελευταίες δεκαετίες του 20ού αιώνα ξεχωρίζει η ποιητική μορφή του Gonzalo Rojas (Γκονζάλο Ρόχας). Η ποίησή του αντλεί τις πηγές της από τους κλασικούς, καθώς και από τους Γάλλους Βαλερί, Μποντλέρ και Ρεμπό. Αγαπάει πολύ τη Χιλή και το λαό της. Η παιδική του ηλικία είναι γεμάτη από τις αναμνήσεις των ορυχείων του κάρβουνου και της σκληρής ζωής των εργατών.

Ο ποιητής Νικάνορ Πάρα
Ο ποιητής Νικάνορ Πάρα
Ο Κουβανέζος ποιητής Nicolas Guillen (Νίκολας Γκιγιέν) του αφιερώνει ένα σονέτο: «Η φωνή σου ηχεί στο κάρβουνο του χαμηλού ορυχείου/ Πετάει ο στίχος σου στο δάσος και στη σπαρμένη γη».

Η τυραννία της χούντας του Πινοσέτ εμπνέει τον Rojas να γράψει ένα από τα ωραιότερα ποιήματά του.

Το ελικόπτερο

«Βρώμικη μηχανή, μητέρα των σπιούνων κορανιών/ Δεν υπάρχει άβυσσος συγκρίσιμη μ' αυτή την έρημη πατρίδα,/ Με αυτό το κάρβουνο του ουρανού,/ Με αυτό το κάρβουνο του αέρα/ μολυσμένου από το βούισμα του φόβου...»

Η δικτατορία του 1973 και η πτώση του Αλιέντε, τον γεμίζουν θλίψη. Με τους στίχους του θρηνεί για την καταπίεση, τα βασανιστήρια, τους εξαφανισμένους.

«Η πατρίδα προσβεβλημένη και εκπορνευμένη/ Με ποτάμια αίματος, σκηνές ολοκαυτώματος/ Οπου βρέχει μόλυβδο και θλίψη».

Μια σημαντική ομάδα ποιητών κλείνει τον κύκλο του 20ού αιώνα: οι Lihn (Λιχν), Teiller (Τέιλερ) και Hahn (Χαχν) κάτω από την επίδραση των Σαρτρ, Καμί και Ρεμπό, αφιερώνουν την ποίησή τους στους περιθωριοποιημένους, προσπαθώντας συγχρόνως να επικοινωνήσουν με την εποχή τους.

Ο Lihn απευθυνόμενος στους ανθρώπους που δημιουργούν την ιστορία, λέει: «Εργαζόμενοι του κόσμου, ενωμένοι στο άλλο μέρος, σας βρίσκω...».

Οι Han και Teiller, οπαδοί της ηθικής ποίησης, προσπαθούν να γράψουν απλά: «Οι ποιητές, απλοί αδελφοί των όντων και των πραγμάτων».


Κική ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ


Η Ανοχή ως Ενοχή

Ο Οσκαρ Ουάιλντ στο σημαντικό ποίημά του «Η μπαλάντα της Φυλακής» έγραφε, με παραβολικό, φυσικά, τρόπο πως υπάρχουν πολλοί τρόποι να «σκοτώνει» κανείς. Κι αυτό σημαίνει, αν θελήσουμε να ερμηνεύσουμε ευρύτερα το στίχο του μεγάλου συγγραφέα και ποιητή, πως υπάρχουν πολλοί τρόποι για να καταστεί κανείς υπεύθυνος μιας «εγκληματικής» πράξης, να κριθεί, με άλλα λόγια Ενοχος. Θα ήτανε, λοιπόν, πολλή σημαντική μια συζήτηση που θα αφορούσε όλους αυτούς τους τρόπους, με τους οποίους θα κρινόταν ο καθένας από εμάς, όπου κι αν βρισκόταν αυτός, Ενοχος. Μια συζήτηση που δε θα θεμελιωνόταν σε κατασκευασμένα και πρόχειρα επιχειρήματα, σε υποκειμενικές εκτιμήσεις και σε προσωποληπτικές επιλογές, αλλά σε καταστάσεις που η καθημερινή μας πραγματικότητα διαμορφώνει και η Ζωή ως κοινωνικά συστατικά της τα αποδέχεται. Γιατί από αυτήν ακριβώς την πραγματικότητα προκύπτουν τα κριτήρια της Ενοχής, προσδιορίζονται τα στοιχεία της και το κοινωνικό της περιεχόμενο και, τελικά, καταδείχνονται οι Ενοχοι.

Φυσικά, και θα το έχετε καταλάβει αυτό, δεν αναφέρομαι στις ενοχές που παραβολικά υπαινίσσεται ο ποιητής. Δε γράφω γι' αυτούς που αφαιρούν ζωές, για τους κοινούς δολοφόνους. Γράφω, και σ' αυτούς απευθύνομαι, με το σημερινό μου σημείωμα, για όλους αυτούς που «ανέχονται» και γι' αυτό πρέπει να κριθούν Ενοχοι. Για όσους ανέχονται να δολοφονείται η φύση, αυτό που η επίσημη γλώσσα της πολιτικής και κοινωνικής υποκρισίας χαρακτηρίζει ως «περιβάλλον». Να καίγονται ή να ξεριζώνονται τα δέντρα μας, να στερεύουν οι λίμνες μας, να μολύνονται τα ποτάμια μας, να «αξιοποιούνται» τουριστικά οι ακτές μας. Οσοι ανέχονται τα σχολειά μας να αδειάζουν από την πραγματική Γνώση και να μπολιάζονται με τα ψεύτικα οράματα της κατάρτισης, που κρέμονται τελικά αζήτητα στα τσιγκέλια της ελεύθερης αγοράς. Είναι ένοχοι όσοι ανέχονται να γίνεται η Υγεία εμπόρευμα στις λαϊκές αγορές του μεγάλου κεφαλαίου και στα χέρια κάθε γιατρού εξωμότη. Οσοι βολεύονται στην πρόσκαιρη ευδαιμονία του δανεισμού για να γευτούν χαρές και ανέσεις υποθηκευμένες στους ασύδοτους τραπεζικούς μπεζαχτάδες. Οσοι ανέχονται τον τηλεοπτικό «πολιτισμό» που κατακλύζει την ηρεμία του νεοελληνικού σπιτιού, με τη χυδαιότητα του κατασκευασμένου θεάματος, τα ψεύτικα πρότυπα μιας ζωής που δεν υπάρχει, τις μουσικές που απλώς ανατρέπουν την ησυχία της ακοής μας, με τις συζητήσεις που δε λένε, απλώς φωνασκούν, για να κρύψουν αυτά που δε λέγονται.

Οσοι ανέχονται τον «αθλητισμό» που εκλιπαρεί το μετάλλιο, ξυπνάει τους ψεύτικους εθνικισμούς, προτείνει συμπεριφορές έξω από την ανθρώπινη φύση, και οδηγεί τη νεολαία στα εργαστήρια που ειδικεύονται στη χημεία αθλήματος και κέρδους, ντόπας και χορηγίας. Είναι ένοχοι όσοι ανέχονται να αμείβονται πλούσια οι ποδοσφαιριστές του πάγκου και να πένονται οι ερευνητές του πεδίου. Οσοι ανέχονται τα μεγάλα έργα που σκοτώνουν, χωρίς να υπηρετούν το λαό, χωρίς να εξωραΐζουν τη ζωή μας, παρά μονάχα να γεμίζουν τις βαθιές τσέπες αχόρταγων εργολάβων. Είναι ένοχοι όσοι ανέχονται τις παγίδες των λέξεων που παραλλάσσουν τις πράξεις και τις παρουσιάζουν αλλιώς από ό,τι είναι αυτές στην πραγματικότητα. Να λέμε, παραδείγματος χάριν τη «δουλιά» «απασχόληση» και τη «γνώση» «κατάρτιση». Τέλος, είναι Ενοχοι όσοι δέχονται τη δουλεία του δικομματισμού, τον εκφυλισμό της πολιτικής, την έμμεση φτώχεια, την προστατευόμενη ανεργία, την ασίγαστη βουλιμία του μεγάλου κεφαλαίου!

Και να το ερώτημα: τι θα κάνουμε Εμείς οι Κομμουνιστές που επιμένουμε να οραματιζόμαστε μια άλλη ζωή; Θα επαναπαυθούμε στην ηρεμία της Ανοχής; Θα βρούμε και μεις μια γωνιά, για να κρύψουμε τη δική μας την Ενοχή; Δε φοβόμαστε το λαϊκό δικαστήριο, που πάει μαζί με το στίχο του ποιητή, πως υπάρχουν πολλοί τρόποι για να «σκοτώσει» κανείς;


Του
Γ.Χ.ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ