ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 19 Ιούνη 2018
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΤΑΞΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ
Κινητοποιήσεις για την ανάκληση απολύσεων σε μια σειρά από χώρους

Μαζική κινητοποίηση στο αεροδρόμιο
Μαζική κινητοποίηση στο αεροδρόμιο
Αποφασιστική απάντηση στις απολύσεις που κάνει η εργοδοσία σε μια σειρά από χώρους δουλειάς δίνουν οι ταξικές δυνάμεις, καλώντας τους εργαζόμενους να υπερασπιστούν μαζικά το δικαίωμα στη συνδικαλιστική οργάνωση και δράση, να μην σταυρώσουν τα χέρια απέναντι στην ένταση της εκμετάλλευσης που προωθεί η εργοδοσία, κάνοντας χρήση όλου του αντεργατικού οπλοστασίου που της παρέχουν οι νόμοι της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Ταυτόχρονα, από τις ίδιες τις εξελίξεις επιβεβαιώνεται ότι είναι φούμαρα και άθλια προπαγάνδα οι εξαγγελίες της κυβέρνησης ότι η ανάπτυξη την οποία υπηρετεί, «έχει στο επίκεντρο τους εργαζόμενους», όταν με την πολιτική της δίνει αέρα στα πανιά της εργοδοσίας να επιτίθεται με κάθε μέσο στους εργαζόμενους.

Απέναντι σ' αυτήν την επίθεση, τα ταξικά σωματεία εντείνουν την προσπάθεια οργάνωσης των εργαζομένων. Σε μια τέτοια περίπτωση, το Συνδικάτο Επισιτισμού - Τουρισμού - Ξενοδοχείων Αττικής και το Εργατικό Κέντρο Λαυρίου πραγματοποίησαν κινητοποίηση το πρωί του Σαββάτου στο κατάστημα της επισιτιστικής επιχείρησης «Autogrill» στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», για δεύτερη φορά, απαιτώντας την άμεση ανάκληση της απόλυσης εργαζόμενου, που βρέθηκε στο στόχαστρο «επειδή δεν δεχόταν να δουλεύει με κομμένα ρεπό και καθημερινές υπερωρίες», λίγες μέρες μετά τη συμμετοχή του στην πανεργατική απεργία στις 30 Μάη.

Ο εργαζόμενος, μέλος του Συνδικάτου, απολύθηκε στις αρχές του μήνα μετά από τέσσερα χρόνια δουλειάς στη συγκεκριμένη επιχείρηση, «στη μέση της τουριστικής περιόδου, την εποχή που περνούν χιλιάδες κάθε μέρα από το αεροδρόμιο», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το Συνδικάτο. «Η ανάπτυξή τους είναι μια απάτη, νόμος είναι το δίκιο του εργάτη», κατήγγειλαν οι διαδηλωτές με τη συγκέντρωση και την πορεία που έκαναν στους χώρους του αεροδρομίου.

Στο πλαίσιο της κινητοποίησης, έγινε παρέμβαση στη διοίκηση του αερολιμένα, επισημαίνοντας ότι έχει ευθύνη για την κατάσταση που επικρατεί στα καταστήματα στους χώρους του αεροδρομίου.

Αλληλεγγύη από την USB

Σε ένδειξη αλληλεγγύης η ιταλική συνδικαλιστική οργάνωση USB, μέλος της ΠΣΟ, προχώρησε σε ανάλογες κινητοποιήσεις σε καταστήματα της επιχείρησης στην Ιταλία. Σε μήνυμά της, εξάλλου, ευχαριστεί το ΠΑΜΕ που συμπαραστάθηκε στην πρωτοβουλία της για δράση στα «LEROY MERLIN», ενάντια στις συνθήκες σκλαβοπάζαρου που επέβαλε η εργοδοσία.

Οπως σημειώνει η USB, η διεθνής κινητοποίηση των μελών της ΠΣΟ, ενάντια στην πολυεθνική, πίεσε τις ιταλικές αρχές, που προχώρησαν σε μέτρα ενάντια σε εργολάβους. Θυμίζουμε ότι το ΠΑΜΕ, με τους Συλλόγους Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας και Πειραιά, είχε πραγματοποιήσει κινητοποίηση αλληλεγγύης με τους εργαζόμενους στα «LEROY MERLIN» Ιταλίας στις 24 Μάρτη.

Παρέμβαση και στη «Vodafone»

Κινητοποίηση στο κατάστημα της «Vodafone» στο εμπορικό κέντρο «The Mall» στο Μαρούσι έκανε το Σάββατο το πρωί το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων στις Τηλεπικοινωνίες και την Πληροφορική Ν. Αττικής, για να καταγγείλει τις απολύσεις στη «Service Lab», εργολαβική εταιρεία που αναλαμβάνει επισκευή κινητών στα καταστήματα της «Vodafone».

«Με το πρόσχημα ότι δεν πιάνονται οι στόχοι και γι' αυτό πρέπει να μειωθεί το προσωπικό, έχει εξαπολύσει κύμα απολύσεων» στην Αττική και όχι μόνο, όπως εξηγεί το ΣΕΤΗΠ, μεταξύ των οποίων και ένας εργαζόμενος, μέλος του Συνδικάτου, στο συγκεκριμένο κατάστημα. Στην παρέμβαση συμμετείχε και ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας, ο οποίος πραγματοποίησε παράλληλα εξόρμηση μπροστά στην απεργία στο Εμπόριο, την Κυριακή 24 Ιούνη.

Στο Ηράκλειο Κρήτης

Με κινητοποίηση την περασμένη Κυριακή στις πύλες του ξενοδοχείου «Μarina Beach» (όμιλος Παπακαλιάτη) η Επιτροπή Αγώνα Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ηρακλείου έδωσε απάντηση στις απολύσεις δύο εργαζομένων, στις οποίες προχώρησε η εργοδοσία. Η συγκεκριμένη επιχείρηση «αφού επέβαλε, με ωμούς εκβιασμούς και με συνεργούς την πλειοψηφία της διοίκησης του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων, μειώσεις μισθών στους εργαζόμενους, προχώρησε σε δύο απολύσεις συναδέλφων γιατί "τόλμησαν" να διαμαρτυρηθούν για τις συνθήκες δουλειάς και τις αναγκαστικές υπερωρίες», καταγγέλλει η Επιτροπή Αγώνα.

Υπογραμμίζει επίσης ότι κάλεσαν ακόμα και σεκιούριτι «να φυλάνε τις εισόδους μην τυχόν έρθει η Επιτροπή Αγώνα σε επαφή με τους εργαζομένους». Η Επιτροπή Αγώνα καλεί τους εργαζόμενους να μην συμβιβαστούν με τις μειώσεις, να μην υποκύψουν στους εκβιασμούς των απολύσεων και να σηκώσουν κεφάλι. «Να μπουν όλοι στη μάχη για να υπερασπιστούμε τη δουλειά μας, τους μισθούς και τα δικαιώματά μας», τονίζει και επιβεβαιώνει ότι οι δυνάμεις της θα βρεθούν στην πρώτη γραμμή της προσπάθειας αυτής.


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Κάνουν όρεξη για νέες κερδοφόρες επενδύσεις

Στην περιλάλητη συμφωνία με την ΠΓΔΜ έχουν την «τιμητική» τους τα επιχειρηματικά σχέδια που θα «διευκολύνει» η «ευρωατλαντική ολοκλήρωση», με έμφαση στη «διασυνδεσιμότητα» υποδομών και δικτύων της περιοχής, στην Ενέργεια και στις Μεταφορές, όπου η αστική τάξη της Ελλάδας βλέπει «πεδίον δόξης λαμπρόν» για τα συμφέροντά της. Χαρακτηριστικά είναι όσα καταγράφονται στο άρθρο 14 της συμφωνίας: «Τα Συμβαλλόμενα Μέρη (...) θα αναπτύξουν και θα ενισχύσουν τη συνεργασία τους όσον αφορά στην Ενέργεια, ιδίως διά της κατασκευής, συντήρησης και χρήσης διασυνδεόμενων αγωγών φυσικού αερίου και πετρελαίου (υφιστάμενων, υπό κατασκευή και σχεδιαζόμενων) και όσον αφορά στις ΑΠΕ, περιλαμβανομένων των φωτοβολταϊκών, της αιολικής και της υδροηλεκτρικής ενέργειας. Πιθανά εκκρεμή ζητήματα θα αντιμετωπιστούν χωρίς καθυστέρηση, με τη σύναψη αμοιβαίως επωφελών διακανονισμών λαμβάνοντας σοβαρά υπόψιν την Ευρωπαϊκή Ενεργειακή Πολιτική και το ευρωπαϊκό κεκτημένο (...) θα βελτιώνουν συνέργειες στους τομείς των υποδομών και των μεταφορών, καθώς και, στη βάση της αμοιβαιότητας, στους τομείς των οδικών, σιδηροδρομικών, θαλάσσιων, αεροπορικών και επικοινωνιακών διασυνδέσεων, αξιοποιώντας τις καλύτερες διαθέσιμες τεχνολογίες και πρακτικές. Θα διευκολύνουν, επίσης, τη μεταξύ τους διαμετακόμιση αγαθών, φορτίων και προϊόντων μέσω των υποδομών, περιλαμβανομένων των λιμένων και των αερολιμένων στο έδαφος καθενός εκ των μερών».

* * *

Καθόλου τυχαία, την ώρα που προετοιμαζόταν η υπογραφή της συμφωνίας στις Πρέσπες, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γ. Σταθάκης, μιλώντας στο συνέδριο του «Economist», διαπίστωνε ότι «ανοίγονται τεράστιες δυνατότητες» με την «ευρωατλαντική ολοκλήρωση» της περιοχής, καθώς «ο χώρος των Βαλκανίων θα αξιοποιήσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό όλες τις τεράστιες οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές δυνατότητες που ανοίγονται με την προώθηση μεγάλων επενδύσεων και στον ενεργειακό τομέα». Ο ίδιος ανέπτυξε στην ομιλία του «τη σημασία των ενεργειακών διασυνδέσεων», τόσο στο φυσικό αέριο (π.χ. αγωγοί φυσικού αερίου TAP, IGB, EastMed), όσο και στα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας «με στόχο σταδιακά όλες οι αγορές της περιοχής να συνδεθούν μεταξύ τους», δείχνοντας τα μεγαλεπήβολα σχέδια που καταστρώνει το κεφάλαιο σε όλη την ΕΕ και τα οποία περιλαμβάνουν και τα Βαλκάνια. Είναι άλλωστε γνωστό ότι τα Βαλκάνια αποτελούν «κρίκο» στο σχεδιασμό ΗΠΑ - ΕΕ (όχι χωρίς αντιθέσεις) για τη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο, μέσα από την ανάπτυξη του «Νότιου Διαδρόμου», που θα τροφοδοτεί τα κράτη - μέλη με αέριο από εναλλακτικές πηγές, όπως το Αζερμπαϊτζάν και τα κοιτάσματα της Ανατ. Μεσογείου, ενώ υπάρχουν σχέδια και για εξαγωγή σχιστολιθικού φυσικού αερίου στην ΕΕ από τις ΗΠΑ, με πύλη εισόδου την Ελλάδα και συγκεκριμένα το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, όπου σχεδιάζονται ήδη δεξαμενές, με συμμετοχή και ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων. Αντίστοιχος σχεδιασμός υπάρχει και για τη «διακλάδωση» αγωγών όπως ο ΤΑΡ προς τις χώρες της Βαλκανικής, ανταγωνιστικά προς τους ρωσικούς αγωγούς.

* * *

Είναι αυτός ο σχεδιασμός που καθιστά επείγουσα την ανάγκη να προσδεθούν τα Βαλκάνια πιο γερά στις ευρωατλαντικές δομές, ώστε να περιοριστεί η επιρροή που ασκεί η Ρωσία στην περιοχή, αξιοποιώντας ως βασικό «όπλο» την Ενέργεια. Ως προς αυτό, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκης ήταν αποκαλυπτικός όταν έλεγε τις προάλλες στη Βουλή: «Στη σημερινή εποχή, τα Βαλκάνια μπορούν να έχουν μέλλον όχι απλώς ως ένας χώρος συνεργασίας, αλλά και ως μία δομή στο πλαίσιο της ΕΕ, ως ένα υποσύστημα μέσα στο ευρωπαϊκό σύστημα. Τη βαλκανική συνεργασία πρέπει να τη δούμε σε συνάρτηση με την ευρωπαϊκή και τη μεσογειακή συνεργασία. Θα έλεγα εδώ ότι η Μεσόγειος είναι η οικεία θάλασσα για όλες τις χώρες των Βαλκανίων και όχι η Βαλτική ή η Βόρεια Θάλασσα. Και πρέπει να πείσουμε τις χώρες των Βαλκανίων γι' αυτό, ότι δηλαδή εδώ μαζί πρέπει να πορευτούμε». Με άλλα λόγια, η συμφωνία Ελλάδας - ΠΓΔΜ, όπως προηγούμενα η ένταξη της Αλβανίας και του Μαυροβουνίου στο ΝΑΤΟ, καθιστούν τα Βαλκάνια πεδίο αναχαίτισης και αποδυνάμωσης της ρωσικής επιρροής, προσανατολίζοντας στη στενότερη οικονομική συνεργασία με τις ευρωατλαντικές δομές, με τη συμβολή και της Ελλάδας, που φιλοδοξεί να αναδειχτεί σε «πύλη» της βαλκανικής ενδοχώρας από και προς τη Μεσόγειο. Ηδη, μέσα από διάφορα «συνεργατικά προγράμματα», η ΕΕ ενισχύει την ανάπτυξη δικτύων (σιδηροδρομικών, μεταφορικών, ενεργειακών) στα κράτη των Δυτικών Βαλκανίων.

* * *

Στο φόντο όλων αυτών των σχεδιασμών και με τα «απόνερα» της συμφωνίας να μην έχουν κοπάσει, διάφοροι επιχειρηματικοί όμιλοι ξεδιπλώνουν ήδη τα πλάνα τους για επενδύσεις στην ΠΓΔΜ και από εκεί σε όλα τα Βαλκάνια, προσδοκώντας να αυξήσουν την κερδοφορία τους. Τέτοιοι όμιλοι είναι για παράδειγμα τα ΕΛΠΕ ή η ΔΕΗ, που πρόσφατα εξαγόρασε την EDS, εταιρεία που δραστηριοποιείται στην ΠΓΔΜ και επεκτείνεται και σε άλλες χώρες. Είναι φανερό επομένως ότι η συμφωνία ανοίγει νέους δρόμους για το κεφάλαιο, κυρίως στην Ενέργεια και τις μεταφορές, με την επένδυση συσσωρευμένων κεφαλαίων σε υποδομές και δίκτυα με μεγάλη γεωπολιτική σημασία, που συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον πολυεθνικών ομίλων των ΗΠΑ και της ΕΕ, ανταγωνιστικά προς άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα και καπιταλιστικά κράτη. Οπως είναι βέβαιο ότι οι επενδύσεις αυτές θα γίνουν με ακόμα χειρότερους όρους για τους λαούς των χωρών που διαπραγματεύονται την ένταξή τους στην ΕΕ, καθώς καλούνται να επιταχύνουν αντεργατικές - αντιλαϊκές ανατροπές, ως προαπαιτούμενα της ενταξιακής τους πορείας. Αυτό είναι το «ζουμί» της συμφωνίας στο τμήμα που αφορά την ανάπτυξη της οικονομικής συνεργασίας, την οποία δεν μπορεί να τη δει κανείς ξεχωριστά από το γενικότερο σχέδιο ένταξης των βαλκανικών κρατών στην ΕΕ και στο ΝΑΤΟ, την ενίσχυση δηλαδή της παρουσίας των δυο ιμπεριαλιστικών οργανισμών στην περιοχή, με ελληνική εμπλοκή, όχι προς όφελος των λαών, αλλά για το συμφέρον του κεφαλαίου.


Θ. Π.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ