ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 19 Οχτώβρη 2003
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Καλώς ήρθατε στους Ρόλινγκ Στόουνς

Ανθολόγιο για τις Κυλιόμενες Πέτρες, που άρχισαν την καριέρα τους το 1962.

Μικ Τζάγκερ: «Χαίρομαι πραγματικά που βρίσκομαι εδώ απόψε στην όμορφη πόλη σας. Εχω ένα μήνυμα για όλους όσοι θέλουν κάποιον να τους αγαπά. Κάποιον να τους αγαπά συνέχεια στα καλά και στα άσχημα. Υπάρχουν στιγμές που νομίζεις ότι τα έχεις όλα και στιγμές που έχεις την αίσθηση ότι τίποτα δεν πάει καλά. Μην απελπίζεστε όμως. Απόψε θ' ακούσετε το τραγούδι μου και όλα θα πάνε καλά: ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ: Παρακαλώ επιτρέψτε μου να συστηθώ / Είμαι άνθρωπος με άφθονα πλούτη και καλό γούστο / Είμαι πολύ καιρό τώρα στα πράγματα / Εκλεψα πολλών ανθρώπων την ψυχή και την πίστη / Ημουν εκεί γύρω όταν ο Ιησούς Χριστός είχε τη στιγμή της αμφιβολίας και της πίστης του / Φρόντισα να σιγουρευτώ πως ο Πόντιος Πιλάτος θα έπλενε τα χέρια του και θα σφράγιζε το πεπρωμένο του / Χαίρομαι για τη γνωριμία, ελπίζω να μαντέψατε το όνομά μου / Ομως αυτό που σας μπερδεύει είναι η φύση του παιχνιδιού μου (...} / Κάθε μπάτσος είναι κι εγκληματίας / Ολοι οι αμαρτωλοί είναι και άγιοι / Η κορόνα είναι το ίδιο με τα γράμματα, λέγε με Εωσφόρο / Χρειάζομαι μετριοπαθείς και συγκρατημένους ανθρώπους / Ετσι, λοιπόν, αν με συναντήσετε, δείξτε μου λίγη ευγένεια / Λίγη συμπάθεια και λίγο γούστο / Παρακολουθούσα με χαρά τους βασιλιάδες και τις βασίλισσές σας / Δέκα δεκαετίες να πολεμούν μεταξύ τους για τους θεούς που έπλασαν / Ρώτησα ουρλιάζοντας: Ποιος σκότωσε τους Κένεντι! / Οταν τελικά οι δολοφόνοι ήταν εσύ κι εγώ (...)».

Λέει ο Μικ Τζάγκερ για το εκπαιδευτικό σύστημα: «Σκοπός του είναι να διατηρήσει την παλιά τάξη των πραγμάτων και όχι να μεταδώσει γνώση. Αυτό το τελευταίο προϋποθέτει ανθρώπους σοφούς - είδος που σπανίζει». Και συμπληρώνει ο Κιθ Ρίτσαρντς: «Εξοργίζομαι όταν σκέφτομαι ότι, ενώ τα παιδιά πηγαίνουν στο σχολείο για να μάθουν πέντε πράγματα, καταλήγουν να μισούν ό,τι σχετίζεται με αυτό. Δεν ξέρω κανέναν που να του άρεσε εκεί. Δεν έχει και μεγάλη διαφορά από τη φυλακή».

Για τη μουσική βιομηχανία: «Οταν κοιτάζω τριγύρω και βλέπω όλους αυτούς τους ανισόρροπους της μουσικής βιομηχανίας, αναρωτιέμαι εμείς τι έχουμε κάνει σωστά. Λοιπόν, το μόνο πράγμα που έχουμε κάνει σωστά είναι ότι, όταν ξεκινούσαμε, τα λεφτά ήταν το τελευταίο πράγμα που μας ένοιαζε».

Για την προσευχή στο Θεό του Κιθ Ρίτσαρντς: «Ως εκ θαύματος, χάρη στη νηστεία και στην προσευχή, ξαναφύτρωσε το δόντι μου!!!». Για το γάμο: «Είναι ό,τι πρέπει για όσους πλένονται!», Μικ Τζάγκερ.

Ενας δικαστής στον Κιθ Ρίτσαρντς, απαντώντας του στον ισχυρισμό ότι άργησε να προσέλθει στο δικαστήριο επειδή είχε γίνει κάποιο λάθος στο πλύσιμο: «Μου φαίνεται πολύ παράξενο που ένας άνθρωπος σαν τον κύριο Ρίτσαρντς έχει μόνο ένα παντελόνι!».

Για την αφοσίωση στην τέχνη: Κάποτε, λέει ο Κιθ Ρίτσαρντς, περπατούσα σ' ένα δρόμο όταν κάποιος με πλησίασε και μου είπε: «Σε γνωρίζω. Είσαι στους Ρόλινγκ Στόουνς. Είμαι κι εγώ σ' ένα συγκρότημα. Τι πρέπει να κάνουμε για να γίνουμε διάσημοι και ν' αποκτήσουμε πολλά λεφτά;». Κι εγώ του απάντησα: «Κατ' αρχάς θα πρέπει να πεινάσετε!». Ηταν κάτι που δεν μπορούσε να το συλλάβει το μυαλό του. Ολοι εκεί είναι τόσο πλούσιοι και αυτό είναι από μια άποψη πρόβλημα. Εχετε ακούσει ποτέ για κανέναν διάσημο μουσικό, ζωγράφο ή συγγραφέα από την Ελβετία;

Δεν μπορείτε να με πείτε τεμπέλη / όταν δουλεύω εφτά ημέρες τη βδομάδα / Με τη δουλιά μου κερδίζουν εκατομμύρια οι Τεξανοί / Είκοσι δολάρια εγώ (...) / Δουλεύω σκληρά για να ζείτε εσείς μέσα στη χλιδή / Δουλεύω σκληρά πολύ σκληρά / σκληρότερα, σκληρότερα / Δουλεύω, δουλεύω...


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Μεταξύ πιθανού και απίθανου

Φωτογραφίες από την παράσταση «Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ»
Φωτογραφίες από την παράσταση «Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ»
«Καλώς ήρθατε στη μαγική αυλαία! Πλησιάστε και θαυμάστε την ομορφιά και την ιδιοφυΐα! Θα παρακολουθήσετε μια επίδειξη θαυμάτων του σύγχρονου κόσμου. Προσπαθήστε μόνο να θυμάστε ότι τα μόνα θαύματα που μπορούν να μας σώσουν, είναι αυτά που συμβαίνουν μέσα μας!».

Μετά από μια επιτυχημένη πρώτη χρονιά λειτουργίας και την αγάπη του κόσμου για το Μαύρο Θέατρο της Πράγας, το θέατρο «Coronet» καθιερώνει το φεστιβάλ Μαύρου Θεάτρου και υποδέχεται το θίασο που δεν ήρθε πέρυσι, το θίασο «National Black light Theatre of Prague» και το έργο «Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ», από τις 24 Οκτώβρη μέχρι 2 Νοέμβρη. Ενώ, στη συνέχεια, ακολουθεί ο θίασος «Image» με τις παραστάσεις «Cabinet» και «Kaleidoscope» και το φετινό φεστιβάλ μαύρου θεάτρου θα κλείσει με μια ιστορία που έχει αγαπηθεί από όλους, το γνωστό μας «Peter Pan» από το θίασο του Jiri Srnec, ιδρυτή του Μαύρου Θεάτρου της Πράγας.

Η «καταγωγή» και η ιστορία

Η καταγωγή του Μαύρου Θεάτρου εντοπίζεται στις αυτοκρατορικές αυλές της Ασίας και στην τεχνική του «μαύρου δωματίου» ή «μαύρου κουτιού», που είχε αναπτυχθεί εκεί, όπου σε μια μικροσκοπική σκηνή επενδυμένη με ύφασμα, αθέατοι μαριονετίστες ντυμένοι στα μαύρα κινούνταν σαν αντικείμενα που φωτίζονταν από κεριά. Η τεχνική αυτή εξαπλώθηκε στην Ευρώπη και το 1961 ο Jiri Srnec ίδρυσε το «Μαύρο Θέατρο της Πράγας» όταν, με αφορμή τη διατριβή του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Κρατικού Κονσερβατουάρ και της Ακαδημίας Θεάτρου της Πράγας, άρχισε να πειραματίζεται με το black light και τις εφαρμογές του στη θεατρική σκηνή. Η τεχνική του Μαύρου Θεάτρου στηρίζεται στο μαύρο σκηνογραφικό χώρο (μαύρο βελούδο) εντός του οποίου κινούνται οι καλλιτέχνες και οι χειριστές διάφορων αντικειμένων ντυμένοι με κατάμαυρα ρούχα από την κορυφή ως τα νύχια, πράγμα που τους καθιστά αθέατους στους θεατές. Αυτό που βλέπουν οι θεατές, είναι ένα μαγικό παιχνίδι του πιθανού και του απίθανου όπου πολύχρωμα αντικείμενα αιωρούνται στον αέρα σαν να έχουν δική τους ανεξάρτητη βούληση και ζωή, σε απόλυτο συγχρονισμό με τους ηθοποιούς που «αφηγούνται» στο θεατή την ιστορία τους μέσα από τη διεθνή γλώσσα της παντομίμας.

Φανταστικά ταξίδια


Η τελευταία παραγωγή του θιάσου «Black light Theatre of Prague» μάς ταξιδεύει μαζί με τον Γκιούλιβερ σε φανταστικούς τόπους και κόσμους. Η παράσταση είναι βασισμένη στο κλασικό έργο του Jonathan Swift «Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ» και παρουσιάζει τα φανταστικά ταξίδια του ναυτικού Γκιούλιβερ που φυλακίστηκε γιατί τόλμησε να περιγράψει τις εμπειρίες του από τις μυστηριώδεις και ανεξερεύνητες χώρες. Η βραβευμένη στο περσινό διεθνές φεστιβάλ θεάτρου του Εδιμβούργου παράσταση, είναι ένας ονειρικός συνδυασμός όπου συνυπάρχουν «ζωντανοί» ηθοποιοί που ερμηνεύουν τους ρόλους τους ταυτόχρονα με την προβολή μιας ταινίας. Ο τέλειος συγχρονισμός των ηθοποιών με την ταινία, η τεχνική του μαύρου θεάτρου και τα ειδικά εφέ, έχουν σαν αποτέλεσμα μια πρωτότυπη παράσταση που συναρπάζει μικρούς και μεγάλους.

Πρόκειται για την πιο πρόσφατη παραγωγή του θιάσου «National Black light Theatre of Prague» που κατά τη διάρκεια της πορείας του έχει παρουσιάσει μεγάλες παραγωγές όπως τον «Δον Κιχώτη», τον «Βαρόνο Μινχάουζεν» ή την «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων», σε χιλιάδες παραστάσεις και σε περισσότερες από τριάντα χώρες.

Αυτή τη φορά θα παρουσιαστεί σε μια καινούρια εκδοχή, η οποία κάνει παγκόσμια περιοδεία εδώ και ένα χρόνο (από τότε που παρουσιάστηκε στο μεγάλο φεστιβάλ θεάτρου του Εδιμβούργου). Το έργο, ένα θέαμα με νάνους και γίγαντες, βασίζεται στα μυθιστορήματα «Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ», του Jonathan Swift και «Ο ταξιδιώτης των άστρων», του Jack London. Πρόκειται για μια αλληγορία για την ακαταμάχητη δύναμη της πίστης, της διανοητικής ελευθερίας και κυρίως της αδέσμευτης φαντασίας. Πρωταγωνιστής είναι ο Γκιούλιβερ, ένας καλοπροαίρετος ναύτης που, ύστερα από αλλεπάλληλα ναυάγια σε άγνωστα και φανταστικά μέρη, επιστρέφει στην πατρίδα του για να βρεθεί αντιμέτωπος με τις προκαταλήψεις των ανθρώπων που δεν είναι έτοιμοι να συμβιβαστούν με την ιδέα ότι υπάρχουν άγνωστοι κόσμοι. Προτιμούν, αντίθετα, να επιβάλουν στον Γκιούλιβερ, τον κομιστή καινών δαιμονίων, τη σιωπή και έτσι τον φυλακίζουν. Αν όμως του στερούν το δικαίωμα να κινείται ελεύθερα, δεν μπορούν να θίξουν την πνευματική ελευθερία του. Ετσι ο ήρωας επιχειρεί παράτολμα ταξίδια στο βασίλειο της φαντασίας, χωρίς περιορισμούς χώρου και χρόνου, πέρα από τα όρια της ύπαρξης.


Σ. ΑΔΑΜΙΔΟΥ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ