ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 18 Σεπτέμβρη 2003
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Αλλαγή καθεστώτος στο Αιγαίο

Καταργούνται αεροδιάδρομοι για να διευκολύνονται στις παραβιάσεις τους τα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη

Η σταδιακή αλλαγή του καθεστώτος στο Αιγαίο προωθείται συστηματικά σε βάρος των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, με τη συγκατάθεση και την ενεργό συμμετοχή της ελληνικής κυβέρνησης. Με αιχμή τους διεθνείς αεροδιαδρόμους που περνάνε πάνω από το Αιγαίο και τις ρυθμίσεις που έγιναν στα πλαίσια του διεθνούς οργανισμού για τις αερομεταφορές, του ICAO, αλλάζει ο αεροπορικός χάρτης του Αιγαίου και ανοίγει η πόρτα συνολικά για τις τουρκικές διεκδικήσεις.

Ετσι διευκολύνεται η παράνομη είσοδος των τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών στο Αιγαίο. Υποβαθμίζεται το ελληνικό FIR (αρμοδιότητα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας από τις ελληνικές αρχές), που σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες καλύπτει όλο σχεδόν το Αιγαίο (ελληνικό και διεθνή εναέριο χώρο). Προετοιμάζεται το έδαφος για συρρίκνωση του ελληνικού εναέριου χώρου από τα 10 στα 6 ναυτικά μίλια, σε περιοχές που η τουρκική πολεμική αεροπορία χρησιμοποιεί για τη διεξαγωγή ασκήσεων. Συνολικά γίνεται ένα βήμα για τη διευθέτηση των ελληνοτουρκικών «διαφορών» στη βάση της συγκυριαρχίας.

Συγκεκριμένα με την κατάργηση των αεροδιαδρόμων UJ60 (στα 11.000 πόδια (Θεσσαλονίκη - Λήμνος - Χίος), τον οποίο η ελληνική πλευρά είχε μονομερώς ορίσει το 1980 (πράγμα που δικαιούται να κάνει εντός του ελληνικού FIR), καθώς και του αεροδιαδρόμου 609 (στα 4.500 πόδια) που επίσης περνούσε από τη Λήμνο, ικανοποιείται ένα πάγιο αίτημα της τουρκικής πλευράς. Αίρονται έτσι τα εμπόδια που έθεταν οι διάδρομοι αυτοί στην ανεξέλεγκτη είσοδο των τουρκικών μαχητικών στο Βόρειο και Κεντρικό Αιγαίο, μια περιοχή που κατά τ' άλλα συμπεριλαμβάνεται στο ελληνικό FIR. Στη θέση των διαδρόμων αυτών ορίστηκαν δύο νέοι διεθνείς αεροδιάδρομοι, οι οποίοι ωστόσο είναι σε μεγαλύτερα ύψη, ο Ν127 (Ροδόπη - Λήμνος - Σμύρνη) στα 14.000 πόδια και ο Ν128 Θεσσαλονίκη - Πέρεν Νταλαμά - Σμύρνη) στα 13.000 πόδια.

«Γκρίζα» περιοχή

Με τη ρύθμιση αυτή διευκολύνονται τα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη, των οποίων η δραστηριότητα (ασκήσεις - παράνομες είσοδοι) αναπτύσσεται σε χαμηλότερα ύψη και μέχρι την επιφάνεια της θάλασσας. Με την ύπαρξη ειδικά του διαδρόμου UJ60, η είσοδος στο Βόρειο Αιγαίο των τουρκικών μαχητικών ήταν προβληματική με την έννοια ότι έπρεπε να διασχίζουν παράνομα (δε δέχονται να καταθέτουν σχέδια πτήσης στις ελληνικές Αρχές για τις στρατιωτικές πτήσεις στο διεθνή εναέριο χώρο) αεροδιάδρομο που χρησιμοποιούσαν πολιτικά αεροσκάφη. Δημιουργείται με τον τρόπο αυτό μια «γκρίζα περιοχή» στον εναέριο χώρο, όσον αφορά την αρμοδιότητα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας (FIR), όπου ναι μεν η είσοδος σε αυτόν προϋποθέτει την κατάθεση σχεδίου πτήσης στις ελληνικές Αρχές, αυτές όμως αφοπλίζονται, αφού δε θα μπορούν να επικαλούνται το επιχείρημα ότι με τις πτήσεις των τουρκικών μαχητικών δημιουργείται πρόβλημα στις πτήσεις των πολιτικών αεροσκαφών, των οποίων πλέον ο χώρος διέλευσης θα είναι σε μεγαλύτερα ύψη.

Η όλη διαπραγμάτευση, που είχε ξεκινήσει από το Φλεβάρη, έγινε στα πλαίσια του ICAO με την ενεργό συμμετοχή της ΙΑΤΑ (φορέας των αεροπορικών εταιριών) και ολοκληρώθηκε στα τέλη Αυγούστου. Η εν λόγω συμφωνία Ελλάδας - Τουρκίας, προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή, θα πρέπει μέχρι το τέλος του 2003 να συνοδευτεί από ένα κείμενο που θα το υπογράφουν οι δύο χώρες.

Στο θέμα αναφέρθηκε χτες ο υπουργός Τύπου, Χρ. Πρωτόπαππας, ενώ εκδόθηκε και σχετική ανακοίνωση από το υπουργείο Εξωτερικών. Ο υπουργός Τύπου υποστήριξε πως «οι ρυθμίσεις αυτές δε σχετίζονται με κανέναν τρόπο με θέματα στρατιωτικής δραστηριότητας». Και κατέληξε: «Κατοχυρώσαμε αυτό που ήταν το εθνικό συμφέρον».

ΚΚΕ
Η κυβέρνηση να δώσει εξηγήσεις

Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων στη Βουλή

Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων για το θέμα της «Συμφωνίας Ελλάδας - Τουρκίας, που ρυθμίζει την εναέρια κυκλοφορία στο Αιγαίο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004», κατέθεσαν χθες στη Βουλή προς τους υπουργούς Εξωτερικών και Εθνικής Αμυνας οι βουλευτές του ΚΚΕ Ορ. Κολοζώφ, Αντ. Σκυλλάκος και Λιάνα Κανέλλη.

Στο κείμενο της Ερώτησης αναφέρεται:

«Σύμφωνα με δημοσιεύματα στον Τύπο, στην τελική συνεδρίαση της ICAO, που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι στις 26-28/8/03, η ελληνική κυβέρνηση συμφώνησε, στο όνομα της εξυπηρέτησης της αυξημένης εναέριας κυκλοφορίας στη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, να αποδεχτεί το πάγιο αίτημα της Τουρκίας για στρατιωτικές ασκήσεις της και δημιουργία πεδίου βολής στην περιοχή της Λήμνου.

Αναλυτικότερα και σύμφωνα πάντα με τα ίδια δημοσιεύματα, η κυβέρνηση συμφώνησε να καταργηθούν δύο αεροδιάδρομοι, που περνούν πάνω από τη Λήμνο, αλλά σε ύψος 13.000-14.000 ποδών αντίστοιχα, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για τα τουρκικά στρατιωτικά αεροσκάφη να κάνουν ασκήσεις μέσα στο FIR Αθηνών στην τερματική περιοχή της Λήμνου και σε απόσταση 5,6 ν.μ. από τις βόρειες ακτές της Λήμνου στο χαμηλότερο ύψος που χρειάζονται.

Μετά από αυτά, ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ.κ. υπουργοί:

- Εάν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα τα δημοσιεύματα για την ύπαρξη συμφωνίας Ελλάδας - Τουρκίας, που ρυθμίζει την εναέρια κυκλοφορία στο Αιγαίο.

- Στην περίπτωση που υπάρχει αυτή η συμφωνία, εάν στα πλαίσιά της δίδεται η δυνατότητα στα τουρκικά στρατιωτικά αεροσκάφη να πραγματοποιούν ασκήσεις μέσα στο FIR Αθηνών και σε απόσταση 5,6 ν.μ., υποχωρώντας έτσι από τα 10 ν.μ., που ισχύουν σήμερα.

Επίσης, εάν υπάρχει η συμφωνία, ΚΑΛΟΥΝΤΑΙ οι κ.κ. υπουργοί να καταθέσουν στο Προεδρείο της Βουλής και μέσα στις προβλεπόμενες από τον Κανονισμό προθεσμίες τα παρακάτω έγγραφα:

- Το κείμενο της συμφωνίας.

- Τα κείμενα που αναφέρονται στους αεροδιαδρόμους, που υπάρχουν μετά το 1974 και στο πόσοι χρησιμοποιούνται, καθώς και στις αλλαγές που προβλέπονται».

ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ - ΠΑΟΥΕΛ
Αμερικανικές απαιτήσεις

Τα έχουν όλα (οι Αμερικανοί) μα θέλουν παραπάνω...

Τις απαιτήσεις της Ουάσιγκτον για «μεγάλα» και «μικρά» θέματα παρουσίασε ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Κ. Πάουελ στον Ελληνα ομόλογό του Γ. Παπανδρέου, κατά τη χτεσινή τους συνάντηση. Μάλιστα, θα μπορούσε να πει κανείς ότι τα «μικρά» κυριάρχησαν, αφού στα «μεγάλα» διεθνή ζητήματα η ελληνική κυβέρνηση είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένη με την Ουάσιγκτον.

Σύμφωνα με τηλεγράφημα της ελληνικής πρεσβείας στην Ουάσιγκτον που εστάλη στην Αθήνα στις 13 του μηνός, δηλαδή λίγο πριν αναχωρήσει για τις ΗΠΑ ο Γ. Παπανδρέου, το αμερικανικό ΥΠΕΞ ζητούσε να περιληφθούν στην ατζέντα της συνάντησης των δύο υπουργών τα εξής θέματα:

  • Το ζήτημα της παράνομης διακίνησης προσώπων.
  • Το θέμα της ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων.
  • Το θέμα της ετεροδικίας.

Το θέμα της ετεροδικίας το αμερικανικό ΥΠΕΞ βρήκε την ευκαιρία να το θέσει με αφορμή την καταδίκη από ελληνικό δικαστήριο δύο Αμερικανών ναυτών σε δέκα χρόνια φυλάκιση. Οι αμερικανικές πιέσεις λοιπόν, κλιμακώνονται τη στιγμή που αναμένεται η εκδίκαση της έφεσης. Μάλιστα η υποβολή του... αιτήματος για την εφαρμογή της συμφωνίας για την ετεροδικία από τον ίδιο τον Αμερικανό υπουργό Εξωτερικών, περιγράφει, όπως σχολιάζουν πικρόχολα Ελληνες διπλωμάτες, το επίπεδο στο οποίο η υπερδύναμη έχει τοποθετήσει την Ελλάδα.

Κατά τα λοιπά, μετά τη συνάντησή του με τον Κ. Πάουελ, ο Γ. Παπανδρέου στάθηκε στα «μεγάλα» ζητήματα που συζήτησε, μέσα σε είκοσι λεπτά, με τον Αμερικανό συνάδελφό του.

Επεσήμανε, λοιπόν, κατά δήλωσή του, την ανάγκη να επαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό με βάση το σχέδιο Ανάν.

Συζητήθηκε επίσης η έκρυθμη κατάσταση που επικρατεί στα Βαλκάνια, όπου ο Γ. Παπανδρέου τόνισε την ανάγκη συνέχισης της στενής συνεργασίας ΗΠΑ - ΕΕ που έχει μέχρι στιγμής αποδειχθεί αποτελεσματική, ενώ εξετάστηκαν σε βάθος οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, όπως και στο Ιράκ για το οποίο ο Ελληνας υπ. Εξωτερικών εκτίμησε ότι μπορούν να ξεπεραστούν οι διαφωνίες του παρελθόντος και να υπάρξει τελικά συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ και γαλλογερμανικού άξονα για την έκδοση ψηφίσματος του Συμβουλίου Ασφαλείας το οποίο θα προσδίδει στον ΟΗΕ ουσιαστικό ρόλο και θα συμβάλει στην ανασυγκρότηση της χώρας.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ