ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 18 Απρίλη 2015
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τρία χρόνια χωρίς τον Δημήτρη Μητροπάνο

Τρία χρόνια «απουσίας» του Δημήτρη Μητροπάνου συμπληρώθηκαν χτες. Ο σπουδαίος, αυθεντικός λαϊκός καλλιτέχνης, δωρικός στη ζωή και το τραγούδι, που «βάδισε» με συνέπεια στους «δρόμους» του ελληνικού τραγουδιού, αποκαλύπτοντας συνεχώς νέες πτυχές των μεγάλων ερμηνευτικών του δυνατοτήτων, έφυγε πρόωρα και αναπάντεχα από τη ζωή στα 64 χρόνια του, στις 17 Απρίλη του 2012.

Μεγάλη και ουσιαστική ήταν η κατάθεσή του στο ελληνικό τραγούδι, το οποίο υπηρέτησε από νεαρή ηλικία μέχρι το τέλος, με αγάπη, συνέπεια, ήθος, σεβασμό κι ένα μοναδικό ταλέντο. Χάρη στο γνήσιο λαϊκό χρώμα της φωνής του και την πλούσια ερμηνευτική του γκάμα, ο Δημήτρης Μητροπάνος χάρισε πολλές ανεπανάληπτες στιγμές, καταφέρνοντας να συγκινήσει όχι μόνο εκείνους που τον γνώρισαν από τα πρώτα του βήματα, αλλά και τις νεότερες γενιές, στοιχείο που αναδεικνύει τη δύναμη του ταλέντου του. Ισως, γιατί πάντα μέσα από το έργο του «μιλούσε» τη «γλώσσα» της αλήθειας, όπως αυτή πηγάζει από τη λαϊκή κληρονομιά. Ισως, γιατί η αξιοπρέπεια, η λεβεντιά, η ντομπροσύνη, που τον διέκριναν, γίνονταν ένας επιπλέον «κώδικας» στην επικοινωνία του με το κοινό που τον αγάπησε πολύ. Με τον μοναδικά δικό του απλό, ευθύ και λεβέντικο τρόπο, στη μακρόχρονη καλλιτεχνική του πορεία, ερμήνευσε μεγάλους συνθέτες, λαϊκούς και έντεχνους, ποιητές και στιχουργούς, περνώντας από ανεπανάληπτα σπαραχτικά ζεϊμπέκικα σε ανεξίτηλα τραγούδια των μεγάλων δημιουργών κι από απρόβλεπτες αγαπημένες ροκ μπαλάντες σε όμορφα λαϊκά κομμάτια.

Οσα χρόνια κι αν περάσουν όμως, θα τραγουδάμε μαζί του «σαν αμαρτία και σαν γιορτή», για την «εθνική μας μοναξιά», εκεί κοντά «στου αιώνα την παράγκα», ζώντας «στα τρελά μας όνειρα δοσμένοι, πάντα γελαστοί και γελασμένοι»... καθώς η φωνή του θα μας παρηγορεί «Εμένα και ο θάνατος/ μου φαίνεται γιορτή/ ένα λαχείο είναι η ζωή/ ας είναι κι αμορτί/ λουλούδια για το χάροντα/ μπουζούκι και κιθάρα/ κι ένα ανοιχτό περίπτερο/ να πάρουμε τσιγάρα...».

Ανοιξιάτικες αυλαίες

«Ανθρωπος αντίγραφο»
«Ανθρωπος αντίγραφο»
«Ο Ανθρωπος Αντίγραφο», θεατρική μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου του Νομπελίστα συγγραφέα Ζοζέ Σαραμάγκου, ανεβαίνει στο Ιδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», στην Αίθουσα Black Box έως τις 10 Μάη, από τη Θεατρική Εταιρία Μεταξύ Σοβαρού και Αστείου.

Ο Τερτουλιάνο Μάσιμο Αφόνσο, καθηγητής της Ιστορίας σε γυμνάσιο, ζει μόνος και πλήττει. Υπήρξε παντρεμένος και δεν θυμάται τι τον οδήγησε στο γάμο, πήρε διαζύγιο και τώρα δεν θυμάται ούτε τους λόγους για τους οποίους χώρισε, ενώ την Ιστορία τη βλέπει εδώ και καιρό ως μια κόπωση χωρίς νόημα και μια αρχή χωρίς τέλος. Ενα βράδυ, παρακολουθώντας μια ταινία στο βίντεο, ανακαλύπτει ότι υπάρχει στην ίδια πόλη ένας απόλυτος δίδυμος, ένας σωσίας, ένα αντίγραφό του. Οι συνέπειες που θα έχει η υπόθεση αυτή για τον Τερτουλιάνο Μάσιμο Αφόνσο, η διαδικασία αναζήτησης και ανακάλυψης αυτού του άλλου, θα είναι ακραίες και οριστικές.

Μετάφραση: Αθηνά Ψυλλιά. Θεατρική μεταφορά - Σκηνοθεσία: Παρασκευή Καλογεράκη. Σκηνικά: Γιάννης Σταθόπουλος. Φωτισμοί: Εβίτα Αναγνοπούλου. Video: Δημήτρης Μπελεγρίνης. Μουσική επιμέλεια: Νίκος Κολλάρος. Παίζουν: Μάξιμος Μουμούρης, Ντέπυ Μαλλιαρού, Παρασκευή Καλογεράκη. Συμμετέχουν: Αλεξάνδρα Διαμαντοπούλου, Δαυίδ Μαλτέζε.

  • Tα «Παντρολογήματα» του Νικολάι Γκόγκολ, ανεβαίνουν στο Χώρο Τέχνης Ασωμάτων (Αγ. Ασωμάτων 6, Θησείο, τηλ. 211.8009.838), από τη θεατρική ομάδα «Οδοιπόροι», κάθε Σάββατο και Κυριακή, για 8 μόνο παραστάσεις.

Στα «Παντρολογήματα» σατιρίζεται η καινούργια τάξη των μικροαστών, που μόλις είχε αρχίσει να διαμορφώνεται στην προεπαναστατική Ρωσία. Παρουσιάζονται τύποι αλλόκοτοι, μονομανείς με παράδοξες παρορμήσεις, οι οποίοι κινούνται σε έναν χώρο παράλογο και γκροτέσκο. Τα επεισόδια και οι παρεξηγήσεις, οι ίντριγκες και τα πάθη προκαλούν γέλιο, έκπληξη αλλά και προβληματίζουν τον θεατή γύρω από κατεστημένες αξίες, οι οποίες περιβάλλουν το θεσμό του γάμου και τη σημασία της αμφισβήτησής τους από το σύγχρονο άνθρωπο. Σκηνοθεσία: Γιώργος Βούτος. Παίζουν (με σειρά εμφάνισης): Σωτήρης Καραβάς, Γεράσιμος Ζερβός, Κωνσταντίνα Στεφανίδου, Γιώργος Βούτος, Χαρά Γαλενιανού, Χρύσλα Μίσχου, Ιωάννα Λαπέα, Παναγιώτης Δεληγιάννης, Παναγιώτης Αθηναίος. Τιμές εισιτηρίων: ευρώ 10, 5 (μειωμένο).

  • Μετά την επιτυχία τους «Ολος ο Σαίξπηρ σε μία ώρα», οι τρεις συγγραφείς (Ανταμ Λονγκ, Ριντ Μάρτιν, Οστιν Τίχενορ) συμπύκνωσαν όλη τη Βίβλο, σε μία κωμωδία που έσπασε ταμεία σε Αμερική και Αγγλία για πολλά χρόνια με τίτλο «Ολη η Βίβλος (λέμε τώρα)». Τρεις ηθοποιοί, Θ. Κουρλαμπάς, Ι. Ιωσηφίδης. Σ. Δούβρης, μέσα από τη σκηνοθετική ματιά της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου, παρουσιάζουν, για πρώτη φορά στο ελληνικό θέατρο, στην Κεντρική Σκηνή του Θελάτρου VICTORIA, ολόκληρη τη Βίβλο - λέμε τώρα - και δοκιμάζονται σε πολλαπλούς, ο καθένας, ρόλους. Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα το Σάββατο 18 Απρίλη και θα παρουσιάζεται κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21.00 για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.
Ο «Βιολιστής στη Στέγη»

Το «Θέατρο Badminton» γιορτάζει την επέτειο ενός από τα πιο αγαπημένα μιούζικαλ, 50 χρόνια μετά την πρεμιέρα του στη Νέα Υόρκη. Ο «Βιολιστής στη Στέγη» ανεβαίνει, με μια μεγάλη παραγωγή στο «Θέατρο Badminton», σε σκηνοθεσία του βραβευμένου Αμερικανού σκηνοθέτη Rob Ruggiero, ο οποίος το καλοκαίρι του 2014 σκηνοθέτησε το «Βιολιστή» στο γνωστό ως «Σπίτι του αμερικανικού μιούζικαλ» Goodspead Opera House και πήρε διθυραμβικές κριτικές. Στον κεντρικό ρόλο του Τεβιέ ο Γρηγόρης Βαλτινός, ο οποίος ερμήνευσε το ρόλο για πρώτη φορά το 1997 στο θέατρο «Αθήναιον» υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Κώστα Τσιάνου και η παράσταση επαναλήφθηκε το 2005, σε μια μεγάλη περιοδεία κι ένα κατάμεστο Ηρώδειο.

Ο «Βιολιστής στη Στέγη» ήταν το πρώτο μιούζικαλ στην ιστορία του Broadway που ξεπέρασε τις 3.000 συνεχείς παραστάσεις. Με 3.242 για την ακρίβεια παραστάσεις ήταν για πολλά χρόνια το μακροβιότερο μιούζικαλ του Broadway. Τη μουσική έχει συνθέσει ο Jerry Bock, τους στίχους ο Sheldon Harnick και το κείμενο ο Joseph Stein, βασισμένο σε ιστορίες του συγγραφέα Sholem Aleichem (1859-1916). Το μιούζικαλ απέσπασε 9 βραβεία «Tony» από 10 υποψηφιότητες, μεταξύ των οποίων της Σκηνοθεσίας και της Χορογραφίας του σπουδαίου Jerome Robbins. Το 1971 ο «Βιολιστής» έγινε ταινία και κέρδισε οκτώ υποψηφιότητες Οσκαρ, με πρωταγωνιστή τον Chaim Topol, αντί για τον Zero Mostel που το είχε κάνει επιτυχία στο Broadway.

Η οικεία, σε εμάς τους Ελληνες, ιστορία του φιλόσοφου - γαλατά Τεβιέ με τις πέντε κόρες, τη λαχτάρα για ζωή, την αγάπη για την οικογένεια και τους συγχωριανούς, τον ξεριζωμό και τη μετανάστευση, την πίστη στις παραδόσεις και την αναπόφευκτη σύγκρουση ανάμεσα στην παράδοση και την αλλαγή, την πίστη και την πραγματικότητα, πλέκουν τον καμβά της ιστορίας του μιούζικαλ.

Εκτός από το σκηνοθέτη Rob Ruggiero, τη χορογραφία του Jerome Robbins αναπαράγει ο Parker Esse, τη μουσική διδασκαλία και διεύθυνση της 20μελούς ζωντανής ορχήστρας έχει αναλάβει ο Αλέξιος Πρίφτης και τα σκηνικά και τα κοστούμια ο Γιώργος Πάτσας. Μαζί με τον Γρηγόρη Βαλτινό, οι: Ρένια Λουιζίδου, Μέμος Μπεγνής, Μιχάλης Μαρίνος, Ιωάννα Τριανταφυλλίδου, Μαριάννα Πολυχρονίδη, Γιάννης Αναστασάκης, Σωτήρης Τσόγκας, Ιβάν Σβιτάιλο, Τάσος Κωστής και 30 ακόμη ηθοποιοί και χορευτές.

Ο «Βιολιστής στη Στέγη», μετά το Badminton, θα ανέβει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης από τις 5 έως τις 14 Ιούνη.

«Εικόνες της Κρίσης» στην «Ταινιοθήκη»

Από τις 16 έως τις 24 του Μάη, η «Ταινιοθήκη της Ελλάδας» (Ιερά Οδός 48 και Μεγ. Αλεξάνδρου 134-136 / Μετρό Κεραμεικός) θα παρουσιάσει ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα με τίτλο «Εικόνες της Κρίσης». Μέσα από ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ θα επιχειρηθεί να παρουσιαστεί αναπαράσταση της οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής κρίσης στον κινηματογράφο, από την περίοδο του βωβού της δεκαετίας του '20 έως σήμερα. Ενδεικτικά αναφέρεται η συμμετοχή στο αφιέρωμα ταινιών των: Στέλιου Τατασόπουλου, Ζαν Ρενουάρ, Τζον Φορντ, Μαξ Οφίλς, Πίελ Γιούτσι, Φασμπίντερ, Κεν Λόουτς, αδελφών Νταρντέν και πολλών άλλων, τα ονόματα των οποίων θα ανακοινωθούν σύντομα.

Σκοπός του αφιερώματος, η καταγραφή, μέσα από τις ταινίες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, των όποιων μεταβολών σημειώθηκαν στο χώρο της βιομηχανίας του κινηματογράφου κατά τη διάρκεια μιας τόσο έντονης οικονομικο-κοινωνικο-πολιτικής κρίσης αφενός και αφετέρου η κατάθεση προτάσεων αναφορικά με ενδεχόμενη εναλλακτική χρηματοδότηση και παραγωγή κινηματογραφικού έργου από νεότερες γενιές κινηματογραφιστών (crowd funding, κολεκτίβες κ.ά.). Εκτός των άλλων αναφέρεται η σπουδαιότητα ανάκαμψης ενός πολιτικού κινηματογράφου κι ενός κινηματογράφου ακτιβισμού.

Το κινηματογραφικό αυτό αφιέρωμα θα «ανοίξει» με διημερίδα με τίτλο «Αναπαραστάσεις της κρίσης;», στο πλαίσιο της οποίας θεωρητικοί του σινεμά, κινηματογραφιστές, σκηνοθέτες, συγγραφείς, κοινωνιολόγοι, ιστορικοί κ.ά. θα επιχειρήσουν να αναλύσουν τον τρόπο με τον οποίο οι μεγάλες διαμάχες της περιόδου του μεσοπολέμου πάνω στο θέμα Τέχνη και Πολιτική επανακαθορίζονται στη δίνη μιας νέας παγκόσμιας οικονομικής και κοινωνικής κρίσης.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ