ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 18 Νοέμβρη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΣΗ - ΤΡΟΪΚΑ
Αντιλαϊκά παζάρια γύρω από το «δημοσιονομικό κενό»

Την Παρασκευή η κατάθεση του κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών

Στον εντοπισμό και τις «πηγές» κάλυψης του δημοσιονομικού κενού για το 2015, σε συνδυασμό με τις προτεραιότητες σε ό,τι αφορά την κλιμάκωση των αντιλαϊκών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, περιστρέφονται τα παζάρια μεταξύ συγκυβέρνησης και τρόικας. Σε πρώτο πλάνο, προβάλλει η «ανάγκη» επίτευξης συμφωνίας σχετικά με την ολοκλήρωση της τρέχουσας αξιολόγησης, η οποία, με τη σειρά της, αποτελεί όρο και προϋπόθεση για το στήσιμο της νέας «προληπτικής γραμμής» χρηματοδότησης προς το ελληνικό κράτος. Σύμφωνα με παράγοντες της Κομισιόν, «τα περιθώρια στενεύουν καθώς εντός των επόμενων ωρών, μέχρι και (αύριο) Τετάρτη θα πρέπει να εκπληρωθούν οι προϋποθέσεις για την επιστροφή της τρόικας στην Αθήνα».

Σε δηλώσεις του, από τις Βρυξέλλες, ο αντιπρόεδρος της συγκυβέρνησης, Ευ. Βενιζέλος, αναφέρθηκε στην ανάγκη «συναίνεσης» των δυνάμεων της αστικής διαχείρισης στο εσωτερικό της χώρας, σημειώνοντας ότι «δεν είναι δυνατόν δυνάμεις πολιτικές που διεκδικούν να παίξουν κάποιο ρόλο στον τόπο, να μην αντιλαμβάνονται ότι οφείλουν να συμβάλουν προς το καλό της ελληνικής οικονομίας».

Τα παζάρια με την τρόικα ήταν, εξάλλου, στην ατζέντα της χτεσινής συνάντησης του πρωθυπουργού, Αν. Σαμαρά, με τον υπουργό Οικονομικών, Γκ. Χαρδούβελη, ο οποίος ανέφερε ότι η διαπραγμάτευση θα ολοκληρωθεί «μέσα στο χρονοδιάγραμμα», προσθέτοντας πως «ακόμη δεν γνωρίζουμε πότε θα επιστρέψει η τρόικα». Σήμερα Τρίτη, προγραμματίζεται συνάντηση του Αντ. Σαμαρά με τον Ευ. Βενιζέλο.

Παράγοντες του οικονομικού επιτελείου της συγκυβέρνησης, σημειώνουν ότι η κατάθεση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2015 θα γίνει στο τέλος της τρέχουσας βδομάδας, ενώ η εκτίμηση για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2014 διαμορφώνεται στο 1,8 δισ. ευρώ (από 1,5 δισ.), σε μια εξέλιξη που αποτελεί πρόσθετο αντιλαϊκό «ατού» στα παζάρια με την τρόικα.

Το εν εξελίξει «ντόμινο» συμπληρώνεται από την τοποθέτηση του διοικητή της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Μ. Ντράγκι, σύμφωνα με τον οποίο η αναδιάρθρωση του ελληνικού κρατικού χρέους «δεν είναι ούτε αναγκαία ούτε χρήσιμη». Ο ίδιος αναφέρθηκε στην ανάγκη «η Ελλάδα να επικεντρωθεί στις μεταρρυθμίσεις».

Να σημειωθεί ότι η αξιολόγηση του αντιλαϊκού προγράμματος στην Ελλάδα θα συζητηθεί σε επίπεδο Γιούρογκρουπ, στις 8 Δεκέμβρη, ενώ πλέον, ενόψει και των πιθανών «καθυστερήσεων», εξετάζεται το ενδεχόμενο έκτακτης συνεδρίασης στις 15 Δεκέμβρη.

Ενδοαστική διαπάλη στην Ευρωζώνη

Σε επίπεδο ΕΕ, ο τρόπος και οι πηγές άντλησης των 300 δισ. ευρώ του λεγόμενου «πακέτου Γιούνκερ» για την ενίσχυση των επενδύσεων, αποτελούν τη νέα εστία διαπάλης. Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα «Financial Times», η Κομισιόν σχεδιάζει να συμπληρώσει το ταμείο με κεφάλαια που θα αντληθούν από τις χρηματαγορές μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, στη βάση «συντελεστών μόχλευσης» που φτάνουν στο 1 προς 10. Αυτό σημαίνει ότι μέσω των προϋπολογισμών της ΕΕ, θα αποδοθούν στα μονοπώλια της ΕΕ ποσά ύψους 30 δισ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα κεφάλαια (ακόμη 270 δισ. ευρώ) θα αντληθούν από άλλες πηγές. Να σημειωθεί ότι η γερμανική κυβέρνηση έχει ήδη δηλώσει την αντίθεσή της στην αξιοποίηση του αποθεματικού (ύψους 500 δισ. ευρώ) που διατηρεί ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας.

Το θέμα του «πακέτου Γιούνκερ» θα συζητηθεί και στο πλαίσιο των εργασιών του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων (ΣΕΥ) της ΕΕ, το οποίο συνεδριάζει σήμερα και αύριο. Βασικό αντικείμενο του ΣΕΥ θα είναι η προετοιμασία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου (Σύνοδος Κορυφής) που πραγματοποιείται στις 18-19/12, με κύριο θέμα την οικονομική και κοινωνική πολιτική και τις προτάσεις Γιούνκερ.

Το ΣΕΥ θα εξετάσει, μεταξύ άλλων, ζητήματα που άπτονται του «κράτους δικαίου» στην ΕΕ και ειδικότερα ιδέες και προτάσεις επί της διαδικασίας «για τη διασφάλιση των θεμελιωδών αξιών της ΕΕ». Τέλος, στην ατζέντα του Συμβουλίου περιλαμβάνονται θέματα που αφορούν την ενεργειακή αγορά και την κλιματική αλλαγή, υπό το φως της υιοθέτησης του «Πακέτου 2030», καθώς και η ενίσχυση της συνεργασίας των θεσμικών οργάνων και ο προγραμματισμός της επόμενης νομοθετικής περιόδου.

Στη συνεδρίαση της Τετάρτης, το Συμβούλιο θα ασχοληθεί με θέματα που σχετίζονται με την πολιτική της ΕΕ για τη συνοχή, αλλά και με την προετοιμασία της ενδιάμεσης αναθεώρησης της στρατηγικής «ΕΕ 2020».

  • Στο μεταξύ, σε φάση υποχώρησης του παραγόμενου ΑΕΠ πέρασε στο Γ' τρίμηνο του 2014 και η οικονομία της Ιαπωνίας. Η πτώση, σε ετήσια βάση (σε σχέση με το γ' τρίμηνο του 2013), φτάνει στο 1,6% και στο 0,4% σε σχέση με το β' τρίμηνο του 2014.
«ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ»
Με νέα διόδια... «διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον»

Με 18 συνολικά σταθμούς διοδίων προικοδοτεί η συγκυβέρνηση την «Εγνατία οδό», ενόψει της επικείμενης ιδιωτικοποίησής της, καθώς αναμένεται το επόμενο διάστημα να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός «εκδήλωσης ενδιαφέροντος» από ιδιώτες - επενδυτές.

Χτες, με αφορμή δημοσίευμα ειδησεογραφικής ιστοσελίδας, όπου γίνεται λόγος περί... «άδικου καταμερισμού» των σταθμών διοδίων μεταξύ των νομών που διασχίζουν τα 670 συνολικά χιλιόμετρα της Εγνατίας, το υπουργείο Υποδομών εξέδωσε ανακοίνωση - απάντηση, όπου αποκαλύπτει το σχεδιασμό του για την επικείμενη εγκατάσταση σταθμών κατά μήκος του δρόμου.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, στην «Εγνατία οδό» θα καθιερωθούν «αναλογικά διόδια για πρώτη φορά στην Ελλάδα (...) όπου ο χρήστης του δρόμου θα πληρώνει μόνο για τη διαδρομή που διανύει», ενώ το σύστημα θα είναι έτοιμο το 2017. Επίσης άμεσα ξεκινά στον κάθετο άξονα των Ευζώνων η πιλοτική εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων.

Επισημαίνεται, ακόμη, ότι σήμερα ο δημόσιος προϋπολογισμός καλύπτει το 50% των εξόδων συντήρησης της Εγνατίας Oδού, «αδικώντας κατάφωρα όσους πολίτες πληρώνουν χωρίς να χρησιμοποιούν το δρόμο» - σύμφωνα με την περιβόητη λογική της «ανταποδοτικότητας» - ενώ στο εξής με τους νέους σταθμούς αυξάνονται τα έσοδα της Εγνατίας.

Επίσης, αναφέρεται ότι το συνολικό κόστος για το Δημόσιο της παρέμβασης για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του αυτοκινητόδρομου θα φτάσει τα 70 εκατ. ευρώ. Τέλος, το υπουργείο Υποδομών υποστηρίζει ότι με την ολοκλήρωση της παραπάνω παρέμβασης, ανάμεσα σε άλλα, «αυξάνεται η αξία του αυτοκινητόδρομου» και «διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον»...

Στην πραγματικότητα, βέβαια, για το λαό δεν υπάρχουν «δίκαιοι» και «άδικοι καταμερισμοί» των διοδίων: Ανάγκη για το λαό είναι η κατάργηση όλων των διοδίων, η διασφάλιση ποιοτικών και ασφαλών οδικών αξόνων, φτηνών μεταφορών με βάση τις ανάγκες των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων.

Βιβλιοπαρουσίαση

Εκδήλωση παρουσίασης του βιβλίου του Μ. Μαΐλη «Το αστικό πολιτικό σύστημα στην Ελλάδα από το 1950 έως το 1967», διοργανώνει η Τομεακή Επιτροπή Κοζάνης του ΚΚΕ, αύριο Τετάρτη, στις 7 μ.μ., στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Κοζάνης. Την παρουσίαση θα κάνει ο Ν. Στολτίδης, μέλος του ΓΠ Δυτικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ