ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 18 Οχτώβρη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Βραδιές της ΚΝΕ στο «Συρμό»

Από το ντοκιμαντέρ «Sicko» του Μάικλ Μουρ
Από το ντοκιμαντέρ «Sicko» του Μάικλ Μουρ
Με πλούσιο πρόγραμμα, που αγκαλιάζει όλες τις μορφές της τέχνης, ξεκινούν οι εκδηλώσεις της ΚΝΕ στο «Συρμό», με στόχο να γίνει ένα στέκι όπου οι νέοι θα έρχονται σε επαφή με αξιόλογες δημιουργίες, όπου οι νέοι δημιουργοί θα βρίσκουν βήμα. Θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, προβολές ταινιών, χορός, αφιερώματα, περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα, ενώ κάθε Πέμπτη ο «Συρμός» (Κολωνού και Οδυσσέως, πλ. Καραϊσκάκη) θα φιλοξενεί νεανικό γλέντι. Το πρόγραμμα του Οκτώβρη έχει ως εξής:

Σήμερα (18/10, 22.30): Λαϊκό γλέντι με τους «Απροβάριστους».

Κυριακή (21/10, 20.00): Κουβανέζικη βραδιά με χαιρετισμό του Giovanni Barruetta εκ μέρους της ΚΝ Κούβας. Προβολή της ταινίας «Sicko» του Μάικλ Μουρ και latin μουσική.

Δευτέρα (22/10, 21.30): Προβολή της ταινίας «John Q.» του Νικ Κασσαβέτη.

Τρίτη (23/10, 21.30): Προβολή της ταινίας «Ζωή σαν τριαντάφυλλο».

Τετάρτη (24/10, 20.30): Βραδιά αφιερωμένη στον αθλητισμό.

Πέμπτη (25/10, 22.30): Γλέντι.

Κυριακή (28/10, 20.30): Συναυλία «Ρύακα πυρός».

Δευτέρα (29/10, 21.30): Προβολή της ταινίας «Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση», με τον Θ. Βέγγο.

Τρίτη 30/10: Προβολή της ταινίας «Οι σημαίες των προγόνων μας», στις 21.30.

Τετάρτη 31/10: Προβολή της ταινίας «Γράμματα από το Ιβο Τζίμα», στις 21.30.

Η «παραγωγικότητα του πολιτισμού»...

Τον κυρίαρχο στρατηγικό στόχο του ευρω-ενωσιακού κεφαλαίου για πλήρη υποταγή του πολιτισμού στους μηχανισμούς κερδοφορίας και αύξησης της ανταγωνιστικότητάς του, προπαγανδίζει το συμπόσιο που οργανώνει το Δίκτυο Πολιτιστικών Πρωτευουσών της Ευρώπης, 18,19/10, Ζάππειο), με πολλούς ξένους εισηγητές του κεντρικού θέματος: «Η παραγωγικότητα του πολιτισμού».

Συνδιοργανωτές είναι οι: Πολιτιστικός Οργανισμός Δήμου Αθηναίων, Ιδρυμα Μελίνα Μερκούρη, «European Union Club» (φορέας που στοχεύει στη «γεφύρωση» των επιχειρήσεων με τον πολιτισμό), και οι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί «Ορίζοντες» και «Ποιείν και Πράττειν». Ο τελευταίος, στο πλαίσιο του συμποσίου, ανέλαβε τη διοργάνωση της έκθεσης «"Γκερνίκα" των παιδιών» (ξεκίνησε από την Ιαπωνία και συμμετέχουν παιδιά από πολλές χώρες, ζωγραφίζοντας για την ειρήνη, σε έναν καμβά που έχει τις ίδιες διαστάσεις με το θρυλικό έργο του Πικάσο).

Στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου για το συμπόσιο επιχειρήθηκε να «αμβλυνθεί» η στόχευση του κεφαλαίου στον πολιτισμό, όπως επιχειρεί και η ΕΕ στην επίσημη ρητορική της. Ο πρόεδρος του Δικτύου Πολιτιστικών Πρωτευουσών και εκπρόσωπος του Ιδρύματος Μελίνα Μερκούρη, Σπύρος Μερκούρης, είπε ότι «η Ευρώπη αρχίζει να κοιτά τον πολιτισμό ως μία ακόμη οικονομική πηγή, αλλά ο πολιτισμός είναι κάτι ευρύτερο» και ότι στόχος του συμποσίου είναι να υποδείξει αυτό το γεγονός σήμερα «που έχει κορυφωθεί το κυνήγι του κέρδους, ο πόλεμος» κλπ. Ωστόσο, απαντώντας σε ερώτηση του «Ρ» για το πόσο «αθώα» προσεγγίζουν τον πολιτισμό οι επιχειρήσεις, ο Σπ. Μερκούρης είπε: «να μην είμαστε δογματικοί» και ότι «πάρα πολλοί χορηγοί αισθάνονται την ανάγκη να βοηθήσουν και όχι μόνο να διαφημιστούν». «Πίστη» στη «χορηγία» δήλωσε και η Σοφία Δασκαλάκη, πρόεδρος του Πολιτισμικού Οργανισμού Αθήνας, ο οποίος θα επιδιώξει τις «χορηγίες, ένας αρχαίος θεσμός που πρέπει να κρατηθεί στα όρια της ευπρέπειας».

Ο αντιπρόεδρος του «European Union Club», περισσότερο αποκαλυπτικός, σημείωσε ότι ο όρος «παραγωγικότητα του πολιτισμού» είναι «παρεξηγημένος» από τους καλλιτέχνες. «Αντίθετα οι επιχειρηματίες, οι πολιτικοί, οι διπλωμάτες δεν τον φοβούνται». Πρόσθεσε ότι οι επιχειρήσεις «συμβαδίζουν» με τον πολιτισμό μόνο όταν τίθεται θέμα χρηματοδότησης, αν και υπάρχουν «δυνατότητες παραγωγικού ρόλου» στον πολιτισμό ακόμη και στη διπλωματία. Πρόσθεσε ότι οι επιχειρήσεις δεν είναι «αναγκαστικά» «αθώες» ή «ένοχες», ότι εμπλέκονται στον πολιτισμό με όρους διαφήμισης. Οτι περιμένουν από τη χορηγία «σίγουρη απόδοση» και «αλτρουισμό», ότι δεν πρέπει να παρεμβαίνουν στο «χαρακτήρα» των πολιτιστικών γεγονότων που υποστηρίζουν και ότι οι καλλιτέχνες πρέπει να δείξουν «τα «όρια της ευπρεπούς χορηγίας»...

Επιθεωρησιακώς... μελωδικά

«Πόσο σ' αγαπώ... Επιθεώρηση» τιτλοφορείται η καινούρια παράσταση του Σταμάτη Κραουνάκη, που ανεβάζει με τη «Σπείρα Σπείρα» (από 20/10) στην «Αθηναΐδα» (Καστοριάς 34 - 36, Βοτανικός, 210 3480.000). Παράσταση με σπαρακτικά νούμερα για προσωπικά και επίκαιρα συλλογικά θέματα και με πολυαγαπημένα τραγούδια του συνθέτη. Μπλόγκερς, πυρκαγιές, κατινόβιες, δάνεια, πιστωτικές, έλλειψη επικοινωνίας, χαμένα όνειρα, προδομένες γενιές... Γεγονότα που σημαδεύουν την καθημερινότητά μας, σα σε «τσίρκο», με συναίσθημα, τρελό χιούμορ και συγκίνηση. Μαζί με τον Σταμάτη Κραουνάκη παίζουν και τραγουδούν: Αργυρώ Καπαρού, Ελεάννα Καραντίνου, Ρούλη Καρασιλιώτη, Δάφνη Λέμπερου, Βασίλης Μοσχονάς, Χρήστος Μουστάκας, Γιώργος Νανούρης, Πωλίνα, Γιώργος Στιβανάκης, Παρθένα Χοροζίδου. Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ, σκηνικός χώρος: Τάκης Χατούπης, χορογραφία: Ιωάννα Κούνδουρου, φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη, ήχος: Γιάννης Χρονόπουλος. Παραστάσεις: Πέμπτη (λαϊκή), Παρασκευή, Σάββατο (9.30μ.μ.), Κυριακή (8.30μ.μ.).

Η «Nestle» και η ΑΣΚΤ

Στο διαφημιστικό «παιχνίδι» της πολυεθνικής «Nestle» μπαίνει η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών σε ένα «καραμπινάτο» παράδειγμα της εισβολής του κεφαλαίου στη δημόσια εκπαίδευση και στη χρησιμοποίησή της για αύξηση της κερδοφορίας του, με «παρελκόμενο» την ιδεολογική χειραγώγηση.

Η εταιρεία ανακοινώνει, ότι ο NESCAFE επιθυμώντας «να ενισχύσει νέους Ελληνες καλλιτέχνες, διοργανώνει (...) το πρώτο Εικαστικό Φεστιβάλ "NESCAFE καφετέχΝΕS 2007"», όπου 22 αριστούχοι απόφοιτοι της σχολής, «θα καταθέσουν τις εικαστικές τους δημιουργίες» (ζωγραφική, γλυπτική, video art) «εμπνευσμένοι από δύο σύμβολα του αγαπημένου στιγμιαίου NESCAFE», δηλαδή... μια κούπα και ένα ποτήρι φραπέ! Η κριτική επιτροπή (καθηγητές της ΑΣΚΤ) «θα επιλέξει τις τρεις πιο εμπνευσμένες συμμετοχές στις οποίες θα απονεμηθούν χρηματικά βραβεία»!

Τα διατροφικά σκάνδαλα της πολυεθνικής (με βρεφικό γάλα το 2005 και παιδικές τροφές το 1998) είναι γνωστά. Λιγότερο γνωστές είναι μερικές «λεπτομέρειες» όπως οι παρακάτω:

  • Στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του 2002 στη Ν. Υόρκη, ο πρόεδρος της «Nestle», Πέτερ Μπράμπεκ - Λαμάρτ, υπενθύμισε: «Ουσιαστικά έχουμε μόνο μια υποχρέωση που συνίσταται στο να δημιουργήσουμε μια μακροπρόθεσμη αξία για τους επενδυτές». Δηλαδή, μοναδικός στόχος των επιχειρήσεων είναι το κέρδος.
  • Το 1998, κατά τις δυναμικές κινητοποιήσεις της Ενωσης Γερμανών Ανέργων, οι διαδηλωτές στο Ντόρτμουντ «ντύθηκαν» με σκουπιδοσακούλες, παραπέμποντας στη ρήση μεγαλοστελέχους της «Nestle» που χαρακτήρισε τους άνεργους «σκουπίδια της ευημερίας», κερδίζοντας το «βραβείο κυνισμού» της χρονιάς.
  • Το 2005 στη Μανίλα, ανάμεσα στις διαδηλώσεις που κατέστειλαν οι αρχές ήταν και των συνδικαλιστών που διαμαρτύρονταν για τη δολοφονία του Διοσδάδο Φορτούνα, ενός 50χρονου συνδικαλιστή της «Nestle», έξω από εργοστάσιο πλαστικών. Η δολοφονία χαρακτηρίστηκε «πολιτική» και πράξη εκφοβισμού των 660 εργαζομένων στο εργοστάσιο της εταιρείας στο Καμπουγιάο, όπου πραγματοποιούσαν απεργίες μετά την κατάρρευση των συνομιλιών για την υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας.

Για πόσο η τέχνη θα ενσωματώνεται, αντί να αποκαλύπτει;


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΚΕ
Για τα μνημεία της Αίγινας

Στο στόχαστρο των οικονομικών συμφερόντων μπαίνουν τα μνημεία της Αίγινας και συγκεκριμένα ο αρχαιολογικός χώρος της Κολώνας. Οπως σημειώνει Ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ, Ελπίδας Παντελάκη, και Βέρας Νικολαΐδου, προς τους υπουργούς Πολιτισμού και ΥΠΕΧΩΔΕ, οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, παρά την υποχρέωσή τους να αναδείξουν και να προστατεύσουν τα μνημεία «τα έχουν εγκαταλείψει, με αποτέλεσμα να απαξιώνονται και να μπαίνουν στο στόχαστρο οικονομικών συμφερόντων». «Ο ναός του Απόλλωνα (Κολώνα), ο κρυπτός Λιμένας, ο λόφος του Αιακού, το αρχαίο θέατρο και το αρχαίο στάδιο αποτελούν ένα ιστορικό σύμπλεγμα που έπρεπε να έχει αναδειχτεί και αξιοποιηθεί. Αντ' αυτού, και ενώ ο λόφος του Αιακού έχει κηρυχτεί αρχαιολογικός χώρος (ΦΕΚ 1151 2Β/30), η Εθνική Τράπεζα εμφανίζεται ως ιδιοκτήτης και ο χώρος έχει μετατραπεί σε χώρο στάθμευσης».

Οι βουλευτές ρωτούν τους υπουργούς τι μέτρα θα πάρουν για να προστατευτεί ο ευρύτερος αρχαιολογικός χώρος της Κολώνας, να αναδειχτεί και αξιοποιηθεί προς όφελος του λαού της Αίγινας και των μελλοντικών γενεών.

Ρεσιτάλ πιάνου με έργαΦρ. Σοπέν δίνει η Τατιάνα Παπαγεωργίου, σήμερα (8.30 μ.μ.), στην αίθουσα «Δημήτρη Μητρόπουλου» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Ξεκινά σήμερα το πρόγραμμα στα «Εννέα Ογδοα» (Λ. Αλεξάνδρας 40, τηλ. 210 8235841). Στο πάλκο τους (Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, 11 μ.μ.) θα βρίσκονται οι Σωτηρία Λεονάρδου, Λάμπρος Καρελλάς, Θεοδοσία Στίγκα. Μαζί τους, οι: Δήμητρα Κωστάκη, Μάκης Νίκας.

Το βιβλίο της αγωνίστριας της Εθνικής Αντίστασης και του ΔΣΕ Αναστασίας Κεφαλέλη «Μια πεζοπορία της ζωής και του θανάτου από το Τρίγωνο του Εβρου μέχρι το Γράμμο και το Βίτσι», θα παρουσιάσει η Αχτιδική Επιτροπή Β. Εβρου του ΚΚΕ, στις 20/10 (6 μ.μ., στο Εργατικό Κέντρο Ορεστιάδας). Θα ακολουθήσει ομιλία της κόρης της συγγραφέα, Αννας Κεφαλέλη με θέμα «Η γυναίκα στην Αντίσταση και τον εμφύλιο».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ