Θεότητα της Αιγύπτου με δύο γράμματα, μια άλλη με τρία... Αρθρα, νότες ελληνικές και βυζαντινές, ποτάμια, βουνά, ονόματα κύρια ή χαϊδευτικά και χίλια μύρια άλλα περιμένουν να αποκαλυφθούν με τη σωστή συμπλήρωση των λευκών τετραγώνων σε κάθε σταυρόλεξο. Ενα πνευματικό παιχνίδι που ακονίζει το μυαλό και αναδεικνύει τη μαγεία, αλλά και τη δύναμη των λέξεων. Το πλέον ευχάριστο «μέσο» μεταφοράς γνώσεων, αλλά κι ένα αποτελεσματικό «φάρμακο» κατά του «αλτσχάιμερ», όπως διαβεβαιώνουν οι γιατροί. Στόχος αποκλειστικός κάθε επίδοξου λύτη να φτάσει στην επίλυσή του, με βασικά όπλα και προϋποθέσεις τη χρήση των γνώσεών του, σε συνδυασμό με την επιμονή και υπομονή του, ώστε να γευτεί στο τέλος την ικανοποίηση της επιτυχίας του.
Λένε πως το σταυρόλεξο ήταν γνωστό από την αρχαιότητα. Δεν υπάρχουν ωστόσο ασφαλείς πληροφορίες περί τούτου. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι «πατέρας» του ήταν ένας ισοβίτης στη Νότια Αφρική, ο οποίος πριν εκατό περίπου χρόνια κατάφερε να φτιάξει πρώτος σταυρόλεξο, ύστερα από ατελείωτες ώρες μοναξιάς πίσω από τα σίδερα της φυλακής. Πρώτοι και φανατικοί λύτες του ήταν οι ίδιοι οι φρουροί του!
Επίσημα όμως υιοθετείται η άποψη ότι το σταυρόλεξο ήταν επινόηση του Αγγλου δημοσιογράφου Αρθουρ Γουάιν, ο οποίος ήταν επιμελητής της σελίδας ψυχαγωγίας της εφημερίδας «Κόσμος της Νέας Υόρκης». Αφού είχε εξαντλήσει όλα τα διαθέσιμα παζλ της εποχής εκείνης, δημιούργησε ένα γρίφο σε σχήμα ρόμβου που έμοιαζε αρκετά με το σημερινό τύπο σταυρολέξου. Το πρώτο αυτό νέο πνευματικό παιχνίδι δημοσιεύτηκε στις 21 Οκτώβρη 1913 και αφού κέρδισε αμέσως τις εντυπώσεις, έγινε η μόδα εκείνης της εποχής. Η «σταυρολεξομανία» είχε πλέον αρχίσει και έφτασε στο αποκορύφωμά της στην Αμερική μετά το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Στην Ευρώπη δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά σταυρόλεξο στην αγγλική εφημερίδα «Sunday Express» στις 2 Νοέμβρη 1924. Στη δεκαετία του '30 άρχισε να διαδίδεται με ταχύτητα σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης και στη χώρα μας.
Τελευταία ενέσκηψαν και στη χώρα μας δυο νέοι τύποι «παιχνιδιών» που μοιάζουν με το σταυρόλεξο, το Sudoku και το Kakuro. Τα παιχνίδια αυτά χρησιμοποιούν αριθμούς αντί για γράμματα και χρειάζονται λογική αντί για γνώσεις, επιμονή και πολύ μεγάλη αυτοσυγκέντρωση. To Sudoku ήταν επινόηση του μεγάλου Ελβετού μαθηματικού Λέοναρντ Οϊλερ, που έζησε τον 18ο αιώνα. Το παιχνίδι όμως καταγράφηκε ως «γιαπωνέζικο», αφού ένας Γιαπωνέζος εκδότης το εντόπισε πρώτος το 1984 και άρχισε να εκδίδει ένα σχετικό περιοδικό.
Ο Δημήτρης Φίλιος είναι ένας από τους «μετρ» του είδους στη σύνταξη και παραγωγή σταυρολέξων, με καθημερινή παρουσία των δημιουργιών του σε εφημερίδες και περιοδικά της χώρας μας.
Με εμπειρία σαράντα ετών σήμερα - άρχισε να ασχολείται με τα σταυρόλεξα από την ηλικία των 13 ετών. Ηταν τότε η χρονιά του 1965 που έλαβε μέρος σε ένα σχετικό διαγωνισμό του περιοδικού «Εγκυκλοπαιδικό Σταυρόλεξο», του μοναδικού που κυκλοφορούσε τότε στη χώρα μας με εκδότη τον Κων/νο Ρούλια. Πήρε το πρώτο βραβείο «εγκυκλοπαιδικής μόρφωσης» για τη σύνταξη ενός σταυρολέξου 5X5 χωρίς κανένα μαύρο τετράγωνο!! Ξεκίνησε αμέσως μετά επαγγελματική συνεργασία με το περιοδικό. Ταυτόχρονα και για πολλά χρόνια ήταν ο μόνιμος συνεργάτης αθλητικού σταυρολέξου της εβδομαδιαίας αθλητικής εφημερίδας «ΟΜΑΔΑ». Εκτοτε έχει συνεργαστεί και συνεχίζει ως σήμερα με πολλές εφημερίδες και περιοδικά.
Τον ρωτήσαμε να μας πει κάτι για τα πνευματικά του «παιδιά».
Δηλώνει λάτρης του «κλασικού» σταυρολέξου και υποστηρίζει πως μέσα απ' την επίλυσή του περνάς μεν ευχάριστα την ώρα σου, κυρίως όμως αποκτάς διαρκώς νέες γνώσεις και εμπλουτίζεις αφάνταστα το λεξιλόγιό σου. Παράλληλα, μαθαίνεις να γράφεις και να εκφράζεσαι με απόλυτη κυριολεξία, αφού σε κάθε ορισμό δεν μπορεί παρά να αντιστοιχεί μόνο μία λέξη. Υπάρχουν σταυρόλεξα διαβαθμισμένης δυσκολίας - και εδώ είναι μεγάλη η ευθύνη του συντάκτη - ώστε να είναι προσιτά και σχετικά εύληπτα από το κοινό στο οποίο απευθύνονται.
«Ενα ποιοτικό σταυρόλεξο - ανεξάρτητα από τη δυσκολία του - θα μας πει, δεν πρέπει να περιέχει πολλά μαύρα τετράγωνα και λέξεις αντίστροφες ή σε πλάγιες πτώσεις. Θα πρέπει, επίσης, να αποφεύγεται η χρήση λέξεων της καθαρεύουσας και να μην ανακυκλώνονται οι ίδιες λέξεις.
Εκείνο όμως που είναι το βασικό συστατικό ποιότητας σε ένα σταυρόλεξο είναι οι ορισμοί του. Εδώ κρίνεται και το ταλέντο του δημιουργού. Απαιτούν σαφήνεια, κυριολεξία, ορθότητα περιγραφής και διατύπωσης. Πρέπει, επίσης, οι ορισμοί να είναι λιτοί, έξυπνοι, πονηροί, σπινθηροβόλοι και χιουμοριστικοί όπου απαιτείται. Να μη μεταφέρεται στεγνά η ερμηνεία της λέξης από το κάθε λεξικό, αλλά να εμπλουτίζεται ανάλογα, να δηλώνεται η κύρια ή η μεταφορική ερμηνεία κάθε λέξης και, εννοείται, να μην υπάρχουν λάθη ορθογραφικά ή συντακτικά. Πολλά ακόμα μυστικά του καλού και ποιοτικού σταυρολέξου, είναι καλά κρυμμένα στο μυαλό του επαγγελματία συντάκτη - παραγωγού που συντελούν στην καταξίωση και την αναγνώρισή του στο χώρο αυτό».
Εμείς να του ευχηθούμε να συνεχίσει να μας «απασχολεί» δημιουργικά και να μας προκαλεί στο ατέλειωτο παιχνίδι των γνώσεων...