ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Αυγούστου 2018
Σελ. /20
ΔΙΕΘΝΗ
ΙΤΑΛΙΑ - ΓΕΝΟΒΑ
Προαναγγελθέν έγκλημα η κατάρρευση της γέφυρας με δεκάδες νεκρούς

Σύμφωνα με μελέτες, η υποσυντήρητη γέφυρα είχε υποστεί μεγάλες φθορές και έπρεπε να είχε κατεδαφιστεί, αλλά το «κόστος» την κρατούσε στη θέση της

Μελέτες και ειδικοί προειδοποιούσαν για την επικινδυνότητα της γέφυρας
Μελέτες και ειδικοί προειδοποιούσαν για την επικινδυνότητα της γέφυρας
ΓΕΝΟΒΑ.--

Μορφή χιονοστιβάδας παίρνουν οι αποκαλύψεις για την παλαιότητα, την ελλιπή συντήρηση και τη μη αντικατάσταση των παλιών υποδομών με νέες, σε αυτοκινητόδρομους και γέφυρες της Ιταλίας, αποδεικνύοντας ότι οι δεκάδες νεκροί και τραυματίες από την κατάρρευση της γέφυρας Μοράντι στη Γένοβα, την Τρίτη, θυσιάστηκαν στο βωμό του κέρδους.

Ο αριθμός των νεκρών είχε ανέλθει χτες στους 38, την ώρα που αρκετοί ακόμη (10 - 20 σύμφωνα με δημοσιεύματα) παραμένουν εγκλωβισμένοι στα συντρίμμια, ενώ από τους 16 τραυματίες οι 9 βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση. Τέσσερις άνθρωποι έχουν ανασυρθεί ζωντανοί, με τις έρευνες των περίπου 300 διασωστών να βρίσκονται σε εξέλιξη.

Και αυτή η τραγωδία φέρει τη σφραγίδα του καπιταλιστικού κέρδους και μάλιστα σε μια από τις ισχυρότερες οικονομίες της ΕΕ και της Ευρωζώνης. Η εκμετάλλευση του οδικού δικτύου από επιχειρηματικούς ομίλους, η επιδίωξη του κράτους και των επιχειρηματιών για μείωση του κόστους συντήρησης, οι περικοπές σε κρατικά κονδύλια για τις ανάγκες του λαού, για σύγχρονες και ασφαλείς υποδομές, είναι πτυχές που αναδεικνύονται από την κατάρρευση της γερασμένης γέφυρας και επιβεβαιώνουν ότι το καπιταλιστικό κέρδος είναι ασύμβατο με την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.

Αποκαλυπτικά στοιχεία

Ας δούμε ορισμένα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας με αφορμή την κατάρρευση της γέφυρας Μοράντι:

  • Εδώ και χρόνια είχε επισημανθεί από ειδικούς η επικινδυνότητα της γέφυρας και είχε προταθεί η κατεδάφισή της. Σειρά δημοσιευμάτων επικαλούνται μηχανολογική μελέτη του 2009, που εξέταζε το ενδεχόμενο η γέφυρα να κατεδαφιστεί εξαιτίας ανησυχιών για τη δομική της ακεραιότητα, καθώς καθημερινά επί πολλές δεκαετίες επιβαρυνόταν με περίπου 25 εκατ. διελεύσεις οχημάτων. Τα τελευταία 30 χρόνια η κυκλοφορία είχε αυξηθεί κατά 30%. Στο μεταξύ, η οξείδωση των στηριγμάτων της γέφυρας από ενισχυμένο σκυρόδεμα για πάνω από 50 χρόνια, πιθανόν να είναι βασικός παράγοντας για την κατάρρευσή της.
  • Ο πρώην δημοτικός σύμβουλος Γένοβας με ευθύνη για τις μεταφορές Αρκάντζελο Μερέλα τόνισε: «Ελεγα ότι η γέφυρα ήταν σε κίνδυνο, ότι δεν ήταν πλέον επαρκής και ότι υπήρχε η ανάγκη να βρεθεί μια εναλλακτική λύση, καθώς η κυκλοφορία γινόταν ολοένα και μεγαλύτερη». Το 2016 ο Αντόνιο Μπρένσιτς, βοηθός καθηγητής πολιτικός μηχανικός στο Πανεπιστήμιο της Γένοβας, είχε προτείνει να χτιστεί καινούρια γέφυρα.
  • Τουλάχιστον 300 γέφυρες, οδογέφυρες και τούνελ στην Ιταλία αποτελούν «παγίδες θανάτου», αναφέρει δημοσίευμα της βρετανικής «Telegraph» που βασίζεται σε εκτιμήσεις ειδικών και σχετικές μελέτες. Σχεδόν το 70% των 15.000 γεφυρών αυτοκινητοδρόμων και σηράγγων της χώρας ξεπερνούν σε παλαιότητα τα 40 χρόνια. Οι περισσότερες κατασκευάστηκαν στο πλαίσιο της μεταπολεμικής ανοικοδόμησης, όμως σήμερα «σηκώνουν» πολύ μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων.
  • Η ιταλική Εταιρεία Πολιτικών Μηχανικών (CNR) ανακοίνωσε ότι πολλές δομές που χρονολογούνται από τη δεκαετία του '60, όταν χτίστηκε η γέφυρα Μοράντι (1967), έχουν ξεπεράσει τη διάρκεια ζωής τους.
  • Ελλειψη επενδύσεων για νέους δρόμους, κακή συντήρηση και σε ορισμένες περιπτώσεις κακής ποιότητας σκυρόδεμα που αυξάνει το κέρδος, όλα αυτά θα μπορούσαν να προκαλέσουν κι άλλες αντίστοιχες τραγωδίες, αναφέρει η ιταλική εφημερίδα «Corriere Della Sera», παραθέτοντας δηλώσεις ενός κορυφαίου μηχανικού σε δημόσια κατασκευαστικά έργα. «Το πρόβλημα δεν είναι τόσο ότι δεν γνωρίζουμε ποιες δομές κινδυνεύουν, αλλά η χρηματοδότηση επισκευών και συντήρησης», είπε, ξεκαθαρίζοντας ότι το ζήτημα είναι το κόστος και τα κέρδη. Ο ίδιος αναφέρει πως ανάμεσα στις επικίνδυνες υποδομές είναι και η πολυσύχναστη γέφυρα Μαλιάνα στη Ρώμη που συνδέει το κέντρο της πόλης με το αεροδρόμιο Φιουμιτσίνο.
  • Σύμφωνα με έρευνα της «Corriere Della Sera», τα τελευταία 5 χρόνια έχουν καταρρεύσει 10 γέφυρες στη χώρα, προκαλώντας θανάτους στις περισσότερες περιπτώσεις. Τα αίτια είναι οι παλιές κατασκευές, οι διαβρώσεις από το χρόνο και τη χρήση και τα χαμηλά κονδύλια που διατίθενται για συντήρηση, επισκευές και αντικατάσταση των παλιών υποδομών.
Υποκριτικές κυβερνητικές «κορόνες»

Υποκριτικά ο αναπληρωτής πρωθυπουργός και επικεφαλής των Πέντε Αστέρων, Λουίτζι ντι Μάγιο, κατηγόρησε την εταιρεία «Autostrade per l' Italia», που ελέγχει τη γέφυρα Μοράντι, για «κυνήγι του κέρδους σε βάρος της δημόσιας ασφάλειας» (!): «Αντί να επενδύουν στη συντήρηση, μοιράζονται τα κέρδη και γι' αυτό έπεσε η γέφυρα», δήλωσε, κρύβοντας εσκεμμένα ότι αυτό ισχύει για όλους τους επιχειρηματικούς ομίλους, για την κερδοφορία και την ανταγωνιστικότητα των οποίων δουλεύει και η σημερινή ιταλική κυβέρνηση.

Να σημειωθεί ότι η «Autostrade», η οποία εκμεταλλεύεται περίπου 3.000 χλμ. ιταλικών αυτοκινητοδρόμων τσεπώνοντας τεράστια ποσά από τα διόδια, ελέγχεται από τον όμιλο «Benetton (Μπένετον), μέσω της εταιρείας «Atlantia» (Ατλάντια). Μάλιστα, δημοσιεύματα αποκαλύπτουν ότι το 2013 ο ιδρυτής των Πέντε Αστέρων, Μπέπε Γκρίλο, είχε αντιταχθεί στην κατασκευή νέου αυτοκινητοδρόμου που θα ανακούφιζε την κυκλοφορία της γέφυρας Μοράντι και χαρακτήριζε την πιθανότητα η γέφυρα να καταρρεύσει «παραμύθι».

Σε μια προσπάθεια να διασκεδάσει τις εντυπώσεις και για να εκτονώσει τη λαϊκή αγανάκτηση, ο υπουργός Μεταφορών, Ντανίλο Τονινέλι, ανακοίνωσε ότι θα ανακληθεί η σύμβαση με την εταιρεία «Atlantia» και θα επιβληθεί πρόστιμο 150 εκατ. ευρώ. Ο υπουργός Εσωτερικών, Ματέο Σαλβίνι (Λέγκα), έριξε τις ευθύνες στη δημοσιονομική πολιτική της ΕΕ, αξιοποιώντας την καταστροφή ως πρόσχημα για να πετύχει εξαιρέσεις από τους αυστηρούς δημοσιονομικούς κανόνες, προκειμένου όμως με τις «εξοικονομήσεις» να στηρίξει το κεφάλαιο και όχι το λαό.

Οπως δήλωσε χαρακτηριστικά, «εξωτερικοί περιορισμοί μας εμποδίζουν να δαπανήσουμε για να έχουμε ασφαλείς δρόμους και σχολεία» και ότι τα όρια των δαπανών της ΕΕ θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο ζωές...

BREXIT
«Ολα τα ενδεχόμενα ανοιχτά» για τους όρους αποχώρησης

ΛΟΝΔΙΝΟ - ΡΙΓΑ.--

Οι αντιθέσεις μονοπωλιακών συμφερόντων, που ενισχύουν την ενδοαστική σύγκρουση στο εσωτερικό της χώρας, αφήνουν πλέον όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά σε σχέση με την πορεία αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου (ΗΒ) από την ΕΕ.

Χτες, ο Βρετανός υπουργός Εξωτερικών Τζέρεμι Χαντ, που έχει επιδοθεί το τελευταίο διάστημα σε διαδοχικές περιοδείες στο εξωτερικό, σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσει νέες συνεργασίες για τη μετα-Brexit εποχή, τόνισε ότι «θα ήταν τεράστιο στρατηγικό λάθος» η αδυναμία επίτευξης συμφωνίας για τις μελλοντικές σχέσεις ΗΒ - ΕΕ.

Την προειδοποίηση αυτή έκανε από τη Ρίγα της Λετονίας, μετά από συνάντηση με τον Λετονό ομόλογό του, Εντγκαρς Ρίνκεβικς. Ο Λετονός ΥΠΕΞ εκτίμησε ότι υπάρχουν «50% πιθανότητες» να μην επιτευχθεί συμφωνία για τις μελλοντικές σχέσεις ΗΒ - ΕΕ, επισημαίνοντας εντούτοις πως αυτό «δεν θα ήταν προς όφελος καμίας ευρωπαϊκής χώρας, είτε εντός είτε εκτός ΕΕ». Εκτίμησε επίσης ότι υπάρχει «αυξανόμενος αριθμός χωρών που θέλουν ένα ρεαλιστικό αποτέλεσμα».

Και ενώ χτες άρχιζε στις Βρυξέλλες νέος διήμερος γύρος διαπραγμάτευσης με θέμα τα σύνορα Ιρλανδίας - Βόρειας Ιρλανδίας και τις μελλοντικές σχέσεις ΗΒ - ΕΕ, ο οίκος αξιολόγησης «Φιτς» προέβλεπε ότι είναι «ρεαλιστική η πιθανότητα» αποχώρησης της Βρετανίας από την ΕΕ δίχως συμφωνία για τις μελλοντικές τους σχέσεις.

Προέβλεψε επίσης ότι Brexit δίχως συμφωνημένους όρους θα προκαλούσε «σημαντική αποδιοργάνωση στο εμπόριο, στις τελωνειακές υπηρεσίες και γενικότερα στην οικονομική δραστηριότητα». Εκτίμησε, τέλος, ότι απομακρύνεται ως ενδεχόμενο η πιθανότητα να μετακινηθεί ο χρόνος αποχώρησης της Βρετανίας από την ΕΕ για αργότερα.

ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ.-- Ο Αμερικανός Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανακάλεσε χτες την άδεια πρόσβασης στην απόρρητη ενημέρωση των μυστικών υπηρεσιών τού Τζον Μπρέναν, πρώην επικεφαλής της CIA, στενού συμβούλου του πρώην Προέδρου Μπαράκ Ομπάμα και σφοδρού επικριτή του νυν Προέδρου, με πρόσχημα «τους κινδύνους που εγκυμονεί η απρόβλεπτη συμπεριφορά» του πρώην επικεφαλής της CIA.

ΝΕΟ ΔΕΛΧΙ.-- Στους 86 αυξήθηκαν οι νεκροί από τις καταστροφικές πλημμύρες στην πολιτεία Κεράλα, στη νοτιοδυτική Ινδία, ενώ ο αριθμός των εκτοπισμένων ξεπερνά τους 60.000, ανακοίνωσαν οι αρχές. Σαρωτικοί χείμαρροι, που δημιουργήθηκαν από τους μουσώνες, έχουν προκαλέσει εδώ και μέρες κατολισθήσεις και πλημμύρες στην περιοχή.

ΜΠΑΝΓΚΟΚ.-- Ενα 3χρονο κοριτσάκι πέθανε εξαιτίας της ζέστης και της έλλειψης οξυγόνου, αφού έμεινε ξεχασμένο επί οκτώ ώρες μέσα σ' ένα σχολικό λεωφορείο στη νότια Ταϊλάνδη. Ο 23χρονος οδηγός του σχολικού συνελήφθη και παραδέχθηκε πως δεν έλεγξε αν όλα τα παιδιά είχαν βγει από το λεωφορείο εκείνο το πρωί. Αντίστοιχο τραγικό θάνατο σε σχολικό λεωφορείο είχε βρει και ένα 5χρονο κοριτσάκι τον Ιούνη, ενώ σύμφωνα με τις Αρχές, το διάστημα 2012 - 2016, 13 παιδιά έμειναν ξεχασμένα μέσα σε οχήματα στην Ταϊλάνδη και 6 απ' αυτά έχασαν τη ζωή τους.

ΜΠΡΑΖΙΛΙΑ.-- Το Κόμμα Εργαζομένων (PT) ανακοίνωσε ότι υπέβαλε επίσημα στην εκλογική επιτροπή την υποψηφιότητα του φυλακισμένου επικεφαλής του κόμματος, Λούλα, στις επικείμενες προεδρικές εκλογές τον Οκτώβρη. Ο πρώην Πρόεδρος της Βραζιλίας βρίσκεται στη φυλακή εκτίοντας ποινή κάθειρξης 12 και πλέον ετών για διαφθορά και νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα.

ΒΕΡΟΛΙΝΟ - ΤΕΧΕΡΑΝΗ.-- Η εταιρεία διαχείρισης των γερμανικών σιδηροδρόμων «Deutsche Bahn» και η «Deutsche Telekom» ανακοίνωσαν χτες πως σταματούν έργα που έχουν αναλάβει στο Ιράν, μετά από τις νέες κυρώσεις σε βάρος της Τεχεράνης που επανέφεραν οι ΗΠΑ την περασμένη βδομάδα. Αλλες ευρωπαϊκές εταιρείες που ανέστειλαν τα σχέδιά τους να επενδύσουν στο Ιράν, υπό το φως των αμερικανικών κυρώσεων, είναι ο γαλλικός ενεργειακός κολοσσός «Total» και οι αυτοκινητοβιομηχανίες PSA, «Renault» και «Daimler».

ΜΠΑΜΑΚΟ.-- Ο Πρόεδρος του Μάλι, Ιμπραχίμ Μπουμπακάρ Κέιτα, εξελέγη για δεύτερη φορά στο προεδρικό αξίωμα, καθώς στον δεύτερο γύρο των εκλογών πήρε το 67% των ψήφων. Ο αντιπολιτευόμενος υποψήφιος Σουμάιλα Σίσε πήρε 32%.

ΧΑΡΤΟΥΜ.-- Ναυάγιο πλοιαρίου, που σημειώθηκε από άγνωστη αιτία την Τετάρτη σε τμήμα του ποταμού Νείλου που περνά από το Σουδάν, προκάλεσε το θάνατο 21 φοιτητών και μίας γυναίκας. Νωρίτερα, εμπιστευτική έκθεση του ΟΗΕ την οποία επικαλείται το Γαλλικό Πρακτορείο υποστηρίζει ότι ένοπλοι αντικαθεστωτικοί από την επαρχία Νταρφούρ του δυτικού Σουδάν ενισχύουν την παρουσία τους στη Λιβύη και ανασυγκροτούν τις στρατιωτικές τους δυνατότητες, προκειμένου να επιστρέψουν αργότερα και να πολεμήσουν κατά του σουδανικού στρατού.

ΤΡΙΠΟΛΗ.-- Λιβυκό δικαστήριο καταδίκασε την Τετάρτη σε θάνατο 45 παραστρατιωτικούς οι οποίοι κατηγορούνταν ότι σκότωσαν διαδηλωτές που διαμαρτύρονταν εναντίον της κυβέρνησης του τότε Προέδρου Μουάμαρ Καντάφι, στη διάρκεια κινητοποιήσεων το 2011.

ΛΟΝΔΙΝΟ.-- Ο 29χρονος άνδρας που συνελήφθη την Τρίτη, μετά τη σκόπιμη πρόσκρουση του αυτοκινήτου του σε φράχτη του βρετανικού Κοινοβουλίου στο Λονδίνο, ταυτοποιήθηκε ως Βρετανός υπήκοος με καταγωγή από το Σουδάν.




Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org