ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 17 Ιούλη 2001
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κυβερνητική σύσκεψη με αντιλαϊκούς στόχους

Οι χτεσινές δηλώσεις του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας «στρώνουν το χαλί» ταχύτερης εκποίησης της δημόσιας περιουσίας, που θα συζητηθεί σήμερα

Η «αντιδικία» ανάμεσα στην ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και της Τράπεζας της Ελλάδας για την αναμενόμενη στους επόμενους μήνες αύξηση του πληθωρισμού και του ΑΕΠ επανήλθε χτες στο προσκήνιο. Αφορμή, η δίωρη συνάντηση που είχαν ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου και ο διοικητής της ΤτΕ Λ. Παπαδήμος. Πίσω από την «αντιδικία» αυτή για το πόσο ψηλότερα θα κλείσει ο πληθωρισμός και πόσο χαμηλότερα θα πέσει ο πήχης της ανάπτυξης (αύξησης του ΑΕΠ το 2001) κρύβεται η προσπάθεια της κυβέρνησης για νέα μέτρα στην κατεύθυνση της καλύτερης εξυπηρέτησης των επιταγών του μεγάλου κεφαλαίου.

Ο Λ. Παπαδήμος επανέλαβε χτες στους δημοσιογράφους τις εκτιμήσεις που είχε δημοσιοποιήσει πριν από 15 ημέρες μετά τη συνάντησή του με τον Κ. Σημίτη: «Επιβεβαιώνονται οι εκτιμήσεις για ρυθμό ανάπτυξης ελαφρά χαμηλότερου του 4,5%», ενώ για την πορεία του πληθωρισμού εκτίμησε ότι «θα διατηρηθεί στα σημερινά επίπεδα για τους επόμενους μήνες με βαθμιαία αποκλιμάκωση προς το 3% στο τέλος του 2001 με αρχές του 2002». Επίσημα, τουλάχιστον, δε φαίνεται να υπάρχει κάποια ουσιαστική διάσταση απόψεων του διοικητή της ΤτΕ, με το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, που αναμένει την αύξηση του ΑΕΠ λίγο πάνω από το 4,5% και τον πληθωρισμό λίγο χαμηλότερα από το 3%, αν και υπάρχουν εκτιμήσεις υψηλόβαθμων στελεχών της Τράπεζας της Ελλάδας, σύμφωνα με τις οποίες ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ ενδέχεται ανάλογα με τις διεθνείς εξελίξεις να πέσει ακόμη και στο 4%.

Σύσκεψη για τις ιδιωτικοποιήσεις

Το κλίμα της απαξίωσης που κυριαρχεί στη Σοφοκλέους ενεργοποιεί ακόμη περισσότερο όλα τα αντανακλαστικά της κυβέρνησης στην κατεύθυνση ξεπουλήματος στο μεγάλο κεφάλαιο της δημόσια περιουσίας και παράλληλα της περικοπής των δαπανών ακόμη και αυτών που αφορούν στοιχειώδεις κοινωνικές ανάγκες.

Με αυτή τη συγκυρία πραγματοποιείται σήμερα σύσκεψη των υπουργών Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου, Ανάπτυξης Ν. Χριστοδουλάκη και Μεταφορών Χρ. Βερελή. Στην «ημερήσια διάταξη» βρίσκονται οι «αποκρατικοποιήσεις», με έμφαση την παράδοση της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» στο ιδιωτικό κεφάλαιο, αλλά και η «εμβάθυνση», (όπως είπε πρόσφατα ο Παπαντωνίου), των αποκρατικοποιήσεων που ήδη έγιναν και την πλήρη υποταγή των δημοσίων επιχειρήσεων στις ορέξεις του μεγάλου ιδιωτικού κεφαλαίου. Η κυβέρνηση ξεδιπλώνει τώρα μια ακόμη επίθεση σε βάρος των λαϊκών συμφερόντων και των πραγματικών κοινωνικών αναγκών, με στόχο να επαναβεβαιώσει την πλήρη υποταγή της στο μεγάλο κεφάλαιο και την «ικανότητά» της να το υπηρετεί.

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται πρώτα και κύρια η μεθόδευση ξεπουλήματος των ΕΛΠΕ, εξέλιξη που την προδιαγράφουν να συμβεί μέχρι το τέλος τους έτους, ενώ η λεγόμενη «εμβάθυνση» των αποκρατικοποιήσεων αφορά στην πώληση και νέων πακέτων μετοχών της ΕΥΔΑΠ του ΟΠΑΠ και της ΑΤΕ με την παράλληλη «απεμπλοκή» του Δημοσίου από τις διοικήσεις των επιχειρήσεων.

Το ίδιο κλίμα έρχεται να υπηρετήσει και η αυριανή σύσκεψη του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης που έχει αντικείμενο την εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού, αλλά και την προετοιμασία της κατάρτισης του προϋπολογισμού για το 2002. Ειδικό βάρος στην κατεύθυνση αυτή έχει το νέο κουτσούρεμα των δαπανών και η συγκέντρωση του φόρου, ώστε να ισοσκελιστούν, κατά το δυνατόν, οι απώλειες εσόδων από το χρηματιστήριο και από τη φορολογία του μεγάλου κεφαλαίου.


Στο «σφυρί» Ναυπηγεία Σκαραμαγκά - ΕΤΒΑ

Χτες παίχτηκε η προτελευταία πράξη του σκανδάλου εκποίησης των Ναυπηγείων και της ΕΤΒΑ, με το άνοιγμα των προσφορών των υποψήφιων αγοραστών

Η προτελευταία πράξη στην υπόθεση του σκανδάλου του ξεπουλήματος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά εκτυλίχτηκε αργά χτες το απόγευμα, με τη δημοσιοποίηση των τριών υποψηφίων ενδιαφερομένων που κατέθεσαν δεσμευτικές «προσφορές» για την απόκτηση του μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας και της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και του τελευταίου ναυπηγείου που έχει μείνει υπό δημόσιο έλεγχο. Οι εξής τρεις ενδιαφερόμενοι: Ναυπηγεία Ελευσίνας, η γερμανική HDW και η γαλλική CMN αναμένεται να διασταυρώσουν τα ξίφη τους για την απόκτηση του πιο πολύφερνου ναυπηγείου, η προίκα του οποίου, δηλαδή οι ανατεθείσες παραγγελίες, αγγίζει το 1 τρισεκατομμύριο δραχμές. Ομως η κατάσταση θα μετατραπεί σε τραγική για τους εργαζόμενους αφού, από το σύνολο των 2.000, οι 600 θα πρέπει να απολυθούν άμεσα. Οι εναπομείναντες 1.400 θα υποστούν τις συνέπειες της ιδιωτικοποίησης, αλλά θα ανοίξουν και ένα μεγάλο κεφάλαιο στην εθνική ασφάλεια, αφού ο Σκαραμαγκάς είναι ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές πλοίων του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.

Αν και οι κατατεθείσες προσφορές είχαν γνωστοποιηθεί από τις 6 χτες το απόγευμα, μυστήριο αλλά και πρόκληση αποτελεί το γεγονός ότι μέχρι αργά το βράδυ, δεν ανακοινώθηκαν το ύψος του τιμήματος και οι λοιποί όροι που έχουν θέσει οι υποψήφιοι αγοραστές. Το μοναδικό που διέρρευσε, είναι ότι η προσφορά της γαλλικής CMN, είναι ελλιπής και πιθανά να θεωρηθεί άκυρη. Αυτή η ελλιπής προσφορά είναι ίσως και μία από τις αιτίες για τη μη δημοσιοποίηση των άλλων στοιχείων, προκειμένου να επιδιωχτεί η βελτίωσή της και να εμφανιστεί μεγαλύτερο το ενδιαφέρον για την απόκτηση του Σκαραμαγκά.

Σε όποιο γεγονός όμως και να οφείλεται η απόκρυψη των στοιχείων των δεσμευτικών προσφορών, όλες οι διαστάσεις της ιδιωτικοποίησης των ναυπηγείων του Σκαραμαγκά, συνθέτουν ένα τεράστιο σκάνδαλο από όλες τις πλευρές. Είναι δεδομένο ότι πέρα από το πολύ χαμηλό τίμημα που έχουν προσφέρει οι ενδιαφερόμενοι, οι υπόλοιποι όροι είναι εξαιρετικά επαχθείς. Αναφορικά με το ύψος του τιμήματος, πριν λίγο καιρό στελέχη της ΕΤΒΑ, επεσήμαιναν ότι θεωρείται βέβαιο πωςι το τίμημα θα είναι μικρό! Αντιθέτως, αυτοί έχουν να παίρνουν ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ευρώπης, του οποίου η βιωσιμότητα και η κερδοφορία έχει διασφαλιστεί για τα επόμενα τουλάχιστον χρόνια.

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας είναι το δεύτερο σε μέγεθος ελληνικό ναυπηγείο μετά από το Σκαραμαγκά. Ιδρύθηκε το 1962 ως θυγατρική της Εμπορικής Τράπεζας. Το 1997 αφού χρεοκοπήθηκε και εγκαταλείφθηκε από τον Περατικό, πέρασε στην ιδιοκτησία του Ν. Ταβουλάρη. Η γερμανική HDW, με το ναυπηγείο στο Κίελο της Βαλτικής, χαρακτηρίζεται από τα πιο σύγχρονα ναυπηγεία και της Ευρώπης και ήδη συνεργάζεται με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά για την κατασκευή 4 υποβρυχίων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Η CMN έχει τις εγκαταστάσεις της στο Χερβούργο της Γαλλίας και ειδικεύεται στην κατασκευή ταχέων περιπολικών καθώς και στην κατασκευή γενικού τύπου περιπολικών.

Η ΕΤΒΑ

Εκτός από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, των οποίων το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών ανήκει στην ΕΤΒΑ, η κυβέρνηση «κλήρωσε» χτες και το ξεπούλημα της ίδιας της ΕΤΒΑ. Στην πρόσκληση εκδήλωσης μη δεσμευτικών προσφορών για την εξαγορά της, ανταποκρίθηκαν η Αγροτική Τράπεζα και η Τράπεζα Πειραιώς. Η Αγροτική Τράπεζα κατέθεσε προσφορά για την εξαγορά του 60% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΤΒΑ, ενώ η προσφορά της Πειραιώς αποσκοπεί στην εξαγορά του 40% του μετοχικού κεφαλαίου.

Βασική προϋπόθεση που τίθεται, είναι η απεμπλοκή της ΕΤΒΑ από όλες τις μη πιστωτικές της αρμοδιότητες, εξ ου και η πώληση του Σκαραμαγκά και η παραχώρηση των 24 Βιομηχανικών Περιοχών (ΒΙ.ΠΕ.) της χώρας.

Στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, θα διεξαχθεί από τους δύο ενδιαφερόμενους ο εξονυχιστικός νομικός και οικονομικός έλεγχος της ΕΤΒΑ και αφού ολοκληρωθούν αυτές οι διαδικασίες θα ακολουθήσει η πρόσκληση για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ