ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 17 Μάη 2005
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
«ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ» ΤΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αλμα για τον έλεγχο των σπουδών από τις επιχειρήσεις

Κατατέθηκε χτες στη Βουλή το σχετικό νομοσχέδιο

Ενα βασικό κομμάτι στο γενικότερο «παζλ» των προωθούμενων αναδιαρθρώσεων στην Ανώτατη Εκπαίδευση, που υποτάσσουν τα ιδρύματα στις απαιτήσεις του μεγάλου κεφαλαίου, πρόσθεσε χτες το υπουργείο Παιδείας με το νομοσχέδιο για την «αξιολόγηση» Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, τις πιστωτικές μονάδες και το λεγόμενο «παράρτημα διπλώματος». Σύμφωνα με τις χτεσινές ανακοινώσεις, τα όσα προβλέπονται στο νομοσχέδιο θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από το 2006, παρά τις ισχυρές αντιδράσεις πανεπιστημιακών και φοιτητών, ενάντια στην επιχειρούμενη υποβάθμιση και ιδιωτικοποίηση των σπουδών, μέσω της «αξιολόγησης». Αντιδράσεις για τις οποίες η υπουργός Μ. Γιαννάκου ισχυρίστηκε θρασύτατα ότι... είναι αντίθετες με την κοινή λογική.

Είναι εμφανής σ' ολόκληρο το κείμενο του νομοσχεδίου η αγωνία της κυβέρνησης να πείσει ότι η «αξιολόγηση» θα οδηγήσει στη βελτίωση της ποιότητας των ιδρυμάτων και ότι είναι μια διαδικασία που διαπνέεται από «ακαδημαϊκές αξίες». Ομως αυτές οι εύηχες φανφάρες, είναι ουσιαστικά χωρίς περιεχόμενο. Το πραγματικό τους περιεχόμενο θα τους το δώσει η «Ευρωπαϊκή Ενωση για τη Διασφάλιση της Ποιότητας» (ENQA), στο δίκτυο της οποίας θα ενταχθεί και το ελληνικό σύστημα «αξιολόγησης», που θεσμοθετείται με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

Ετσι, όπως επιβάλλει η ENQA, η «αξιολόγηση» θα χωρίζεται σε δυο στάδια, την εσωτερική (αυτοαξιολόγηση από τα ίδια τα πανεπιστήμια) και την εξωτερική από «ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες», που θα επιλέγονται από «μητρώο ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων», το οποίο θα ανανεώνεται κάθε οχτώ χρόνια. Οπως φαίνεται όμως από τα επίσημα κείμενα της ENQA, όλη αυτή η διαδικασία θα ελέγχεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο από την «Επιτροπή Ευρωπαϊκού Μητρώου» που θα πιστοποιεί τους αρμόδιους εθνικούς φορείς αφού ελέγξει ότι όλα είναι σύμφωνα με τα δικά της πρότυπα. Αυτή η Επιτροπή είναι 9μελής και συμμετέχουν, εκτός των άλλων, εκπρόσωποι κυβερνήσεων και επιχειρηματιών!

Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση φέρνει στη Βουλή ένα νομοσχέδιο που απλά διαμορφώνει ένα πλαίσιο διαδικασιών, το περιεχόμενο των οποίων θα ορίζεται και θα ελέγχεται από «ευρωπαϊκά επιτροπάτα», όπου κυριαρχεί η γνώμη των επιχειρήσεων.

Εξάλλου, οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων θα έχουν συμμετοχή και λόγο και στη χώρα μας, στο πλαίσιο της διαδικασίας «αξιολόγησης». Στην ελληνική «Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας» (ΑΔΙΠ) που θα είναι ο αρμόδιος φορέας για τις «αξιολογήσεις στη χώρα μας, θα συμμετέχει Εκπρόσωπος της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων, γιατί, όπως είχε πει και ο εκπρόσωπός τους στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, «εμείς είμαστε η αγορά, εμείς πρέπει να αξιολογούμε»...

Χαρακτηριστικό για τη λειτουργία του συστήματος είναι ότι πουθενά στο νομοσχέδιο δεν προβλέπεται ρόλος και λόγος στα δημοκρατικά συλλογικά όργανα των πανεπιστημίων (Συγκλήτους, Συνελεύσεις Τμημάτων κλπ.), που μέχρι τώρα είχαν το σχεδιασμό ανάπτυξης και λειτουργίας των ιδρυμάτων, αλλά για τη διενέργεια της «αξιολόγησης» θα φτιαχτούν ειδικές επιτροπές μέσα στα ιδρύματα. Οι επιτροπές θα δίνουν λόγο στην ΑΔΙΠ και η ΑΔΙΠ αντίστοιχα θα δίνει λόγο στην ENQA. Δημιουργείται δηλαδή ένα νέο διοικητικό σύστημα «αξιολόγησης» μέσα στα ιδρύματα, που θα καθορίζει τους στόχους και τη λειτουργία τους. Συμμετοχή στην «αξιολόγηση» προβλέπεται να έχουν και οι φοιτητές, που «εθελοντικά» θα συμπληρώνουν ερωτηματολόγια για να «χαφιεδίζουν» τους καθηγητές τους.

Η ίδια η κυβέρνηση συνδέει την υποβάθμιση των σπουδών με την «αξιολόγηση» βάζοντας στο ίδιο νομοσχέδιο τις «πιστωτικές μονάδες» και το «παράρτημα διπλώματος», που είναι εργαλεία κατακερματισμού και υποβάθμισης των σπουδών.

Με τις πιστωτικές μονάδες, οι σπουδές μεταφράζονται σε... κουκιά, τα οποία μοιράζονται στους φοιτητές «πλήρους φοίτησης» από 60 κάθε χρόνο. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, οι 240 μονάδες αντιστοιχούν σε πτυχίο. Ωστόσο, όταν εφαρμοστεί το σύστημα, θα μπορεί κανείς να μαζεύει λίγες μονάδες από το πανεπιστήμιο, λίγες από ένα κέντρο κατάρτισης και άλλες λίγες από ένα σεμινάριο και το σύνολο των μονάδων του να φτάνουν τις 240, αλλά το σύνολο των γνώσεών του να φτάνουν μέχρι το δεύτερο έτος μιας σχολής!

Τέλος, στο «παράρτημα διπλώματος» θα περιγράφονται αναλυτικά όλα τα μαθήματα που έχει παρακολουθήσει ένας απόφοιτος, για να γνωρίζει ο μελλοντικός του εργοδότης αναλυτικά τις «δεξιότητές» του. Το πτυχίο έτσι υποβαθμίζεται κατάφωρα, γιατί δε θα αρκεί αυτό για να πιάσεις δουλιά κάπου, αλλά ο εργοδότης θα έχει τη δυνατότητα να εξετάζει αν έχεις διδαχθεί το συγκεκριμένο μάθημα που αφορά στις δικές του απαιτήσεις.


Αμεση παράσταση διαμαρτυρίας

«Μέχρι τις Βρυξέλλες να ακουστεί καλά, η αξιολόγηση θα μείνει στα χαρτιά». Το σύνθημα έφτανε μέχρι και τους τελευταίους ορόφους του υπουργείου Παιδείας, την ώρα που η υπουργός Μ. Γιαννάκου έδινε συνέντευξη, προσπαθώντας να πείσει ότι η «αξιολόγηση» είναι... για το καλό των πανεπιστημίων.

Ηταν μια πρώτη άμεση αντίδραση φοιτητών της Αθήνας ενάντια στο νομοσχέδιο που υλοποιεί τους νόμους της Μπολόνια, οδηγεί στην ιδιωτικοποίηση και την κατηγοριοποίηση των ιδρυμάτων. Αυτά τόνισαν εξάλλου και στην πρωτότυπη ανακοίνωση που εξέδωσαν, που έχει τη μορφή Υπεύθυνης Δήλωσης της υπουργού Παιδείας.

Αντί της πολιτικής που προωθείται και με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, οι φοιτητές απαίτησαν μόρφωση, ειδίκευση, πτυχία με αξία, δουλιά με δικαιώματα για όλους.

Η ΠΚΣ

«Μόνη απάντηση για τους φοιτητές, να οργανώσουν την πάλη τους ενάντια στην πολιτική της ιδιωτικοποίησης και της υποταγής της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ στα πανεπιστήμια», τονίζει σε ανακοίνωσή της σχετικά με το νομοσχέδιο για την «αξιολόγηση» η Πανσπουδαστική Κίνηση Συνεργασίας και καλεί τους φοιτητές: «Να αλλάξουν το συσχετισμό δύναμης στο φοιτητικό κίνημα. Να αγκαλιάσουν το Πανελλαδικό Συντονιστικό και το διεκδικητικό του πλαίσιο. Για τη Συγκρότηση Μετώπου Παιδείας με την εργατική τάξη και το λαό, για συνολικότερες αλλαγές που να φέρνουν πιο κοντά το αίτημα για Ενιαία Ανώτατη Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία».

Η ΠΚΣ καλεί όλους τους φοιτητές να συμμετάσχουν στην κινητοποίηση στις 19/5 με το πλαίσιο πάλης του Πανελλαδικού Συντονιστικού των ΑΕΙ, με βασικό αίτημα να αποσυρθεί το νομοσχέδιο της κυβέρνησης να παλέψουν για πτυχία με αξία, δουλιά με δικαιώματα.


ΚΚΕ
Βασικός μοχλός για την ιδιωτικοποίηση

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του Κόμματος με αφορμή το νομοσχέδιο για την «αξιολόγηση»

«Μόνο κάποιος αφελής θα μπορούσε να πειστεί από την κυβερνητική προπαγάνδα ότι η "αξιολόγηση" έρχεται να διασφαλίσει την ποιότητα της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Στην πραγματικότητα η "αξιολόγηση" αποτελεί το βασικό μοχλό για την ιδιωτικοποίηση και τον ασφυκτικό έλεγχο των ΑΕΙ - ΤΕΙ από τις μονοπωλιακές επιχειρήσεις, οι εκπρόσωποι των οποίων κατέχουν περίοπτη θέση και έχουν τον πρώτο λόγο στην πυραμίδα των ειδημόνων αξιολογητών που συγκροτείται στην ΕΕ». Αυτά τονίζει το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, στην ανακοίνωσή του σχετικά με το νομοσχέδιο που έδωσε χτες στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας και εξηγεί ότι «η "αξιολόγηση" είναι συνδεδεμένη με:

  • την πρωτοφανή υποβάθμιση των ανώτατων σπουδών σε άθροισμα ταχύρυθμων αποσπασματικών καταρτίσεων,
  • τον υποσκελισμό και την κατάργηση του πτυχίου με τη μετατροπή του σε ένα απλό πιστοποιητικό αποκτηθέντων δεξιοτήτων,
  • τη διαβάθμιση των ΑΕΙ-ΤΕΙ και την ανύψωση νέων ταξικών εμποδίων για τη μεγάλη μάζα της νεολαίας.

Υπηρετεί το στόχο του κεφαλαίου για πλήρη υποταγή της πανεπιστημιακής διδασκαλίας και έρευνας στα οικονομικά και πολιτικά συμφέροντά του, για την αναπαραγωγή φτηνών, πειθήνιων και προσαρμοστικών στις εκμεταλλευτικές ανάγκες της αγοράς, "πτυχιούχων αγράμματων"».

Στην ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου του Κόμματος τονίζει επίσης ότι: «Σύγχρονη κοινωνική ανάγκη δεν είναι η θέσπιση νέων μηχανισμών επιτήρησης και ελέγχου των ανώτατων ιδρυμάτων, αλλά η αποκατάσταση του κοινωνικού τους ρόλου. Γι' αυτό, το ΚΚΕ καλεί όχι μόνο τον κόσμο της Εκπαίδευσης, αλλά όλο το λαό να συσπειρωθεί στον αγώνα για Δημόσια και Δωρεάν Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, με ισότιμα ιδρύματα, τμήματα και σχολές, που θα συνεργάζονται -αντί να ανταγωνίζονται- για να εξασφαλίζουν υψηλού επιπέδου επιστημονική μόρφωση στους αποφοίτους τους και για να αναπτύσσουν την επιστήμη με κριτήριο τη γενική πρόοδο και ευημερία και όχι τη συσσώρευση πλούτου και εξουσίας στα χέρια των λίγων».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ