ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 17 Φλεβάρη 2002
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Οταν ο διανοούμενος ξεχνά το κεφάλι του

Ο Θεόδωρος Γεωργίου είναι διδάκτωρ Φιλοσοφίας, έχει εργαστεί επί δύο χρόνια στο Ινστιτούτο Κοινωνικών Ερευνών του Πανεπιστημίου της Φραγκφούρτης και έχει διδάξει φιλοσοφία της γλώσσας και φιλοσοφία του πολιτισμού στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Αλλά ας αφήσουμε κατά μέρος αυτά τα λίγα τυπικά και ας βρεθούμε στο μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της ζωής, που είναι οι δρόμοι της Αθήνας, όπου και συναντιόμαστε με τον Γεωργίου.

- Γ. Κ.: Ποια είναι η κατάσταση του πνευματικού κόσμου στην Ελλάδα;

- Θ. Γ.: Αυτό που ισχύει για κάθε κοινωνική ομάδα ισχύει και για τον πνευματικό κόσμο του τόπου μας, δηλαδή η συμμετοχή του ή μη στη δημόσια συζήτηση ορίζει τις συγκροτησιακές δυνατότητές του και ταυτόχρονα περιγράφει την επικοινωνιακή ορθολογικότητά του. Η πνευματική κατάσταση στον τόπο μας εμφανίζει οξυμένα προβλήματα επικοινωνιακής παθογένεσης.

- Γ. Κ.: Πού αφήνει το κεφάλι του ο διανοούμενος στις μέρες μας;

- Θ. Γ.: Ούτε στο γραφείο του ούτε στη βιβλιοθήκη του, αλλά στην τηλεόραση και στα συμφέροντα των ισχυρών. Οι διανοούμενοι είναι τώρα ενταγμένοι σε εκδοτικά συγκροτήματα.

- Γ. Κ.: Πού συναντάμε σήμερα διανοούμενους;

- Θ. Γ.: Δε διεξάγονται πνευματικές συζητήσεις σήμερα στον τόπο μας. Ολα τα θέματα συζητιούνται στο τηλεοπτικό επίπεδο της δημοσιογραφίας και της πολιτικής. Ως δημόσιοι ομιλητές δεν αναγνωρίζονται οι φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες, οι δημιουργοί εν γένει. Το μέτρο των δημοσίων συζητήσεων είναι η τηλεόραση. Ακόμα και η έντυπη εκδοχή της δημόσιας επικοινωνίας έχει ως πρότυπό της την τηλεόραση.

- Γ. Κ.: Γιατί δεν ακούγεται η φωνή τους:

- Θ. Γ.: Γιατί η κοινότητα των πνευματικών ανθρώπων δε συγκροτείται ως κοινότητα διανοουμένων, δηλαδή ως δρώντων, οι οποίοι επωμίζονται ως αποστολή τους την έκφραση της γενικής κοινωνικής φωνής. Η αδυναμία της συγκροτήσεως της πνευματικής κοινότητας ως κοινότητας καθολικών διανοουμένων στερεί από την κοινωνία έναν σημαντικό μοχλό διαμεσολάβησης των επιμέρους ατομικών συμφερόντων.

- Γ. Κ.: Και ποια συμφέροντα εντέλει εξυπηρετεί αυτή η στέρηση;

- Θ. Γ.: Η κοινωνική σφαίρα της σκέψης δεν είναι αυτόνομη. Οι επιστήμες, οι ιδέες, η τέχνη, ό,τι εν γένει συνιστά τη δημιουργία, εξαρτώνται από την οικονομική ισχύ και την εξουσία. Οι οικονομικώς ισχυροί είναι εκείνοι που επιβάλλουν τελικά και τους τρόπους διαμόρφωσης των ιδεών. Επικρατούσες ιδέες θεωρούνται οι ιδέες και οι απόψεις της ισχυρής οικονομικής τάξης.

- Γ. Κ.: Αρα οι διανοούμενοι ξεχνούν το κεφάλι τους στην τσέπη τους;

- Θ. Γ.: Κύριο χαρακτηριστικό της επικοινωνιακής παθογένεσης του πνευματικού κόσμου είναι οι συναλλαγές και οι επαφές των επιστημόνων και των καλλιτεχνών στο μικρό επίπεδο των συμφερόντων και των επιδιώξεων. Ο χωρισμός τους σε παρέες και συντεχνίες εμποδίζει ακόμα και σε περιοχές όπου παρεμβαίνει το κράτος (π.χ. Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, Κέντρο Κινηματογράφου) να διαμορφωθεί ένα μίνιμουμ αντικειμενικότητας. Οι θεσμοί που δημιουργούνται είναι περισσότερο μηχανισμοί προώθησης ιδιωτικών συμφερόντων και λιγότερο οντότητες που εγγυώνται την αντικειμενικότητα.

- Γ. Κ.: Γι' αυτό έχουν πάρει το πάνω χέρι οι τεχνοκράτες;

- Θ. Γ.: Οι επιστήμονες και οι καλλιτέχνες εμφανίζονται στο δημόσιο χώρο της επικοινωνίας ως ειδικοί τεχνοκράτες, οι οποίοι ομιλούν μόνο για τα ζητήματα στα οποία έχουν εξειδικευτεί. Η επιστημονική εξειδίκευση, ο επιστημονικός καταμερισμός εργασίας είναι κοινωνικοί μηχανισμοί κατασκευής τεχνοκρατών.

- Γ. Κ.: Τι προσφέρουν στην κοινωνία μας οι διανοούμενοι;

- Θ. Γ.: Στον τόπο μας συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός κοινωνικού υποκειμένου, το οποίο δεν είναι απελευθερωτικό και χειραφετικό υποκείμενο για την κοινωνία μας, αλλά, αντιθέτως, αναπαράγει τη στασιμότητά της και την καχεξία της.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΕΣ «ΜΠΙΖΝΕΣ»
«Ορθόδοξος»... τηλεοπτικός χρόνος!

Τον πλήρη έλεγχο των ΜΜΕ - άμεσα και έμμεσα - απαιτεί η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας... προς δόξαν του αστικού «πλουραλισμού»

Associated Press

«Στη σημερινή ταξική ανταγωνιστική κοινωνία, η θρησκεία αποτελεί ακόμη σημαντικό στοιχείο του εποικοδομήματος του κοινωνικού συστήματος και ως τέτοιο έχει ορισμένες συγκεκριμένες λειτουργίες που επιδιώκουν την αναπαραγωγή αυτού του συστήματος. Για την ακρίβεια, σε "ομαλές" συνθήκες ανάπτυξης, αποτελεί ένα όργανο, με τη βοήθεια του οποίου οι ιδέες των κυρίαρχων τάξεων μετατρέπονται σε κυρίαρχες ιδέες και αντιλήψεις στην κοινωνία» (1).

Η παλινόρθωση του καπιταλισμού στην πρώην ΕΣΣΔ αποτελεί ένα χαρακτηριστικό, σχεδόν «εργαστηριακό» παράδειγμα της παραπάνω διαπίστωσης, αφού οι τρόποι με τους οποίους οι φορείς των κυρίαρχων θρησκευτικών δογμάτων σε κάθε πρώην σοβιετική δημοκρατία «αλληλοτροφοδοτούνται» με τα νέα καθεστώτα των χωρών τους είναι οι πλέον εξόφθαλμοι.

Η ρωσική ορθόδοξη εκκλησία επανέκτησε την, ιδιαίτερα μεγάλη, δύναμή της και διεκδικεί ακόμα μεγαλύτερη δυνατότητα επιρροής στο λαό, και λόγω της πραγματικής πανσπερμίας των θρησκειών, των παραφυάδων τους και των διαφόρων «εκκλησιών» - επιχειρήσεων από το εξωτερικό, που ψάχνουν «πελατεία» ανάμεσα στα εκατομμύρια των απελπισμένων, ανεβάζοντας έτσι τον «ανταγωνισμό».

Συγχρόνως, στη Ρωσία, το κράτος είναι, επισήμως, διαχωρισμένο από την εκκλησία, καθεστώς το οποίο η τελευταία δε φαίνεται να εκτιμά ιδιαίτερα, πέρα από τις επίσημες διαβεβαιώσεις για το αντίθετο. Ομως, το ρωσικό κράτος κάθε άλλο παρά «διαχωρισμένο» από την εκκλησία δείχνει τώρα τελευταία. Δεν πρόκειται μόνο για τη φυσική παρουσία του προέδρου Πούτιν στους ναούς, με κάθε ευκαιρία.

Σύμφωνα με ρωσικά διαδικτυακά ΜΜΕ (2), στο κήρυγμα της χριστουγεννιάτικης λειτουργίας, ο επικεφαλής του εκδοτικού συμβουλίου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (στο εξής και ΡΟΕ), Βλαντίμιρ Σαλαβιόφ, είπε ότι η εκκλησία χρειάζεται τη δική της «αλυσίδα» ΜΜΕ- έντυπα, ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί. Μάλιστα, ένας ακόμη υψηλόβαθμος ιερέας, ο Ντμίτρι Σμιρνόφ, πρόσθεσε ότι είναι απαραίτητο να τεθεί στους βουλευτές της Δούμας το θέμα της απάλειψης από τις τηλεοπτικές οθόνες όλων των προγραμμάτων «που δε μας αρέσουν» (εννοείται αυτά που δεν αρέσουν στην εκκλησία). Κατά τη γνώμη του -κατ' επέκταση και τη γνώμη της ΡΟΕ- η εκκλησία, ούτε λίγο - ούτε πολύ «πρέπει» να κατέχει το 70% του τηλεοπτικού χρόνου, «αφού το 70% των Ρώσων είναι ορθόδοξοι»!

Διακοπή εκπομπών

Τα πράγματα δεν είναι διόλου αστεία... Για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου (το οποίο θα μετατρέψει τον πατριάρχη Αλέξιο Β`... σε θρησκευτικό «Μπερλουσκόνι»), η ΡΟΕ σκοπεύει να ζητήσει κρατική χρηματοδότηση. Μέρος της χρηματοδότησης θα τοποθετηθεί στη «μετεκπαίδευση» ειδικευμένων δημοσιογράφων, οι οποίοι θα αναλάβουν την προπαγάνδα της εκκλησίας και ειδικότερα να «φωτίσουν» το ζήτημα της ορθοδοξίας στη Ρωσία. Πολύ περισσότερο που στη Σχολή Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου Μόσχας υπάρχει και έδρα... «εκκλησιαστικής δημοσιογραφίας», που όμως δε χαίρει μεγάλης δημοτικότητας μεταξύ των φοιτητών: οι τελειόφοιτοί της κάθε χρονιά μετριούνται στα δάχτυλα.

Παράλληλα, και ενώ δυναμώνει η σκλήρυνση της ρωσικής ορθόδοξης εκκλησίας στη διαμόρφωση της «ρωσικής ιδεολογίας» (ένα σκοταδιστικό κράμα εθνικισμού και θρησκοληψίας, περίπου κατά το εγχώριο «Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών»), άλλα ισχυρά θρησκευτικά δόγματα στην πολυφυλετική Ρωσική Ομοσπονδία, όχι μόνο για δικά τους ΜΜΕ δεν μπορούν να σκεφτούν, αλλά χάνουν και τις λίγες επικοινωνιακές διεξόδους που έχουν. Δείγμα κι αυτό της ιδιαίτερης προτίμησης της ρωσικής άρχουσας τάξης στην ορθόδοξη εκκλησία, για ευνόητους λόγους που δεν είναι του παρόντος να αναλυθούν.

Ετσι, την περασμένη Κυριακή, ο επικεφαλής της Πνευματικής Καθοδήγησης των Μουσουλμάνων της Ευρωπαϊκής Ρωσίας, μουφτής, Ραβίλ Γκαϊνουτντίν, δήλωσε ότι λόγω «οικονομικών δυσκολιών» διακόπηκαν οι εκπομπές οι αφιερωμένες στο Ισλάμ, που προβάλλονταν από τα κρατικά δίκτυα πανεθνικής εμβέλειας ΡΤΡ και «Κουλτούρα». Πρόκειται για τις εκπομπές «Χιλιάδα σε μία μέρα» και «Ολες οι σούρες του Κορανίου». Για τους ίδιους λόγους, απειλούνταν και η διακοπή της ραδιοφωνικής εκπομπής, «Φωνή του Ισλάμ», από τις συχνότητες του, επίσης, κρατικού ραδιοσταθμού «Ράδιο Ρωσία». Η παραπάνω οργάνωση των μουσουλμάνων κατάφερε να βρει τα 4.000 δολάρια που χρειάζονταν για τη συνέχιση της εκπομπής. Φυσικά, ο λόγος δεν ήταν οικονομικός. Η κρατική ραδιοτηλεόραση θα μπορούσε άνετα να συνεχίσει τις εκπομπές χωρίς να απειλείται ο προϋπολογισμός της. Πολύ περισσότερο που η Ρωσία αποτελείται από αυτόνομες δημοκρατίες με τοπικά κοινοβούλια, στην επικράτεια των οποίων ζουν πολλές εθνότητες εκτός των Ρώσων και όλοι μαζί είναι πολίτες της Ρωσικής Ομοσπονδίας.

Ακόμη όμως κι αυτός ο χοντροκομμένος αστικός «πλουραλισμός» είναι «ψιλά γράμματα» για τον επικεφαλής της ρωσικής ορθόδοξης εκκλησίας. Στο τέλος της προηγούμενης βδομάδας, ο Αλέξιος Β` δήλωσε ότι είναι απαραίτητο να περιληφθεί στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα όλων των σχολείων της χώρας το μάθημα «Βάσεις της ορθόδοξης κουλτούρας». Δηλαδή, να εισαχθεί το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολειά, όχι σαν ιστορία των θρησκειών, αλλά σαν προπαγανδιστικό εργαλείο του κυρίαρχου θρησκευτικού δόγματος. Αιτιολογώντας την πρότασή του, ο πατριάρχης είπε ότι ο λαός «μας» (εννοεί προφανώς μόνο τους ορθόδοξους Ρώσους) «υποφέρει από ηθική κενότητα» και ότι το κράτος δεν μπορεί να «εγκληματεί» παρακολουθώντας απλώς αυτήν την κατάσταση. Για την ιστορία να πούμε, πως αν διατηρηθεί ως έχει η δημογραφική κατάσταση στη Ρωσία, στο μέλλον οι μουσουλμάνοι θα είναι περισσότεροι από τους ορθόδοξους...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ
(1) Αποστόλη Χαρίση: «Θρησκεία και πολιτική στην Ελλάδα, μελέτες ΚΜΕ» εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή»(2) www.communist.ru, www.ytro.ru



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ