ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 17 Γενάρη 2015 - 2η έκδοση
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΗΜΑ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ
Eργαλείο για τη χειραγώγηση των λαών

Το αντιδραστικό και επικίνδυνο ευρω-ενωσιακό ιδεολόγημα της «κοινής ευρωπαϊκής ταυτότητας» είναι -και τυπικά- το βασικό κριτήριο για την απόδοση του «Σήματος Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς» (κάθε δύο χρόνια), όπως αποφάσισαν το 2010 τα κράτη - μέλη και ενέκρινε η Επιτροπή Πολιτισμού της ΕΕ. Η ιδεολογική διαχείριση της κληρονομιάς των λαών της Ευρώπης από την ΕΕ, που επιχειρείται μέσω του «σήματος», είναι εμφανής. Δε συνιστά μόνο την ανατροπή κάθε επιστημονικής δεοντολογίας σχετικής με την προστασία και ανάδειξη της κληρονομιάς (ακόμη και αυτής της δεοντολογίας και πρακτικής που η ίδια η αστική επιστήμη έχει προτάξει τους τελευταίους αιώνες), βάζοντας στη θέση της επιστήμης... το «Διευθυντήριο» των Βρυξελλών. Αλλωστε, η διαχείριση των υλικών τεκμηρίων της Ιστορίας και της μνήμης των λαών με τρόπο που να «χωρούν» στις ιδεολογικές και οικονομικές ανάγκες της εξουσίας της εκμετάλλευσης είναι παλιά, γνωστή και, πολλές φορές, υπογραμμισμένη ακόμη και από αστούς επιστήμονες. Συνιστά κλιμάκωση αυτής της διαδικασίας, με όρους απευθείας και κεντρικής παρέμβασης στο τι, γιατί -προοπτικά και στο πώς- προστατεύει, αναδεικνύει και διαχειρίζεται κάθε χώρα την πολιτιστική της κληρονομιά.

Ετσι, με βάση αυτή τη φιλοσοφία, η καρδιά της Αρχαίας Αθήνας είναι μεταξύ των υποψηφίων ευρωπαϊκών τόπων για το Σήμα Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Δεκαέξι ευρωπαϊκοί τόποι με ιστορική και πολιτιστική σημασία προτάθηκαν, στις 22 Δεκεμβρίου, για το Σήμα Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Στην έκθεση της ανεξάρτητης επιτροπής επιλογής, που συστάθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Η καρδιά της Αρχαίας Αθήνας περιλαμβάνει σχεδόν εκατό μνημεία Ευρωπαϊκής σημασίας, όπως ο λόφος της Ακροπόλεως, η Αρχαία και Ρωμαϊκή Αγορά, η Βιβλιοθήκη του Αδριανού, ο λόφος της Πνύκας και το νεκροταφείο του Κεραμεικού. Από κοινού, τα μνημεία αυτά συνθέτουν ένα πλούσιο ιστορικό τοπίο όπου έλαβαν χώρα γεγονότα θεμελιώδους σημασίας για τη διαμόρφωση βασικών πτυχών του ευρωπαϊκού πολιτισμού και της ευρωπαϊκής ιστορίας, από την ανάπτυξη της αρχαίας τέχνης και του θεάτρου έως την δημοκρατία, την ισότητα των δικαιωμάτων και την επιστήμη. Τα μνημεία αυτά έγινα μάρτυρες της ζωής μεγάλων προσωπικοτήτων της Ευρωπαϊκής ιστορίας των οποίων τα διανοητικά επιτεύγματα έχουν αφήσει ανεξίτηλο σημάδι στον ορισμό των κοινών ευρωπαϊκών αξιών όπως αυτές εκφράζονται σε διάφορους τομείς: την πολιτική και νομική σκέψη (Περικλής), την τέχνη και την αρχιτεκτονική (Φειδίας), τη λογοτεχνία και το δράμα (Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης), την ιατρική και την επιστήμη (Ιπποκράτης), την ιστορική γραφή και μνήμη (Ηρόδοτος, Θουκυδίδης)».

Εκτός από την καρδιά της Αρχαίας Αθήνας, οι προτεινόμενοι τόποι βρίσκονται σε συνολικά 10 κράτη μέλη και είναι οι εξής: Οι τόποι της Ειρήνης της Βεστφαλίας στο Μίνστερ και το Οσανμπρουκ (Γερμανία), το Κάστρο Hambach (Γερμανία), το Αρχείο της Κορώνης του Aragon (Ισπανία), η Εστία των Σπουδαστών (Residencia de Estudiantes, Ισπανία), το Αββαείο του Κλυνύ (Γαλλία), η Οικία του Robert Schuman (Γαλλία), το Πάρκο Μνήμης για το «πανευρωπαϊκό πικνίκ» (Pan-European Picnic Memorial Park, Ουγγαρία), το Μουσείο Casa Alcide De Gasperi (Ιταλία), η πόλη Kaunas της περιόδου 1919 - 1940 (Λιθουανία), η Ενωση του Λούμπλιν (Πολωνία), το Σύνταγμα της 3ης Μαΐου 1791 (Πολωνία), το ιστορικό Ναυπηγείο Gdansk (Πολωνία), η Γενική Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου της Coimbra (Πορτογαλία), ο Χάρτης Δικαίου για την Κατάργηση της Θανατικής Ποινής (Πορτογαλία) και το Νοσοκομείο Franja Partisan (Σλοβενία). Οι τόποι που θα επιλεγούν θα ανακοινωθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Φεβρουάριο 2015.

Με άλλα λόγια, πρόκειται για «εργαλείο» διαχείρισης του πολιτισμού και ιδεολογικής στρέβλωσής του, ώστε να «χωρέσει» στις «αξίες» των μονοπωλίων. Το «Σήμα Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς» και η λογική του είναι βαθιά σκοταδιστικό εργαλείο για τη χειραγώγηση των ευρωπαϊκών λαών. Ας μη γελιέται κανείς. Η ΕΕ δεν επιδιώκει το σεβασμό και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς των λαών. Επιδιώκει την τεχνητή, «εργαστηριακή» δημιουργία μιας ανιστόρητης, αντιεπιστημονικής «κοινής ταυτότητας», η οποία είναι απαραίτητη στο κεφάλαιο για να επεκτείνει χωρίς αντιδράσεις την εκμετάλλευση.

37 χρόνια μετά

Δεύτερη μέρα, σήμερα, παρουσίασης της Μουσικής πράξης στον Μπέρτολτ Μπρεχτ του Θάνου Μικρούτσικου, στο Φιλοπρόοδο Ομιλο Υμηττού (Φ.Ο.Υ.), που συμπληρώνει 60 χρόνια συνεχούς πολιτιστικής προσφοράς και λειτουργίας. Τις συγκεκριμένες ημερομηνίες πριν 37 χρόνια -συγκεκριμένα στις 16/1/1978- είχε πρωτοπαρουσιαστεί το έργο αυτό στο αθηναϊκό κοινό, μέσω του Φ.Ο.Υ.

Οπως αναφέρει ο ίδιος ο συνθέτης σε σημείωμά του για την εκδήλωση: «Και να 'μαστε πάλι εδώ μετά από 37 χρόνια, στο χώρο της μουσικής μας αθωότητας, στο χώρο που ονειρευόμαστε έναν καλύτερο κόσμο, "με μουσικές εξαίσιες", όπως λέει ο Ποιητής, και πάλι κυνηγώντας το Ονειρο και το Εμείς, όσοι απομείναμε εραστές της κοινωνίας της Ουτοπίας, εκείνης στην οποία ο ποιητής θα ψαρεύει και ο ψαράς θα γράφει ποιήματα».

Θάνος Μικρούτσικος πιάνο, τραγούδι. Μαζί του: Κώστας Θωμαΐδης τραγούδι, Δημήτρης Παπανικολάου αφήγηση, Θύμιος Παπαδόπουλος άλτο σαξόφωνο, κλαρινέτο, φλάουτο, Δημήτρης Χουντής σοπράνο σαξόφωνο, φλάουτο με ράμφος. Θα παρουσιαστεί επίσης ο κύκλος τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι «Ο Κύκλος με την κιμωλία» σε ποίηση Μπέρτολτ Μπρεχτ σε μετάφραση Οδυσσέα Ελύτη. Με την Αννα Λινάρδου στο τραγούδι και τον Θάνο Μικρούτσικο στο πιάνο. Ωρα έναρξης 9 μ.μ. Γενική είσοδος: 15 ευρώ. Φοιτητές, άνεργοι: 12 ευρώ.

100 χρόνια από τη γέννησή του

18 Ιανουαρίου 1915: Ο Βασίλης Τσιτσάνης γεννιέται στα Τρίκαλα και, από ένα παράξενο παιχνίδι της μοίρας, την ίδια ημερομηνία, 18 Ιανουαρίου του 1984, πεθαίνει στο νοσοκομείο Brompton του Λονδίνου.

Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του σημαντικότερου, ίσως, από τους δημιουργούς της ελληνικής λαϊκής μουσικής και τραγουδιού του 20ού αιώνα, θα πραγματοποιηθούν δύο μεγάλες συναυλίες αφιερωμένες στο έργο του, την Τρίτη 20 και την Τετάρτη 21 Ιανουαρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ωρα έναρξης 8:30 μ.μ.

Συντελεστές: Σταύρος Ξαρχάκος, που έχει ασχοληθεί ουσιαστικά τόσο με το έργο του Βασίλη Τσιτσάνη όσο και με τη διαλεκτική σχέση που αυτό έχει με τις μουσικές σπουδαίων δημιουργών παγκοσμίως. Δήμητρα Γαλάνη και Ελευθερία Αρβανιτάκη, δύο σπουδαίες γυναικείες φωνές, οι οποίες αναλαμβάνουν να επικοινωνήσουν το ποιητικό ιδίωμα των τραγουδιών του Βασίλη Τσιτσάνη με ουσιαστικές και συναρπαστικές ερμηνείες.

Πολυγραφότατος, μεγαλοφυής, καινοτόμος, με πλούσια φαντασία και έργο σπάνιας ποιότητας, μαστοριάς και καλαισθησίας, ο Βασίλης Τσιτσάνης έγινε ο συνθέτης που χωρίς αυτόν η εικόνα της ελληνικής μουσικής θα ήταν περιορισμένη και διαφορετική.

Και 100 χρόνια από τη γέννησή του ο Βασίλης Τσιτσάνης ζει για πάντα μέσα από τα τραγούδια του και θα εξακολουθεί να συναρπάζει και να συγκινεί ακόμη και πολύ νέους ανθρώπους, παραμένοντας διαχρονικός και επίκαιρος, όπως μόνο οι μεγάλοι της Τέχνης. Και το ελληνικό λαϊκό τραγούδι ταξίδεψε μαζί του παντού και θα συνεχίσει να ταξιδεύει, στέλνοντας με τον παντοδύναμο τρόπο της μουσικής μαθήματα ανθρωπιάς, κατανόησης και αγάπης για τη ζωή και τον άνθρωπο.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ