ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 16 Απρίλη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Χορεύοντας με την αγάπη

Το αριστούργημα του κλασικού μπαλέτου «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», από το Classical Russian Ballet of Moscow, σε μουσική Σεργκέι Προκόφιεφ και χορογραφία Λεονίντ Λαβρόφσκι θα παρουσιαστεί την Παρασκευή 25 Απρίλη, στις 21:00, στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο Πανεπιστημίου Πατρών, την Κυριακή 27 Απρίλη, στις 20:30, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και την Τρίτη 29 Απρίλη, στις 20:30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης»)

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του συγκροτήματος Hasan Usmanov αναφέρει σχετικά για την παράσταση: «Το μπαλέτο είναι μια τέχνη του χορού που μπορεί να κατακτήσει τις καρδιές και να διεισδύσει στην ανθρώπινη ψυχή φέρνοντας τη χαρά, τον ενθουσιασμό, την ευτυχία, τη λύπη και τα δάκρυα. "Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα" είναι μια ιστορία ποτισμένη με μεγάλα πάθη - από τον πολύ μεγάλο έρωτα μέχρι το πολύ βαθύ μίσος. Χρειαζόταν η μαγική παρτιτούρα του Σεργκέι Προκόφιεφ για να αναδείξει το κατ' εξοχήν μπαλετικό θέμα και η εκπληκτική χορογραφία του Λεονίντ Λαβρόφσκι για να μείνει η συγκεκριμένη εκδοχή αθάνατη».

Με φόντο την αναγεννησιακή Βερόνα της Ιταλίας, αυτό το ωραίο παραμύθι των δύο γνωστών οικογενειών, των Μοντέγων και των Καπουλέτων και των άτυχων παιδιών τους, που ζούσαν στον ίδιο χώρο αλλά σε μόνιμη εμπόλεμη κατάσταση και με προαιώνιο μεταξύ τους μίσος πέρασε στα χρονικά της αγγλικής φιλολογίας χάρη στη θρυλική τραγωδία που έγραψε ο Σαίξπηρ το 1591.

Το 1934, κατόπιν παραγγελίας των Κίροφ του Λένινγκραντ, άρχισε ο Σεργκέι Προκόφιεφ να συνθέτει ένα έργο για την πρώτη μπαλετική έκδοση του «Ρωμαίου και της Ιουλιέτας», που έκτοτε έμελλε να αποτελέσει ένα νέο πόλο έλξης για μεγάλο αριθμό χορογράφων και ερμηνευτών. Τελικά το έργο αυτό παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μπρνο της Τσεχοσλοβακίας το 1938 σε χορογραφία Ιβο Πσότα. Ομως η μεγάλη στιγμή του μπαλέτου ήταν στο Λένινγκραντ, στο θέατρο Κίροφ το 1940 σε χορογραφία Λεονίντ Λαβρόφσκι και ερμηνευτές τη Γκαλίνα Ουλάνοβα και τον Κονσταντίν Σεργκέγιεφ. Αυτή είναι η εκδοχή που αναβίωσε στο Μπολσόι της Μόσχας, το 1946, κινηματογραφήθηκε το 1954 και μαγνητοσκοπήθηκε το 1976. Ο μεγάλος χορογράφος Λεονίντ Λαβρόφσκι, που προσφέροντας τη δική του χορογραφική άποψη, εστίασε τα πάντα γύρω από τα κεντρικά θέματα της αγάπης και του μίσους και άφησε ένα μπαλέτο διεθνή κληρονομιά.

Επιχείρηση αποπροσανατολισμού

Οι τρεις παρατάξεις του ΣΕΗ «Ενωμένοι Ηθοποιοί», «Κίνηση Ηθοποιών» (ΣΥΡΙΖΑ) και «Ελεύθερη Εκφραση» (ΝΔ), ανατρέποντας την απόφαση του προηγούμενου ΔΣ που αφορούσε το ΣΔΟΕ, αποφάσισαν να παραδώσουν τα βιβλία του σωματείου μόνοι τους, τη Δευτέρα 14 Απρίλη, αντί να τα παραδώσουν μαζί με τους τότε προέδρους του ΣΕΗ, μέλη της «Δημοκρατικής Ενότητας Ηθοποιών» («ΔΕΗ»). Ετσι, πηγαίνοντας στα γραφεία του ΣΔΟΕ, μόλις είδαν τους προέδρους έξω από τα γραφεία, το έβαλαν στα πόδια. Εγιναν καπνός. Και αυτή η πράξη τους επιβεβαιώνει τις καταγγελίες της «ΔΕΗ» ότι οι τρεις παρατάξεις σε αγαστή συνεργασία προσπαθούν να αποκρύψουν ή να παραποιήσουν στοιχεία κατά την παράδοση των βιβλίων του Σωματείου στο ΣΔΟΕ ώστε να ενοχοποιηθεί η παράταξη για οικονομικές ατασθαλίες.

Η ουσία είναι ότι όλες αυτές οι προβοκατόρικες ενέργειες - ενόψει των εκλογών του ΣΕΗ στις 5 του Μάη - στόχο έχουν να αποπροσανατολίσουν τη συζήτηση γύρω από τις δικές τους ευθύνες για την πρωτοφανή αδρανοποίηση του Σωματείου και την αποδυνάμωσή του. Η «ΔΕΗ» θα συνεχίσει τον αγώνα της για ένα σωματείο ισχυρό, ταξικό, μαζικό, ανοιχτό στα μέλη του. Για να μη μείνει μόνος και ανυπεράσπιστος κανένας ηθοποιός μπροστά στην συνεχιζόμενη ανελέητη επίθεση από την κυβέρνηση και το μεγάλο κεφάλαιο.

Ακροάσεις μουσικών για την ΕΛΣ

Η Εθνική Λυρική Σκηνή διοργανώνει ακροάσεις για βιολιά, βιόλες, βιολοντσέλα, κοντραμπάσα, φλάουτα (με υποχρέωση σε πίκολο και άλτο), όμποε (με υποχρέωση σε αγγλικό κόρνο), κλαρινέτα (με υποχρέωση σε κλαρινέτο σε μι ύφεση και μπάσο κλαρινέτο), φαγκότα (με υποχρέωση σε κόντρα φαγκότο), κόρνα, τρομπέτες, τρομπόνια (τενόρο με υποχρέωση στο μπάσο), τούμπες, τύμπανα-κρουστά, άρπες για τους εξής σκοπούς: Κάλυψη αναγκών της Ορχήστρας Λ.Σ., όπως αυτές προκύψουν από τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό της Ε.Λ.Σ. Στελέχωση ορχηστρικών συνόλων κατά περίπτωση για τις ανάγκες παραγωγών της Ε.Λ.Σ. (παιδική σκηνή, opera studio, περιοδείες, καλλιτεχνικές δράσεις και όσες εκδηλώσεις και παραστάσεις προγραμματίσει η Ε.Λ.Σ.). Μελλοντική στελέχωση της ορχήστρας εκπαιδευτικών προγραμμάτων (επιχειρησιακό πρόγραμμα «Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση») και πλήρωση κενών θέσεων του τρέχοντος κύκλου, εφόσον αυτές προκύψουν.

Η ένταξη και η μετακίνηση στα διάφορα καλλιτεχνικά σχήματα γίνεται κατά την κρίση της καλλιτεχνικής διεύθυνσης. Δεν αποκλείεται η διενέργεια συμπληρωματικών ακροάσεων για κάποιον από τους ανωτέρω σκοπούς εάν αυτό προκύψει από τις ανάγκες του καλλιτεχνικού προγραμματισμού της Ε.Λ.Σ. Η συμμετοχή στην ορχήστρα εκπαιδευτικών προγραμμάτων αποκλείει τη δυνατότητα συμμετοχής στις υπόλοιπες παραγωγές της Ε.Λ.Σ. Οι υποψήφιοι πρέπει να είναι κάτοχοι διπλώματος ή πτυχίου από αναγνωρισμένο ωδείο της ημεδαπής ή από αναγνωρισμένο μουσικό εκπαιδευτικό ίδρυμα του εσωτερικού ή ισότιμου διπλώματος εκπαιδευτικού ιδρύματος του εξωτερικού, το οποίο πρέπει να κατατεθεί μαζί με την αίτηση, καθώς και πλήρες βιογραφικό σημείωμα.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο Πρωτόκολλο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (οδός Πανεπιστημίου 39, 3ος όροφος, τηλ. 210.3711.330) για έντυπα και υποβολή αιτήσεων, κατά τις εργάσιμες ημέρες από 25/4/2014 μέχρι και τις 9/5/2014 από τις 8.30 μέχρι τις 14.30. Πληροφορίες: Μ. Αγγελοπούλου, τηλ. επικοινωνίας 210.3615.121.

Τα φετινά βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου

Φαβορί στην τελετή της 5ης απονομής των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Μ. Δευτέρας στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, αναδείχθηκε η ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Μικρά Αγγλία». Εκτός από το βραβείο καλύτερης ταινίας μυθοπλασίας, η «Μικρά Αγγλία» έλαβε πέντε ακόμα διακρίσεις, ήτοι φωτογραφίας, ήχου, ενδυματολογίας, σκηνογραφίας και μακιγιάζ. Η ταινία «Ο Εχθρός μου» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου, εκτός από το βραβείο σκηνοθεσίας που αποδόθηκε στο δημιουργό της, αποχώρησε με δυο ακόμα σημαντικές βραβεύσεις στις αποσκευές της, εκείνη του σεναρίου και του μοντάζ. Οσο για τη «Miss Violence» του Αλέξανδρου Αβρανά, αυτή δυστυχώς αρκέστηκε στο βραβείο Α' ανδρικού ρόλου για τον Θέμη Πάνου και Β' γυναικείου για τη Ρένη Πιττακή. Το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη απονεμήθηκε στην Ελίνα Ψύκου για την «Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά», το βραβείο Α' γυναικείου ρόλου στην Κόρα Καρβούνη για το «September» της Πέννυς Παναγιωτοπούλου, ενώ το βραβείο Β' ανδρικού στον Νίκο Γεωργάκη για την ταινία του Γιώργου Σερβετά «Να κάθεσαι και να κοιτάς». Στην τελετή, εκτός των υπολοίπων βραβείων, απονεμήθηκε στον Κώστα Γαβρά το βραβείο NOVA για το σύνολο του έργου του.

Η Νατάσσα Μποφίλιου επιστρέφει στο «Σταυρό του Νότου» με τη μουσική παράσταση «Πάμε ξανά...» των Θέμη Καραμουρατίδη και Γεράσιμου Ευαγγελάτου. Οι εμφανίσεις της, με τη συμμετοχή και του εξαιρετικού μουσικού Στάμου Σέμση, θα γίνουν το Σαββάτο 26 και την Κυριακή 27 Απρίλη, καθώς και την Παρασκευή 2 και το Σαββάτο 3 Μάη.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ