ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 16 Απρίλη 2009
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αναταράξεις και πάλι στο ΚΘΒΕ

Λόγω όσων συνέβησαν τον τελευταίο καιρό στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και με αφορμή την καταψήφιση (13/4) από το ΔΣ του θεάτρου του απολογισμού που έθεσε προς έγκριση ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Ν. Τσακίρογλου, γεγονός που είδε χτες το φως της δημοσιότητας, οι εργαζόμενοι στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ανακοίνωσαν τα εξής:

«Για τον τρόπο που διαχειρίζεται το δημόσιο χρήμα ο διευθυντής, έχουμε τοποθετηθεί στα αρμόδια όργανα του θεάτρου, αλλά δεν είναι ο ρόλος μας να μιλήσουμε δημοσίως. Για το θέμα αυτό όμως "μίλησε" το ΔΣ τη Δευτέρα 13/4. Εμείς, μπορούμε μόνον να υπογραμμίσουμε την ομόφωνη απόφαση για καταψήφιση του απολογισμού, τον οποίο κατέθεσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής. Δεν είμαστε εμείς που θα ελέγξουμε την ορθότητα μιας τέτοιας απόφασης, δεδομένου ότι αφορά σε συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία, τα οποία δεν γνωρίζουμε προς το παρόν.

Είμαστε, όμως, υποχρεωμένοι να μιλήσουμε για το ύφος, με το οποίο διευθύνει ο κ. Τσακίρογλου ένα μεγάλο οργανισμό δημοσίου συμφέροντος. Για το πώς έχει διαχειριστεί, μέσα στην τελευταία πενταετία, το ανθρώπινο δυναμικό ο διευθυντής, είναι χρέος μας να μιλήσουμε. Για το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι βρίσκουν επί θητείας του κ. Τσακίρογλου κλειστές τις πόρτες δεν μπορούμε να μείνουμε σιωπηλοί. Αναγκαστήκαμε να απεργήσουμε για βασικά εργασιακά μας θέματα, διότι ο διευθυντής δε μας άκουσε, δε μας δέχτηκε ούτε μία φορά στο γραφείο του, μας αντιμετώπισε με απαξίωση. Αντίθετα, ο πρόεδρος και τα μέλη του ΔΣ, στο οποίο συμμετέχουν και οι αιρετοί θεσμικοί φορείς, ήταν εκείνοι που πλησίασαν τους εργαζόμενους, μας άκουσαν και δέχτηκαν να διαπραγματευτούν μαζί μας.

Για το σημερινό αδιέξοδο, πιστεύουμε ότι πρέπει να αναζητηθούν οι ευθύνες σε εκείνους που είχαν την αρμοδιότητα της καθημερινής (καλλιτεχνικής, διοικητικής και οικονομικής) διαχείρισης του θεάτρου. Οι δίκαιες διεκδικήσεις των εργαζομένων και οι νόμιμες αρμοδιότητες των θεσμοθετημένων ελεγκτικών οργάνων του θεάτρου δεν μπορούν να κατηγορούνται ως υπονομευτικοί μηχανισμοί όταν αποκαλύπτουν τη διαχειριστική ανεπάρκεια μιας διεύθυνσης».

Και οι εργαζόμενοι καταλήγουν: «Ωστόσο, ως εργαζόμενοι εκφράζουμε την πάγια θέση μας για αλλαγή του νομικού πλαισίου των κρατικών σκηνών. Και θα τονίσουμε, για ακόμα μία φορά, ότι η υπερσυγκέντρωση των εξουσιών οδηγεί σε αναπόφευκτα συμπτώματα αλαζονείας στη συμπεριφορά των διευθυντών. Επίσης, οδηγεί σε εμφάνιση κακοδιαχείρισης του ανθρώπινου παράγοντα, ελλείμματα στο ταμείο και αναπόφευκτη εργασιακή αναστάτωση, κάτι ιδιαίτερα επαχθές στο δημιουργικό έργο των πνευματικών ανθρώπων».

Ανοιξιάτικες θεατρικές πρεμιέρες

«Μοσκώβ - Σελήμ»
«Μοσκώβ - Σελήμ»
Ενα σύγχρονο αμερικανικό ρεαλιστικό έργο παρουσιάζει (έως 8/6) το θέατρο «Τόπος Αλλού». Είναι το «Το φεγγάρι που ματώνει» (Blood moon) του Nicholas Kazan, σε σκηνοθεσία του Νίκου Καμτσή, μετάφραση Γωγώς Ατζολετάκη, σκηνικό - κοστούμια Μίκας Πανάγου, μουσική Κώστα Χαριτάτου. Παίζουν: Λευτέρης Ζαμπετάκης, Μάρλεν Σαΐτη, Δημήτρης Κανέλλος. Στη Ν. Υόρκη η Μάνια, μια έξυπνη και όμορφη κοπέλα, επισκέπτεται με το θείο της έναν φίλο του. Η φαινομενικά αθώα επίσκεψη καταλήγει σε ένα στυγνό βιασμό της, που ήταν προσχεδιασμένος. Μετά από ένα χρόνο, η Μάνια καλεί στο σπίτι της τον βιαστή και τον θείο της, για δείπνο φιλίας... Ο Καζάν, γνωστός σεναριογράφος του Χόλιγουντ, περιγράφει με μαστοριά τον αγώνα του καλού και του κακού, της λογικής με το τυφλό ένστικτο. Εάν το κακό δικαιολογείται μεταφυσικά και έχει τη θέση του στο κοινωνικό μόρφωμα, τότε στο ανθρώπινο κύτταρο υπάρχει και η βία που εκδικείται και φέρνει την ισορροπία στον ανθρώπινο κόσμο.

  • Στο Ωδείο Αθηνών η ομάδα «Οχι Παίζουμε» παρουσιάζει το τελευταίο διήγημα του Γ. Βιζυηνού «Μοσκώβ - Σελήμ». O Βιζυηνός παρουσιάζει την ιστορία και την προσωπικότητα ενός «αγαθού και παράδοξου» Τούρκου, που συνάντησε τυχαία και συμπάθησε κεραυνοβόλα στη ρημαγμένη από τους τουρκικούς πολέμους πατρίδα του, την Βιζύη, σε ένα από τα χωρίς αποτέλεσμα ταξίδια του για το χτίσιμο μιας πιο όμορφης ζωής. Στα λογοτεχνικά σαλόνια της Αθήνας εκθέτει γυμνή, όσο ποτέ, την αλήθεια της μοναξιάς και της εξορίας του. Ολοκληρώνει έτσι με συνέπεια την πορεία του προς μια νέα φόρμα στη λογοτεχνία της εποχής. Ο Βιζυηνός δεν τόλμησε να δημοσιεύσει το διήγημα. Εν αγνοία του δημοσιεύτηκε, αλλά ατελώς, σε συνέχειες στην εφημερίδα «Εστία», από τις 28/4/1895, ενώ εκείνος βρισκόταν στο Δρομοκαΐτειο. Το κείμενο βρέθηκε ολόκληρο μετά το θάνατό του, κρυμμένο στα προσωπικά του είδη, στο πατρικό του στη Βιζύη. Παίζουν: Τζίνα Θλιβέρη, Δημήτρης Μοθωναίος. Σκηνοθεσία Γιώργος Σαχίνης.
  • Στο «Θέατρο Τέχνης» («Υπόγειο») θα παρουσιάσει (24-30/4) το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου το έργο «Αγαπητή Ελένα» της Λιουντμίλα Ραζουμόβσκαγια, σε σκηνοθεσία Κωστή Καπελώνη. Οι τέσσερις μαθητές της Ελένας Σερκέγιεβνα, αποτυγχάνοντας στις απολυτήριες εξετάσεις, εισβάλλουν στο σπίτι της καθηγήτριας για να αρπάξουν το κλειδί του χρηματοκιβωτίου όπου φυλάσσονται τα γραφτά τους. Η καθηγήτρια δε θέλει και δεν μπορεί να δώσει το κλειδί. Τελικά, στο έργο πρωταγωνιστής είναι η έλλειψη επικοινωνίας και η βία. Μετάφραση: Βικτώρια & Ειρήνη Χαραλαμπίδου. Σκηνοθεσία: Κωστής Καπελώνης. Σκηνικά: Βασίλης Ραμμόπουλος. Κοστούμια: Ανθία Λοΐζου. Φωτισμοί: Σπύρος Μερεγκλίτσης - Δημήτρης Παπαδάκης Παίζουν: Ιλιάς Λαμπρίδου, Δημήτρης Κερεστετζής, Μιχάλης Κοιλάκος, Δώρα Σαμψώνα, Νίκος Φραγκιουδάκης.
  • Ο θίασος «Μηχανή» παρουσιάζει στο «104» (Θεμιστοκλέους 104), από τις 27/4-3/5, το έργο του Χριστόφορου Χριστοφή «Τουλούζ Λωτρέκ - η φαντασία της αμαρτίας», σε σκηνοθεσία του ίδιου, με τους Πέρη Μιχαηλίδη και Βαλέρια Χριστοδουλίδου. Σκηνικά - κοστούμια: Αννα Μαχαιριανάκη. Ζωγραφική σκηνικών: Κωνσταντίνος Ζαννέτος. Μουσική: Γιάννης Δροσίτης. Το έργο βασίζεται στη ζωή του ζωγράφου Τουλούζ Λωτρέκ και επικεντρώνεται στον τελευταίο χρόνο της ζωής του, όταν άρρωστος βρέθηκε αντιμέτωπος με τη διπρόσωπη κοινωνία, στην οποία έζησε, ζωγραφίζοντας τα φημισμένα καφέ, καμπαρέ και τον κόσμο της νύχτας.
  • Στο θέατρο «Σημείο», από 22/4-3/5 θα εμφανιστεί η ομάδα «gestus», με την παράσταση «TOUCH ME IN THE MORNING», που βασίζεται στο άγγιγμα και στην αναζήτηση επαφής. Ανθρώπινες στιγμές, οικογενειακές ιστορίες, ερωτικά απρόοπτα, απαντώνται μέσα από τις σχέσεις πέντε προσώπων. Κείμενα - δραματουργική επεξεργασία: «gestus», σκηνοθεσία, μουσική επιμέλεια, βίντεο Μάνου Χασάπη, σκηνικά - κοστούμια Βενετίας Νάση, κίνηση Ελεάννας Παπαχρήστου, φωτισμοί Γεωργίας Μιχοπούλου, μακιγιάζ Ρένας Λουκάκη. Παίζουν: Ελευθερία Γιαμβριά, Αλέξανδρος Μητρόπουλος, Βασίλης Νταρλαντάνης, Ελεάννα Παπαχρήστου, Μαρία Φραγκούλη.
Νέες εκδηλώσεις στο Φεστιβάλ Αθηνών

Οπως ανακοίνωσε το Φεστιβάλ Αθηνών, στο πρόγραμμά του προστίθενται και οι παρακάτω εκδηλώσεις:

Στις 9, 24, 30 Ιουνίου και 7 Ιουλίου: «Μουσικές του 20ού και 21ου αιώνα». Η ιστορική αίθουσα του «Παρνασσού» εντάσσεται στους παραστασιακούς χώρους του Φεστιβάλ Αθηνών, φιλοξενώντας 4 συναυλίες αφιερωμένες στη μουσική δημιουργία του 20ού και 21ου αιώνα. Διακεκριμένοι Ελληνες και ξένοι σολίστες αναμετρώνται με μερικά από τα απαιτητικότερα έργα της ευρωπαϊκής μουσικής δωματίου (Μπάρτοκ «Σονάτα για δύο πιάνα και κρουστά», Σοστακόβιτς «Τρίο αρ. 2», Μεσιάν «Κουαρτέτο για το τέλος του χρόνου» κ.ά.). Παρουσιάζουν, επίσης, τον Αμερικανό Τζορτζ Κραμπ και το έργο δύο σπουδαίων Ελλήνων της «διασποράς»: Του πολυβραβευμένου Γιώργου Τσοντάκη και του Μηνά Μπορμπουδάκη.

Στις 16-18 Ιουνίου, στην Πειραιώς 260 (Χώρος Δ') θα παρουσιαστεί το «Κοκτέιλ πάρτι» του T. Σ. Ελιοτ, σε σκηνοθεσία Βαρβάρας Μαυρομάτη. Το «Κοκτέιλ πάρτι», με την ιδιαίτερη ματιά του μεγάλου ποιητή της «Ερημης Χώρας», αναφέρεται στα προβλήματα του γάμου, των κατακερματισμένων και συγκρουσιακών σχέσεων, των μεγάλων εσωτερικών διλημμάτων, της προσωπικής απομόνωσης. Παίζουν: Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Αρης Λεμπεσόπουλος, Μάγια Λυμπεροπούλου, Ομηρος Πουλάκης, Αλεξάνδρα Σακελαροπούλου, Χρήστος Στέργιογλου και Μαρίσσα Τριανταφυλλίδη. Η μετάφραση είναι του Γιώργου Δεπάστα, τα σκηνικά - κοστούμια του Μανόλη Παντελιδάκη, η μουσική του Κωνσταντίνου Βήτα και οι φωτισμοί της Κατερίνας Μαραγκουδάκη.

Στις 22 Ιουνίου, στο «Σχολείον» (χώρος Α') η Ασπασία Παπαθανασίου, με μορφή θεατρικού αναλογίου, θα διαβάσει τον αισχυλικό «Αγαμέμνονα», με μουσική συνοδεία από τον Νίκο Ξανθούλη και τραγούδι από την Σοφία Μιχαηλίδη. Τα σκηνικά - κοστούμια είναι της Ερσης Δρίνη και οι φωτισμοί του Αντώνη Παναγιωτόπουλου.

Τέλος στις 15 Ιουλίου, στο Ηρώδειο, θα δοθεί συναυλία - αφιέρωμα στον Μέντελσον της Κρατικής Ορχήστρας των Αθηνών, με μουσική διεύθυνση του Βύρωνα Φιδετζή και σολίστ τον Xavier Phillips (τσέλο).

«Παραμυθ... issimo» και μετά το Πάσχα

Η εξαιρετική θεατρική παράσταση για παιδιά - και όχι μόνον - «Παραμυθ...issimo» της «Μικρής Πόρτας», και των Ξένιας Καλογεροπούλου - Θωμά Μοσχόπουλου, εμπνευσμένο από συλλογή λαϊκών ιταλικών παραμυθιών του Ιταλο Καλβίνο, λόγω μεγάλης επιτυχίας της, θα συνεχιστεί και μετά το Πάσχα, στο θέατρο «Πόρτα».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ