ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 16 Νοέμβρη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Για τις εξελίξεις που φέρνει η εργολαβοποίηση των αρχαιολογικών εργασιών

Για την ψηφιοποίηση κινητών μνημείων και τις άθλιες εργασιακές σχέσεις που καλούνται να δουλέψουν οι αρχαιολόγοι, κατέθεσε Επίκαιρη Ερώτηση το ΚΚΕ στη Βουλή προς την υπουργό Πολιτισμού.

Στο κείμενο της Ερώτησης που υπογράφει ο βουλευτής του Κόμματος Μανώλης Συντυχάκης, σημειώνεται συγκεκριμένα:

«Εδώ και ενάμιση περίπου χρόνο, το υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού υλοποιεί το έργο "Ψηφιοποίηση κινητών μνημείων".

Στο έργο αυτό έχουν προκύψει πολύ σοβαρά θέματα που σχετίζονται τόσο με την παράδοση τμήματος του έργου σε εργολάβους, όσο και με την εφαρμογή άθλιων εργασιακών σχέσεων. Ενα τμήμα του έργου αυτού υλοποιείται με αυτεπιστασία της ΔΔΕΑΜ/ΥΠΠΟΑ, στο οποίο εργάζονται συμβασιούχοι αρχαιολόγοι ορισμένου χρόνου και αμείβονται με το ενιαίο μισθολόγιο του Δημοσίου. Υπάρχουν σοβαρά προβλήματα με καθυστερήσεις στις πληρωμές τους, με δίμηνες παρατάσεις που κρατούν ομήρους τους εργαζόμενους.

Τα πιο σοβαρά προβλήματα, όμως, έχουν προκύψει στο τμήμα του έργου που έχει ξεκινήσει να υλοποιείται μέσω μεγαλοεργολάβων, οι οποίοι προσπαθούν να επιβάλουν εργασιακές σχέσεις - λάστιχο από τη μια, ενώ από την άλλη θα βάλουν στην τσέπη χιλιάδες ευρώ.

Μάλιστα, με την ανοχή των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ, οι 8 ανάδοχοι εργολάβοι πιέζουν τους εργαζόμενους να δουλέψουν με 600 ευρώ, με μπλοκάκι ή ακόμα με δουλειά με το κομμάτι (φασόν), ανασφάλιστοι (μέσω του ΕΛΚΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών), χωρίς να αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία τους, τα επιπλέον προσόντα τους και εντέλει η επιστημονική εργασία τους. Η περίπτωση αυτή αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς το ΥΠΠΟΑ και οι "εργολάβοι του πολιτισμού" αντιλαμβάνονται το σοβαρό επιστημονικό έργο και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς του λαού μας.

Αυτές τις εξελίξεις φέρνει η εργολαβοποίηση των αρχαιολογικών εργασιών, η εμπορευματοποίηση του πολιτισμού, την οποία στήριξαν με κάθε τρόπο οι προηγούμενες κυβερνήσεις αλλά και η σημερινή ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, η υποστελέχωση των αρχαιολογικών υπηρεσιών και η μηδαμινή χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ο πολιτισμός πρέπει να αναπτύσσεται με γνώμονα τη μορφωτική και πνευματική καλλιέργεια των εργαζομένων, των ανέργων και της νεολαίας, με δωρεάν πρόσβαση των λαϊκών οικογενειών σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, χωρίς εργολάβους».

Ο βουλευτής ζητά από την υπουργό Πολιτισμού μέτρα ώστε:

  • Ολα τα έργα να εκτελούνται από το ΥΠΠΟΑ, με προσωπικό που θα προσλαμβάνεται από τις Εφορίες και την εκάστοτε αρμόδια Υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ, χωρίς αναθέσεις σε εργολάβους. Ειδικότερα, για το έργο της ψηφιοποίησης, το ΥΠΠΟΑ να αλλάξει τους όρους του έργου και να προκηρύξει άμεσα νέες θέσεις εργασίας, για να το υλοποιήσουν εξολοκλήρου εργαζόμενοι στη ΔΔΕΑΜ.
  • Οι αρχαιολόγοι που θα δουλέψουν στο έργο να προσληφθούν κανονικά σαν αρχαιολόγοι με σύμβαση εργασίας και όχι σαν εξωτερικοί συνεργάτες (μπλοκάκι), με πλήρη ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα, με αμοιβή ανάλογη με την προϋπηρεσία και τα προσόντα τους, αντίστοιχη με τη ΣΣΕ του Σωματείου τους και σε καμία περίπτωση κάτω από το ενιαίο μισθολόγιο, με ωράριο εργασίας που δεν θα παρεκκλίνει από το ωράριο των Εφοριών (πενθήμερο - οκτάωρο).
29ο ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
«Μέρες του '36»

Εμβληματικές ταινίες όπως οι «Μοντέρνοι Καιροί» του Τσάπλιν, στο φετινό φεστιβάλ
Εμβληματικές ταινίες όπως οι «Μοντέρνοι Καιροί» του Τσάπλιν, στο φετινό φεστιβάλ
To 29o Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου (17-27 Νοέμβρη) στο «Τριανόν» και την «Ααβόρα» περιλαμβάνει ένα ενδιαφέρον αφιέρωμα, που θα ικανοποιήσει τους λάτρεις του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, αλλά και όσους αναζητούν (έμμεσες) κινηματογραφικές «συνδέσεις» της σημερινής κρίσης με τη δριμεία οικονομική κρίση που ξεκίνησε το 1929 στην Αμερική και εξαπλώθηκε στη συνέχεια στην Ευρώπη.

Το αφιέρωμα τιτλοφορείται «Μέρες του '36» και οι ταινίες που συμπεριλαμβάνει προσφέρουν μια σφαιρική εικόνα της εποχής που σημαδεύτηκε από το κραχ, την ανεργία και τη σταδιακή άνοδο του φασισμού με αποκορύφωμα τον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο το 1936 και βέβαια τη δικτατορία του Μεταξά στην Ελλάδα. Το αφιέρωμα δανείστηκε βέβαια το όνομά του από τις «Μέρες του '36» του Θόδωρου Αγγελόπουλου: Η ταινία, δεύτερη μεγάλου μήκους του μεγάλου Ελληνα δημιουργού και γυρισμένη κατά την περίοδο της δικτατορίας του 1967, διερευνά τους πολιτικούς μηχανισμούς που οδήγησαν στην καταπίεση και τους διωγμούς του φασιστικού καθεστώτος της δικτατορίας του Μεταξά, το 1936. Παράλληλα, θα παιχτούν εμβληματικές ταινίες από την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ελλάδα και τις ΗΠΑ, αφιερώματα σε σημαντικούς Ελληνες και ξένους δημιουργούς, αβάν πρεμιέρ πολυαναμενόμενων ταινιών, συζητήσεις και προβολές μικρού μήκους ταινιών σπουδαστών κινηματογραφικών σχολών.

Η φετινή διοργάνωση υπόσχεται, μεταξύ άλλων, και ένα ειδικό αφιέρωμα για τα 40 χρόνια της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου, ενώ στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ θα συμμετάσχουν 11 ευρωπαϊκές ταινίες, που δεν έχουν αγοραστεί από Ελληνες διανομείς. Τα βραβεία του Φεστιβάλ θα απονείμουν τρεις επιτροπές: της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI), της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ), καθώς και των αναγνωστών του περιοδικού «Αθηνόραμα».

Αναλυτικά θα προβληθούν οι ταινίες: Μοντέρνοι καιροί (1936) του Τσάρλι Τσάπλιν, Η ζωή είναι δική μας (1936) του Ζαν Ρενουάρ, Πεθαίνοντας στην Μαδρίτη (1963) του Φρεντερίκ Ροσίφ, Viva la Muerte (1971) του Φερνάντο Αραμπάλ, Μέρες του '36 (1972) του Θόδωρου Αγγελόπουλου, Το πνεύμα του μελισσιού (1973) του Βίκτορ Ερίθε κ.ά.

«Κάλλιο 5 στο πατάρι παρά μόνος στο φεγγάρι»

Παράταση παραστάσεων μέχρι τέλος Νοέμβρη (Σάββατο 19 και 26 Νοέμβρη), στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο - Up Stage όπου ο Γιώργος Μεράντζας με μια τετράδα πολυμουσικών - τραγουδιστών σκαρώνουν ένα πρόγραμμα που φιλοδοξεί να γεφυρώσει γενιές και να ψυχαγωγήσει τους λάτρεις του καλού τραγουδιού.

Από τα παραδοσιακά στα έντεχνα μέχρι λούπες και ραπαρίσματα, διασκευές και πρωτότυπες ενορχηστρωτικές αναγνώσεις, διονυσιακά και πανηγυριτζίδικα ξεσπάσματα, αισθαντικές και εκ βαθέων ερμηνείες. Κλασικά τραγούδια αναζωογονούνται και νέες συστάσεις προτείνονται. Ενα πρόγραμμα που αφήνεται στη φαντασία και στη δεξιοτεχνία των πολυοργανοπαικτών. «Κάλλιο 5 στο πατάρι παρά μόνος στο φεγγάρι», είναι η απάντηση της παρέας στην εσωστρέφεια, είναι η χαρά της συνεργασίας. Γιώργος Μεράντζας, τραγούδι. Σοφία Κουρτίδου, τραγούδι, πλήκτρα, λούπες, κιθάρα. Βασίλης Προδρόμου, τραγούδι, κιθάρα ακουστική & ηλεκτρική, μπαγλαμά. Dasho Kurti, τραγούδι, ακορντεόν, βιολί. Δημήτρης Σίντος, πιάνο, πλήκτρα, λαούτο, μπάσο. Εναρξη: 22.30. ΓΥΑΛΙΝΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ - UpStage (Συγγρού 143, Νέα Σμύρνη, τηλ. 210.9315.600).

«Αμλετ» στο Δημοτικό Πειραιά

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά παρουσιάζει τον «Αμλετ» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, με τον Kωνσταντίνο Ασπιώτη στον ομώνυμο ρόλο και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα. Διάρκεια παραστάσεων έως 22 Γενάρη 2017.

Ο «Αμλετ» - το αριστούργημα της παγκόσμιας δραματουργίας - είναι ένα κείμενο που καταγράφει όλη την ηθική περιπέτεια ενός ανθρώπου λαμπερής ευφυΐας και αστραφτερής ευφράδειας, ενός ανθρώπου που έχει το εύρος να θέτει καίρια ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης και στον Σαίξπηρ τα δύσκολα ερωτήματα υπονομεύουν ή ακυρώνουν παντελώς τις εύκολες απαντήσεις. Καταφέρνουν όμως να διεισδύσουν βαθύτερα στο νόημα μιας θεμελιώδους απορίας και να κάνουν τον κόσμο των ηθικών επιλογών μας πιο αινιγματικό, πιο επικίνδυνο και οριακά πιο θαυμαστό.

Μετάφραση: Διονύσης Καψάλης. Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης. Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη. Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος. Χορογραφίες / Κίνηση: Αγγελική Τρομπούκη. Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος. Βίντεο: Νίκος Δημητριάδης.

Στο ρόλο του Αμλετ ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης. Παίζουν επίσης: Ευγενία Δημητροπούλου, Θανάσης Δήμου, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Στέργιος Κοντακιώτης, Στέλιος Ξανθουδάκης, Χρήστος Σαπουντζής, Ιβάν Σβιτάιλο, Ελενα Τοπαλίδου, Γιάννης Τσεμπερλίδης, Τζεφ Μαράουι.

«Μεταξύ ουρανού και αλήθειας»

«Μεταξύ ουρανού και αλήθειας» είναι ο τίτλος της πρώτης ποιητικής συλλογής της Κάλλιας Βούλη - Παπαδοπούλου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Αρισταρέτη». Στίχοι με ευαισθησία, τρυφερότητα, σεμνότητα, αλλά και ευθυκρισία, που μέσα τους συναντάμε στάσεις, συμπεριφορές και συναισθήματα οικεία.

Πρόκειται για 48 ποιήματα που γράφτηκαν, όπως μας λέει η συγγραφέας, «καθώς βάδιζα στα χνάρια της πραγματικής πορείας των απλών ανθρώπων, καθώς ζούσα μαζί τους την αγωνία της επιβίωσης, τον πόλεμο κατά της αδικίας, τη λαχτάρα για την επιβεβαίωση των ονείρων. 48 ποιήματα που δανείστηκαν λέξεις από την οργή του άνεργου, το σύνθημα του απεργού, το αδιέξοδο του απολυμένου, την αγωνία της μάνας για το μεγάλωμα των παιδιών της... 48 ποιήματα που ακολούθησαν την πορεία του πρόσφυγα, την καταδίωξη του μετανάστη, τα αδικοχαμένα παιδιά στο Αιγαίο... 48 ποιήματα που άκουσαν τον ήχο των όπλων, τις κραυγές των θυμάτων, την επέλαση των πολεμοκάπηλων.

Ομως, στα ποιήματα αυτά δεν υπάρχει μόνο το γκρίζο φόντο της εποχής μας. Υπάρχει και το φως της ελπίδας για το μέλλον, για το αύριο, ένα αύριο που θα χτίσουν δύσκολα μεν, μα θα χτίσουν, οι άνθρωποι που συνειδητά και ανυποχώρητα αγωνίζονται για να αλλάξουν τα δεδομένα και να αφήσουν ένα πέρασμα στην ελπίδα στο φως του ουρανού στον λόγο, στο ανθρώπινο».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ