ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 16 Οχτώβρη 2005
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΙΣΦΟΡΟΑΠΑΛΛΑΓΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ ΤΩΝ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ
Στο «φούντο» τα ασφαλιστικά δικαιώματα
  • Η κυβέρνηση μεθοδεύει ήδη την επέκταση του χαριστικού μέτρου και στις άλλες κατηγορίες πλοίων
  • Θέμα χρόνου να περάσει και στις επιχειρήσεις της στεριάς

Από τα κρουαζιερόπλοια στις άλλες κατηγορίες πλοίων κι από εκεί στους μεγαλοεργοδότες της στεριάς. Προδιαγεγραμμένη η πορεία της νέας αντιασφαλιστικής ρύθμισης της κυβέρνησης

ICON

Από τα κρουαζιερόπλοια στις άλλες κατηγορίες πλοίων κι από εκεί στους μεγαλοεργοδότες της στεριάς. Προδιαγεγραμμένη η πορεία της νέας αντιασφαλιστικής ρύθμισης της κυβέρνησης
Στο καθεστώς της πλήρους βαρβαρότητας, της απλήρωτης και μαύρης εργασίας, χωρίς εργασιακά και κοινωνικοασφαλιστικά δικαιώματα, επιδιώκει να στείλει τους ναυτεργάτες η κυβέρνηση της ΝΔ, η οποία, για λογαριασμό του εφοπλιστικού κεφαλαίου και συνεχίζοντας το διαλυτικό έργο της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, εντείνει την κατά μέτωπο επίθεση, χτυπώντας μάλιστα στο «σταυρό»! Ταυτόχρονα χτυπά και ο κώδωνας του κινδύνου για ολόκληρη την εργατική τάξη.

Σταθμός της επίθεσης αποτελεί η τροπολογία που κατέθεσε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Μ. Κεφαλογιάννης - και μάλιστα αιφνιδιαστικά - στη Βουλή την περασμένη Δευτέρα 10 Οκτώβρη στο νομοσχέδιο για τις καταδύσεις αναψυχής, με την οποία απαλλάσσει τους εφοπλιστές των κρουαζιερόπλοιων από τις εργοδοτικές τους εισφορές προς το ΝΑΤ! Η τροπολογία φέρει και τη βούλα της πλειοψηφίας ΔΑΚΕ - ΠΑΣΚΕ - ΑΠ (ΣΥΝ) της ΠΝΟ, καθώς οι εν λόγω συνδικαλιστές έχουν συμφωνήσει πλήρως με το σχετικό κείμενο! Από το βράδυ της Πέμπτης, η ρύθμιση αποτελεί πλέον νόμο του κράτους.

Τα «σπασμένα» θα πληρωθούν απο τον κρατικό προϋπολογισμό. Και βεβαίως για τις εισφορές στην Κοινωνική Ασφάλιση πρέπει να πληρώνει το κράτος και η εργοδοσία και όχι οι εργαζόμενοι, αλλά εδώ πληρώνουν οι εργαζόμενοι και το κράτος που απαλλάσσει την εργοδοσία. Το κράτος πληρώνει και για τους εφοπλιστές, φορτώνοντας και αυτό το προνόμιο των εφοπλιστών στον κοσμάκη. Οταν το κράτος είναι να πληρώσει για το λαό δεν έχει. Ομως για τους εφοπλιστές, για το κεφάλαιο γενικώτερα, δίνει απλόχερα.

Τι ακριβώς ποσοστό θα καλυφθεί από τον προϋπολογισμό δεν είναι γνωστό, ούτε υπάρχει σχετική κουβέντα στο κείμενο της τροπολογίας. Και αυτό όταν: Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Ταμείου, το οργανικό του έλλειμμα για το 2005 είναι ακριβώς 948.084.675 ευρώ. Από αυτά, τα 103.141.901 ευρώ είναι το έλλειμμα του Κεφαλαίου Ασθενείας - Ανεργίας Ναυτεργατών και τα 68.862.199 του Κεφαλαίου Επικουρικής Ασφάλισης Ναυτεργατών. Η κρατική επιχορήγηση φτάνει τα 858.826.195 ευρώ που σημαίνει ότι παραμένει έλλειμμα ύψους 89.222.480 ευρώ! Και ήδη σύμφωνα με τους πιο ήπιους υπολογισμούς ο Κλάδος Επικουρικής Ασφάλισης Ναυτικών (ΚΕΑΝ) και πριν ακόμα εφαρμοστεί η τροπολογία, άμεσα θα αντιμετωπίσει ταμειακό πρόβλημα.

Στα πέντε μέτρα ΝΑΤ και δικαίωμα στο μπάρκο

Ουσιαστικά η τροπολογία αυτή αποτελεί ωρολογιακή βόμβα στα θεμέλια του ΝΑΤ, στα κοινωνικοασφαλιστικά δικαιώματα των ναυτεργατών, αλλά και στο ίδιο το δικαίωμα στο μπάρκο. Το χτύπημα είναι πολλαπλό. Δεν είναι μόνο η εισφοροαπαλλαγή. Προβλέπεται ακόμα η μείωση κατά 30% του αριθμού των Ελλήνων ναυτεργατών - δηλαδή ναυτεργατών με συγκροτημένα ακόμα εργασιακά δικαιώματα και Συλλογικές Συμβάσεις - από την οργανική σύνθεση και η αντικατάστασή τους από αλλοδαπούς ναυτεργάτες χαμηλόμισθους, χωρίς συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα, που το μηνιάτικό τους καθορίζεται σε συμφωνία με τον πράκτορά τους, τον δουλέμπορα.

Για την ακρίβεια, τα κρουαζιερόπλοια τα εντάσσουν πλέον στο ίδιο με τα ποντοπόρα πλοία νομοθετικό αποικιακό καθεστώς των Εγκριτικών Πράξεων, με βάση το οποίο πετάχτηκαν σταδιακά στη στεριά οι Ελληνες ναυτεργάτες και αντικαταστάθηκαν από αλλοδαπούς φτηνούς ναυτεργάτες. Ταυτόχρονα, μέσα στα πλοία κουρελιάστηκε κάθε άρθρο των διεθνών συμβάσεων περί ίσης αμοιβής για ίση εργασία. Διαδικασία που αποτελεί μέτρο πίεσης και για τους Ελληνες ναυτεργάτες προκειμένου να ρίξουν κι άλλο τον πήχη των διεκδικήσεών τους, να απαρνηθούν τα δικαιώματά τους.

Και βέβαια το «κακό» δε θα μείνει στα κρουαζιερόπλοια. Προχτές 12 Οκτώβρη δύο μέρες μετά την κατάθεση της τροπολογίας, ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων Περικλής Παναγόπουλος, ο οποίος είναι και πρόεδρος του ομίλου «Αττικα» (πρώην «Επιχειρήσεις Αττικής») και μέλος της διοίκησης της Ενωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας, με δηλώσεις του στο ναυτιλιακό Τύπο, προετοιμάζοντας το έδαφος, αξίωσε η τροπολογία να επεκταθεί σε όλες τις κατηγορίες πλοίων. Το βράδυ της Πέμπτης, μιλώντας στη Βουλή, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας έσπευσε να τον επιβεβαιώσει.

Αλλωστε, η ίδια η κυβέρνηση το μεθόδευσε έτσι ώστε η επέκταση των όσων προβλέπει το νομοθετικό της έκτρωμα να παρουσιαστεί ως φυσικό επακόλουθο. Είναι χαρακτηριστικό ότι συνολικά στην κατηγορία των επιβατηγών - τουριστικών πλοίων θα εμφανιστεί το εξής φαινόμενο: Τουριστικά πλοία ελληνικών συμφερόντων με ξένη σημαία, συμβεβλημένα με το ΝΑΤ, όπως του Χανδρή, ή αυτά που εκτελούν τη γραμμή Πάτρα - Ιταλία, τα οποία κατά τη θερινή περίοδο φτάνουν ακόμα και τα 60, να πληρώνουν εισφορές στο ΝΑΤ, όταν τουριστικά πλοία με ελληνική σημαία δε θα πληρώνουν.

Οσον αφορά τους ακτοπλόους εφοπλιστές ήδη έχουν προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, απαιτώντας την πλήρη ισχύ του κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, δηλαδή πλήρη «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών γραμμών και της εφοπλιστικής ασυδοσίας, απαιτώντας οργανικές συνθέσεις σε επίπεδο ...«ασφαλείας», δηλαδή λιγοστοί Ελληνες αξιωματικοί, θέτοντας βέβαια και θέμα εισφοροαπαλλαγής.

Και η χοντροκομμένη κοροϊδία

«Σκοπός της προσθήκης είναι η ανάπτυξη και η στήριξη της κρουαζιέρας με την παράλληλη δημιουργία εκατοντάδων νέων θέσεων εργασίας (...) παρέχονται κίνητρα για την προσέλκυση και παραμονή στο ελληνικό νηολόγιο επιβατηγών πλοίων». Αυτό αναφέρεται στο σχετικό δελτίο Τύπου του ΥΕΝ ως πρόσχημα για το «έγκλημα» που διαπράττει σε βάρος του ΝΑΤ και των ναυτεργατών. Οι ίδιες φράσεις αναγράφονται κάθε φορά που δίνονται «κίνητρα».

Ομως το αποτέλεσμα είναι το εξής: Από το 1980 μέχρι και σήμερα που οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ στο όνομα των «κινήτρων» και της «ανταγωνιστικότητας» μείωσαν 8 φορές τις οργανικές συνθέσεις σε όλες τις κατηγορίες πλοίων και ταυτόχρονα τον αριθμό των Ελλήνων ναυτεργατών, από 59.534 Ελληνες ναυτεργάτες το 1980, το 2004, σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, έμειναν 18.500.

Το έλλειμμα στο ΝΑΤ - που οι εφοπλιστές όχι μόνο του «σκοτώνουν» τους φυσικούς αιμοδότες του, αλλά με ευθύνη και της πλειοψηφίας της διοίκησης του Ταμείου, έχουν επιδοθεί σε όργιο εισφοροκλοπής και εισφοροδιαφυγής - εκτινάχτηκε στα ύψη και σήμερα έφτασε το ένα δισ. ευρώ. Οσο για τα πλοία που ήρθαν στην ελληνική σημαία, ο στόλος των Ελλήνων εφοπλιστών το 1990 αριθμούσε 2.456 πλοία, το 2005 έφτασε τα 3.358. Από αυτά μόλις τα 1.318 φέρουν την ελληνική σημαία. Και βέβαια την ίδια στιγμή που ναυτεργάτες κινδυνεύουν να χάσουν τις συντάξεις τους, ρίχνονται μαζικά στην ανεργία και τη φτώχεια, η κερδοφορία των εφοπλιστών ειδικά τη σημερινή περίοδο, όπως από τους ίδιους ομολογείται, δεν έχει ιστορικό προηγούμενο.

ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» έχουν ήδη σημάνει αγωνιστικό συναγερμό, προειδοποιώντας ότι τα μέτρα αυτά αποτελούν τον προάγγελο της ταφόπλακας συνολικά στην Κοινωνική Ασφάλιση. Με ανακοίνωσή τους καλούν τους ναυτεργάτες σε αγωνιστικό ξεσηκωμό, απαιτώντας την ανάκληση των νομοθετικών εκτρωμάτων, την πλήρη κάλυψη των ελλειμμάτων του ΝΑΤ, αύξηση των συντάξεων στο 80% των αποδοχών. Ενώ επισημαίνουν ότι ο μόνος δρόμος για τους ναυτεργάτες και συνολικά τους εργαζόμενους είναι ο συντονισμένος αγώνας για να αποκρουστεί συνολικά η πολιτική του κεφαλαίου και των εκπροσώπων του. Για μια άλλη πολιτική προς όφελος όλων των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων. Στα πλαίσια αυτά θέτουν ως επιτακτική ανάγκη το μαζικό «παρών» των ναυτεργατών στο πανελλαδικό συλλαλητήριο του ΠΑΜΕ στις 12 Νοέμβρη στην Αθήνα.


Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ