ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 16 Γενάρη 1997
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΡΟΤΟΝΤΑ
"Ευλογημένη" ... υποχώρηση

Ο προηγούμενος υπουργός Πολιτισμού Σταύρος Μπένος δεσμεύτηκε, πέρσι, προφορικά ενώπιον της Διπλής Ιεράς Σύναξης του Αγίου Ορους ότι κάθε κοσμική εκδήλωση, που θα τελείται στη Ροτόντα, θα έχει την... "ευλογία" του Δεσπότη (!).Δέσμευση που δεν έχει καμία νομική ισχύ. Γιατί, λοιπόν, στην προχτεσινή συνεδρίαση του ΚΑΣ, της δόθηκε βαρύτητα ως γραπτής διαβεβαίωσης; Γιατί δεν τονίστηκε ότι καμία τέτοια υποχρέωση δεν έχει το κράτος, εφόσον πρόκειται για μνημείο της απόλυτης προστασίας του; Ο δεσπότης θα είχε τέτοια δυνατότητα μόνο αν το μνημείο ήταν προσκυνηματικός ναός. Βέβαια, η Ιερά Σύνοδος έχει εκδώσει κανονιστική πράξη, χαρακτηρίζοντας τη Ροτόντα ως "προσκυνηματικό ναό".Τελικά, τι ισχύει; Η νομοθετημένη κρατική προστασία ή οι αυθαίρετοι χαρακτηρισμοί της Μητρόπολης Θεσσαλονίκης;

Προχτές, δε γράφτηκε στα πρακτικά του ΚΑΣ ως όρος η άρση της κανονιστικής πράξης.Η φράση του υπουργού Πολιτισμού στο σκεπτικό της αναπομπής "οι κανονιστικές πράξεις της Εκκλησίας της Ελλάδος να μην αποκλίνουν από τις αντίστοιχες πράξεις του ΥΠΠΟ και τους όρους",απέχει πολύ από την απαίτηση για άρση. Και βέβαια η Μητρόπολη δεν κόπτεται μόνο για θρησκευτική ελευθερία, αλλά και για ...εισοδηματική.Γιατί "προσκυνηματικός ναός" σημαίνει ναός που δεν υπόκειται σε φορολογία για εισοδήματα που θα τα νέμεται ανενόχλητη η Μητρόπολη, όπως ακριβώς κάνει με τα άλλα βυζαντινά μνημεία της πόλης.

Φυσικά, με τα βυζαντινά μνημεία της πόλης δεν κάνει μόνο αυτά. Επεμβαίνει, αλλοιώνει, καταστρέφει, στήνει παγκάρια και μικροπωλητές (βλ. Αγιος Δημήτριος).

Στη Ροτόντα καταστράφηκε το δάπεδο του ιερού βήματος, με σανίδια που τοποθέτησε πάνω στο αρχαίο υπόστρωμα. Σε μία νύχτα τοποθετήθηκε Αγία Τράπεζα, ενώ την ίδια ώρα στο μνημείο περιφέρονταν καλόγεροι που κρατούσαν κλαδιά φοίνικα για ...παραλλαγή!

Στην Αγία Σοφία,μόλις προχτές, αποκάλυψε ο καθηγητής Χ. Μπούρας ότι παραμονές των Χριστουγέννων και νύχτα πήρε φωτιά το παρεκκλήσι και η Μητρόπολη δε θεώρησε καν υποχρέωσή της να ενημερώσει.Πληροφορίες λένε ότι υπάρχει διάθεση να αντικατασταθεί το παλιό τέμπλο των αρχών του αιώνα από άλλο νεότερο.

Νύχτα γίνονται και άλλα... Στην Αχειροποίητο τρίβανε με σβουράκι τα επίκρανα, έκαναν παρκέ με μηχάνημα στο δάπεδο του 5ου αιώνα (!). Η 9η Εφορεία έστειλε σχετικό έγγραφο στην αρμόδια Διεύθυνση του ΥΠΠΟ, αλλά μέχρι σήμερα ουδείς αντέδρασε.

Στον Αγιο Δημήτριο,μαθαίνουμε, ο πρωτοσύγκελος Τασιάς διενεργεί μόνος του... ανασκαφές, αποκαλύπτει και έπειτα καλύπτει με κοκκινόχωμα και γκαζόν.Αληθεύει; Αληθεύει ότι γίνονται καθαρισμοί στη βόρεια πλευρά χωρίς άδεια της Εφορείας;

Το ΚΑΣ πρέπει να περιήλθε σε πολύ δύσκολη θέση όταν διαπίστωσε ότι είναι πολύ δύσκολο να περιφρουρήσει την αξιοπιστία του με το να υποχωρήσει στις διαθέσεις του Ε. Βενιζέλου. Η έκρηξη του Χ. Μπούρα να παραμείνει το ΚΑΣ στην πρώτη απόφασή του, δεν ήταν αρκετή. Τελικά η - προσεχτικά προσχεδιασμένη από τον υπουργό - απόφαση των 6 "δοκιμασιών" - τρεις λατρευτικές εκδηλώσεις και τρεις κοσμικές - προκειμένου να κάνει μετρήσεις η Διεύθυνση Συντήρησης, δεν περιφρουρεί την απόλυτη κρατική προστασία. Διότι όσο συνεδρίαζε το ΚΑΣ, στην "Πολιτιστική Πρωτεύουσα" λέγεται ότι συζητούνταν πιθανές - εκτός προγράμματος - "κοσμικές" εκδηλώσεις στο μνημείο!

Δ. ΜΥΡΙΛΛΑ

Η Τράπεζα Κρήτης εισήλθε στο χώρο των εκδόσεων, όπως και άλλες

Η Τράπεζα Κρήτης εισήλθε στο χώρο των εκδόσεων, όπως και άλλες τράπεζες, με την έκδοση, τον περασμένο Δεκέμβρη, ενός τόμου με τίτλο "Τα χαρτόσημα της Κρήτης (1875 - 1913)". Ο τόμος ιστορεί το μεγαλόνησο μέσω των χαρτοσήμων από το 1875 - 1913, μια περίοδο που συντελέστηκαν σημαντικές αλλαγές στη διοικητική διάρθρωση και δομή της Κρήτης. Ο τόμος αξίζει να προσελκύσει το ενδιαφέρον των μελετητών.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
Καθυστερημένες οδηγίες "διαφάνειας"

Γραπτές οδηγίες για τη διαχείριση από τον "Οργανισμό Πολιτιστικής Πρωτεύουσας" για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις του 1997, έδωσε ο υπουργός Πολιτισμού Ε. Βενιζέλος. Σύμφωνα με τις οδηγίες του, τα κονδύλια που διατίθενται προέρχονται κατά βάση από τον προϋπολογισμό των Δημοσίων Επενδύσεων, με μορφή επιχορήγησης του "ΟΠΠΕ - Θεσσαλονίκη 1997". Η διαχείριση των κονδυλίων υπόκειται στους "κανόνες της υπολογίας", υπό τον τελικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Την ίδια μεταχείριση θα έχουν και τα κονδύλια από άλλες πηγές (πχ ΛΟΤΤΟ).

Ο υπουργός συνιστά, το κόστος κάθε πολιτιστικής εκδήλωσης να επιμερίζεται με σαφήνεια στα επιμέρους κονδύλια. Για το καθένα από αυτά πρέπει να περιλαμβάνονται στον οικείο φάκελο επαρκή συγκριτικά και άλλα στοιχεία τεκμηρίωσης. Στις συμβάσεις που συνάπτονται, πρέπει να διασφαλίζονται με σαφήνεια τα δικαιώματα του Οργανισμού, ως προς την οπτικοακουστική καταγραφή και ραδιοτηλεοπτική αναμετάδοση των εκδηλώσεων, σε περίπτωση επανάληψης ή μεταφοράς της εκδήλωσης σε άλλες πόλεις, ως προς τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα κλπ. Πολιτική του ΥΠΠΟ για τη διάθεση των εισιτηρίων είναι η πώλησή τους σε προσιτές, για το ευρύ κοινό, τιμές. Ελεύθερη συμμετοχή του κοινού προβλέπεται για τις μεγάλες λαϊκές - πανηγυρικές εκδηλώσεις που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα.

Παρ' όλα αυτά, η διαχείριση των κονδυλίων από την "ΠΠ", παραμένει αδιαφανής και για τα κατασκευαστικά έργα και για τις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.

Κινηματογραφικές αναδρομές

Ενδιαφέρουσες αναδρομές και αφιερώματα, περιλαμβάνει το πρόγραμμα προβολών της Κινηματογραφικής Λέσχης της Ταινιοθήκης της Ελλάδας (Ιανουάριος - Απρίλιος). Συγκεκριμένα, θα πραγματοποιηθούν: αφιέρωμα στους Μαστρογιάννι, Ταρκόφσκι, Μπουνιουέλ.Αναφορές στις "Διαβατικές τελετές", το "Αντιαφηγηματικό σινεμά στην Ελλάδα", τα "70 χρόνια Σοβιετικού κινηματογράφου".Αναδρομή στο έργο του Τάκη Κανελλόπουλου και στα "90χρονα του Στέλιου Τατασσόπουλου".Ο Ιανουάριος είναι αφιερωμένος στον Μ. Μαστρογιάννι. Από τις ταινίες που παρουσιάζονται σημειώνουμε: "Γλυκιά ζωή" (17/1), "Η νύχτα" (18/1), "Φαντάσματα στη Ρώμη" (20/1), "Ο δολοφόνος" (21/1), "Το ημερολόγιο ενός αμαρτωλού" (22/1), "Εγώ, εγώ και οι άλλοι" (23/1), "Ηλιοτρόπιο" (24/1), "Τι;" (25/1), "Κάτω τα χέρια από τη λευκή γυναίκα" (27/1), "Μία ξεχωριστή μέρα" (28/1), "Γεια σου πίθηκε" (29/1), "Η ταράτσα" (30/1), "Πόλη γυναικών" (31/1) και "Μελισσοκόμος" (1/2).

ΦΥΛΑΚΕΣ ΑΙΓΙΝΑΣ
Διατηρούνται οι αγωνιστικές μνήμες

Οι έντονες διαμαρτυρίες από το σύνολο του Τύπου, αλλά και από τους ανθρώπους που βασανίστηκαν στις φυλακές της Αίγινας, προκάλεσαν την αλλαγή της προηγούμενης απόφασης του ΚΑΣ,σύμφωνα με την οποία γκρεμίζονταν οι φυλακές και διατηρούνταν μόνο το καποδιστριακό κτίσμα με σκοπό τη δημιουργία μουσείου.

Η Διεύθυνση Μελετών Μουσείων παρουσίασε, χτες, νέα μελέτη η οποία εγκρίθηκε. Σύμφωνα με αυτή, διατηρείται το Πειθαρχείο (χώρος βασανισμού των κρατούμενων) και ο "Γολγοθάς",όπου κρατούνταν οι μελλοθάνατοι πριν την εκτέλεση. Επίσης, διατηρούνται το επισκεπτήριο ως ο χειρότερος χώρος βασανιστηρίου, όπου εφαρμόζονταν μέθοδοι ταπείνωσης των κρατούμενων μπροστά σε συγγενείς και φίλους και το κέλυφος του αναρρωτηρίου των φυλακών, που φέρει την αρχική επιγραφή. Η κεντρική αίθουσα αυτού του κτιρίου θα αποτελέσει μουσείο των φυλακών, ενώ οι πτέρυγές του θα αποτελέσουν χώρους εξυπηρέτησης του βυζαντινού μουσείου. Στην αυλή διατηρούνται ίχνη των κτισμάτων.Τα σίδερα - κάγκελα των εξωτερικών παραθύρων θα διατηρηθούν ως μνήμες των φυλακών και ασφάλεια του νέου μουσείου. Διατηρούνται ακόμα τα κελιά απομόνωσης και το κέλυφος του μεταγενέστερου εγκάρσιου προκτίσματος,αλλά με απαραίτητες επεμβάσεις στα ανοίγματα, για τη λειτουργία του αρχαιολογικού και βυζαντινού μουσείου. Το εγκάρσιο αυτό κτίριο αποτελεί τμήμα των ακτίνων Δ και Ε,δηλαδή των φυλακών για πολιτικούς κρατούμενους.

Να σημειωθεί ότι στην εισήγηση της Διεύθυνσης αναφέρονταν, ενδεικτικά, μερικά ονόματα αγωνιστών πολιτικών κρατουμένων, μεταξύ αυτών οι: Μαρίνος Αντύπας, Αρης Βελουχιώτης, Χαρίλαος Φλωράκης, Κώστας Λουλές, Αντώνης Αμπατιέλος, Μανώλης Γλέζος, Μπάμπης Δρακόπουλος, Παύλος Ζάννας, Στάθης Γιώτας, Αλέκος Παναγούλης κ.ά.

  • Σε προκήρυξη θέσεων για ερασιτέχνες χορευτές ελληνικών χορών, προχώρησε το Θέατρο "Δόρα Στράτου".Οι χορευτές, μετά από επιλογή και εκπαίδευση, θα ενταχθούν στο συγκρότημα, που δίνει καθημερινές παραστάσεις στο Θέατρο Φιλοπάππου από Μάη έως Σεπτέμβρη. Παράλληλα, θα μπορούν να παρακολουθούν και τις άλλες δραστηριότητες του θεάτρου (διαλέξεις, σεμινάρια) για πληρέστερη ενημέρωσή τους σε θέματα συνδεδεμένα με τον παραδοσιακό χορό. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν στα τηλέφωνα: 3244.395, 3246.921.
Νέες πρεμιέρες

Αρχισαν, χτες, στο "Αμόρε",οι παραστάσεις του έργου "Η Δούκισσα του Μάλφι" του Τζον Ουέμπστερ,από το "Θέατρο του Νότου",σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά,μετάφραση Χριστίνας Μπάμπου - Παγκουρέλη,σκηνικά Λίλης Πεζανού,κοστούμια Κλερ Μπρέισγουελ."Η Δούκισσα του Μάλφι",(θα παρουσιάζεται μέχρι τις 2/3), είναι σκοτεινό, σκληρό, αλλά συγχρόνως ποιητικό έργο, με το οποίο ο συγγραφέας ρίχνει φως στα τρομερά μυστικά μιας κλειστής και συγκλονισμένης από βίαια πάθη κοινωνίας, που θα μπορούσε κάλλιστα να είναι η σημερινή. Παίζουν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Στάθης Κακκαβάς, Κώστας Τριανταφυλλόπουλος, Κώστας Ζαχαράκης,κ.ά.

  • Πρεμιέρα έχει σήμερα ο καλλιτεχνικός οργανισμός "Φάσμα",που παρουσιάζει στο "Απλό Θέατρο" το έργο του Ιρλανδού Μπράιαν Φρίελ "Μόλι Σουίνι",σε μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ,σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα,σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα,μουσική Ελένης Καραϊνδρου.Παίζουν: Μάνια Παπαδημητρίου, Στέλιος Καλογερόπουλος, Νίκος Αρβανίτης.

Μόλι Σουίνι ονομάζεται μια γυναίκας που βλέπει για πρώτη φορά, στα 36 της χρόνια. Μέσα από την προσωπικότητα αυτής της ηρωίδας ο συγγραφέας επιχειρεί να διεισδύσει στον κόσμο της εσωτερικής όρασης και της φαντασίας και να τον αντιπαραθέσει στον ρεαλιστικό, τον ορατό κόσμο.

Ποικίλη θεματολογία

Στο χώρο του βιβλιοπωλείου του Μάριου Βαρέττα (Ζωσιμάδων 14, Εξάρχεια), σήμερα η ποιήτρια Αννα Μπουρατζή - Θώδα θα παρουσιάσει την ποιητική συλλογή της "Αίμα και πνεύμα ένα: πατρίδα γη μας". Αύριο ο δημοσιογράφος Νίκος Λαγκαδινός θα μιλήσει για τα αγαπημένα του περιοδικά "Δρώμενα" και "κ.λ. π.". Το Σάββατο ο συγγραφέας Μάριος Βαρέττας θα μιλήσει για τη "Θεατρική τέχνη του Μπαλί". Στις 20/1 η φιλόλογος Ιωάννα Ζερβού θα μιλήσει για τους Προσωκρατικούς φιλοσόφους. Στις 21/1 η γεωπόνος Μαρία Σαββίδου θα παρουσιάσει το οικολογικό βιβλίο της "Βιολογική καταπολέμηση εντόμων και ακαρέων". Στις 22/1 η Στέλλα Καραμολέγκου θα παρουσιάσει το μυθιστόρημά της "Η μοναξιά της Αφροδίτης". Στις 23/1 ο μοναχός Νικόδημος θα παρουσιάσει την ποιητική συλλογή του "Το χρώμα των αιώνων".




Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org