Με αφορμή τις καταγγελίες για όσα συμβαίνουν σε νησιά του Βόρειου Αιγαίου σε σχέση με τους πρόσφυγες
Η Ερώτηση αναφέρει:
«Με βάση ομόφωνη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Βορείου Αιγαίου, την οποία καταθέτουμε, καθώς και πλήθος καταγγελιών που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, η παρουσία και η δράση των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων (ΜΚΟ) που δραστηριοποιούνται στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου σε σχέση με τους πρόσφυγες, είναι ανεξέλεγκτη.
Ερωτάται ο κ. υπουργός και καλείται να καταθέσει μέσα στις προθεσμίες που ορίζει ο κανονισμός της Βουλής τα παρακάτω στοιχεία:
Κατά το δημοσίευμα, η οργάνωση «Greengate Trust», με έδρα στη Μ. Βρετανία, που δραστηριοποιείται στη Λέσβο, έχει ως σκοπό, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στην επίσημη σελίδα της στο Διαδίκτυο, τη διδασκαλία του Ισλάμ και την «παραγωγή της επόμενης γενιάς των μουσουλμάνων». Διατηρεί ισλαμικό εκπαιδευτήριο στο Ολνταμ, όπου οι πνευματικοί ηγέτες, όπως αναφέρεται, διδάσκουν τις αρχές του Ισλάμ και τη σύνδεση με τον Αλλάχ, διευκρινίζοντας πάντως πως λέει «όχι» στο φανατισμό και στη δικτατορία στο όνομα της θρησκείας. Με το ξέσπασμα της προσφυγικής κρίσης, η οργάνωση έχει δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα, τόσο στη Λέσβο, όσο και στην Ειδομένη, αλλά και στην Αθήνα. Σε πρόσφατη ανάρτησή τους ανακοίνωναν τη δημιουργία «του πρώτου τζαμιού στη Λέσβο έπειτα από 300 χρόνια», με παρόμοιο τρόπο δηλαδή που το έκανε και ο αραβικής καταγωγής Βρετανός. Παράλληλα, δημοσιεύει τον αριθμό τραπεζικού λογαριασμού σε βρετανική τράπεζα, με κωδικό «Greece Projects» («ελληνικά προγράμματα»), όπου καλεί τους πολίτες να καταθέσουν χρήματα. Από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Μυτιλήνης έχει διαταχθεί σχετική έρευνα τουλάχιστον για τις πολεοδομικές παραβάσεις του αυτοσχέδιου τζαμιού, μετά την κατάθεση φακέλου με φωτογραφίες και άλλα στοιχεία από την Αστυνομία.
Οσον αφορά την ΜΟΑS, σύμφωνα με δημοσιεύματα η «Μigrant Offshore Aid Station» που δραστηριοποιείται από τον περασμένο μήνα στο Αιγαίο και είναι ενταγμένη επιχειρησιακά από το υπουργείο Ναυτιλίας, με «εντολέα» το λιμεναρχείο Σάμου, είναι μια ΜΚΟ που «πίσω» της βρίσκεται η Γερμανική OGI, η «Schiebel», η «Caritas Germany», η «Unique Maritime Group» και η «Avaaz.org». Είναι οι βασικοί της χρηματοδότες. Η OIL & GAS INVEST AG (OGI) με έδρα τη Φραγκφούρτη είναι εταιρεία της αγοράς πετρελαίου και χρηματοδοτεί τις δραστηριότητες της SCHIEBEL με έδρα τη Βιέννη, η οποία είναι εταιρεία στην ανάπτυξη αμυντικού υλικού τεχνολογικών εφαρμογών UAV. Η «Unique Maritime Group» (UMG), είναι εταιρεία με έδρα και στα ΗΑΕ (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα), με βάση στο Κατάρ, όπου εξειδικεύεται στην παροχή offshore και onshore υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της πώλησης και ενοικίασης εξοπλισμού για καταδύσεις, υδρογραφικά, ωκεανογραφικά.
Στο χάρτη που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της MOAS φαίνονται οι περιοχές, όπου σκοπεύουν να κάνουν «έρευνα και διάσωση». Υπάρχει ολόκληρη κατηγορία για την «αποστολή στο Αιγαίο». Οπως αναφέρει η moas.eu, έχει ξεκινήσει μια διεθνής εκστρατεία με τίτλο «One More». Η συγκεκριμένη ΜΚΟ εμφανίζεται να διαθέτει πανάκριβο και υπερσύγχρονο εξοπλισμό. Ακόμη και υπερσύγχρονα «drones».
Ο Chris Catrambone, ιδρυτής της MOAS, είναι επιχειρηματίας από τη Λουιζιάνα. Μετά το πανεπιστήμιο, εργάστηκε και σε Ιράκ - Αφγανιστάν. Το 2006 ίδρυσε την «Tangiers», επιχείρηση που ειδικεύεται στους τομείς των ασφαλειών, της έκτακτης βοήθειας, και των υπηρεσιών πληροφοριών. Η «Tangiers», μεγάλωσε και οι επιχειρήσεις του επεκτάθηκαν σε περισσότερες από 100 χώρες. Το κέντρο των επιχειρήσεών του μεταφέρθηκε στη Μάλτα. H «Tangiers» πουλά ασφαλιστικά προϊόντα που ειδικεύονται να παρέχουν ασφάλεια σε άτομα και ομάδες που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό. Αυτά περιλαμβάνουν όπως προκύπτει και ανθρώπους οι οποίοι έχουν σχέση με την άμυνα. Η εταιρεία παρέχει πλήρη ιατρική περίθαλψη και επαναπατρισμό στους Αμερικανούς υπεργολάβους, στους εργαζόμενους στις ΜΚΟ, στους δημοσιογράφους αλλά και τους μισθοφόρους που εργάζονται σε εμπόλεμες ζώνες, όπως το Ιράκ και το Αφγανιστάν. Η ΜΚΟ MOAS ιδρύθηκε το 2013, με αφορμή τη τραγωδία στη Λαμπεντούζα.
Associated Press |
Στο μεταξύ, περιπολικό σκάφος του Λιμενικού που είχε καταδιώξει σκάφος διακινητή που διέφευγε προς τις τουρκικές ακτές, προσάραξε τις βραδινές ώρες της Πέμπτης, λόγω τεχνικού προβλήματος, σε αβαθή νερά κοντά στις τουρκικές ακτές απέναντι από το Αγαθονήσι. Από την προσάραξη δεν αναφέρθηκαν τραυματισμοί μεταξύ των μελών του πληρώματος.
Το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) του Λιμενικού προέβη σε άμεση ενημέρωση του ομόλογου κέντρου της τουρκικής Ακτοφυλακής στην Αγκυρα, προκειμένου να επιτευχθεί η γρήγορη αποκόλληση του σκάφους του Λιμενικού και η απομάκρυνσή του από την περιοχή. Σημειώνεται ότι ο διακινητής είχε αποβιβάσει νωρίτερα, με το ταχύπλοο σκάφος, 20 πρόσφυγες και μετανάστες στις ακτές της περιοχής Ψιλή Αμμος της Σάμου.
Εξάλλου, περίπου 30.000 πρόσφυγες και μετανάστες έφτασαν από τα τέλη του περασμένου Ιούλη μέχρι και τα τέλη του 2015 στο επιβατικό λιμάνι της Καβάλας. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία, οι πρόσφυγες κατευθύνθηκαν προς τη Θεσσαλονίκη με λεωφορεία του υπεραστικού ΚΤΕΛ Καβάλας ή με τουριστικά λεωφορεία και ταξί. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΚΤΕΛ, η αύξηση της διέλευσης των προσφύγων ήταν σταδιακή από τα τέλη του Ιούλη, όταν κι άρχισαν τα πλοία στη γραμμή Χίος - Καβάλα να μεταφέρουν πρόσφυγες και μετανάστες.
Από τους 300 - 400 πρόσφυγες ανά δρομολόγιο που μεταφέρονταν αρχικά, ο αριθμός αυτός αυξήθηκε στη συνέχεια, με αποτέλεσμα από τις αρχές του περσινού Σεπτέμβρη, με τα πλοία «Νήσος Ρόδος» και «Νήσος Μύκονος», να φτάνουν στην Καβάλα από 1.500 έως και 2.000 πρόσφυγες και μετανάστες.
Μέχρι τον Οκτώβρη, στο λιμάνι είχαν αποβιβαστεί περί τους 23.000 ανθρώπους, όμως μετά τα τέλη Νοέμβρη ο αριθμός των προσφύγων που αποβιβάζονταν στην Καβάλα μειώθηκε αισθητά και χαρακτηριστικό είναι ότι με τα πρώτα δρομολόγια μέσα στο 2016, έφτασαν τους 250 - 300.