ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Σεπτέμβρη 2021
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Προετοιμάζει το πλαίσιο για την ενίσχυση των εφοπλιστών

Κωδικοποίηση της νομοθεσίας που έχουν «περάσει» ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ με στόχο τη διαπραγμάτευση για την εξειδίκευση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης

Οι νόμοι των κυβερνήσεων Τσίπρα και Μητσοτάκη για την ενίσχυση των εφοπλιστών «κωδικοποιούνται» στη Βουλή σε κλίμα άψογης συνεργασίας των δύο κομμάτων
Οι νόμοι των κυβερνήσεων Τσίπρα και Μητσοτάκη για την ενίσχυση των εφοπλιστών «κωδικοποιούνται» στη Βουλή σε κλίμα άψογης συνεργασίας των δύο κομμάτων
Η ενίσχυση των εφοπλιστών με χοντρά πακέτα από το Ταμείο Ανάκαμψης και από το νέο ΕΣΠΑ είναι ο στόχος του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας με τίτλο «Κύρωση κώδικα νομοθεσίας για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο και για τον μηχανισμό εφαρμογής, την κρατική εποπτεία και τους γενικούς όρους υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου», το οποίο επικυρώθηκε χτες από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, προκειμένου αύριο Πέμπτη να ψηφιστεί στην Ολομέλεια.

Μπορεί να πρόκειται για την κωδικοποίηση της μέχρι τώρα νομοθεσίας σε αυτόν τον τομέα, όπως όμως διευκρίνισε ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης κατά την ομιλία του στην Επιτροπή, «το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ουσιαστικά λειτουργεί ως βασικός μηχανισμός διαπραγμάτευσης για την εξειδίκευση πόρων μέσω ΕΣΠΑ και Ταμείου Ανάκαμψης».

Με άλλα λόγια, είναι προαπαιτούμενο για να αρχίσουν να ρέουν τα δισεκατομμύρια του Ταμείου Ανάκαμψης προς τους εφοπλιστικούς και άλλους ομίλους της λεγόμενης γαλάζιας ανάπτυξης (επιχειρηματικούς ομίλους στη κρουαζιέρα, στον Τουρισμό, στα λιμάνια, στα ναυπηγεία κ.α.), με βαρύ λογαριασμό να πέφτει στον λαό.

Εξάλλου, όπως αναφέρεται και στο νομοσχέδιο και όπως διευκρίνισε και ο υπουργός, η ναυτιλιακή πολιτική που είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της θωράκισης της κερδοφορίας των εφοπλιστών αποτελεί για την κυβέρνηση «εθνική στρατηγική».

Ο υπουργός ανέφερε ακόμα ότι θα ακολουθήσει η κωδικοποίηση σε όλους τους τομείς της ναυτιλιακής πολιτικής και σύντομα θα έρθουν νομοσχέδια για «τη ναυτική εργασία και την εκπαίδευση των ναυτικών», την «οργάνωση και εκμετάλλευση λιμένων», «ασφάλεια ναυσιπλοΐας και προστασία του περιβάλλοντος» για το «προσωπικό του Λιμενικού Σώματος», ενώ έδωσε έμφαση στην αναμόρφωση του «Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου», όπου ουσιαστικά προετοιμάζεται σμπαράλιασμα σε ό,τι έχει απομείνει από τα εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών. Αλλωστε έκανε καθαρό ότι «σκοπό έχουμε ως υπουργείο Ναυτιλίας ουσιαστικά να ενισχύσουμε το ελληνικό νηολόγιο, να ενδυναμώσουμε την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού πλοίου και φυσικά να αυξήσουμε την απασχόληση στα πλοία με ελληνική σημαία».

Ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΙΝΑΛ «χειροκρότησαν» την κωδικοποίηση της νομοθεσίας. Ο δε εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Ανδ. Μιχαηλίδης άσκησε αυστηρή κριτική στην κυβέρνηση για «καθυστέρηση» όχι μόνο στην κωδικοποίηση της νομοθεσίας αλλά και στην εφαρμογή των νόμων της κυβέρνησης της ΝΔ. «Πάνω από μισό χρόνο από την ψήφιση του νόμου για τη θαλάσσια πολιτική, τι άραγε έχει πράξει ή έστω έχει δρομολογήσει η παρούσα κυβέρνηση; Δεν έχουμε ακούσει τίποτα για τα χρηματοδοτικά εργαλεία που εξαγγείλατε», είπε αναφερόμενος στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα «Νέαρχος». Ο υπουργός βέβαια τον καθησύχασε ότι «όλα προχωρούν κανονικά» και του υπενθύμισε ότι «αυξήσαμε - και το γνωρίζετε πολύ καλά - το κονδύλι των άγονων γραμμών από τα 90 εκατ. το 2019 στα 130 εκατ. το 2020 και στα 138 εκατ. το 2021».

Παγιώνονται τα όσα ζουν στο πετσί τους οι νησιώτες

Οσον αφορά το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, δηλαδή τη μέχρι τώρα νομοθεσία για τα νησιά και τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, όπως ανέφερε η βουλευτής του ΚΚΕ Μ. Κομνηνάκα, με την κωδικοποίηση της νομοθεσίας που έχουν διαμορφώσει μέχρι τώρα οι κυβερνήσεις της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ παγιώνεται πλέον αυτό που ήδη ζουν στο πετσί τους οι νησιώτες.

Δηλαδή οι εφοπλιστές να δρομολογούν και να αποδρομολογούν πλοία ανάλογα με τα συμφέροντά τους, να επιβάλλουν ταξίδια - οδύσσεια, να έχουν εν πλω σαπάκια άνω των 40 ετών και να αυξάνουν κάθε τόσο τα ήδη πανάκριβα εισιτήρια, επιβάλλοντας ταυτόχρονα εργασιακές συνθήκες γαλέρας για τους ναυτεργάτες, και από πάνω να επιδοτούνται, με πρόσχημα τον απαράδεκτο διαχωρισμό των ακτοπλοϊκών γραμμών σε «άγονες» και μη.

Στα νησιά η Υγεία και η Παιδεία βρίσκονται υπό διωγμό, δημόσιες υπηρεσίες είναι αποψιλωμένες, η ακρίβεια καλπάζει, οι μικροί παραγωγοί οδηγούνται στο ξεκλήρισμα, η ανεργία είναι στα ύψη και πάει λέγοντας. Δείχνοντας πώς ο ένας κόβει και ο άλλος ράβει, η Μ. Κομνηνάκα ανέφερε ενδεικτικά ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτός που κατάργησε τον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά και ως αντίβαρο ψήφισε το Μεταφορικό Ισοδύναμο, το οποίο ουσιαστικά αποτελεί έμμεση επιδότηση των εφοπλιστών.


ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΖΩΑ ΣΥΝΤΡΟΦΙΑΣ
Να αποσυρθεί απαίτησε το ΚΚΕ

Στην Ολομέλεια της Βουλής ψηφίζεται σήμερα το νομοσχέδιο που διαμορφώνει το «Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Πρόγραμμα "ΑΡΓΟΣ" και λοιπές διατάξεις υπουργείου Εσωτερικών», του οποίου οι αντιδραστικές ρυθμίσεις, που «βλέπουν» τα αδέσποτα και δεσποζόμενα ζώα ως ένα ακόμα πεδίο κερδοφορίας για την επιχειρηματική δράση, εξακολουθούν να προκαλούν θύελλα αντιδράσεων από τους εμπλεκόμενους επιστημονικούς και μαζικούς φορείς που απαιτούν την απόσυρσή του.

Το αίτημα αυτό, δηλαδή την απόσυρση του νομοσχεδίου, μετέφερε και χτες κατά την τελευταία συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής για το νομοσχέδιο ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης. «Εμείς επαναλαμβάνουμε την αντίθεσή μας στο νομοσχέδιο. Ζητάμε την απόσυρσή του και συντασσόμαστε με την πλειοψηφία των φορέων που διατύπωσαν όντως τις σοβαρές επιφυλάξεις ο καθένας φυσικά με το σκεπτικό του», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Οσον αφορά το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ ανάδειξε ξανά ότι με τα όσα προωθεί το νομοσχέδιο «λέμε ξανά ότι με μαθηματική ακρίβεια τα πράγματα οδηγούνται στην προώθηση της ανάθεσης των υποχρεώσεων των δήμων σε τρίτους (ΜΚΟ, ιδιώτες κτηνιάτρους, άλλους ιδιώτες και λοιπά) που ούτως ή άλλως προβλέπεται από το νομοσχέδιο. Αφήνουν ανοιχτό το πεδίο στην επιχειρηματική δράση γύρω από τη διαχείριση αυτών των θεμάτων, ενώ η ανεπαρκής χρηματοδότηση οδηγεί και σε επιβάρυνση των δημοτών στη λογική της ανταποδοτικότητας, με αύξηση, δηλαδή, των δημοτικών τελών». Επισήμανε ακόμα ότι προωθείται ο μόνιμος εγκλεισμός των αδέσποτων σε κυνοκομεία, καταφύγια ουσιαστικά όπου θα συστήνονται από ιδιώτες κ.ά.

Καταδίκασε τις δυσβάσταχτες επιβαρύνσεις που προβλέπει το νομοσχέδιο όσον αφορά τους κηδεμόνες των δεσποζόμενων ζώων, τονίζοντας πως μια λαϊκή οικογένεια θα κληθεί να καταβάλει πάνω από 200 ευρώ για στείρωση και τοποθέτηση «τσιπ» και 150 ευρώ για DNA, με ό,τι σημαίνει αυτό και για τους φτωχούς αγροτοκτηνοτρόφους που έχουν τα σκυλιά ως ζώα εργασίας.

Ο Γ. Λαμπρούλης κατήγγειλε ως απαράδεκτο το άρθρο 49 του νομοσχεδίου, το οποίο προβλέπει ότι οι ΟΤΑ για να πάρουν δάνειο αρκεί η απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής ή του Νομικού Προσώπου, όταν μέχρι τώρα απαιτούνταν η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και μάλιστα ενισχυμένη. «Επαναλαμβάνεται, ως καθεστώς πλέον, για την κυβέρνησή σας, για την κυβέρνηση της ΝΔ, να είναι δεσμευτικές για το Δημοτικό Συμβούλιο, που είναι πολιτικό και το πλέον αποφασιστικό όργανο, αποφάσεις ενός εκτελεστικού οργάνου, όπως είναι η οικονομική επιτροπή, για δήμους και Περιφέρειες. Το θεωρούμε απαράδεκτο», σημείωσε ο Γ. Λαμπρούλης.

Ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Στ. Πέτσας αντιστρέφοντας την πραγματικότητα ανέφερε ότι, τάχα, σλόγκαν της κυβέρνησης είναι «κανένα ζώο αδέσποτο, κανένα ζώο κακοποιημένο» και πως σε αυτό κάνει ένα βήμα μπροστά. Οσο για το άρθρο 49, είπε ότι «θα πρέπει να δώσουμε μία διέξοδο σε έργα που ωφελούν τους δημότες και τα οποία θα μπορούσαν να είναι όμηροι μιας αέναης μικροπολιτικής ατζέντας».

Ο ΣΥΡΙΖΑ εμφανίστηκε λάβρος κατά του νομοσχεδίου, ωστόσο κρύβοντας και εδώ ότι πρόκειται για συγκεκριμένη πολιτική που φέρει τη σφραγίδα και της ΕΕ (εξάλλου διατάξεις φέρουν τη σφραγίδα κατευθύνσεων και Οδηγιών της ΕΕ), η εισηγήτριά του Π. Πούλου είπε ότι το νομοσχέδιο είναι «ένα ακόμα παράδειγμα κακής νομοθέτησης από την κυβέρνησή σας». Αντίστοιχη ήταν η κριτική και των άλλων αστικών κομμάτων.





Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org