Η «Κατάσταση Πολιορκίας» του Μ. Θεοδωράκη σε ενορχήστρωση του Θ. Μικρούτσικου
Τον Αύγουστο του 2012 ο Θ. Μικρούτσικος παρουσίασε στο Ηρώδειο σε νέα, δική του ενορχήστρωση (για δύο φωνές, δύο πιάνα, πνευστά και επτά εκτελεστές κρουστών), το έργο - σύμβολο του Μίκη Θεοδωράκη, «Κατάσταση Πολιορκίας», σε ποίηση της Μαρίνας, δηλαδή της Ρένας Χατζηδάκη. Τραγούδησαν οι Μαρία Φαραντούρη και Κώστας Θωμαΐδης.
«Στον Μίκη και στο έργο αυτό οφείλω την ύπαρξή μου ως συνθέτης», είχε πει ο Θ. Μικρούτσικος, ενώ ο ίδιος ο Μίκης, που παρακολούθησε τη συναυλία, είχε δηλώσει λίγες μέρες νωρίτερα:
«Η "Κατάσταση Πολιορκίας" δεν είναι για μένα ένα ακόμα μουσικό μου έργο, αλλά ένα κομμάτι της ζωής μου, σε μια εποχή που οι ψυχικές εντάσεις με είχαν ουσιαστικά εκμηδενίσει. Τότε ήρθε να με συναντήσει ως εκ θαύματος αυτό το εξαίσιο ποίημα της Ρένας Χατζηδάκη, για να με οδηγήσει από το σκοτάδι στο φως.
Το γεγονός ότι συνυπήρξαμε στο σφαγείο της Μπουμπουλίνας, στο τέταρτο πάτωμα, με τα κελιά μας το ένα δίπλα στο άλλο, δείχνει ότι τα βιώματά μας υπήρξαν κοινά και ασφαλώς για αυτόν τον λόγο η μουσική μου ταυτίζεται απολύτως με την ποίηση. Η διαδικασία της μελοποίησης λειτούργησε μέσα μου λυτρωτικά, δεδομένου ότι η κάθε λέξη με έσκαβε τόσο βαθιά ώστε τελικά η απελπισία και ο τρόμος έδωσαν τη θέση τους στην πληρότητα, στην ελπίδα και, όπως είπα, στο φως.
Ετσι, τις μεγάλες ευχαριστίες στον Θάνο Μικρούτσικο δεν τις δίνει μονάχα ο συνθέτης αλλά προπαντός ο άνθρωπος που θεωρεί ότι το έργο του αυτό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και ιερό έχει κάνει στη ζωή του. Τον Θάνο τον ευχαριστώ και για έναν άλλο λόγο: Γιατί είναι ένας ολοκληρωμένος συνθέτης με πλούσιο, πρωτότυπο και σημαντικό έργο, ο οποίος διαθέτει χρόνο, ταλέντο και έμπνευση, προκειμένου να αναδείξει με τον δικό του τρόπο το έργο ενός συναδέλφου του εν ζωή, όπως εγώ. Βέβαια η σχέση μας είναι στενή και ουσιαστική. Δεν παύει όμως η χειρονομία του αυτή να τον τιμά και να αποτελεί παράδειγμα, ειδικά σήμερα, στις ζοφερές μέρες που ζούμε. Τον συγχαίρω και τον ευχαριστώ για ακόμα μια φορά».
Πάνω από 30 είναι οι μουσικοί που έχουν δηλώσει συμμετοχή:
Νίκος Αγγελόπουλος, Εβελίνα Αγγέλου, Θεοδώρα Αθανασίου, Πάνος Γαλάνης, Αυγερινή Γάτση, Ολίνα Γεωργουλοπούλου, Παναγιώτης Διαμαντής, Βαγγέλης Ευαγγελίου, Ερμής Ζεκίρης, Θοδωρής Καρέλλας, Ελένη Κατσούλη, Αλέξανδρος Κεντρής, Λευτέρης Κουάντας, Χριστίνα Κουκή, Τάσος Κουφοδήμος, Κωστής Κωστάκης, Σωτήρης Λέτσιος, Νίκος Μήλας, Βαγγέλης Μουτσάτσος, Πάνος Μπαλάφας, Αναστάσης Μπίτζιος, Θάνος Μπορής, Αργύρης Νικολάου, Εύα Ξένου, Βασίλης Προδρόμου, Νίκος Πρωτόπαπας, Αφεντούλα Ραζέλη, Λάζαρος Σαββίδης, Δημήτρης Σίντος, Κώστας Σταυρόπουλος, Κατερίνα Τσιρίδου, Πάνος Τσίτσικας, Βασιλική Τσίφτση, Ευάγγελος Φουντανάς Αντώνης Φρόνιμος, Ελένη Χαρταλάμη.
Τα σωματεία καλούν τον κόσμο να φέρει είδη πρώτης ανάγκης (νερά, κράκερς, μπάρες δημητριακών, κρουασάν, μπισκότα, ρύζι, μακαρόνια, κονσέρβες, είδη προσωπικής υγιεινής, χαρτικά), ενώ στον χώρο θα υπάρχει και κουτί ενίσχυσης. Το δε iBan του ΠΜΣ για την ενίσχυση είναι το εξής: Εθνική Τράπεζα, GR 0801100400000004060806264
Τα σωματεία στηρίζουν τις διεκδικήσεις για 100% αποζημίωση όλων των πυρόπληκτων κατοίκων και επαγγελματιών χωρίς όρους και προϋποθέσεις, χωρίς νομικά ή άλλα εμπόδια.
Το ΕΕΤΕ, ο συλλογικός φορέας των εικαστικών καλλιτεχνών, οργανώνει κάθε χρόνο υπαίθρια έκθεση γλυπτικής, με στόχο την προβολή της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας και μάλιστα σε ανοιχτό χώρο, εκεί όπου η τέχνη της γλυπτικής βρίσκει τη φυσική της θέση. Φέτος, συμμετέχουν 94 καλλιτέχνες.
Σημειώνεται στο κάλεσμα του ΕΕΤΕ:
«Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, ως συλλογικός φορέας των εικαστικών καλλιτεχνών, παλεύει τα τελευταία χρόνια μέσα σε ένα περιβάλλον άγριο για τον Πολιτισμό και την Τέχνη, όπου υποστέλλονται εργασιακά δικαιώματα των καλλιτεχνών. Προωθούνται τα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα και στην Τέχνη, όπως σε κάθε τομέα της ζωής, με επιπτώσεις στην ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης και στη σχέση της Τέχνης με το κοινό. Με γνώμονα την ισονομία των μελών του, το ΕΕΤΕ αναπτύσσει τη δική του εκθεσιακή δραστηριότητα με στόχο να προβάλει το σύγχρονο καλλιτεχνικό έργο στην κοινωνία, χωρίς εμπόδια, χωρίς μεσάζοντες. Η επί 24 χρόνια - έως και σήμερα - άρνηση της πολιτείας να εφαρμόσει την - από το 1997 - ψηφισμένη ομόφωνα από τη Βουλή νομοθεσία για τη διάθεση του 1% της δαπάνης των δημόσιων κτιρίων και του περιβάλλοντος αυτών χώρου για τη δημιουργία και τοποθέτηση εικαστικών έργων στερεί από το κοινό την πραγματική διάσταση της τέχνης της γλυπτικής και τον ρόλο της στον δημόσιο χώρο, τη συμβολή της στην αισθητική του».
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Πολιτιστικός Οργανισμός το Σαββατοκύριακο 18 και 19 Σεπτέμβρη θα πραγματοποιήσει σε πυρόπληκτες περιοχές της Βόρειας Εύβοιας δωρεάν παραστάσεις Θεάτρου Σκιών.
Οπως σημειώνεται στην απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου:
«Η τέχνη και ο πολιτισμός μπορούν να ενθαρρύνουν σε στιγμές φόβου και ανασφάλειας, μπορούν να τονώσουν το χαμένο ηθικό των συνανθρώπων μας, να ανακουφίσουν τον πόνο του δυστυχισμένου, να κάνουν να χαμογελάσουν τα χείλη ενός παιδιού». Ακόμα, επισημαίνεται πως «στις δύσκολες στιγμές, με πρόσφατο παράδειγμα την πανδημία, αποδείχθηκε πως η τέχνη συμβάλλει στο να κρατηθεί ψηλά το ηθικό της κοινωνίας, καταγγέλλοντας την πολιτική αναλγησία και προβάλλοντας την πίστη στο λαό που μάχεται να σώσει τη ζωή και την περιουσία του. Στον αγώνα αυτόν που δίνει σήμερα ο λαός, διεκδικώντας από το κράτος μια σύγχρονη αντιπυρική προστασία και πρόληψη, διεκδικώντας να μπει σε προτεραιότητα η ζωή του και η περιουσία του, δεν μπορούμε να μείνουμε αμέτοχοι και για αυτό με όσες δυνατότητες και δυνάμεις έχουμε, θα τον υποστηρίξουμε».
Στις παραστάσεις που θα δοθούν στις πληγείσες περιοχές συμμετέχουν αφιλοκερδώς οι Πατρινοί καλλιτέχνες του Θεάτρου Σκιών Κώστας και Μπάμπης Μακρής, Χρήστος Πατρινός και Χρήστος Καλπουζάνης.
Επίσης παραστάσεις Θεάτρου Σκιών θα πραγματοποιηθούν και το μεθεπόμενο Σαββατοκύριακο (25 - 26 Σεπτέμβρη) σε πληγείσες περιοχές της Ηλείας.
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η παράσταση «Τρωάδες» του Ευριπίδη από τη Θεατρική Ομάδα του ΠΑΜΕ στο Ευριπίδειο Θέατρο, στη Σαλαμίνα, την περασμένη Κυριακή.
Για το έργο του αυτό, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 415 π.Χ., καυτηριάζοντας την αιμοσταγή συμπεριφορά των κυρίαρχων τότε Αθηναίων στους κατοίκους της Μήλου, ο Ευριπίδης τιμωρήθηκε και εξορίστηκε στη Σαλαμίνα. Το έργο, διαχρονικό και επίκαιρο, στον τόπο εξορίας του δημιουργού ζωντάνεψε από την ομάδα του ΠΑΜΕ δίνοντας νέα ώθηση στην ίδια την ομάδα αλλά και στους αγώνες που έρχονται.
Οι παραστάσεις συνεχίζονται μέχρι τα μέσα Οκτώβρη με επόμενους σταθμούς τη Λάρισα και τα Τρίκαλα.