ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Μάη 2005
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Το φάντασμα του πρωθυπουργού

1. Σύμφωνα με τους νόμους του θεάματος που διέπουν τα πάτρια εδάφη, για πρώτη φορά εν ενεργεία πρωθυπουργός αποφάσισε να γίνει φάντασμα. Ο Κώστας Καραμανλής, απ' όλους τους ρόλους που του είχε προτείνει ο προσωπικός του αμπιγέρ Θοδωρής Ρουσόπουλος, διάλεξε αυτόν του αργόσυρτου φαντάσματος.

2. Είναι το πιο σεμνό φάντασμα ποτέ στην πολιτική μας σκηνή. Αρκεί να δεις ένα υπουργικό συμβούλιο και θα το καταλάβεις. Ανάμεσα στους υπουργούς του - που δεν είναι αλλά θυμίζουν φαντάσματα - ο Κωστάκης με μεγάλη επιμέλεια μοιράζεται σε όλους εξίσου με την άνεση που του χαρίζει η επιλογή τού να είναι αόρατος. Τον πρωθυπουργό πια δεν τον βλέπεις, δεν τον ακούς, μόνο τον νιώθεις.

3. Το φάντασμα του πρωθυπουργού δε μοιάζει με άλλα φαντάσματα, όπως για παράδειγμα εκείνου της Οπερας, ή του πατέρα Αμλετ ή των άλλων, αυτών που κατοικούν στα στοιχειωμένα σπίτια. Οπως και να το κάνουμε, ένας Καραμανλής είναι πάντα Καραμανλής, ακόμα κι αν έγινε φάντασμα με τη θέλησή του.

4. Στο ερώτημα, που κυκλοφορεί από στόμα σε στόμα, «Σε τι χρησιμεύει ένα φάντασμα;», οι απαντήσεις είναι ευθύβολες: α) Το φάντασμα μας ανοίγει τόπους που δεν μπορούμε να φανταστούμε, τους οποίους όμως ως έθνος τους έχουμε άμεση ανάγκη. Διότι ο πρωθυπουργός νιώθει ότι πλησιάζει ο αφανισμός μας από την Ευρώπη και ψάχνει τους χώρους εκείνους που θα μας υποδεχτούν μετά τη βέβαιη εκδίωξή μας εφ' όλης της ύλης από τους Ευρωπαίους. β) Αλλο προσόν του φαντάσματος είναι ότι μπορεί και εμφανίζεται όπου θέλει. Ας πούμε, ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του Νεοέλληνα; Η πλήξη του (λόγω του μεγάλου ...πλούτου και της αφθονίας που βιώνει!). Αυτήν την πλήξη μπορεί ο πρωθυπουργός να τη διασκεδάζει έστω για λίγο, αφού έχει τη δυνατότητα ως φάντασμα να εμφανίζεται στους συμπολίτες του, αποσπώντας τους από την τρομερή πραγματικότητα. γ) Το καλό φάντασμα δεν έχει ανάγκη να βελτιώσει τη δημόσια εικόνα του όπως άλλοι πρωθυπουργοί (βλέπε Μπερλουσκόνι), δεν καταλαβαίνει ανταγωνισμούς, δε γνωρίζει την αμηχανία και βρίσκεται πάντα εν εγρηγόρσει. Είναι ένα φάντασμα παράδειγμα προς μίμηση.

5. Ολίγα ιστορικά: Δεν υπήρχε προφανώς άλλος τρόπος να λάβουν σάρκα και οστά τα όνειρα των Καραμανλήδων. Ο θείος του πρωθυπουργού αποπλανήθηκε από την Ευρώπη από την εποχή που την είχε δει ως μαθητής σε σχολικό χάρτη. Εκτοτε περιπλανήθηκε σε αυτήν έως ότου έχασε το δρόμο. Ο ανιψιός, για να θέσει σε εφαρμογή το μεγαλόπνοο σχέδιο περί «επανίδρυσης» του ελληνικού κράτους, όταν κατάλαβε από τι υλικό αποτελούνταν οι συνεργάτες του πήρε την απόφαση να γίνει φάντασμα, αφού έτσι θα προξενούσε το φόβο και το δέος στους υπουργούς του - παλιά, κλασική καραμανλική συνταγή, που πάντα είναι επίκαιρη. Τα αποτελέσματα; Θετικά μόνο για το φάντασμα, αφού δεν υπάρχει πουθενά και ως εκ τούτου ουδεμία ευθύνη φέρει. Οι άνεργοι επί κυβερνήσεως του φαντάσματος είναι πρώτοι σε αριθμούς στην Ευρώπη. Οι αγρότες είναι χρεωμένοι μέχρι το λαιμό στις τράπεζες. Και οι φυλακές ξεχειλίζουν για οικονομικά κυρίως εγκλήματα. Τρίζουν τα θεμέλια όλων όπου κι αν κοιτάξεις, ακόμα και του βασικού στηρίγματος του συστήματος, της Εκκλησίας, της οποίας η εμπλοκή σε σκάνδαλα με μυστικές υπηρεσίες ξεπέρασε τα σύνορα. Το φάντασμα του Καραμανλή συντηρείται χάρη στα γνωστά τρικ μεγαλόσχημων δημοσιογράφων. Ο ίδιος στέκεται στο κέντρο αυτής της θύελλας ανίκανος να καταλάβει, προσλαμβάνοντας την πραγματικότητα μέσα από τον μεγαλοϊδεατισμό του, χωρίς ίχνος βιωμάτων, έτσι που να καταντά ένα θλιβερό φάντασμα, καταδικασμένο μόνο να παρακολουθεί όσα τραβά ο κόσμος μέσα στην αρένα.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Ο κινηματογράφος της Νίκης

Το στούντιο «Μοσφίλμ» σήμερα
Το στούντιο «Μοσφίλμ» σήμερα
Στις 6 Μάη, στην κεντρική πλατεία του μεγαλύτερου κινηματογραφικού στούντιο της Ρωσίας και ενός από τα μεγαλύτερα στον κόσμο, του θρυλικού «Μοσφίλμ», πραγματοποιήθηκε μια σεμνή εκδήλωση προς τιμήν των πεσόντων κινηματογραφιστών του στούντιο κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 60χρονα της Αντιφασιστικής Νίκης.

Για τους εργαζόμενους του στούντιο - για όσους απέμειναν μάλλον, αφού η καπιταλιστικοποίηση της σημερινή Ρωσίας δεν άφησε ανέπαφο από τις καταστροφικές συνέπειές της αυτόν τον κινηματογραφικό «κολοσσό» - κάθε άλλο παρά τυπική ήταν αυτή η εκδήλωση. Οχι μόνο γιατί, ούτως ή άλλως, ο Πατριωτικός Πόλεμος έχει «μπολιαστεί» στη συνείδηση του λαού, αλλά και γιατί το «Μοσφίλμ» μετρά 142 εργαζομένους του (τεχνικούς και ηθοποιούς), που δε γύρισαν ποτέ από το μέτωπο.

Η ιστορία του «Μοσφίλμ» κατά τη διάρκεια του πολέμου είναι χαρακτηριστική για το σύνολο της σοβιετικής κινηματογραφίας την ίδια περίοδο. Ο κινηματογράφος, σαν κατ' εξοχήν μαζικό μέσο με απεριόριστες καλλιτεχνικές, αλλά και προπαγανδιστικές δυνατότητες, έπαιξε πρωτεύοντα ρόλο στη διατήρηση του ηθικού των λαών της ΕΣΣΔ. Παράλληλα, λόγω της φύσης του ως καλλιτεχνικού μέσου, δηλαδή της υλικοτεχνικής υποδομής που χρειάζεται για να παραχθεί και που με τα μεγέθη της ΕΣΣΔ ήταν βιομηχανικού επιπέδου, ο κινηματογράφος, κατά το πρώτο στάδιο της ναζιστικής επίθεσης, αντιμετωπίστηκε από τη σοβιετική εξουσία με την ίδια φροντίδα και προσοχή που επιδείχτηκε για το σύνολο της βιομηχανικής υποδομής.

«Ηρεμες ήταν οι αυγές»
«Ηρεμες ήταν οι αυγές»
Ετσι, στην τιτάνια προσπάθεια μεταφοράς της πολεμικής και όχι μόνο βιομηχανίας στα ανατολικά εντάχθηκαν και τα κινηματογραφικά στούντιο. Ανάμεσά τους, το «Μοσφίλμ» της Μόσχας και το «Λενφίλμ» του Λένινγκραντ (τα οποία είχαν, ήδη, γίνει παγκοσμίως γνωστά προπολεμικά, λόγω των σπουδαίων σκηνοθετών που δημιούργησαν σ' αυτά), που μεταφέρθηκαν εξ ολοκλήρου, μέχρι τον Οχτώβρη του 1941, στην Αλμά Ατά στο Καζαχστάν!

Με επίκεντρο τον άνθρωπο

Εκεί, μεγάλοι σκηνοθέτες και ηθοποιοί, μαζί με τους τεχνικούς όλων των ειδικοτήτων, πραγματικά, μεγαλούργησαν μέσα σε ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες. Ολοι δούλεψαν με ρυθμούς πολεμικού μετώπου, με απίστευτες ελλείψεις σε φιλμ και άλλο υλικό, αλλά και σε ανθρώπινο δυναμικό. Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς σήμερα ότι σπουδαίες σοβιετικές ταινίες εκείνης της εποχής έχουν χρησιμοποιήσει κατά κόρον το ίδιο ντεκόρ. Κι όμως, από το 1943 - 1945, μόνο το «Μοσφίλμ» πρόσφερε στους λαούς της ΕΣΣΔ, 20 μεγάλου μήκους ταινίες, ανάμεσά τους τις «Χαίρε Μόσχα!» του Γιουτκέβιτς, «Ναύαρχος Ναχίμοφ» του Πουντόβκιν, «Ο ουρανός της Μόσχας» του Ράισμαν κ.ά. Η πρώτη πολεμική ταινία που γυρίστηκε ήταν το 1942 με τίτλο «Ο γραμματέας της επιτροπής περιοχής» του Πίριεφ, ενώ στην Αλμά Ατά θα «έβλεπε» το «φως» το αριστούργημα του Σεργκέι Αϊζενστάιν «Ιβάν ο Τρομερός». Ακόμη και η κωμωδία είχε την τιμητική της με ταινίες, όπως «Αντόσα Ρίμπκιν» και «Δίδυμοι» του Γιουντίν.

Πρόκειται για μερικά μόνον από τα μεγάλα ονόματα, όχι μόνο του σοβιετικού, αλλά και του παγκόσμιου κινηματογράφου, που πρόσφεραν υψηλή κινηματογραφική δημιουργία μέσα στις χειρότερες δυνατές συνθήκες. Παράλληλα, ομάδες οπερατέρ και σκηνοθετών «όργωναν» το μέτωπο, κινηματογραφώντας, και πολλοί από αυτούς δεν επέστρεψαν ποτέ. Το μη μυθοπλαστικό τμήμα της σοβιετικής κινηματογραφικής παραγωγής του πολέμου μετρά συνολικά 100 ντοκιμαντέρ και 490 σύντομα επίκαιρα, ενώ μόνο το ντοκιμαντέρ «Τα χρονικά του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου» αποτελείται από 3,5 εκατομμύρια μέτρα φιλμ! Αλλά και από τα μεγάλα στούντιο πολλοί ήταν οι κινηματογραφιστές, που επέλεξαν την εθελοντική ένταξή τους σε μάχιμους σχηματισμούς, όπως η ομάδα της «Μοσφίλμ» που πολέμησε στην Ειδική 3η Μοσχοβίτικη Κομμουνιστική Μεραρχία.

Εστω και σ' αυτήν την ελάχιστη αναφορά σε ένα τόσο μεγάλο θέμα, όπως αυτό της σοβιετικής κινηματογραφίας κατά τη διάρκεια του πολέμου, θα ήταν παράλειψη, αν έλειπε μια μικρή αναφορά στο μεταπολεμικό σοβιετικό κινηματογράφο, που εμπνεύστηκε από τον πόλεμο. Θα αναφέρουμε μόνο δύο ταινίες, επειδή είναι και οι περισσότερο γνωστές στο εξωτερικό και στη χώρα μας, αλλά και γιατί θεωρούνται μεταξύ των σημαντικότερων του είδους: «Ηρεμες ήταν οι αυγές» (1972) του Στανισλάβ Ροστότσκι και «Το ημίχρονο του θανάτου» (1960) του Γιεβγκένι Καρέλοφ.

Η ταινία του Ροστότσκι διηγείται την ιστορία πέντε νέων γυναικών, που ξεκινούν με τον διοικητή τους για μιαν επικίνδυνη αναγνωριστική αποστολή. Οι διαπροσωπικές σχέσεις, ο «διάλογος» παρελθόντος και παρόντος, το χιούμορ και το δράμα, καθώς και το τραγικό τέλος, γυρισμένα με μιαν εξαιρετική απλότητα, αλλά και την «υπόγεια ένταση» της ρωσικής σχολής, συνιστούν ένα αριστούργημα - ύμνο στον άνθρωπο.

Ο Καρέλοφ, με το «Ημίχρονο του θανάτου» (πρωτότυπος τίτλος «Τρίτο ημίχρονο») δημιούργησε ένα κλασικό αριστούργημα πάνω στο πραγματικό γεγονός που συνέβη στην Ουκρανία το 1942. Σε μια προσπάθεια των ναζί να «αποδείξουν» τη ...φυλετική τους «ανωτερότητα», διοργανώνουν έναν ποδοσφαιρικό αγώνα μεταξύ επίλεκτων και καλοθρεμμένων Γερμανών στρατιωτών και ποδοσφαιριστών και ομάδας Σοβιετικών αιχμαλώτων πρώην ποδοσφαιριστών. Το παιχνίδι δεν εξελίχθηκε όπως το ήθελαν οι ναζί και στο ημίχρονο απειλούν τους Σοβιετικούς πως, αν δε χάσουν, θα εκτελεστούν. Και εκείνοι επιλέγουν να αγωνιστούν για τη νίκη μέχρι τέλος. Η τεράστια επιτυχία της ταινίας ενέπνευσε και στον Τζον Χιούστον τη «Μεγάλη απόδραση των 11», χωρίς όμως να πλησιάζει καν τη δημιουργία του Καρέλοφ.


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ