ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 15 Φλεβάρη 2020 - Κυριακή 16 Φλεβάρη 2020
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
«ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ» ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
Τσακίζει τα δικαιώματα των εργαζομένων και του λαού

Από πρόσφατη κινητοποίηση του ΣΕΤΤΑ, του κλαδικού Συνδικάτου στην Αττική
Από πρόσφατη κινητοποίηση του ΣΕΤΤΑ, του κλαδικού Συνδικάτου στην Αττική
Σε νέα μεγάλη μείωση του «μόνιμου» προσωπικού, αλλά και κλείσιμο δεκάδων καταστημάτων και κέντρων διανομής προχωρά η διοίκηση των ΕΛΤΑ, συνεχίζοντας την πολιτική των προηγούμενων χρόνων, στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού για την «απελευθέρωση» της ταχυδρομικής αγοράς, τον οποίο υπηρετούν όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις του κεφαλαίου.

Οι κινήσεις αυτές συνοδεύονται από εκατοντάδες απολύσεις «ενοικιαζόμενων» εργαζομένων, τους οποίους χρησιμοποιούν κατά κόρον όλες οι διοικήσεις των ΕΛΤΑ, ενώ η με κάθε τρόπο μείωση του προσωπικού σημαίνει για όσους μένουν πίσω μεγάλη εντατικοποίηση της δουλειάς και χειροτέρευση των όρων εργασίας.

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις των ΕΛΤΑ, το 2018 απασχολούνταν στη μητρική εταιρεία 5.852 εργαζόμενοι. Ταυτόχρονα, δημοσιεύματα του 2019 υπολογίζουν ότι τα ΕΛΤΑ απασχολούν περίπου 1.100 συμβασιούχους στη μητρική εταιρεία και περίπου 650 ενοικιαζόμενους στη θυγατρική ΕΛΤΑ Courier.

Με πρόσφατη απόφαση της διοίκησης των ΕΛΤΑ, ανατέθηκε στην εταιρεία PLAS AE η εκπόνηση σχεδίου «εθελούσιας» εξόδου και προκηρύχτηκε διαγωνισμός για την εκπόνηση σχεδίου «Επιχειρησιακής συνέχειας και σχεδίου ανάκαμψης από καταστροφή». Στόχος του νέου προγράμματος «εθελούσιας εξόδου» είναι να φύγουν περίπου 2.000 εργαζόμενοι, όπως προέβλεπε σχέδιο που συνέταξε το 2019, με κυβέρνηση τον ΣΥΡΙΖΑ, η εταιρεία «PwC». Η υλοποίησή του σημαίνει μείωση του προσωπικού κατά 35%! Παράλληλα, τα δημοσιεύματα αναφέρουν το κλείσιμο 215 καταστημάτων.

Οι «εθελούσιες» απολύσεις θα αξιοποιηθούν για να χαθούν δικαιώματα και κατακτήσεις που έχουν κατοχυρώσει παλιότεροι εργαζόμενοι στον κλάδο.

Ταυτόχρονα, οι σχεδιασμοί αυτοί θα έχουν επιπτώσεις στο λαό που έχει ανάγκη τις υπηρεσίες των ταχυδρομείων, τα οποία να σημειωθεί, εκτός από την αποστολή επιστολών και δεμάτων, εξυπηρετούν μια σειρά από άλλες υπηρεσίες (π.χ. τραπεζικές), ιδιαίτερα σε περιοχές όπου απουσιάζουν τέτοιες δομές.

Προδιαγεγραμμένη πορεία για την υπηρέτηση των στόχων του κεφαλαίου

Η επιχειρηματολογία της διοίκησης των ΕΛΤΑ, που την αναπαράγει ο αστικός Τύπος, ισχυρίζεται ότι η μείωση γίνεται για να αντιμετωπιστούν τα ελλείμματα και να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα της εταιρείας. Αποτελεί μια επιχειρηματολογία - κλισέ που χρησιμοποιούν όλες οι κυβερνήσεις κάθε φορά που προωθούν παρόμοιους αντεργατικούς σχεδιασμούς. Ωστόσο η πορεία που βαδίζουν τα ΕΛΤΑ είναι προδιαγεγραμμένη εδώ και χρόνια.

Το 2012 ψηφίστηκε ο νόμος 4053 (από την τότε κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ - ΝΔ - ΛΑ.Ο.Σ.), που «επέτρεψε το πλήρες άνοιγμα της ταχυδρομικής αγοράς στον ανταγωνισμό από την 1η Γενάρη του 2013», ενσωματώνοντας στην ελληνική νομοθεσία την ευρωενωσιακή Οδηγία 2008/6/ΕΚ. Σύμφωνα με την Οδηγία, τα κράτη - μέλη οφείλουν να καταργούν τον αποκλειστικό τομέα και τα ειδικά δικαιώματα που παρείχαν στις κρατικές ταχυδρομικές υπηρεσίες, καθιστώντας τον Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ - στην περίπτωση της Ελλάδας τα ΕΛΤΑ) ισότιμη επιχείρηση με κάθε άλλη επιχείρηση που θέλει να δραστηριοποιηθεί στον κλάδο. Ο νόμος και η Οδηγία έρχονται ως απόρροια της στρατηγικής του κεφαλαίου για την «απελευθέρωση» των αγορών, όπως αυτή χαράχτηκε από τη Συνθήκη του Μάαστριχτ.

Με το νόμο 4053/2012, καθορίστηκε νομικά το καθεστώς που είχε ήδη διαμορφωθεί στην αγορά των ταχυδρομικών υπηρεσιών στη χώρα, με τη δραστηριοποίηση ιδιωτικών υπηρεσιών «courier», με ορισμένες από αυτές να κατακτούν ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι από τη συγκεκριμένη «πίτα». Δεύτερον, δημιουργήθηκε το νομικό πλαίσιο που επιτρέπει, ανά πάσα στιγμή, σε κάθε μεγάλο επιχειρηματικό όμιλο να δραστηριοποιηθεί στη συγκεκριμένη αγορά, κάτι που μπορεί να εξασφαλιστεί και μέσω της ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ, τα οποία παραμένουν μέχρι τις 31/12/2028 σε καθεστώς ΦΠΚΥ, διατηρούν δηλαδή την υποχρέωση εκτέλεσης ταχυδρομικής υπηρεσίας από και προς οποιοδήποτε σημείο της Επικράτειας, «ανεξαρτήτως κόστους». Να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί η πρόβλεψη του νόμου για χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό μέρους του καθαρού κόστους παροχής της καθολικής υπηρεσίας που επιβαρύνει τον ΦΠΚΥ, δηλαδή τα ΕΛΤΑ, αφού τα χρέη ανέρχονται σε 183 εκατ. ευρώ.

Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί ο σχεδιασμός για την αλλαγή της Καθολικής Υπηρεσίας (στη σχετική δημόσια διαβούλευση που ολοκληρώθηκε στις 31/1/20 συμμετείχαν εκτός από τα ΕΛΤΑ και η ACS), που φέρνει νέα εμπόδια στην πρόσβαση του λαού στις ταχυδρομικές υπηρεσίες.

Στόχος της πολιτικής της «απελευθέρωσης» είναι η εξασφάλιση ακόμα πιο φθηνού και «ευέλικτου» εργατικού δυναμικού και ταυτόχρονα η δημιουργία χώρου, μέσω της συρρίκνωσης του μεγέθους και επομένως της λειτουργίας των ΕΛΤΑ, για τη δραστηριοποίηση και άλλων κεφαλαίων στον κλάδο.

Χαρακτηριστικά στοιχεία από τη διαδικασία της «απελευθέρωσης»

Στο πλαίσιο της διαδικασίας «απελευθέρωσης», τα ΕΛΤΑ πέρασαν στην «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ», δηλαδή στο «υπερταμείο» των ιδιωτικοποιήσεων που δημιούργησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.

Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία που προκύπτουν από τις ετήσιες εκθέσεις της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, για την περίοδο 2011-2017, τα οποία χαρακτηρίζουν τη διαδικασία «απελευθέρωσης».

Σύμφωνα με αυτά καταγράφεται:

-- Μείωση του κύκλου εργασιών των ΕΛΤΑ την περίοδο 2012 - 2017, από τα 401 στα 311 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, αύξηση του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων ταχυμεταφορών από τα 305 στα 368 εκατ. ευρώ.

-- Σε ό,τι αφορά το προσωπικό, το 2010 τα ΕΛΤΑ διέθεταν σχεδόν 11.000 εργαζόμενους μόνιμο προσωπικό και το 2018 διέθεταν 6.013 (το συγκεκριμένο στοιχείο είναι από τις οικονομικές καταστάσεις των ΕΛΤΑ και αφορά στο σύνολο του ομίλου). Την ίδια ώρα, στις επιχειρήσεις ταχυμεταφορών το συνολικό προσωπικό, από 7.800 το 2011, έχει φτάσει σχεδόν τους 10.250 εργαζόμενους το 2017. Στο μεγαλύτερο μέρος τους οι εργαζόμενοι αυτοί δεν καλύπτονται συνδικαλιστικά από τα επιχειρησιακά σωματεία. Απεναντίας, το κλαδικό Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Ταχυδρομείων και Ταχυμεταφορών Αττικής (ΣΕΤΤΑ) δίνει τη μάχη για την οργάνωσή τους και τη διεκδίκηση αιτημάτων που αφορούν μια σειρά από εργασιακά δικαιώματα.

Πλήρης στήριξη από τον κυβερνητικό και εργοδοτικό συνδικαλισμό

Οι σχεδιασμοί αυτοί του κεφαλαίου και των κυβερνήσεών του διευκολύνονται από τη στάση του καραμπινάτου εργοδοτικού και κυβερνητικού συνδικαλισμού, που εδώ και χρόνια είναι πλειοψηφία στη διοίκηση της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στα ΕΛΤΑ (ΠΟΣΤ).

Τον Ιούλη του 2017, ο εργοδοτικός και κυβερνητικός συνδικαλισμός σε επίπεδο Ομοσπονδίας (ΠΑΣΚΕ και ΠΑΚ / δυνάμεις του ΣΥΡΙΖΑ) υπέγραψε κοινή συμφωνία με τη διοίκηση των ΕΛΤΑ. Η ΔΑΚΕ και η ΔΑΚ, αν και δεν υπέγραψαν τη συμφωνία, τη στηρίζουν στην πράξη. Πρόκειται για μια ακόμα συμφωνία - μνημείο εργατοπατερισμού, που ταυτίζει τα συμφέροντα των εργαζομένων με τα συμφέροντα της καπιταλιστικής επιχείρησης και τους επιβάλλει να βάλουν πλάτη για να γίνουν τα ΕΛΤΑ πιο ανταγωνιστικά.

Για τις επιπτώσεις της συμφωνίας στους εργαζόμενους διαβάζουμε στις οικονομικές καταστάσεις 2018 των ΕΛΤΑ:

«Στο πλέγμα δράσεων μείωσης των δαπανών και του ταμειακού ελλείμματος πρωτεύοντα ρόλο κατέχουν λοιπόν αυτές της περικοπής του εργατικού κόστους, όπως αναλύονται στην Κοινή Συμφωνία - Πλαίσιο μεταξύ διοίκησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων και Ομοσπονδίας Εργαζομένων της 18/7/2017, με ισχύ από 1/9/2017:

-- Εθελοντική αποχώρηση προσωπικού με ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, που μπορεί να λάβει άμεσα σύνταξη.

-- Μείωση του κόστους μισθοδοσίας του προσωπικού κατά 12,5% στο μισθολογικό κλιμάκιο.

-- Μείωση του αριθμού των καταβαλλόμενων υπερωριών στο προσωπικό.

Η κοινή συμφωνία μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων, που είχε ως κύρια σημεία τις παραπάνω δράσεις, οδήγησε σε μηνιαία εξοικονόμηση ύψους 2,5 εκατ. ευρώ το 2018. Μέσω ενεργειών της διοίκησης της επιχείρησης τους τελευταίους μήνες του 2018 (μεταξύ των οποίων και η παροχή κινήτρων, όπως η εξαγορά του χρόνου της στρατιωτικής θητείας) αυξήθηκε ο ρυθμός των αποχωρήσεων του τακτικού προσωπικού, το οποίο στις 31/12/2018 αριθμεί πλέον 5.852 υπαλλήλους».

Οι ευθύνες των αστικών κομμάτων και των δυνάμεών τους στο εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα είναι τεράστιες. Σήμερα, μπροστά στις εκατοντάδες απολύσεις, είναι φυσικό επακόλουθο η απραξία της πλειοψηφίας της ΠΟΣΤ (ΠΑΣΚΕ - ΠΑΚ / ΣΥΡΙΖΑ - ΔΑΚΕ - ΔΑΚ), αφού όλα αυτά τα χρόνια στηρίζει επί της ουσίας τη διοίκηση της επιχείρησης. Αντίστοιχα, στον υπόλοιπο κλάδο, οι δυνάμεις αυτές, ιδιαίτερα οι συνδικαλιστές του ΣΥΡΙΖΑ, προβάλλουν με έμφαση το ιδεολόγημα της «εργασιακής ειρήνης».

Απάντηση με οργάνωση και ενιαίο αγώνα

Στην αντίπερα όχθη, ελπιδοφόρες είναι οι κινητοποιήσεις που οργανώνουν αυτή την περίοδο οι «ενοικιαζόμενοι» εργαζόμενοι με το ΣΕΤΤΑ, το κλαδικό Σωματείο, ενάντια στις απολύσεις και για μόνιμη και σταθερή δουλειά, διεκδικώντας την άμεση μετατροπή όλων των συμβάσεων σε αορίστου χρόνου, με πλήρη δικαιώματα στα ΕΛΤΑ, που είναι και ο πραγματικός εργοδότης, αφού για αυτόν παράγουν έργο.

Είναι αγώνας που αφορά κάθε εργαζόμενο στα ΕΛΤΑ και σε όλο τον κλάδο, για σύγχρονους όρους δουλειάς και αμοιβής, για σταθερή και μόνιμη δουλειά. Ενάντια στην εργοδοσία, στην κυβέρνηση και τους σχεδιασμούς τους, που οδηγούν σε απολύσεις, αλλαγές εργασιακών σχέσεων και εντατικοποίηση, κλείσιμο καταστημάτων και αποκλεισμό του λαού από τις ταχυδρομικές υπηρεσίες.

Σε αυτόν τον αγώνα οι εργαζόμενοι του κλάδου μπορούν να συναντήσουν όλους τους εργαζόμενους και το λαό, για ποιοτικές και φτηνές ταχυδρομικές υπηρεσίες, προσβάσιμες σε όλο το λαό, ανεξαρτήτως γεωγραφικής θέσης και σε όλες τις απομακρυσμένες περιοχές.

Ερώτηση του ΚΚΕ για τις εξελίξεις στα ΕΛΤΑ

Το θέμα των εξελίξεων στα ΕΛΤΑ, με το κλείσιμο δεκάδων καταστημάτων και κέντρων διανομής, τις απολύσεις «ενοικιαζόμενων» εργαζομένων ή την υπογραφή συμβάσεων 7 ημερών το μήνα, καθώς και το σχεδιαζόμενο πρόγραμμα «εθελουσίας εξόδου», φέρνει στη Βουλή το ΚΚΕ με Ερώτηση που κατέθεσε προς τους υπουργούς Εργασίας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

«Για την κατάσταση αυτή», επισημαίνουν οι βουλευτές του Κόμματος, «σοβαρές είναι οι ευθύνες της σημερινής κυβέρνησης της ΝΔ, που σε συνέχεια της προηγούμενης του ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί στην απαξίωση, στην υπολειτουργία και τελικά στην πλήρη ιδιωτικοποίηση των καταστημάτων των ΕΛΤΑ με σκοπό την παράδοση του κρίσιμου τομέα των ταχυδρομείων και των υπηρεσιών που παρέχουν στο λαό σε επιχειρηματικούς ομίλους, στέλνοντας εκατοντάδες εργαζόμενους στην ανεργία και μετατρέποντας σε πανάκριβο εμπόρευμα τις ταχυδρομικές υπηρεσίες, ιδιαίτερα για τις απομακρυσμένες περιοχές».

Το ΚΚΕ ζητά από τους αρμόδιους υπουργούς μέτρα ώστε: Κανένας εργαζόμενος να μην απολυθεί. Να μετακινηθούν στα ΕΛΤΑ με συμβάσεις αορίστου χρόνου οι «ενοικιαζόμενοι» και οι συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου, στο έργο και τη μονάδα που δουλεύουν. Να μην κλείσει καμία μονάδα των ΕΛΤΑ και να επαναλειτουργήσουν αυτές που ανέστειλαν τη λειτουργία τους.

Τους ξεζουμίζουν αλλά... «δεν τους ξέρουν»!

Δουλεύουν για χρόνια στα ΕΛΤΑ, τους ξεζουμίζουν και τους πετάνε στο δρόμο όποτε θέλουν. Κι όμως η διορισμένη από την κυβέρνηση διοίκηση των ΕΛΤΑ με έγγραφό της την Παρασκευή 14/2 δήλωσε ότι δεν έχει κανένα λόγο να συμμετάσχει στην τριμερή συνάντηση που είχε οριστεί για την ίδια μέρα στο υπουργείο Εργασίας με το κλαδικό Συνδικάτο, γιατί όπως ισχυρίζεται δεν έχει καμία σχέση με τους «ενοικιαζόμενους» εργαζόμενους! Αναφέρει χαρακτηριστικά στο υπόμνημά της ότι με τους «ενοικιαζόμενους» εργαζόμενους ενισχύει τη δυναμική της, καθορίζει η ίδια ποσοτικά και χρονικά το έργο τους ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες της, αλλά από εκεί και πέρα... «δεν έχει καμία συμβατική δέσμευση μαζί τους», αφού όπως λέει είναι προσωπικό αμιγώς των εταιρειών «ενοικίασης»! Ολη η αθλιότητα της «ενοικιαζόμενης» εργασίας σε λίγες λέξεις...



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ