ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 15 Φλεβάρη 2019
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Προς ιδιωτικοποίηση και τα 10 μεγάλα περιφερειακά λιμάνια της χώρας

Στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής βρίσκεται από χτες το νομοσχέδιο για την ιδιωτικοποίηση και των 10 μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας, το οποίο πρόκειται να ψηφιστεί την ερχόμενη βδομάδα. Πρόκειται για τα λιμάνια Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας, των οποίων η ιδιωτικοποίηση θα γίνει με τη μέθοδο της υποπαραχώρησης και στη βάση του θεσμικού πλαισίου της ΕΕ για την απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών.

Το νομοσχέδιο έχει τίτλο «Για την κύρωση των Συμβάσεων Παραχώρησης που έχουν συναφθεί μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των Οργανισμών Λιμένος Α.Ε. - Διατάξεις για τη λειτουργία του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις». Η σύμβαση που είχε συναφθεί μεταξύ του Δημοσίου και των οργανισμών των λιμανιών είχε καθορίσει ποιοι είναι οι χώροι που παραχωρούνται στους οργανισμούς, διευκρινίζοντας ότι η παραχώρηση γινόταν για αποκλειστική χρήση των χώρων αυτών από τους οργανισμούς. Τώρα το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα στους οργανισμούς αυτούς, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ όπου ανήκουν, να μεταβιβάζουν σε υποπαραχωρησιούχους «λειτουργίες ή αυτόνομες επιχειρησιακές μονάδες τους ή/και Συνδυασμένες Δραστηριότητες».

Για την προσέλκυση επενδυτών προβλέπεται ότι ο υποπαραχωρησιούχος αναλαμβάνει τη μοναδική υποχρέωση της καταβολής ενός 5% ανταποδοτικού τέλους προς τους Οργανισμούς Λιμένων, ενώ δεν θα πληρώνει ούτε έστω για την ηλεκτροδότηση. Τα βάρη αυτά τα αναλαμβάνει το Δημόσιο, δηλαδή ο λαός, στο όνομα της «δίκαιης ανάπτυξης».

Ο υπουργός Ναυτιλίας, Φ. Κουβέλης, μιλώντας στην Επιτροπή, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο ενδιαφέρον των ΗΠΑ για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ωστόσο δεν υπήρχε, όπως ανέφερε, το νομοθετικό πλαίσιο για να δοθεί μια λειτουργία, πρόβλημα που τακτοποιεί τώρα η κυβέρνηση.

Η ΝΔ καταψήφισε το νομοσχέδιο, χωρίς να κρύβει την αμηχανία της που και εδώ ο ΣΥΡΙΖΑ της πήρε την μπουκιά από το στόμα, με τον εισηγητή της, Γ. Πλακιωτάκη, να ασκεί κριτική στην κυβέρνηση για τον τρόπο που προωθεί την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, μιλώντας για «ευκαιριακές επιλογές» και για καθυστερήσεις «στις αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές».

Αντίστοιχη ήταν η κριτική που άσκησε και το ΠΑΣΟΚ, με τον ειδικό του αγορητή, Γ. Καρρά, να εγκαλεί την κυβέρνηση για το τέλος του 5%, «επειδή δεν είναι ελκυστικό».

Από τη ναζιστική Χρυσή Αυγή ο Ν. Κούζηλος, διαφωνώντας με το «μοντέλο», αναρωτήθηκε «ποιος μάνατζερ θα τα έκανε αυτά;».

Ικανοποιεί στρατηγικές επιλογές της αστικής τάξης

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, επισήμανε ότι η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο προωθεί την «πλήρη προσαρμογή των λιμανιών της χώρας και των δραστηριοτήτων τους, που αποτελούν βασικά εργαλεία για να καταστεί η Ελλάδα κόμβος συνδυασμένων μεταφορών και Ενέργειας, όπως απαιτεί η εγχώρια αστική τάξη», και παράλληλα «υλοποιεί δεσμεύσεις που έχει αναλάβει απέναντι στα ιμπεριαλιστικά κέντρα, στο πλαίσιο και των ισχυρών ανταγωνισμών, για παραχώρηση λιμανιών προκειμένου να υλοποιηθούν και οι στρατιωτικοί σχεδιασμοί στην ευρύτερη περιοχή».

Επισήμανε ακόμη πως «βασικό στοιχείο της πολιτικής για τα λιμάνια είναι και οι αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις, σε βάρος των εργαζομένων», φέρνοντας ως παράδειγμα την COSCO, όπου κυριαρχούν οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης, η αφαίρεση ασφαλιστικών κατακτήσεων, η κατάργηση των κανονισμών εργασίας, η εντατικοποίηση της εργασίας και τα εργατικά «ατυχήματα».

Νέος διαγωνισμός για την πώληση της ΕΛΒΟ

Δημοσιεύθηκε χτες ο νέος δημόσιος πλειοδοτικός διαγωνισμός για την πώληση της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων ΑΕ (ΕΛΒΟ) με τη διαδικασία της ελεύθερης διαπραγμάτευσης. Η περίοδος κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών ορίζεται σε 20 μέρες, δηλαδή μέχρι και τις 4 Μάρτη 2019.

Είναι ο τρίτος διαγωνισμός για την πώληση της ΕΛΒΟ μετά το 2014, οπότε τέθηκε σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης. Ο πρώτος διαγωνισμός είχε ακυρωθεί και ο δεύτερος παρήλθε άγονος.

Ο διαγωνισμός αφορά τη συνολική εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας, όπως ακίνητα, κτιριακές εγκαταστάσεις στη Βιομηχανική Περιοχή της Σίνδου Θεσσαλονίκης, εξοπλισμός και Δικαιώματα Πνευματικής και Βιομηχανικής ιδιοκτησίας (τεχνογνωσία, σχέδια, άδειες ΙΤ και πατέντες που έχει κατοχυρώσει η Εταιρεία).

Ενδιαφέρον για την εξαγορά της ΕΛΒΟ έχουν δείξει, ανταποκρινόμενες στην προ διμήνου πρόσκληση ενδιαφέροντος, η νοτιοαφρικανική «Paramount», η γερμανική «Krauss-Maffei Wegmann» που εμφανίζεται να συμπράττει με τη γαλλική «Nexter», η τσεχική «Excalibur Army» και η «Mubadala» από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Στο μεταξύ, στις 28 Φλεβάρη λήγει η προθεσμία που έχουν οι περίπου 300 εργαζόμενοι να καταθέσουν αίτημα μετάταξης σε φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Με όπλο λοιπόν την αβεβαιότητα και τον φόβο της ανεργίας, η κυβέρνηση εκβιάζει ανοιχτά και σπρώχνει τους εργαζόμενους προς την επίσης επισφαλή υποτιθέμενη «λύση» των μετατάξεων.

Το ΚΚΕ κατ' επανάληψη έχει αναδείξει ότι κάθε συρρίκνωση ή κλείσιμο, κάθε πιθανή ιδιωτικοποίηση, κάθε εκκαθάριση δεν έχει καμιά σχέση με τα συμφέροντα της χώρας και του λαού, ότι αυτά είναι επιλογές δεμένες με τα επιχειρηματικά συμφέροντα - διεθνή και εγχώρια - που λυμαίνονται τους εξοπλισμούς και τους θέτουν στην υπηρεσία όχι των αναγκών του λαού, αλλά του ΝΑΤΟ, της ΕΕ, των μακελάρηδων των λαών της περιοχής, ότι για να υπηρετήσει ο σχεδιασμός της αμυντικής βιομηχανίας τη λαϊκή ευημερία πρέπει να απαλλαγεί απ' τους νόμους της αγοράς, τους νόμους του καπιταλιστικού κέρδους.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, στα βήματα των προκατόχων της, αντί να αξιοποιήσει την ΕΛΒΟ ως εργαλείο για την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, για φτηνά και ποιοτικά οχήματα, τόσο στον πολιτικό όσο και στους τομείς της Αμυνας και της Ασφάλειας, υποτάσσει τη λειτουργία της στους σχεδιασμούς και τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από τη συμμετοχή της χώρας στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ, όπως συμβαίνει άλλωστε και συνολικά με την πολιτική της χώρας στον τομέα της άμυνας και της πολεμικής βιομηχανίας.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Αρον άρον κλείνει τις εκκρεμείς δεσμεύσεις των μνημονίων η κυβέρνηση

Σε ανακοίνωσή του για την «παραχώρηση» των περιφερειακών λιμένων, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει:

«Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να κλείσει άρον άρον, πριν τις εκλογές, όλες τις εκκρεμείς δεσμεύσεις των μνημονίων. Η πιο πρόσφατη "πράξη του δράματος" είναι η προωθούμενη "παραχώρηση" των περιφερειακών λιμένων στο μεγάλο κεφάλαιο.

Ο νέος γύρος εκχώρησης λιμένων εντάσσεται στην περιβόητη πολιτική του "γεωπολιτικού μεντεσέ", δηλαδή στην πολιτική σημαιοφόρου του ΝΑΤΟ στην ευρύτερη περιοχή. Ο έλεγχος των λιμενικών υποδομών συνδέεται αφενός με τη δεδομένη κατεύθυνση των ΗΠΑ για μετατροπή της Ελλάδας σε ένα μεγάλο ΝΑΤΟικό στρατόπεδο, με πολλές νέες βάσεις, και αφετέρου με την ανάγκη ανακοπής του κινεζικού σχεδίου για αξιοποίηση της χώρας ως δρόμου μεταφοράς εμπορευμάτων. Η πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ εμπλέκει τη χώρα βαθύτερα στο κουβάρι των γεωπολιτικών αντιθέσεων, αποκαλύπτοντας την αντιφατικότητα των αστικών σχεδίων, που από τη μία σκοπεύουν στην αξιοποίηση της χώρας ως δρόμου μεταφοράς εμπορευμάτων, ενώ από την άλλη υπηρετούν πρόθυμα τα ΝΑΤΟικά σχέδια.

Μεγάλα μεταφορικά μονοπώλια, του εσωτερικού και του εξωτερικού, προσδοκούν να ελέγξουν τα λιμάνια, γενικότερα τις μεταφορικές υποδομές, εμπορευμάτων και ανθρώπων, για να εκμεταλλευτούν τη γεωστρατηγική θέση της χώρας και τη σημαντική αύξηση του τουριστικού ρεύματος και παράλληλα να επενδύσουν κερδοφόρα τα υπερσυσσωρευμένα κεφάλαιά τους. Αυτή είναι η ουσία της πολιτικής της εμπορευματοποίησης - ιδιωτικοποίησης των λιμενικών υποδομών, που υλοποιεί κάθε αστική κυβέρνηση, ακολουθώντας τις Οδηγίες της ΕΕ, και προωθεί τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ. Ο νέος γύρος ιδιωτικοποιήσεων των λιμένων έρχεται να ακολουθήσει την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, αλλά και το έτερο επίτευγμα του ΣΥΡΙΖΑ, αυτό της πώλησης των αεροδρομίων στη γερμανική "Fraport".

Αυτή η πολιτική έχει δραστικές αρνητικές συνέπειες για τα λαϊκά στρώματα. Οδηγεί στη δραστική αύξηση του κόστους των μεταφορών, σε βάναυσες εργασιακές συνθήκες για τους εργαζόμενους, ενώ ο τρόπος μετακίνησης εμπορευμάτων και προσώπων καθορίζεται από μια χούφτα μονοπωλιακούς ομίλους, που ελέγχουν πού και πότε θα κατευθύνονται ο τουρισμός, οι εμπορευματικές ροές κ.ά.

Οι προσπάθειες του ΣΥΡΙΖΑ να εμφανίσει τη δική του παραχώρηση ως "φιλολαϊκή" επειδή είναι δήθεν "υποπαραχώρηση", με τον εκάστοτε Οργανισμό Λιμένος να διατηρεί την ιδιοκτησία του λιμανιού, είναι μία ακόμα πράξη αυτογελοιοποίησής του. Πέραν του προπαγανδιστικού χαρακτήρα και της προσπάθειας εμφάνισης ανύπαρκτων διαχωριστικών γραμμών από τη ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ συγκαλύπτει πως η μέθοδος της υποπαραχώρησης δραστηριοτήτων και όχι ολόκληρου του λιμανιού είναι - υπό συνθήκες - ευνοϊκότερη για το μεγάλο κεφάλαιο:

-- Το κεφάλαιο ιεραρχεί σε ποιες δραστηριότητες θα επενδύσει κάθε φορά. Ετσι, τα κερδοφόρα φιλέτα θα γίνουν αντικείμενο επενδύσεων και εκμετάλλευσης, ενώ όλες οι υπόλοιπες δραστηριότητες, που μπορεί να είναι απαραίτητες για τα λαϊκά στρώματα, θα μείνουν στον έλεγχο του Οργανισμού Λιμένος, ο οποίος ταχύτατα θα εμφανίσει ζημιές και θα απαιτείται η χρηματοδότησή του από τις πλάτες των λαϊκών στρωμάτων της περιοχής.

-- Η εκχώρηση της χρήσης δραστηριοτήτων και η διατήρηση της γης ή άλλων υποδομών στην ιδιοκτησία του Δημοσίου ελαττώνουν σημαντικά το απαιτούμενο τίμημα, αφού το κεφάλαιο απλά "νοικιάζει" τον εξοπλισμό και τη γη και δεν τα "αγοράζει".

-- Ο ανταγωνισμός μεταξύ των μεταφορικών ομίλων απαιτεί ορισμένες υποδομές να βρίσκονται σε ουδέτερα χέρια, για να διασφαλίζεται πως δεν θα έχει κάποιος αποφασιστικό πλεονέκτημα. Ετσι, ο κρατικός χαρακτήρας σε κάποιο τμήμα ή κομμάτι από ένα λιμάνι όχι απλά δεν αλλάζει την πορεία "απελευθέρωσης" των μεταφορών, που υλοποιεί σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά είναι σε ορισμένες περιπτώσεις απαραίτητη προϋπόθεσή του.

Ο ΣΥΡΙΖΑ στην πραγματικότητα υλοποιεί μέχρι κεραίας την πολιτική "απελευθέρωσης" των μεταφορών, και μάλιστα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για το μεγάλο κεφάλαιο.

Παράλληλα, οι πολλαπλές ρήτρες της νομοθετικής ρύθμισης δείχνουν την αδυναμία αναστολής της ιδιωτικοποίησης σε τοπικό επίπεδο. Οι δήμοι και οι Περιφέρειες όχι απλά δεν έχουν καμία δυνατότητα να σταματήσουν την ιδιωτικοποίηση, αλλά τους απαγορεύεται ακόμα και η επιβολή τοπικών τελών ή άλλων φόρων στους νέους ιδιώτες - ιδιοκτήτες των λιμανιών μας.

Η προώθηση της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών αποδεικνύει για μια ακόμα φορά πως το αστικό κράτος προωθεί μόνο εκείνες τις λύσεις που έχει ανάγκη το μεγάλο κεφάλαιο για να διασφαλίσει την κερδοφορία του, σε βάρος των λαϊκών δικαιωμάτων. Αποδεικνύει την αυταπάτη της δυνατότητας μιας δήθεν "φιλολαϊκής" - διαφορετικής διαχείρισης της καπιταλιστικής ανάπτυξης. Η αξιοποίηση της σημαντικής γεωστρατηγικής θέσης της χώρας και των ευρύτατων λιμενικών υποδομών προς όφελος του λαού απαιτεί ριζικές αλλαγές στο επίπεδο της οικονομίας και της εξουσίας. Απαιτεί την κοινωνικοποίηση του συνόλου των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής, επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό και εργατικό έλεγχο, απαιτεί τον ριζικά διαφορετικό δρόμο της εργατικής εξουσίας.

Αποδεικνύεται περίτρανα η ανάγκη οι εργαζόμενοι να βγουν μπροστά, να μην "τσιμπήσουν" στις κάθε λογής "αναπτυξιακές" υποσχέσεις που ακούν από το κεντρικό και το τοπικό κράτος. Να αντισταθούν στη νέα επιδείνωση της ζωής τους, να αντιπαλέψουν την αστική πολιτική σε κάθε επίπεδο. Αποδεικνύεται η ανάγκη αποφασιστικής ενίσχυσης του ΚΚΕ στις επερχόμενες εκλογές, ως προϋπόθεσης ανασύνταξης του κινήματος και οργάνωσης της λαϊκής αντεπίθεσης».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ