ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 15 Δεκέμβρη 2012 - 2η έκδοση
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Επικοινωνιακά «κόλπα» στην ΕΛΣ

Την ακύρωση της σημερινής πρεμιέρας και της παράστασης στις 19/12 του «Μαγικού Αυλού» ανακοίνωσε η Εθνική Λυρική Σκηνή λόγω, όπως λέει, «στάσεων εργασίας που προκήρυξε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ) στα κρατικά θέατρα (Λυρική Σκηνή, Εθνικό Θέατρο, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος)».

Αυτή είναι η μισή αλήθεια. Διότι οι παραστάσεις - και η χτεσινή γενική πρόβα - ακυρώθηκαν λόγω των συνεχιζόμενων κινητοποιήσεων του τεχνικού και βοηθητικού προσωπικού της ΕΛΣ, που ξεκίνησαν μέρες πριν, ενώ, σε κινητοποίηση βρίσκεται και το Σωματείο Τραγουδιστών Μελοδράματος της ΕΛΣ. Μάλιστα, λόγω των κινητοποιήσεων των εργαζομένων στην ΕΛΣ ακυρώθηκαν την περασμένη εβδομάδα οι παραστάσεις της «Η Κοκκινοσκουφίτσα» και «Ο Καρυοθραύστης». Αλλωστε, τότε, η ΕΛΣ σε ανακοίνωσή της ανέφερε ότι οι παραστάσεις ακυρώνονται «λόγω στάσεων εργασίας του Σωματείου Τεχνικού, Βοηθητικού και Λοιπού Προσωπικού». Για τον ίδιο λόγο ακυρώνονται και οι επόμενες παραστάσεις.

Προφανώς, η διοίκηση της ΕΛΣ επιχειρεί - αφελώς - να δείξει ότι «όλα πάνε καλά» στη Λυρική και ότι τις παραστάσεις ακυρώνουν οι κινητοποιήσεις που προκήρυξε η ΠΟΘΑ. Η πραγματικότητα είναι ότι οι εργαζόμενοι όλων των ειδικοτήτων και οι καλλιτέχνες - μέλη της ΠΟΘΑ στην ΕΛΣ, υφίστανται την ίδια αντεργατική επίθεση όπως όλοι οι εργαζόμενοι. Αποστομωτική απάντηση στα επικοινωνιακά «κόλπα» της διοίκησης της ΕΛΣ είναι η κλιμάκωση και η ενότητα του αγώνα τους.

Στο μεταξύ, με ανακοίνωσή του, και το Σωματείο Διοικητικού, Τεχνικού και Λοιπού Προσωπικού της ΕΛΣ απαντά στην εναντίον τους επίθεση «μερίδας του Τύπου που αδιαφορεί» για τη θέση «την οποία κοινοποιήσαμε με δελτίο Τύπου" και διαμαρτύρονται «για μονομερή και μεροληπτική στάση τους απέναντι σε αυτά που τους υπαγορεύει η διοίκηση της ΕΛΣ, χωρίς να κάνουν έρευνα - χωρίς να λαμβάνουν υπόψη την πλευρά που τόσο εύκολα στοχοποιείται.

«Ανήκουμε στην κοινωνία που στενάζει, γιατί από το 2010 μέχρι σήμερα έχουμε υποστεί μειώσεις (...) και με την ένταξη στο ενιαίο μισθολόγιο του τελευταίου Ν. 4093 θα υποστούμε μείωση μέχρι και 25%». Τέλος το σωματείο θυμίζει ότι το θέατρο λειτουργεί σε 24ωρη βάση και όλες τις ημέρες της εβδομάδας, «με αποτέλεσμα όλο το προσωπικό - τεχνικό, βοηθητικό και μεγάλο μέρος του διοικητικού - να εργάζονται ταυτόχρονα με το καλλιτεχνικό προσωπικό για την εκτέλεση της κάθε παράστασης».

Υποκριτικό «ενδιαφέρον»

«Χρύσωμα του χαπιού», της συνειδητής επιλογής του αστικού κράτους υποβάθμισης του πολιτισμού, αποτελεί η πρόθεση του ΥΠΠΟ να συστήσει «άτυπο συντονιστικό όργανο» για ζητήματα «διάχυσης του πολιτιστικού έργου σε όλη την περιφέρεια» και «διευκόλυνσης» της πρόσβασης των νέων στα «πολιτιστικά δρώμενα».

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, ο υπουργός, Κ. Τζαβάρας, συγκάλεσε προχτές σύσκεψη στο υπουργείο, με τους καλλιτεχνικούς διευθυντές του Εθνικού Θεάτρου, Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Αποφασίστηκε η σύσκεψη να γίνει «άτυπο συντονιστικό όργανο» που «θα επεξεργάζεται και θα διαμορφώνει ενιαία στάση στα ζητήματα αυτά και θα συνεδριάζει μία φορά το μήνα». Η επόμενη σύσκεψη θα γίνει στα μέσα του Ιανουαρίου για να «καταρτιστεί το βασικό δίκτυο πόλεων σε όλη την περιφέρεια, στις οποίες να οργανωθούν πολιτιστικές εκδηλώσεις και να συντονιστούν οι δράσεις των κρατικών φορέων, ώστε να διευκολυνθεί η πρόσβαση των νέων».

Αυτό το «ξαφνικό» «ενδιαφέρον» για τις πολιτιστικές ανάγκες της επαρχίας και των νέων - μέσα στη χειρότερη επίθεση που έχει εξαπολύσει το πολιτικό προσωπικό του κεφαλαίου στα δικαιώματα και τη ζωή όλου του λαού, ειδικά των νέων - είναι τουλάχιστον υποκριτικό. Οχι μόνο γιατί ο πολιτισμός και πολλοί από τους παραπάνω φορείς υποχρηματοδοτούνται αγρίως και οι καλλιτέχνες σε αυτούς υφίστανται την ίδια επίθεση με όλους τους εργαζόμενους, αλλά και γιατί σύρονται, από την κυβέρνηση, στην «αγορά».

Αυτό ομολογείται και στην Εισηγητική Εκθεση του Προϋπολογισμού του 2013, στην Παιδεία, στον Πολιτισμό και Αθλητισμό. Εκτός της «σφαγής» στις δαπάνες και της μεταφοράς του κόστους στο λαό (π.χ. το κόστος των σχολικών βιβλίων), ξεκαθαρίζεται ότι με τη μείωση της κρατικής επιχορήγησης κρατικοί και μη κρατικοί φορείς (ομοσπονδίες, αθλητικά κέντρα, θέατρα, μουσεία, φεστιβάλ) θα χρηματοδοτηθούν μόνο για μισθοδοσία προσωπικού, ενώ «οι μη λειτουργικές δαπάνες θα καλύπτονται από άλλες προσόδους των ίδιων των φορέων». Δηλαδή, η πολιτιστική υποδομή θα «υπάρχει» μόνον αν βρίσκει χρήματα από οποιονδήποτε άλλο και, προφανώς, με οποιονδήποτε τρόπο.

Απροστάτευτο το παλιό Μουσείο

Αποψη του σεμνού, απέριττου, πέτρινου παλιού Μουσείου Ακρόπολης
Αποψη του σεμνού, απέριττου, πέτρινου παλιού Μουσείου Ακρόπολης
Ως πρώτο «βήμα» για την κατεδάφισή του μπορεί να χαρακτηριστεί η προχτεσινή, κατά πλειοψηφία, γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων, για μη χαρακτηρισμό ως μνημείου του παλαιού μουσείου Ακρόπολης, που χτίστηκε πριν 138 χρόνια πάνω στον Ιερό Βράχο, δίπλα, σχεδόν, στον Παρθενώνα, αλλά σέβεται το κορυφαίο μνημείο σαφώς περισσότερο από το, προσβλητικό προς τα μνημεία του Βράχου, νέο Μουσείο Ακρόπολης.

Αν και η συντριπτική πλειοψηφία της επιστημονικής κοινότητας - ανάμεσά της οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου και η Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης - δεν επιθυμούν την κατεδάφιση του παλιού μουσείου για πολλούς λόγους - όπως η ιστορικόητά του, ότι ο αρχιτέκτονας Παναγής Κάλκος σεβάστηκε απόλυτα τα αρχαία μνημεία, σχεδιάζοντας το μουσείο στο επίπεδο του εδάφους, έτσι που να μη γίνεται αντιληπτό παρότι είναι πάνω στην Ακρόπολη, σοβαροί λόγοι φύλαξης αρχαιοτήτων, απουσία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος για το χώρο που καταλαμβάνει κ.λπ. - ωστόσο επικράτησε η αντίληψη ότι το κτίριο μπορεί να προστατευθεί χωρίς να κηρυχθεί μνημείο. Ετσι, 13 μέλη των δύο συμβουλίων ψήφισαν κατά της κήρυξης και 8 υπέρ.

Τίποτα δεν εγγυάται ότι αυτό το σεμνό, χρήσιμο και, ιστορικό και αρχιτεκτονικά, κτίριο μπορεί να «προστατευθεί» χωρίς κήρυξη, πολύ περισσότερο που τα τελευταία χρόνια, ειδικά μετά την κατασκευή του νέου Μουσείου Ακρόπολης, άρχισε να «ζυμώνεται» η «ιδέα» για... καφενείο στη θέση του παλιού μουσείου. Δηλαδή, θα πρόκειται όχι απλά για εμπορευματοποίηση της Ακρόπολης, αλλά για απευθείας εξευτελισμό της... Ελπίζουμε ότι στην περίπτωση της Ακρόπολης θα κρατηθούν, έστω, τα προσχήματα.

Παρουσίαση βιβλίου για τον Κώστα Βάρναλη

Το βιβλίο «Ο άγνωστος Βάρναλης και 19 αδημοσίευτα ποιήματά του» του δημοσιογράφου - συγγραφέα Ηρακλή Κακαβάνη παρουσιάζουν οι Eκδόσεις ΕΝΤΟΣ , τη Δευτέρα 17 Δεκέμβρη και ώρα 7 μ.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΕΔΟΕΑΠ (Σισίνη 18 και Ηριδανού, πλησίον του Χίλτον).

Για τον Κώστα Βάρναλη και το βιβλίο θα μιλήσουν οι: Κώστας Καζάκος, ηθοποιός, Χρίστος Αλεξίου, καθηγητής νεοελληνικής λογοτεχνίας στο πανεπιστήμιο στο Μπέρμιγχαμ και διευθυντής του περιοδικού «θέματα Λογοτεχνίας», Νίκος Σαραντάκος, συγγραφέας, Σοφία Κολοτούρου, ποιήτρια. Τη συζήτηση θα συντονίσει η Σοφία Αδαμίδου, δημοσιογράφος - συγγραφέας. Τιμώντας την επέτειο θανάτου του Κ. Βάρναλη (16/12/1974), στην αρχή της εκδήλωσης θα προβληθεί ντοκιμαντέρ για τη ζωή του ποιητή και εικόνες από την πάνδημη κηδεία του. Σατιρικό κείμενο θα αποδώσουν θεατρικά οι ηθοποιοί Στέλιος Γεράνης και Κατερίνα Φωτιάδη. Μελοποιημένα τραγούδια του Βάρναλη θα ερμηνεύσει ο τραγουδοποιός Γιώργος Σαρρής.

Το «Κούλε Βάμπε» στο Τιτάνια

Αύριο στις 11.30 π.μ. στον κινηματογράφο «ΤΙΤΑΝΙΑ CINEMAX» (Πανεπιστημίου και Θεμιστοκλέους) προβάλλεται η ταινία «Κούλε Βάμπε ή Σε ποιον ανήκει ο κόσμος» στο πλαίσιο του προγράμματος προβολών ενόψει του επιστημονικού Συνεδρίου που διοργανώνει η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ στις 27 και 28 Απρίλη του 2013 για τον κορυφαίο μαρξιστή διανοητή, δραματουργό, ποιητή και σκηνοθέτη Μπέρτολτ Μπρεχτ με τίτλο: «Μπέρτολτ Μπρεχτ: Για τους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθούν».

Οι προβολές στο πλαίσιο του αφιερώματος τις Τετάρτες και Κυριακές σε επανάληψη - θα ακολουθήσουν οι ταινίες «Και οι δήμιοι πεθαίνουν», «Ο αφέντης Πούντιλα και ο υπηρέτης του ο Μάττι» - είναι δωρεάν, ενώ οι ταινίες προβάλλονται και καθημερινά τις άλλες ώρες με εισιτήριο 5 ευρώ και 3 ευρώ για ανέργους.

Πρόσκληση Καλλιτεχνών της ΚΝΕ

Η Τομεακή Οργάνωση Καλλιτεχνών της ΚΝΕ προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της, αύριο (7.30μμ) στο «Χώρο Τέχνης Ασωμάτων» (Αγ. Ασωμάτων 6, Θησείο, κοντά στο σταθμό του ΗΣΑΠ), στη θεατρική παράσταση «Η πτώση και η άνοδος του κυρίου Γκρόσαπ», που βασίζεται στο βιβλίο των Ρίτσαρντ Μπόγιερ - Χέρμπερτ Μορέ «Η άγνωστη ιστορία του εργατικού κινήματος των ΗΠΑ». Η παράσταση θα δοθεί από ομάδα ανέργων, εργαζόμενων και φοιτητών. Θα ακολουθήσει παρουσίαση του ομότιτλου βιβλίου από τη Βιβή Δάγκα, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

Το έργο «Αυτός που λέει ΝΑΙ - Αυτός που λέει ΟΧΙ» του Μπέρτολτ Μπρεχτ ανεβάζει το θεατρικό εργαστήριο «ΠΑΥΣΙΣ», στο θέατρο «Αλκμήνη» (Αλκμήνης 8, Γκάζι, μετρό Κεραμεικός, τηλ. 210 3428.650). Η παράσταση απευθύνεται σε παιδιά και ενήλικες. Η παράσταση μπορεί να παιχθεί και σε σχολεία. Αύριο, το έργο θα παιχθεί στις 10.30 π.μ. και 1μμ. Μετάφραση: Αριάδνη Παπαγεωργίου. Σκηνοθεσία: Σίμος Παπαδόπουλος. Λίνα Μπασούκου. Μουσική: Νίκος Δανίκας. Κίνηση: Χριστίνα Σουγιουλτζή. Σκηνογραφία: Δημήτρης Δήμου. Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου. Παίζουν: Αννα Αναστασιάδου, Βάσια Βασιλείου, Μιχαήλ Γιαννικάκης, Ελισάβετ Γιαννοπούλου, Σελήνη Φιλιππιτζή, Πηνελόπη Φλουρή. Πιάνο: Αλκηστις Λαμπροπούλου. Εισιτήριο: 6 ευρώ.

Εκτακτη γενική συνέλευση για τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει πραγματοποιεί σήμερα ( 5.30 μ.μ.), η Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών (Γενναδίου 8 και Ακαδημίας).



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ