ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 15 Οχτώβρη 2016
Σελ. /24

Στο σημερινό 4σέλιδο «Διεθνή & Οικονομία» φιλοξενούμε τα εξής θέματα:

-- Πλειστηριασμοί - «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια: Με σειρά από κάλπικα επιχειρήματα, η συγκυβέρνηση επιχειρεί να συσκοτίσει το σφίξιμο της θηλιάς των εκβιασμών σε βάρος των χρεωμένων εργατικών - λαϊκών νοικοκυριών

-- Ενεργειακή φτώχεια για εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά: Αντιμέτωποι με νέες αυξήσεις φόρων και τιμής στο πετρέλαιο θέρμανσης και πετσοκομμένο επίδομα οι εργαζόμενοι και ο λαός, την ώρα που η κυβέρνηση «δίνει ρέστα» για μείωση του «ενεργειακού κόστους» των βιομηχάνων

-- Τουρκία: Το «Παγκόσμιο Ενεργειακό Συνέδριο» στην Κωνσταντινούπολη, με συμμετοχή εκπροσώπων μονοπωλιακών ομίλων και πολιτικών, έφερε στο προσκήνιο παλιούς και νέους σχεδιασμούς

-- Γερμανία: Στην προώθηση συμφερόντων γερμανικών μονοπωλίων στους τομείς της Βιομηχανίας, γεωργίας, Ανανεώσιμων Πηγών και διαχείρισης υδάτινων πόρων, αλλά και του ελέγχου της μετανάστευσης, αποσκοπούσε η περιοδεία της Α. Μέρκελ σε Μάλι, Νίγηρα και Αιθιοπία.


ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΤΡΑΠΕΖΕΣ - ΦΟΡΟΕΙΣΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ
Εκβιασμοί, κατασχέσεις και πλειστηριασμοί για τις «οφειλές» της λαϊκής οικογένειας

Απόλυτος εμπαιγμός οι κυβερνητικοί ισχυρισμοί περί «επέκτασης της προστασίας» στην πρώτη κατοικία

Η ένταση των εκβιασμών πρέπει να απαντηθεί με λαϊκή κινητοποίηση για να μη βγει στο σφυρί κανένα λαϊκό σπίτι
Η ένταση των εκβιασμών πρέπει να απαντηθεί με λαϊκή κινητοποίηση για να μη βγει στο σφυρί κανένα λαϊκό σπίτι
Στη μέγγενη των εκβιασμών και των απειλών από την πλευρά των τραπεζών βρίσκονται εγκλωβισμένα τα χρεωμένα εργατικά - λαϊκά νοικοκυριά, η οποία μέγγενη έχει ενισχυθεί ως αποτέλεσμα και της σειράς των παρεμβάσεων στις οποίες προχώρησε η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, με στόχο τη νομική θωράκιση του αντιλαϊκού οπλοστασίου και τη διασφάλιση των τραπεζών, των μεγαλομετόχων τους και συνολικά του μεγάλου κεφαλαίου. Μάλιστα, οι εν λόγω αντιλαϊκές παρεμβάσεις γίνονται σε συνέχεια των νέων κρατικών ενισχύσεων στο πλαίσιο της τελευταίας «ανακεφαλαιοποίησης» των τραπεζών από τα δάνεια της Ευρωζώνης, τα οποία φορτώθηκαν στο κρατικό χρέος και βέβαια στις πλάτες του λαού.

Σε αυτό το πλαίσιο, η όποια «προστασία» της πρώτης κατοικίας των λαϊκών νοικοκυριών έχει πέσει στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο, συνδέεται με σειρά από λεόντειους όρους και προϋποθέσεις, ενώ βέβαια οι τράπεζες έχουν το ελεύθερο να προχωρούν σε πλειστηριασμούς τυχόν άλλης μικροϊδιοκτησίας των λαϊκών νοικοκυριών.

Ταυτόχρονα και παράλληλα, η «θηλιά» των κατασχέσεων και των εκβιασμών σφίγγει και από την πλευρά του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, προκειμένου να «βάλουν στο χέρι» τις ληξιπρόθεσμες «οφειλές» της λαϊκής οικογένειας, τόσο από την τρέχουσα όσο και από την προηγούμενη περίοδο.

Οροι - φωτιά για τα χρεωμένα λαϊκά νοικοκυριά

Η κυβέρνηση επανέφερε - 10 ολόκληρους μήνες μετά από την πρώτη φορά που την έκανε - την... «εξαγγελία» για επέκταση της «προστασίας» της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς και για τα χρέη προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία. Η εν λόγω ρύθμιση, εάν και εφόσον προωθηθεί στη Βουλή, θα είναι αντίστοιχη με αυτήν για την «προστασία» από τις τράπεζες, δηλαδή θα συνδυάζεται με σειρά απειλών και εκβιασμών.

Υπενθυμίζουμε ότι ο νόμος 4346/2015 της σημερινής κυβέρνησης για τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια πρώτης κατοικίας, μεταξύ άλλων, προβλέπει:

-- Η όποια παρεχόμενη «προστασία» στην πρώτη κατοικία έχει εφαρμογή μέχρι 31/12/2018, με πρώτη προϋπόθεση την υποβολή στο δικαστήριο πρότασης εκκαθάρισης και σχέδιο διευθέτησης οφειλών.

-- Η δικαστική προστασία στην πρώτη κατοικία συνδέεται με την απαλλοτρίωση οποιασδήποτε άλλης «ρευστοποιήσιμης περιουσίας» του οφειλέτη, όπως, για παράδειγμα, μιας δεύτερης κατοικίας ή ενός μικρού κομματιού γης.

-- Αποβολή από τη ρύθμιση «προστασίας» προβλέπεται στις περιπτώσεις οφειλετών με καθυστέρηση που «υπερβαίνει αθροιστικώς την αξία τριών μηνιαίων δόσεων ετησίως». Σε αυτήν την περίπτωση, το δικαστήριο «διατάσσει την ανάκληση κάθε προληπτικού ή ανασταλτικού μέτρου». Αυτό σημαίνει ότι ενεργοποιείται, εκ νέου, η διαδικασία των πλειστηριασμών.

-- Το σχέδιο ρύθμισης «δε θα πρέπει να παραβλάπτει τη συλλογική ικανοποίηση των πιστωτών». Διευκρινίζεται παραπέρα ότι οι τράπεζες «παραβλάπτονται» στην περίπτωση που «βρεθούν σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρίσκονταν σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης». Οι τράπεζες, δηλαδή, θα εισπράξουν τουλάχιστον τα ίδια ποσά με αυτά που θα έβαζαν στο χέρι σε περίπτωση πλειστηριασμών.

-- Η ένταξη στη ρύθμιση της υποτιθέμενης προστασίας έχει ως όρο και προϋπόθεση «ο οφειλέτης να υπήρξε συνεργάσιμος, κατά την έννοια του Κώδικα Δεοντολογίας», και μάλιστα όχι μόνο από 'δώ και στο εξής, αλλά και «κατά το χρόνο της αρχικής καθυστέρησης του δανείου».

Μπαράζ «συμπληρωματικών» αντιλαϊκών παρεμβάσεων της κυβέρνησης

Επιπλέον, σε ένα μπαράζ κυβερνητικών τροπολογιών που ψηφίστηκαν φέτος στις αρχές Ιούνη, σε συνέχεια του πολυνόμου - εκτρώματος που ψήφισε η κυβέρνηση τον Μάη, προβλέπονται και έχουν τεθεί σε εφαρμογή συμπληρωματικά αντιλαϊκά μέτρα, όπως:

-- Πρώτη κατοικία. Παρέχεται στις τράπεζες η δυνατότητα να μεταβιβάζουν άμεσα τη διαχείριση των στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας σε άλλους «επενδυτές» (τα περιβόητα funds) και μάλιστα ανεξάρτητα από το ύψος της υποθήκης και την αξία του ακινήτου. Δηλαδή, τα πιστωτικά ιδρύματα θα διατηρούν την ιδιοκτησία των δανείων αυτών, αλλά τη διαχείρισή τους μπορούν να τη μεταβιβάζουν σε «εταιρείες διαχείρισης».

Προβλέπεται η δυνατότητα πώλησης των δανείων για πρώτη κατοικία πάνω από 140.000 ευρώ, ενώ από την 1/1/2018 το σύνολο των δανείων πρώτης κατοικίας «απελευθερώνεται» πλήρως και σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα πώλησης, όπως ήδη ισχύει για όλες τις άλλες κατηγορίες των τραπεζικών δανείων...

-- Δάνεια με εγγύηση του Δημοσίου. Η νομοθετική ρύθμιση προβλέπει τη δυνατότητα πώλησης (και βέβαια ανάθεσης της διαχείρισης) για το σύνολο των δανείων της συγκεκριμένης κατηγορίας, χωρίς καμία εξαίρεση και μάλιστα με άμεση εφαρμογή. Να σημειωθεί ότι πρόκειται για δάνεια, που αφορούν σε μεγάλες επιχειρήσεις που βρίσκονται υπό κρατικό έλεγχο, σε ΟΤΑ, σε επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί σε προγράμματα ενίσχυσης από την ΕΕ (ΕΣΠΑ κ.ά.), αλλά και σε δάνεια σε σεισμόπληκτους και πυρόπληκτους, για την αποκατάσταση ζημιών από καταστροφές κ.ά.

Τα παραπάνω αποτελούν συνέχεια των μέτρων που προηγήθηκαν στο πλαίσιο του τρίτου μνημονίου. Ανάμεσα σε αυτά:

-- Η πώληση δανείων σε άλλους «επενδυτές» για τους «μη συνεργάσιμους δανειολήπτες» μπορεί να είναι άμεση και μάλιστα χωρίς να προβλέπεται η ύπαρξη ενημέρωσης από την πλευρά των τραπεζών. Είναι φανερό ότι με τη συγκεκριμένη ρύθμιση εντείνονται οι εκβιασμοί, με στόχο να εξαναγκάσουν τα χρεωμένα λαϊκά νοικοκυριά να κόψουν και από τις πιο στοιχειώδεις ανάγκες τους προκειμένου να «συνεργαστούν» με τις τράπεζες...

-- Με τον νέο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, πρώτη τιμή προσφοράς για τους πλειστηριασμούς ακινήτων ορίζεται η εμπορική αξία όπως αυτή προσδιορίζεται κατά το χρόνο της κατάσχεσης, αντί της κατά πολύ υψηλότερης αντικειμενικής τιμής, όπως ίσχυε σύμφωνα με τον προηγούμενο νόμο. Είναι φανερό ότι η υψηλή αντικειμενική τιμή θα ήταν εμπόδιο για την «επιτυχή» έκβαση του πλειστηριασμού.

Δεμένα χειροπόδαρα τα λαϊκά νοικοκυριά για τη «βούλα» του «συνεργάσιμου δανειολήπτη»

«Ο αποχαρακτηρισμός του δανειολήπτη ως συνεργάσιμου μπορεί να έχει ως συνέπεια τον αποκλεισμό του από ειδικές ευεργετικές διατάξεις της νομοθεσίας», αναφέρεται χαρακτηριστικά στον αναθεωρημένο «Κώδικα Δεοντολογίας» των τραπεζών, που καταρτίστηκε από την Τράπεζα της Ελλάδας και τέθηκε σε ισχύ από τις αρχές Αυγούστου.

Ανεξάρτητα από το τι επιλέγουν ως πιο συμφέρον γι' αυτές οι τράπεζες στην παρούσα φάση, το σίγουρο είναι ότι ανοίγει ο δρόμος για κατασχέσεις και πλειστηριασμούς ακόμη και για την πρώτη κατοικία της λαϊκής οικογένειας, καθώς «ο αποχαρακτηρισμός του δανειολήπτη ως συνεργάσιμου», σύμφωνα με τον νέο Κώδικα, «μπορεί να έχει συνέπεια τον εκπλειστηριασμό της κύριας κατοικίας του». Με βάση τον «Κώδικα», πέρα από τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, τα οικονομικώς ανήμπορα λαϊκά νοικοκυριά, προκειμένου να τύχουν δικαστικής προστασίας, όπου αυτή προβλέπεται, πρέπει να έχουν, με τη βούλα των τραπεζών, το χαρακτηρισμό του «συνεργάσιμου δανειολήπτη». Σε διαφορετική περίπτωση, τα δικαστήρια θα απορρίπτουν την αίτηση, με ανοιχτό πλέον το ενδεχόμενο των πλειστηριασμών.

Στην «τυποποιημένη κατάσταση οικονομικής πληροφόρησης», που ο οφειλέτης θα υποβάλλει υποχρεωτικά στην τράπεζα, μεταξύ άλλων, πρέπει να αναγράφει σε ειδικές λίστες:

  • Την αξία της ακίνητης περιουσίας και μάλιστα αναλυτικά για κάθε τεμάχιο γης (ποσοστό συνιδιοκτησίας, είδος εμπράγματου δικαιώματος).
  • Τα ποσά από τις μεικτές και καθαρές αποδοχές από μισθούς και συντάξεις, τα επιδόματα από φορείς του Δημοσίου (π.χ. ανεργίας), τα ποσά βοήθειας από ιδιώτες (π.χ. από οικογενειακά πρόσωπα), καθώς και το σύνολο του εισοδήματος από κάθε πηγή προέλευσης.
  • Τις κάθε είδους δαπάνες για την καθημερινή διαβίωση, όπως για στέγαση, ηλεκτρικό ρεύμα, ύδρευση, βασικές καταναλωτικές δαπάνες (διατροφή) κ.ά.

Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα πλήρες φακέλωμα των λαϊκών νοικοκυριών, στη βάση του οποίου προσδιορίζεται η περιβόητη «μέγιστη ικανότητα αποπληρωμής», το ποσό δηλαδή που θα πρέπει να «κόβουν το λαιμό τους» να πληρώνουν στην τράπεζα κάθε μήνα, προκειμένου να μη χαρακτηριστούν «μη συνεργάσιμοι»...

«Εναλλακτικές λύσεις» ξεσπιτώματος...

Να σημειωθεί ότι στις τραπεζικές «λύσεις διευθέτησης» για τα λαϊκά νοικοκυριά συγκαταλέγονται και τα παρακάτω:

-- Πώληση και ενοικίαση του ακινήτου. Ο δανειολήπτης μεταβιβάζει την κυριότητα του ακινήτου στην τράπεζα και στη συνέχεια μπορεί να έχει το δικαίωμα της διαμονής στην κατοικία του έναντι ενοικίου, «για μια ελάχιστη περίοδο»...

-- «Εθελοντική παράδοση» του ακινήτου. Ο δανειολήπτης, που αδυνατεί να εξυπηρετήσει το χρέος, μεταβιβάζει την κυριότητα του ακινήτου στην τράπεζα και στη συνέχεια, σε συμφωνία με την τράπεζα, «διατυπώνεται σαφώς ο τρόπος διευθέτησης» για τυχόν υπολειπόμενα ποσά.

-- «Εθελοντική εκποίηση ακινήτου». Ο δανειολήπτης προχωρά «οικειοθελώς» στην πώληση του ακινήτου σε τρίτους, μετά από τη σύμφωνη γνώμη της τράπεζας. Σε περίπτωση που το τίμημα πώλησης είναι χαμηλότερο από την οφειλή, η τράπεζα προχωρά σε «διαγραφή» του υπολειπόμενου ποσού.

  • Υπό προϋποθέσεις προβλέπονται ρυθμίσεις όπως αυτές που ήδη εφαρμόζουν οι τράπεζες (χρονική μετακύλιση, μείωση επιτοκίων κ.ά.).

Α. Σ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ