ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 14 Αυγούστου 2010 - Κυριακή 15 Αυγούστου 2010
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΣΕ - ΟΑΣΑ
«Πεσκέσι» στους «στρατηγικούς επενδυτές»
  • ΠΑΣΟΚ - ΝΔ «μπούκωσαν» τους τραπεζίτες - «φεσώνουν» τον εργαζόμενο λαό
  • Ο μετωπικός αγώνας των λαϊκών στρωμάτων μπορεί να τσακίσει την πολιτική των κομμάτων του μνημονίου, να καταστήσει τις δημόσιες συγκοινωνίες λαϊκή περιουσία

Από παλιότερη κινητοποίηση του ΠΑΜΕ ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ
Από παλιότερη κινητοποίηση του ΠΑΜΕ ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ
Η επιτακτική ανάγκη να «ξεστρατίσει» ο εργαζόμενος λαός της χώρας μας από το δρόμο ενίσχυσης της κερδοφορίας των μονοπωλιακών ομίλων, που πιστά ακολουθεί η σημερινή κυβέρνηση με την απόλυτη στήριξη της ΝΔ και του ΛΑ.Ο.Σ., ξεπροβάλλει και από το επικείμενο ξεπούλημα του ΟΣΕ και των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, το οποίο έχει ήδη έτοιμο, βάσει αντίστοιχων νομοσχεδίων, το υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων.

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, χρησιμοποιώντας το γνωστό επιχείρημα των «υπερχρεωμένων, ελλειμματικών και ασύμφορων» ΔΕΚΟ, ετοιμάζεται να παραδώσει τα «φιλέτα» του σιδηρόδρομου και των αστικών συγκοινωνιών στο ιδιωτικό κεφάλαιο, «πετσοκόβοντας» θέσεις εργασίας και εργασιακά δικαιώματα, «κόβοντας» επιπλέον δρομολόγια του ΟΣΕ, αυξάνοντας το κόστος των εισιτηρίων, περιορίζοντας ακόμη περισσότερο το δικαίωμα του λαού για φτηνές, γρήγορες και ασφαλείς μετακινήσεις.

Πρώτος στη λίστα των ιδιωτικοποιήσεων των ΔΕΚΟ, που βρίσκονται υπό την εποπτεία του υπουργείου Μεταφορών, βρίσκεται ο ΟΣΕ, ο οποίος μέχρι σήμερα παρουσιάζει συσσωρευμένο χρέος ύψους 10 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τον ισολογισμό του ΟΣΕ για το 2009, το σύνολο των χρεών του αποτιμούνταν στα 7,834 δισ. ευρώ, με τα ομολογιακά τραπεζικά δάνεια που λήγουν το τρέχον και το επόμενο έτος να φτάνουν τα 491 εκατ. ευρώ, εκείνα με έτος λήξης το 2014 να τιμολογούνται στα 1,466 δισ. ευρώ και τα υπόλοιπα, ύψους 5,875 δισ. ευρώ, μετά το 2014.

Στη δεύτερη στήλη του πίνακα εμφανίζονται τα ποσά που εγκρίθηκαν για την επιχορήγηση του ΟΑΣΑ την τελευταία οκταετία. Στην τρίτη στήλη παρουσιάζονται τα ποσά που καταβλήθηκαν μέσω του κρατικού προϋπολογισμού και στην τελευταία εκείνα που χορηγήθηκαν μέσω τραπεζικών δανείων. Τα στοιχεία πάρθηκαν από την έκθεση οικονομικού ελέγχου του ΟΑΣΑ για το έτος 2009
Στη δεύτερη στήλη του πίνακα εμφανίζονται τα ποσά που εγκρίθηκαν για την επιχορήγηση του ΟΑΣΑ την τελευταία οκταετία. Στην τρίτη στήλη παρουσιάζονται τα ποσά που καταβλήθηκαν μέσω του κρατικού προϋπολογισμού και στην τελευταία εκείνα που χορηγήθηκαν μέσω τραπεζικών δανείων. Τα στοιχεία πάρθηκαν από την έκθεση οικονομικού ελέγχου του ΟΑΣΑ για το έτος 2009
Τα παραπάνω αστρονομικά χρέη του ΟΣΕ, φυσικά και δεν προέκυψαν λόγω της μισθοδοσίας των υπαλλήλων του, όπως επίσης δεν μπορούν να δικαιολογηθούν από τα «δόντια των τρωκτικών», που συχνά - πυκνά καταγγέλλουν διάφορα κυβερνητικά στελέχη, όσο ...κοφτερά και αν ήταν αυτά. Προήλθαν από τη συστηματική άρνηση του κράτους να επενδύει το ίδιο στην ανάπτυξη του σιδηροδρομικού του δικτύου, εξαναγκάζοντας τον ΟΣΕ να προσφεύγει στις τράπεζες για την ανάπτυξη και συντήρηση του συνόλου των υποδομών του.

Μεγάλο μέρος των παραπάνω δανειακών υποχρεώσεων, που είναι εγγυημένες από το Ελληνικό Δημόσιο, είναι απέναντι στους ντόπιους τραπεζίτες, που δάνειζαν τον ΟΣΕ με επιτόκιο 5,728%. Αυτούς, δηλαδή, που οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ έχουν τα τελευταία δύο χρόνια ενισχύσει, είτε μέσω εγγυήσεων, είτε με τη μορφή άμεσης ρευστότητας, με κονδύλια ύψους 78 δισ. ευρώ. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με το σχέδιο «εξυγίανσης» του ΟΣΕ που έχει έτοιμο, μέσω απλών λογιστικών πράξεων, θα ρίξει στις πλάτες του εργαζόμενου λαού όλα τα παραπάνω χρέη, την ίδια στιγμή που θα παραδίδει τον Οργανισμό, τις θυγατρικές του ή την ακίνητη περιουσία του στους ιδιώτες, οι οποίοι θα τον παραλάβουν «λευκό» από δανεικά. Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ θα έχει διαμορφώσει και το εργασιακό καθεστώς εκείνο που θα βολεύει την κερδοφορία του επενδυτή, αλλά ταυτόχρονα θα δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια του επιβατικού κοινού, αλλά και την ευρύτερη ασφάλεια των συγκοινωνιών.

Ιδια κόλπα και στον ΟΑΣΑ

Στην έκθεση διαχείρισης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας, το Δεκέμβρη του 2009, τίθενται οι στόχοι που πρέπει να πετύχει ο Οργανισμός την επόμενη πενταετία. Μέσα σε αυτούς περιλαμβάνεται ο επαναπροσδιορισμός και ο εξορθολογισμός των αναγκών των αστικών συγκοινωνιών σε προσωπικό, η διευκόλυνση αποσπάσεων εργαζομένων από και προς τον ΟΑΣΑ, η νέα τιμολογιακή πολιτική των εισιτηρίων, καθώς και η σχέση τιμής εισιτηρίου και κρατικής επιδότησης. Με απλά λόγια, δηλαδή, προαναγγέλλεται η επιδείνωση των υφιστάμενων εργασιακών σχέσεων στις αστικές συγκοινωνίες, αλλά και αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, αφού ήταν ήδη προαποφασισμένη η μείωση της κρατικής επιδότησης στα δημόσια Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Επειδή πολύς λόγος γίνεται και για τα χρέη των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, τα οποία τις καθιστούν «ασύμφορες», αξίζει να αναφέρουμε ότι μόνο για το 2009 ο ΟΑΣΑ δανείστηκε, από τις ελληνικές τράπεζες Εθνική, Αγροτική, Εμπορική ALPHA και Eurobank, 346.724.052 ευρώ με επιτόκιο 4,8133%, ενώ το σύνολο των χρεών του απέναντι και σε τράπεζες του εξωτερικού φτάνει τα 2.432.174.052,61 ευρώ. Για την εξυπηρέτηση των τόκων των παραπάνω ποσών το 2009 ο ΟΑΣΑ κατέβαλε 116.370.735,05 ευρώ.

Εύλογα μπορεί να αναρωτηθεί κανείς γιατί ο ΟΑΣΑ χρειάζεται να προστρέχει στους τραπεζίτες για την κάλυψη των αναγκών του. Η απάντηση είναι απλή: Διότι, οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, όλα τα προηγούμενα χρόνια δεν κατέβαλαν ούτε τη μισή επιδότηση που όφειλαν να καταβάλουν βάσει του ισχύοντος νομικού πλαισίου που οι ίδιες έχουν διαμορφώσει μέχρι σήμερα. Σύμφωνα με το άρθρο 5, παρ. 5 του νόμου 2669/1998 περί «Οργάνωσης και λειτουργίας των Αστικών Συγκοινωνιών στην περιοχή Αθηνών, Πειραιώς και Περιχώρων» ορίζεται ότι: «Η διαφορά του λειτουργικού κόστους και του καθοριζόμενου κάθε φορά κομίστρου, όπως προσδιορίζεται αυτό με την τιμολογιακή πολιτική, αποτελεί κοινωνική παροχή, η οποία αντισταθμίζεται με την καταβολή της διαφοράς (αντισταθμιστική καταβολή) από τον Κρατικό Προϋπολογισμό».

Για να καλύπτει, λοιπόν, ο ΟΑΣΑ τις ανάγκες του, από τη μισθοδοσία του προσωπικού μέχρι την προμήθεια οχημάτων, αλλά και για να διατηρείται στα σημερινά επίπεδα η τιμή των εισιτηρίων - όσο αυτή μπορεί να θεωρηθεί χαμηλή - είχε εξαναγκαστεί από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ να δανείζεται με τα ληστρικά επιτόκια των ντόπιων και ξένων τραπεζών. Τα συνολικά ποσά των εγκεκριμένων κρατικών επιχορηγήσεων κατ' έτος, από το 2002 μέχρι το 2009, καθώς και το τμήμα που καλυπτόταν μέσω του κρατικού προϋπολογισμού και το υπόλοιπο που χορηγούνταν από τις τράπεζες με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου εμφανίζεται αναλυτικά στο σχετικό πίνακα που παραθέτουμε.

Πέρα όμως από τα παραπάνω πρέπει να συνυπολογίσουμε και τις απαιτήσεις του ΟΑΣΑ έναντι του Δημοσίου, από μια σειρά συμβάσεις που έχει ο ΟΑΣΑ και οι θυγατρικές του, κυρίως η ΕΘΕΛ, στο πλαίσιο της κοινωνικής τους πολιτικής. Σύμφωνα, λοιπόν, με τον λογιστικό έλεγχο για το 2009 μόνο το υπουργείο Υγείας οφείλει 140 εκατ. ευρώ. Για όλα αυτά, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών «ποιεί την νήσσαν»...

«Απελευθέρωση» από τα δεσμά του κεφαλαίου

Ο ΟΣΕ, οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, οι εναπομείνασες ΔΕΚΟ, όπως και όλος ο πλούτος που διαθέτει η χώρα μας, τον οποίο πλιατσικολογούν οι ντόπιοι και ξένοι μονοπωλιακοί όμιλοι, φτιάχτηκαν με το αίμα του εργαζόμενου λαού, των προηγούμενων και της σημερινής γενιάς. Τα σχέδια «εξυγίανσης», που ετοιμάζεται να εφαρμόσει το ΠΑΣΟΚ, θα επιδεινώσουν την ποιότητα και την ασφάλεια των δημόσιων μαζικών μεταφορών, θα χτυπήσουν ακόμη περισσότερο το εισόδημα του εργαζόμενου που τις χρησιμοποιεί. Η πρόστυχη προπαγάνδα των κομμάτων του κεφαλαίου, περί «χρεών και ελλειμμάτων» των ΔΕΚΟ, πρέπει να ξεσκεπαστεί στα μάτια των εργατικών - λαϊκών μαζών, η κυβέρνηση και τα άλλα κόμματα του μνημονίου να σπάσουν τα μούτρα τους, να συντριβούν. Ο σκληρός, επίπονος, ενιαίος και μετωπικός αγώνας των παραγωγών του πλούτου μπορεί να διεκδικήσει και να κατακτήσει έναν πραγματικά δημόσιο, ενιαίο φορέα μεταφορών, που θα λειτουργεί στο πλαίσιο του κεντρικού σχεδιασμού της οικονομίας, υπό εργατικό - λαϊκό έλεγχο, με γνώμονα την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, την προστασία του περιβάλλοντος.


Φώτης ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ