ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Ιούλη 2017
Σελ. /24
ΔΙΕΘΝΗ
ΟΥΚΡΑΝΙΑ
Στήριξη της ΕΕ στην αντιδραστική κυβέρνηση και αντιπαράθεση με τη Ρωσία

Η χαρά των εκπροσώπων των μονοπωλίων ...δεν κρύβεται

Copyright 2017 The Associated

Η χαρά των εκπροσώπων των μονοπωλίων ...δεν κρύβεται
ΚΙΕΒΟ.--

Την έναρξη ισχύος της συμφωνίας σύνδεσης ΕΕ - Ουκρανίας από το Σεπτέμβρη (μια διαδικασία που ανοίγει την προοπτική της μελλοντικής ένταξης) ανακοίνωσαν ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, και ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Ντόναλντ Τουσκ, στη συνάντηση που έγινε χτες με την ουκρανική ηγεσία στο Κίεβο, ενώ στις ανατολικές περιοχές συνεχίζει τους βομβαρδισμούς.

Ο Τουσκ παρέδωσε στον Πρόεδρο, Π. Ποροσένκο, το κείμενο της οριστικοποίησης της επικύρωσης και της απελευθέρωσης της βίζας για τους Ουκρανούς που εισέρχονται στο χώρο Σένγκεν. Οι αξιωματούχοι της ΕΕ, με μανδύα «αθώας περιστεράς», μίλησαν για την ανάγκη εφαρμογής των λεγόμενων συμφωνιών εκεχειρίας του Μινσκ με τις αυτοαποκαλούμενες Λαϊκές Δημοκρατίες του Ντονέτσκ και του Λουγκάνσκ (πρόκειται στην πραγματικότητα για αστικά καθεστώτα που βλέπουν προοπτική στη σύνδεση με τη Ρωσία), όταν η αντιδραστική κυβέρνηση που υπερασπίζονται είναι η πρώτη που τις παραβιάζει. Επίσης, σε ένα ρεσιτάλ υποκρισίας επανέλαβαν ότι «υποστηρίζουν την ενότητα, την κυριαρχία, την ανεξαρτησία και την εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας» και καταδίκασαν την προσάρτηση της Κριμαίας και της Σεβαστούπολης από τη Ρωσία. Πάντως, χτες ο υφυπουργός αρμόδιος για τα μη ελεγχόμενα εδάφη στην Ανατολική Ουκρανία, Γκεόργκι Τούκα, σε συνέντευξή του στην ουκρανική ρωσόφωνη ιστοσελίδα «apostrophe.ua», είπε πως «προς το παρόν δεν μπορούμε, παρ' όλες τις προσπάθειες, να αποδείξουμε από νομικής απόψεως την παρουσία ρωσικού τακτικού στρατού στο Ντονμπάς» και συμπλήρωσε πως «η ανάγνωση του προβλήματος της Ανατολικής Ουκρανίας σαν να πρόκειται για ρωσική κατοχή δεν συνιστά λύση του προβλήματος».

Ταυτόχρονα, Γιούνκερ και Τουσκ σημείωσαν ότι η Συμφωνία Σύνδεσης που συμπεριλαμβάνει και τη Ζώνη Ελεύθερων Συναλλαγών θα αναδείξει την ΕΕ ως πρώτο εμπορικό εταίρο της Ουκρανίας (ήδη από την προσωρινή εφαρμογή της το εμπόριο δηλώνεται ότι αυξήθηκε κατά 10%). Ακριβώς γι' αυτό η υπόθεση σύνδεσης της Ουκρανίας με την ΕΕ είναι «κόκκινο πανί» για τη Ρωσία, που βλέπει να χάνει ζωτικό χώρο. Αλλωστε, αυτός ο ανταγωνισμός είναι που οδήγησε στην ανατροπή της προηγούμενης αστικής κυβέρνησης και την ιμπεριαλιστική επέμβαση στην περιοχή πριν τρία χρόνια.

Φυσικά ξεχωριστή αναφορά έγινε στις συνομιλίες για τις αντιλαϊκές μεταρρυθμίσεις που προχωρούν στην Ουκρανία, για τα δήθεν μέτρα καταπολέμησης της διαφθοράς, τη θέσπιση νομοθεσίας στον τομέα της Ενέργειας και του χρηματοπιστωτικού τομέα, που είναι και προϋπόθεση για την εκταμίευση των δόσεων «μακροοικονομικής χρηματοδοτικής συνδρομής» της ΕΕ, αξίας 600 εκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή δανείου.

Ενδιαφέρον, πάντως, έχουν και οι απαντήσεις που έδωσε ο υπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας, Σεργκέι Λαβρόφ, που μιλώντας στο δίκτυο «RT» τόνισε ότι «από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου η Ρωσία ελπίζει για τη διεθνή ειρήνη και τη συνεργασία, αλλά ορισμένες αποφάσεις και ενέργειες των δυτικών εταίρων της έχουν οδηγήσει σε περαιτέρω διαχωριστικές γραμμές στην Ευρώπη και έχουν προκαλέσει σε μεγάλο βαθμό την ουκρανική κρίση». Μίλησε για κοντόφθαλμη πολιτική της Ουάσιγκτον και των Βρυξελλών, μέσω της επέκτασης του ΝΑΤΟ και του προγράμματος της ΕΕ «Ανατολική Εταιρική Σχέση» και ταυτόχρονα επέκρινε την πολιτική τους και σε άλλες περιοχές, που οδήγησαν στην «αύξηση της τρομοκρατικής απειλής στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική». Ο Λαβρόφ κατέκρινε τις κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας, που είπε ότι είναι προνόμιο το δικαίωμα του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, το οποίο χρησιμοποιείται αποκλειστικά προς το συμφέρον της διατήρησης της «διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας» και ότι με την απόφαση αυτή ΕΕ και ΝΑΤΟ «δημιουργούν προβλήματα και θύματα γεωπολιτικών παιχνιδιών στην Ευρώπη και αλλού». Και κατέληξε ότι «η Ρωσία δεν πρόκειται να διαπραγματευτεί σχετικά με ορισμένες προϋποθέσεις άρσης των κυρώσεων», αλλά και «αν η ΕΕ αναγνωρίζει τη σημασία τού να γυρίσει σε ομαλές σχέσεις με τη Ρωσία, αυτή δεν θα αρνηθεί να συνεργαστεί».

ΒΡΕΤΑΝΙΑ
Δημοσιοποιήθηκε το σχέδιο νόμου για το Brexit

ΛΟΝΔΙΝΟ.--

Η κυβέρνηση της Βρετανίας, των Συντηρητικών της Τερέζα Μέι, δημοσιοποίησε χτες το σχέδιο νόμου που θα θέσει τέρμα στην υπεροχή του ευρωπαϊκού έναντι του βρετανικού δικαίου. Το «Σχέδιο Νόμου για την έξοδο από την Ευρωπαϊκή Ενωση», ένα κείμενο 66 σελίδων που αποσκοπεί στο να καταργήσει, τη μέρα του Brexit (δηλαδή όταν θα έχει ολοκληρωθεί η αποχώρηση από την ΕΕ), την «Πράξη των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων» του 1972, η οποία είχε ενσωματώσει τις ευρωπαϊκές Συνθήκες στο βρετανικό εθνικό δίκαιο.

Οπως είπε ο αρμόδιος για το Brexit υπουργός, Ντέιβιντ Ντέιβις, «αυτό θα μας επιτρέψει να εγκαταλείψουμε την Ευρωπαϊκή Ενωση με το μάξιμουμ των βεβαιοτήτων, της συνέχειας και του ελέγχου» και πρόσθεσε ότι «το σχέδιο νόμου αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά νομοθετικά κείμενα στην Ιστορία του βρετανικού κοινοβουλίου και ένα κύριο στάδιο στη διαδικασία εξόδου από την Ευρωπαϊκή Ενωση».

Το κείμενο, που αναμένεται να τεθεί σε ψηφοφορία το φθινόπωρο, είναι βέβαιο ότι θα αποτελέσει αντικείμενο σφοδρής ενδοαστικής αντιπαράθεσης, κάτι που ήδη έχει διαφανεί από τις διαφορετικές προσεγγίσεις τόσο των σοσιαλδημοκρατών Εργατικών όσο και των Φιλελεύθερων. Οι Εργατικοί δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να δεχτούν να μην ενσωματωθεί στη νέα νομοθεσία ο λεγόμενος Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ, όπως και ότι δεν θα αποδεχτούν το ενδεχόμενο υπερβολικής χρήσης των «Εξουσιών του Ερρίκου του 8ου», δηλαδή μιας διάταξης που επιτρέπει στην κυβέρνηση να τροποποιήσει ένα νόμο χωρίς να έχει τον πλήρη έλεγχο του κοινοβουλίου. Αυτά μετέφερε και ο ηγέτης τους Τζέρεμιν Κόρμπιν, που συναντήθηκε χτες στις Βρυξέλλες με τον διαπραγματευτή της ΕΕ Μισέλ Μπαρνιέ. Χαρακτηριστική και η φράση του Τιμ Φάρον, υπεύθυνου των Φιλελεύθερων για το Βrexit, που είπε ότι «δεν χρειάζεται να έχουμε αυταπάτες. Αν το άρθρο 50 (σ.σ ενεργοποίηση διαδικασίας για αποχώρηση από την ΕΕ) ήταν δύσκολο, τώρα θα είναι η κόλαση».

Περί «εθνικού συμφέροντος» έκανε λόγο ο Ντέιβιντ Ντέιβις, για να γίνει το καλύτερο δυνατό «τη μέρα που θα εγκαταλείψουμε την Ευρωπαϊκή Ενωση». Αυτή η διαδικασία δεν προβλέπεται να κλείσει πριν από το 2019, καθώς και οι εκπρόσωποι των άλλων αστικών τάξεων στην ΕΕ διεκδικούν για τα δικά τους συμφέροντα καλύτερους όρους, όπως και η όλη υπόθεση να μην αποτελέσει παράδειγμα που θα μπορούσαν να ακολουθήσουν και άλλες χώρες.

Η «Volvo» μπαίνει στην αγορά της ηλεκτροκίνησης

Ολα τα νέα αυτοκίνητα «Volvo» θα έχουν ηλεκτρικό κινητήρα από το 2019, «σηματοδοτώντας το ιστορικό τέλος των αυτοκινήτων που διαθέτουν μόνο κινητήρα εσωτερικής καύσης και τοποθετώντας την ηλεκτροκίνηση στο επίκεντρο της μελλοντικής επιχειρηματικής της δραστηριότητας», σύμφωνα με την ανακοίνωση της «Volvo Cars» πριν από λίγες μέρες.

«Η ηλεκτροκίνηση ανοίγει το δρόμο για ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας», προσθέτει ο Χ. Σάμιουελσεν, διευθύνων σύμβουλος της «Volvo Cars», η οποία από το 2010 ανήκει στην κινεζική «Geely», αλλά εδρεύει στη Σουηδία. Εκτός από τη Σουηδία έχει εργοστάσια στο Βέλγιο και στην Κίνα.

Η ηλεκτροκίνηση ανοίγει νέα πεδία στην κερδοφορία των αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες απολαμβάνουν κίνητρα, επιδοτήσεις και άλλα προνόμια από τις κυβερνήσεις στο όνομα και της μείωσης των εκπομπών ρύπων. Επίσης αποτελεί πεδίο ανταγωνισμών μεταξύ των καπιταλιστικών κρατών, που διεκδικούν την πρωτοκαθεδρία στην «πράσινη τεχνολογία».

Η «Volvo Cars» δηλώνει ότι «σχεδιάζει να πουλήσει συνολικά 1 εκατ. ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα μέχρι το 2025». Επίσης «θα μετατρέψει την "Polestar" σε μια νέα, με ξεχωριστή επωνυμία, παγκόσμια εταιρεία αυτοκινήτων υψηλής απόδοσης».

Ο γερμανικός όμιλος «Volkswagen» είναι «πρωταθλητής» στην ηλεκτροκίνηση. Η BMW και η «Daimler» («Μερσέντες») αγωνίζονται επίσης για μερίδιο της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, με βασικό ανταγωνιστή τους την αμερικανική «Τesla», η οποία πρωτοστάτησε στην αυτόνομη οδήγηση και την ηλεκτρική ενέργεια.

Στο πλαίσιο των σφοδρών ανταγωνισμών εντάσσονται και τα σκάνδαλα που έρχονται στην επιφάνεια για «πειραγμένους» ντιζελοκίνητους κινητήρες οι οποίοι εμφάνιζαν εικονικές μετρήσεις καυσαερίων, όπως πριν λίγα χρόνια στην «Volkswagen». Στο μεταξύ η «Daimler», σύμφωνα με χτεσινό δημοσίευμα της «Sueddeutsche Zeitung», οδηγείται στην Εξεταστική Επιτροπή Καυσαερίων του γερμανικού υπουργείου Μεταφορών, για να απαντήσει στις κατηγορίες του εισαγγελέα της Στουτγκάρδης ότι χρησιμοποιούσε σε πολλούς κινητήρες παράνομο λογισμικό. «Συνολικά θα πρέπει να είναι πάνω από 1 εκατ. οχήματα», λέει το δημοσίευμα.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ