ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 14 Ιούλη 2013
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Στον αέρα είναι χιλιάδες παιδιά των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ

Εμπαιγμός και προς τους εκπαιδευτικούς που τίθενται σε διαθεσιμότητα

Με την κατάργηση δεκάδων ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ, που ενέταξε το υπουργείο Παιδείας στο πολυνομοσχέδιο και ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά στις αρχές τις βδομάδας, δημιουργείται ένα τεράστιο πρόβλημα για δεκάδες χιλιάδες παιδιά που ήδη φοιτούν σε αυτές τις ειδικότητες και για τις οικογένειές τους. Στην αγωνία αυτών των παιδιών, το υπουργείο απάντησε τρεις μέρες μετά, με μια υπόσχεση σε non paper (δηλαδή ανεπίσημο έγγραφο που μπορεί να το αρνηθεί ή να το αλλάξει) ότι θα ολοκληρώσουν κανονικά την ειδικότητά τους. Ενώ σε άλλη μια κίνηση κατευνασμού στις αρχές της βδομάδας απένειμε τα λεγόμενα «επαγγελματικά δικαιώματα» (στην ουσία δεν πρόκειται για δικαιώματα αλλά για αναγνώριση της ύπαρξης των ειδικοτήτων και των αποφοίτων τους) σε κάποιες από τις καταργούμενες ειδικότητες. Αυτά όμως δε φτάνουν για να καθησυχάσουν τα πάνω από 10.000 παιδιά που έχουν ξεκινήσει ήδη μια ειδικότητα και βρίσκονται στη μέση.

Μαζικότατες ειδικότητες

Θυμίζουμε ότι η κυβέρνηση καταργεί στα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ όλα τα επαγγέλματα του Τομέα Υγείας - Πρόνοιας όπως Βοηθοί Φαρμακείων, Βοηθοί Φυσιοθεραπευτών, Βοηθοί Ακτινολογικών Εργαστηρίων, Βοηθοί Οδοντοτεχνιτών, Βοηθοί Νοσηλευτών, Βοηθοί Ιατρικών και Βιολογικών Εργαστηρίων και Βοηθοί Βρεφονηπιοκόμων, καθώς και επαγγέλματα όπως Γραφικών Τεχνών, Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος, Αισθητικής Τέχνης, Κομμωτικής Τέχνης και Αργυροχρυσοχοΐας. Δηλαδή, αυτές οι ειδικότητες δεν θα προσφέρονται το Σεπτέμβρη στους μαθητές της Β' τάξης των ΕΠΑΛ (οπότε διαλέγουν ειδικότητα) και της Α' τάξης των ΕΠΑΣ.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι μαθητές που βρίσκονται ήδη σε μια από αυτές τις ειδικότητες (δηλαδή που θα πάνε του χρόνου στη Γ' ΕΠΑΛ ή στη Β' ΕΠΑΣ έχοντας ολοκληρώσει τον πρώτο χρόνο της ειδικότητάς τους) είναι 13.165 (7.205 στα ΕΠΑΛ και 5.960 στις ΕΠΑΣ).

Να σημειώσουμε ότι πρόκειται για κάποιες από τις μαζικότερες ειδικότητες στη Δευτεροβάθμια Τεχνική Εκπαίδευση καθώς την προηγούμενη χρονιά τις ίδιες ειδικότητες είχαν διαλέξει πάνω από 17.000 παιδιά και από αυτά, πάνω από 10.000 ήταν στον Τομέα Υγείας - Πρόνοιας και πάνω από 6.000 στις ειδικότητες Αισθητικής, Κομμωτικής, Γραφικών Τεχνών. Πρόκειται για τις πιο μαζικές ειδικότητες που αποτελούν περίπου το 60% των μαθητών στα ΕΠΑΣ, ενώ ο Τομέας Υγείας και Πρόνοιας είναι ο πιο μαζικός των ΕΠΑΛ με ποσοστό 20% επί του συνόλου (ο δεύτερος τομέας έχει περίπου 13%).

Με τι εκπαιδευτικούς θα λειτουργήσουν;

Το υπουργείο υπόσχεται μεν ανεπίσημα ότι όλα αυτά τα παιδιά θα ολοκληρώσουν τη φοίτησή τους, αλλά είναι ένα τεράστιο ερωτηματικό με τι εκπαιδευτικούς θα λειτουργήσουν.

Τώρα, οι οργανικές θέσεις των 2.500 εκπαιδευτικών αυτών των ειδικοτήτων καταργούνται και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί τίθενται σε διαθεσιμότητα με το ενδεχόμενο της απόλυσης άμεσο και ορατό.

Στο πολυνομοσχέδιο προβλέπεται: «Οι εκπαιδευτικοί που τίθενται σε διαθεσιμότητα, μετά το πέρας της περιόδου διαθεσιμότητας και εφόσον λυθεί η υπηρεσιακή τους σχέση κατ' εξαίρεση της κείμενης νομοθεσίας μπορούν να προσλαμβάνονται κατά προτεραιότητα έναντι των άλλων εκπαιδευτικών ως ωρομίσθιο εκπαιδευτικό προσωπικό, για την κάλυψη αναγκών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». Κοινώς οι εκπαιδευτικοί που θα απολυθούν μετά το πέρας της διαθεσιμότητας, θα είναι δυνατό να προσλαμβάνονται ως ωρομίσθιοι.

Το υπουργείο Παιδείας επικαλείται αυτή τη διάταξη και υπόσχεται ότι θα λειτουργήσει τις καταργούμενες ειδικότητες για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους οι μαθητές με «ωρομίσθιους καθηγητές, με προτεραιότητα πρόσληψης για αυτούς που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα».

Η διαθεσιμότητα όμως, κρατάει 8 μήνες πριν έρθει η απόλυση και τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν το Σεπτέμβρη, δηλαδή σε δυόμισι μήνες...

Τι θα κάνει λοιπόν το υπουργείο Παιδείας; Θα τους απολύσει από τώρα για να τους προσλάβει ως ωρομίσθιους; Θα πάρει μόνιμους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται σε διαθεσιμότητα να δουλεύουν με όρους ωρομίσθιου;

Οπως και να 'χει, τα ερωτηματικά είναι πολλά και αναμένεται να απαντηθούν με νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, που σίγουρα δε φαίνεται να είναι σε όφελος των εκπαιδευτικών, των μαθητών και της τεχνικής εκπαίδευσης.

Ερχονται νέες αναδιαρθρώσεις

Εξάλλου, η επιχειρηματολογία με την οποία το υπουργείο ανακοίνωσε την κατάργηση των 46 ειδικοτήτων ήταν τα περί αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Το ίδιο το υπουργείο συνδέει αυτά τα μέτρα που παίρνει τώρα με το νομοσχέδιο που αναμένεται να φέρει άμεσα για το Νέο Λύκειο και το Νέο Τεχνολογικό Λύκειο, το οποίο όπως λέει διαρκώς ο υπουργός θα εφαρμόζει καθολικά το «θεσμό της μαθητείας».

Αναδεικνύουν ως αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης τη στροφή στη μαθητεία, γι' αυτό σπρώχνουν σε αυτή, που ούτε στέρεα επαγγελματική εκπαίδευση είναι, ούτε ουσιαστική μόρφωση δίνει, αλλά δίνει φθηνό εργατικό δυναμικό για τις επιχειρήσεις, γρήγορα ψευτοκαταρτισμένο στις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων.

Η διακήρυξη για καθολική εφαρμογή της μαθητείας στο Τεχνολογικό Λύκειο σημαίνει αντικειμενικά ότι μαζικά τα παιδιά που θα πηγαίνουν σε αυτόν τον τύπο σχολείου θα διακόπτουν τη βασική γενική μόρφωση στα 15 τους χρόνια για να γίνουν από αυτή την ηλικία φθηνοί εργάτες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η δικαιολόγηση των βίαιων μέτρων που παίρνει τώρα η κυβέρνηση, γίνεται από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας με την παράθεση μιας σειράς στοιχείων για στρεβλώσεις που έχει σήμερα η τεχνική εκπαίδευση, με εκπαιδευτικούς που είναι απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με πανσπερμία ειδικοτήτων που στην πραγματικότητα δεν προσφέρονται σε κάθε σχολείο κ.ο.κ. Για αυτά όλα που επικαλείται όμως, καμιά απολύτως ευθύνη δεν έχουν οι μαθητές, τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών που φοιτούν σε αυτά τα σχολεία, ούτε φυσικά οι εκπαιδευτικοί που προσλήφθηκαν και δουλεύουν σε αυτά (ή στα προηγούμενα, τα ΤΕΕ, ή στα ακόμα προηγούμενα τα ΤΕΛ) εδώ και πάρα πολλά χρόνια.

Ο σχεδιασμός και οι επιλογές που δημιούργησαν τις όποιες στρεβλώσεις είναι αποκλειστική ευθύνη των αστικών κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

Και το νέο Τεχνολογικό Λύκειο που διαφημίζει ότι θα φέρει το υπουργείο Παιδείας δεν αποτελεί εξορθολογισμό αλλά βαθιά ταξική επιλογή που θυμίζει το διπλό σύστημα της Γερμανίας (και στη δουλειά και στα θρανία). Μόνο που εκεί, όπως και σε άλλες χώρες της ΕΕ, τα παιδιά από την ηλικία των δέκα ετών χωρίζονται σε κατηγορίες και τύπους σχολείων ανάλογα με το επάγγελμα που θα ακολουθήσουν!

Το ΚΚΕ από καιρό έχει αναδείξει την ανάγκη αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Αναβάθμιση όμως σημαίνει ότι όλοι ανεξαιρέτως οι μαθητές, ανεξάρτητα από την ταξική τους καταγωγή μορφώνονται ολοκληρωμένα μέχρι τα 18 τους χρόνια, παίρνουν όλη τη βασική και στέρεη μόρφωση που δικαιούται κάθε άνθρωπος στον 21ο αιώνα και αφού ολοκληρώσουν το σχολείο, έχουν τη δυνατότητα να πάρουν επαγγελματική εκπαίδευση. Πού όμως; Σε δημόσιες και δωρεάν επαγγελματικές σχολές, υψηλού επιπέδου. Αυτή η ανάγκη προβάλλει σήμερα πιο επιτακτικά και είναι άρρηκτα δεμένη με την πάλη για άλλο δρόμο ανάπτυξης, οργάνωσης της οικονομίας με λαϊκή εξουσία.


Γιάννα ΣΤΡΕΒΙΝΑ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ