ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Μάη 2020
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΚΚΕ
Καταγγέλλει τις χιλιάδες απολύσεις εργαζομένων από ομίλους αερομεταφορών

Copyright 2020 The Associated

Τις χιλιάδες απολύσεις και τις αναστολές συμβάσεων εργασίας από τους ομίλους αερομεταφορών καταγγέλλει η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ με Ερώτησή της προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σε ανακοίνωσή της σχετικά με την Ερώτηση, που κατέθεσε ο ευρωβουλευτής του Κόμματος Κώστας Παπαδάκης, σημειώνει τα παρακάτω:

«Σε χιλιάδες απολύσεις και αναστολές συμβάσεων εργασίας έχουν ήδη προβεί ή προετοιμάζουν οι όμιλοι αερομεταφορών που τα προηγούμενα χρόνια για να στηρίξουν την κερδοφορία τους προχώρησαν μεταξύ άλλων στην εντατικοποίηση της εργασίας και τις "ευέλικτες" μορφές απασχόλησης. Ενδεικτικά, η βρετανική "Virgin Atlantic" ανακοίνωσε 3.150 απολύσεις, η "Ryanair" 3.000 απολύσεις, η "British Airways" έως 12.000 απολύσεις, η σκανδιναβική SAS έως και 5.000 απολύσεις, η KLM σχεδιάζει την περικοπή 2.000 θέσεων εργασίας, η "Lufthansa" 10.000 θέσεων εργασίας, η ισπανική IAG 12.000 θέσεων εργασίας, ενώ η "Aegean" ανέφερε ότι είναι "μονόδρομος" οι απολύσεις. Εκατοντάδες είναι και οι απολύσεις εργαζομένων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου από τις εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης "Swissport" και "Skyserv" στο αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος", όπως και σε αεροδρόμια της ελληνικής περιφέρειας. Συνολικά από τη Διεθνή Ενωση Aερομεταφορών εκτιμάται ότι στην Ευρώπη θα γίνουν 6,7 εκατ. απολύσεις.

Την ίδια ώρα, πακτωλοί χρηματοδοτήσεων με χρήματα από την υπερφορολόγηση των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων έχουν ήδη δοθεί ή πρόκειται να δοθούν από τις κυβερνήσεις (11 δισ. ευρώ από τη γαλλική και την ολλανδική κυβέρνηση σε "Air France" - KLM, 10 δισ. ευρώ από τις κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Ελβετίας, της Αυστρίας και του Βελγίου στη "Lufthansa", 1,1 δισ. από την ισπανική κυβέρνηση στην IAG, 600 εκατ. στερλίνες από τη βρετανική κυβέρνηση στην "Easy Jet" κ.ο.κ.). Οι χρηματοδοτήσεις αυτές έχουν και τη βούλα της ΕΕ, η οποία όχι μόνο φρόντισε να τις εξαιρέσει από τους κανόνες περί "κρατικών ενισχύσεων", την ίδια ώρα που επιμένει σε ανάκτηση "κρατικών ενισχύσεων" σε επιχειρήσεις όπως η ΛAΡKO πετώντας τους εργαζόμενους στο δρόμο, αλλά και εγγυήθηκε τη χορήγηση κεφαλαίων από τα ευρωενωσιακά κονδύλια αντιμετώπισης των επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού. Παράλληλα προηγήθηκε η τροποποίηση του ευρωπαϊκού κανονισμού που αφορά τη διατήρηση από τις εταιρείες αερομεταφορών των "χρονοθυρίδων" τους στα αεροδρόμια της ΕΕ μέχρι τέλη Οκτώβρη, ανεξάρτητα από το χρόνο χρήσης τους, προκειμένου να στηριχθούν απέναντι σε άλλους ανταγωνιστές τους στον κλάδο.

Η στήριξη των αεροπορικών εταιρειών για τη διάσωση της κερδοφορίας τους από την ΕΕ και τις αστικές κυβερνήσεις συνοδεύεται και με άλλα μέτρα. Η κυβέρνηση της NΔ, μαζί με τις κυβερνήσεις άλλων 11 κρατών - μελών, έσπευσε κατ' επιταγή των συμφερόντων τους να ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την τροποποίηση ακόμα και του κανονισμού για "τα δικαιώματα των επιβατών" της ΕΕ - που κάθε άλλο παρά δικαιώματα εξασφαλίζει με το πλήθος των εξαιρέσεων που προβλέπει - προκειμένου να νομιμοποιηθούν οι απαράδεκτες πρακτικές που αυτές ήδη ακολουθούν με την έκδοση κουπονιών, αντί για την αποζημίωση των επιβατών με την πλήρη επιστροφή κομίστρου σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης. Την επιβολή του voucher η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη προβλέψει και στο άρθρο 61 της ΠΝΠ της 13.04.2020. Επιπλέον, ΕΕ και κυβερνήσεις, ενάντια σε κάθε μέτρο τήρησης αποστάσεων, προκρίνουν κατ' απαίτηση των αεροπορικών ομίλων "γεμάτες" πτήσεις, επικαλούμενες τα κέρδη τους και "αμφίβολα αποτελέσματα" στην πρακτική τήρησης κενών ανάμεσα στις θέσεις. Την ίδια ώρα, άλλες αεροπορικές εταιρείες ήδη προκλητικά ανακοινώνουν ότι θα χρεώνουν την επιλογή κενής θέσης ανάμεσα στους επιβάτες, θησαυρίζοντας, εμπορευόμενες την ανησυχία των επιβατών σε συνθήκες πανδημίας».

Με βάση τα παραπάνω, ο ευρωβουλευτής του Κόμματος απηύθυνε το εξής ερώτημα: «Πώς τοποθετείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο ότι την ίδια ώρα που οι όμιλοι αερομεταφορών λαμβάνουν την αμέριστη στήριξη της ΕΕ και των κυβερνήσεών της για τη διάσωση της κερδοφορίας τους αυτοί επιδίδονται σε χιλιάδες απολύσεις και αναστολές συμβάσεων εργασίας εργαζομένων που όλα τα προηγούμενα χρόνια "αντάμειψαν" με εξοντωτική εντατικοποίηση, μισθούς πείνας και διάλυση εργασιακών σχέσεων ενώ επίσης αρνούνται την αποζημίωση επιβατών σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης κι εμπορεύονται την ανησυχία των επιβατών αισχροκερδώντας;».

ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
Οι τραγικές ελλείψεις δεν μπορούν να κρυφτούν

Οι τραγικές ελλείψεις σε οχήματα, ανταλλακτικά και προσωπικό των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της πρωτεύουσας αναδεικνύονται τις τελευταίες μέρες, καθώς, ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής, σε μια σειρά δρομολογίων καταγράφεται συνωστισμός εντός των οχημάτων, που θέτει σε κίνδυνο τόσο τους εργαζόμενους όσο και τους επιβάτες.

Παρά τα όσα ισχυρίζεται η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών περί «αύξησης» των δρομολογίων, οι προϋπάρχουσες ελλείψεις ήταν τέτοιες, που είναι αδύνατον να πραγματοποιούνται τα δρομολόγια με τέτοιο τρόπο ώστε να τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ των επιβατών.

Από την περασμένη Δευτέρα, όταν και ξεκίνησε η επανεκκίνηση λειτουργίας των περισσότερων επιχειρήσεων, οι ακυρώσεις εισιτηρίων έφτασαν τις 597.773 σε όλα τα ΜΜΜ, παρουσιάζοντας αύξηση μέσα σε μια βδομάδα της τάξης του 131%. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, αυτές τις μέρες έχουν βγει στους δρόμους της πρωτεύουσας το σύνολο του στόλου, περί τα 1.000 λεωφορεία, ενώ τοποθετούνται σημάνσεις στα καθίσματα ως υπόδειξη στους επιβάτες για τις θέσεις στις οποίες επιτρέπεται να καθίσουν. Στην πράξη, όμως, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι στα ΜΜΜ, αλλά και όπως μπορεί να διαπιστώσει όποιος κινείται αυτές τις μέρες με τις δημόσιες συγκοινωνίες, εντός των οχημάτων και των συρμών μπορεί να υπάρχουν κενά καθίσματα, οι όρθιοι επιβάτες σε πολλές περιπτώσεις είναι «κολλημένοι» ο ένας πάνω στον άλλον.

Την τραγική κατάσταση που επικρατεί στα ΜΜΜ, όπως και τους κινδύνους που υπάρχουν για επιβάτες και εργαζόμενους εμμέσως παραδέχτηκε και ο Σ. Τσιόδρας, ο οποίος σε πρόσφατη τακτική ενημέρωση για την πορεία εξέλιξης της νόσου, κάλεσε τους πολίτες να «εξακολουθήσουν να αποφεύγουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς» και να αναζητούν άλλους «εναλλακτικούς» τρόπους μετακίνησης.

Υπενθυμίζεται ότι τις προηγούμενες μέρες οδηγός στα τρόλεϊ βρέθηκε θετικός στον κορονοϊό και όπως καταγγέλλει η Επιτροπή Αγώνα εργαζομένων, οι εργαζόμενοι που ήρθαν σε επαφή με το κρούσμα, έμαθαν τυχαία το συμβάν από τα ΜΜΕ, δεν έλαβαν οδηγίες από τη διοίκηση και με δική τους πρωτοβουλία επικοινώνησαν με τον ΕΟΔΥ. Τέλος, να σημειωθεί ότι ακόμη δεν έχουν τοποθετηθεί διαχωριστικές καμπίνες μεταξύ οδηγού και επιβατών σε όλα τα οχήματα, με αποτέλεσμα ο κίνδυνος διασποράς να αυξάνεται ακόμη περισσότερο.

ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΕΕ
«Πανδημία» επικίνδυνων σχεδιασμών

Με αντικείμενο τις επιπτώσεις του κορονοϊού στις στρατιωτικές δυνατότητες της ΕΕ και τι πρέπει να γίνει ώστε να μη χάσει θέσεις στους ενδοϊμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς, συνεδρίασε χτες (σε τηλεδιάσκεψη) η λεγόμενη Στρατιωτική Επιτροπή (ΣΕ) της ΕΕ, σε επίπεδο αρχηγών ΓΕΕΘΑ των κρατών - μελών, στον απόηχο και όσων ειπώθηκαν προχτές στην αντίστοιχη συνεδρίαση των υπουργών Αμυνας της ΕΕ.

Στην εισήγησή του, ο πρόεδρος της ΣΕ, Ιταλός στρατηγός Κλ. Γκρατζιάνο, τόνισε ότι οι Ενοπλες Δυνάμεις της ΕΕ απέδειξαν τη δυνατότητά τους να παρέχουν εγκαίρως και αποτελεσματικά στήριξη στις πολιτικές αρχές και υπηρεσίες, σπρώχνοντας και παραπέρα τη συζήτηση που έχει ανοίξει σε επίπεδο ΕΕ, αλλά και ΝΑΤΟ, για το πώς οι Ενοπλες Δυνάμεις και δομές θα μπλέκονται όλο και περισσότερο σε ζητήματα εσωτερικής ασφάλειας και πολιτικής προστασίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Ταυτόχρονα, τόνισε, παραπέμποντας στους ανταγωνισμούς με άλλα κέντρα για τον έλεγχο σε αγορές, πλουτοπαραγωγικές πηγές και διαύλους, ότι «μετά την πανδημία ο κόσμος μας θα συνεχίσει να παρουσιάζει σοβαρές απειλές. Η ευθύνη μας θα παραμείνει η ίδια στη φύση της και θα ενισχυθεί σε μέγεθος: Να είμαστε προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουμε αυτές τις απειλές, συνεχίζοντας επίσης τον εκσυγχρονισμό και την προσαρμογή των Ενόπλων Δυνάμεών μας». Δείγμα κι αυτό του πώς αξιοποιούν και την παρούσα συγκυρία για να επιταχύνουν επικίνδυνα σχέδια, όπως κλιμάκωση εξοπλισμών, ενεργοποίηση στρατιωτικών σχηματισμών κ.λπ.

Χαιρετισμό στο ίδιο μήκος κύματος έκανε στη συνεδρίαση και ο ύπατος εκπρόσωπος της ΕΕ, αρμόδιος για θέματα Εξωτερικών και Ασφάλειας, Ζ. Μπορέλ, που τόνισε μεταξύ άλλων ότι «η πανδημία πιθανότατα θα επιδεινώσει το περιβάλλον ασφαλείας μας τα επόμενα χρόνια, γεγονός που αυξάνει μόνο την ανάγκη για ισχυρότερη ασφάλεια και άμυνα της ΕΕ».

Σημειωτέον, στη διάσκεψη μετείχε και ο πρόεδρος της αντίστοιχης ΣΕ του ΝΑΤΟ, Βρετανός πτέραρχος Στ. Πιτς, ο οποίος σε άλλη μια ένδειξη της στενής διασύνδεσης των δυο πόλων του ευρωατλαντικού άξονα, υπογράμμισε ότι «είναι σημαντικό να διατηρούμε στενή αλληλεπίδραση εν μέσω αυτής της πρωτοφανούς παγκόσμιας κρίσης. Πρέπει να συνεργαστούμε ως Στρατιωτικές Επιτροπές για να βοηθήσουμε να νικήσουμε αυτήν την παγκόσμια απειλή».

Σήμερα, άλλωστε, συνέρχεται, διά τηλεδιάσκεψης, και η Στρατιωτική Επιτροπή του ΝΑΤΟ, επίσης με ατζέντα το πώς «η υγειονομική κρίση δεν θα μετατραπεί σε κρίση ασφάλειας» και την πορεία των ιμπεριαλιστικών αποστολών, μεταξύ των οποίων και αυτή της ΝΑΤΟικής αρμάδας SNMG2 στο Αιγαίο, με πρόσχημα τον έλεγχο των προσφυγικών ροών και στην πράξη για τον έλεγχο των «διαύλων», απέναντι στα άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα.

Επικοινωνία με τον πάπα

Τηλεφωνική επικοινωνία με τον πάπα Φραγκίσκο είχε χτες ο Κυρ. Μητσοτάκης. Επισήμως, στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε «η παγκόσμια πρόκληση που συνιστά ο κορονοϊός και τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπισή του». Επίσης, ο πρωθυπουργός «ανέπτυξε την πράσινη ατζέντα της κυβέρνησης, η οποία βρίσκεται, όπως ανέφερε, ψηλά στις προτεραιότητες της Ελλάδας», την ίδια ώρα που με μια σειρά νομοθετήματα αφήνει το περιβάλλον βορά στις ορέξεις του κεφαλαίου.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ