ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 14 Μάη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ
Αντιλαϊκή επίθεση διαρκείας για την ανάκαμψη του κεφαλαίου

Τα 17+1 αντιλαϊκά «προαπαιτούμενα» για το κλείσιμο της πρώτης «αξιολόγησης» ακολουθούν άλλα 43 στο πλαίσιο της δεύτερης...

Με 17 «προαπαιτούμενα» νέα αντιλαϊκά μέτρα, συν τη συγκρότηση του μηχανισμού για τον «αυτόματο κόφτη», ολοκληρώνεται η πρώτη «αξιολόγηση» του 3ου μνημονίου. Ο επόμενος κύκλος, στο πλαίσιο της δεύτερης «αξιολόγησης», θα απαιτήσει ακόμη 43 «προαπαιτούμενα» αντιλαϊκά μέτρα, αυτή τη φορά κυρίως για μεταρρυθμίσεις διαρθρωτικού χαρακτήρα.

Τα παραπάνω επισημαίνει υψηλόβαθμος παράγοντας της ΕΕ, ομολογώντας, ουσιαστικά, ότι τα αντιλαϊκά μέτρα δεν έχουν τέλος, ενώ επιπλέον θα επεκτείνονται σε βάθος δεκαετιών. Σύμφωνα με τον ίδιο παράγοντα, η «γιγαντιαία» και «σκληρή» μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος θα οδηγήσει σε «εξοικονόμηση» των κρατικών δαπανών στο 1,2% του ΑΕΠ το 2018 και το λιγότερο στο 2,5% του ΑΕΠ έως το 2030.

Σύμφωνα με τον ίδιο, όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές εργάζονται με στόχο την επίτευξη «συνολικής συμφωνίας» στο Γιούρογκρουπ στις 24 Μάη, σε όλα τα «ανοιχτά ζητήματα», δηλαδή για την ολοκλήρωση της «αξιολόγησης», που αφορούν τα μέτρα που θα περιλαμβάνονται στη συγκεκριμένη φάση, τις προτάσεις για τη διαχείριση του κρατικού χρέους, καθώς και το θέμα της συμμετοχής του ΔΝΤ.

Ο ίδιος αξιωματούχος υπογράμμισε πως το σύνολο του πακέτου αφορά «παραμετρικά μέτρα» και πως για πρώτη φορά ζητήθηκε από χώρα να νομοθετήσει με ορίζοντα τριετίας και όχι «απλά για το επόμενο έτος».

Το ύψος της δόσης που αναμένεται να εγκριθεί από την Ευρωζώνη, με ενδεχόμενο να διαιρεθεί σε «υποδόσεις», εκτιμάται από 9 μέχρι 11 δισ. ευρώ, ενώ υπολογίζεται ότι το ελληνικό κράτος, μέχρι την ολοκλήρωση της δεύτερης «αξιολόγησης», θα χρειαστεί περίπου 7 δισ. ευρώ για τις αποπληρωμές του κρατικού χρέους και 3,5 δισ. για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών σε ιδιώτες.

Σε ό,τι αφορά το «δημοσιονομικό κόφτη», ανέφερε πως βρίσκονται σε εξέλιξη διαβουλεύσεις σχετικά με τις λεπτομέρειες για τον αυτοματισμό και την αξιοπιστία του, οι οποίες, όπως εκτίμησε, θα ολοκληρωθούν μέσα στο Σαββατοκύριακο. Παράλληλα, διαβεβαίωσε πως ο μηχανισμός θα ενεργοποιείται στη βάση αντικειμενικών κριτηρίων και πως ούτε οι ελληνικές αρχές αλλά ούτε και οι «θεσμοί» θα έχουν λόγο σε αυτά. Ουσιαστικά, η ενεργοποίηση των μέτρων από το «εφεδρικό» πακέτο θα γίνεται βάσει ειδικού αλγόριθμου, χωρίς διαβουλεύσεις, παζάρια και άλλες «χρονοτριβές».

«Τώρα είναι η ώρα για συμφωνία με την Ελλάδα», τόνισε από την πλευρά του ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Τζακ Λιου, σύμφωνα με το πρακτορείο MNI, επισημαίνοντας ότι «η ελάφρυνση του χρέους αποτελεί μέρος - κλειδί των διαπραγματεύσεων της ελληνικής κυβέρνησης με τους θεσμούς».

Σε ρυθμούς κατρακύλας το ΑΕΠ

Με περαιτέρω πτώση 1,3% συνέχισε το ΑΕΠ στην ελληνική οικονομία στο α' τρίμηνο του 2016 σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2015, ενώ, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ, υποχώρηση 0,4% καταγράφεται και σε σχέση με το δ' τρίμηνο του 2015.

Εξάλλου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Γιούροστατ, η ανάκαμψη στην Ευρωζώνη (α' τρίμηνο 2016 προς α' τρίμηνο 2015) διαμορφώθηκε στο 1,5% και συνολικά στην ΕΕ στο 1,7%.

Το «πακέτο Γιούνκερ»

Την ένταξη στο «πακέτο Γιούνκερ» 42 επενδύσεων, συνολικού ύψους περίπου 5,4 δισ. ευρώ, ενέκρινε το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ). Στα προγράμματα χρηματοδότησης περιλαμβάνονται ιδιωτικές και κρατικές επενδύσεις, σε συνεργασία βέβαια με επιχειρηματικούς ομίλους, είτε με τη μορφή συμπράξεων (ΣΔΙΤ) είτε με άλλους τρόπους.

Μεταξύ άλλων, πρόκειται για 20 επενδύσεις στην Ενέργεια (συνολικά 1,97 δισ.) όπως της ΤΕΡΝΑ, του ΑΔΜΗΕ, τα δίκτυα της ΔΕΠΑ, τον τερματικό σταθμό φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη, εγκαταστάσεις για ηλιακή, υδροηλεκτρική, γεωθερμική ενέργεια κ.ά.

Για τον τομέα των ιδιωτικών βιομηχανικών επενδύσεων προβλέπονται 5 επενδύσεις ύψους 349 εκατ. ευρώ των εταιρειών «ΤΕΡΝΑ Λευκόλιθοι», ΕΛΒΑΛ, «Steelmet» (όμιλος «Βιοχάλκο»), ΜΕΛ («Μακεδονική Εταιρεία Χάρτου») και ΝΟΒΑ ΕΛΛΑΣ (παραγωγή χαρτοκιβωτίων).

ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Μπαράζ αναδιαρθρώσεων για την ανάκαμψη του κεφαλαίου

Πρόταση για «μείωση» του στόχου στα πρωτογενή πλεονάσματα

Τη μείωση του στόχου για τα πρωτογενή πλεονάσματα, από το 3,5% του ΑΕΠ από το 2018 και για τα επόμενα χρόνια στο 2% του ΑΕΠ, βάζει στο τραπέζι ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας (ΤτΕ), Γ. Στουρνάρας, σε συνδυασμό βέβαια με το μπαράζ αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων που κρίνονται απαραίτητες για την προσέλκυση κερδοφόρων επενδύσεων και την ανάκαμψη του εγχώριου κεφαλαίου.

Επιπλέον, η ΤτΕ θεωρεί ως κρίσιμο ζήτημα την επιστροφή των κερδών που αποκόμισαν οι κεντρικές τράπεζες της Ευρωζώνης, από τα «ακούρευτα» ελληνικά κρατικά ομόλογα, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του κρατικού χρέους (PSI) και της τότε συμφωνίας στο Γιούρογκρουπ το 2012.

Συγκεκριμένα, ο Γ. Στουρνάρας, μιλώντας χτες στο Σύνδεσμο Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδας (ΣΒΒΕ), εστίασε στους παρακάτω άξονες:

  • Διαμόρφωση δευτερογενούς αγοράς δανείων (εξυπηρετούμενων ή μη), ώστε να διευρυνθεί ο αριθμός των συμμετεχόντων και να εμπλουτισθεί η τεχνογνωσία ως προς τη διαχείριση επισφαλών δανείων.
  • Επίλυση χρόνιων ζητημάτων που σχετίζονται με τη φορολογική μεταχείριση διαγραφών και σχηματισμού προβλέψεων τόσο για τους δανειζόμενους όσο και για τους δανειστές. Να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση με το υπό κατάθεση νομοσχέδιο θα προχωρήσει σε φοροαπαλλαγές τόσο για τις τράπεζες όσο και για τις επιχειρήσεις, όπως επίσης και για τις μεταβιβάσεις «κόκκινων» δανείων από τις τράπεζες σε άλλους «επενδυτές».
  • Αναμόρφωση του πλαισίου εξωδικαστικού διακανονισμού χρέους, ώστε «να υπάρξουν δυνατότητες ταχείας, αποτελεσματικής και διαφανούς ρύθμισης χρεών προς ιδιώτες και φορείς του Ελληνικού Δημοσίου», καθώς επίσης και βελτίωση των υποδομών και της «εξειδικευμένης τεχνογνωσίας» του δικαστικού πλαισίου.

Οπως τόνισε, η ΤτΕ θα ανταποκριθεί στη δέσμευση για την τροποποίηση του «Κώδικα Δεοντολογίας» των τραπεζών και τους στόχους παρακολούθησης και διαχείρισης των προβληματικών δανείων. Παράλληλα, κάλεσε τους τραπεζίτες να προχωρήσουν σε «ενεργητικές πολιτικές διαχείρισης» με «μακροχρόνιες ρυθμίσεις» και με «έμφαση στην αναδιάρθρωση των βιώσιμων επιχειρήσεων».

  • «Δημοσιονομικός κόφτης». Σημείωσε ότι θα στηρίζεται σε «προκαθορισμένες επιλογές» για την κάλυψη των αποκλίσεων, λέγοντας ότι αυτό «αναμένεται να έχει θετικό αντίτυπο στην αξιολόγηση των προοπτικών της χώρας από τις διεθνείς αγορές».
  • Πρωτογενή πλεονάσματα - κρατικό χρέος: Θεωρείται σκόπιμο η συζήτηση για την ελάφρυνση του κρατικού χρέους να συνοδευτεί από μείωση του στόχου για τα πρωτογενή πλεονάσματα στο 2% (από 3,5% του ΑΕΠ), ώστε να «καταστεί δυνατή η ταχύτερη επιστροφή της οικονομίας σε βιώσιμους και σχετικά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης». Οπως χαρακτηριστικά σημείωσε, μόνο η Ιρλανδία μπόρεσε να διατηρήσει πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ «για ένα σχετικά μεγάλο χρονικό διάστημα».

Η μείωση του στόχου στο 2%, σε συνδυασμό με άλλες παραμετρικές αλλαγές που επεξεργάζεται η ΤτΕ, θα επιφέρει μείωση των χρηματοδοτικών αναγκών του κράτους, σε ετήσια βάση, «σημαντικά κάτω από το 15% του ΑΕΠ», που αποτελεί το όριο για το ΔΝΤ για τη βιωσιμότητα, ενώ το κρατικό χρέος θα υποχωρήσει κάτω από το 100% του ΑΕΠ το 2030 και στο 89% το 2035.

Ο επικεφαλής της ΤτΕ έκανε ειδική αναφορά στη δυνατότητα επιστροφής των κερδών του ευρωσυστήματος από τα «ακούρευτα» κρατικά ομόλογα μετά το PSI το 2012, με βάση και την τότε συμφωνία στο Γιούρογκρουπ. Οπως είπε, η δέσμευση αυτή «έχει αρθεί μετά τη μη ολοκλήρωση της τελευταίας αξιολόγησης του προηγούμενου προγράμματος», συμπληρώνοντας ότι τα διαθέσιμα προς αποδέσμευση ποσά προσεγγίζουν τα 10 δισ. ευρώ έως το 2020 «και θα μπορούσαν να συμβάλουν ουσιαστικά στη χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας και τον περιορισμό του δημόσιου χρέους».

Εξάλλου, ο Γ. Στουρνάρας απέδωσε την καθυστέρηση της ανάκαμψης και της «εξόδου» από τα μνημόνια σε παράγοντες όπως η «έλλειψη οικειοποίησης και προσήλωσης από μερίδα του πολιτικού κόσμου», στον «κομματικό ανταγωνισμό και την έλλειψη συνεννόησης μεταξύ των πολιτικών κομμάτων», στη «μη υιοθέτηση και εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων» και στην «αντιμνημονιακή ρητορική».

Επενδυτικό ενδιαφέρον από την Κίνα

Σχετικά με τις δυνατότητες προσέλκυσης ξένων επενδύσεων, ο Γ. Στουρνάρας εστίασε στην περίπτωση της Κίνας, λέγοντας ότι «επιθυμώντας να προσαρμόσει το αναπτυξιακό της υπόδειγμα, επιθυμεί να επενδύσει στο εξωτερικό».

Σύμφωνα με τον ίδιο, μια από τις προς επιλογή χώρες για κινεζικές επενδύσεις είναι και η Ελλάδα και μάλιστα όχι μόνο σε υποδομές και σε δίκτυα, αλλά και στην υπόλοιπη οικονομία, όπως στη βιομηχανία και στο χρηματοπιστωτικό τομέα.

Σύμφωνα με το διοικητή της ΤτΕ, οι μεταρρυθμίσεις που έγιναν μετά το 2010, οδήγησαν το 2015 σε «πλήρη ανάκτηση της απώλειας ανταγωνιστικότητας σε όρους κόστους εργασίας της περιόδου 2000-2009 σε σχέση με τους κυριότερους εμπορικούς εταίρους»...

Οι βιομήχανοι της Βόρειας Ελλάδας

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ), Α. Σαββάκης, ως προϋπόθεση για το «πολυπόθητο επενδυτικό σοκ διαρκείας» έθεσε την εξασφάλιση της συνέχειας του κράτους, «ανεξάρτητα από το κυβερνών κόμμα» και πολύ περισσότερο από «τα πρόσωπα που στελεχώνουν το εκάστοτε κυβερνητικό σχήμα».

Εστιάζοντας στην ανάγκη απλοποίησης της φορολογίας (κατά βάση στα επιχειρηματικά κέρδη), επισήμανε πως «δεν είναι δυνατόν οι υγιείς επιχειρήσεις να πληρώνουν διαρκώς το μάρμαρο, ενώ είναι οι συνεπείς του συστήματος», ενώ χαρακτήρισε ως κυριότερο εμπόδιο στην εγχώρια επιχειρηματικότητα το «διαρκώς μεταβαλλόμενο φορολογικό περιβάλλον».

Στις προτεραιότητες του ΣΒΒΕ συγκαταλέγονται και οι παρακάτω:

-- Η δημιουργία «Εθνικού Συμβουλίου Βιομηχανίας», που θα λειτουργεί «σαν ανώτερο γνωμοδοτικό όργανο για την προσαρμογή των εθνικών πολιτικών στήριξης της βιομηχανίας, κατά το πρότυπο άλλων χωρών».

-- Η «επείγουσα ανάγκη» να «εξορθολογιστούν» τα τιμολόγια της Ενέργειας για να μειωθεί το κόστος Ενέργειας για τη βιομηχανία.

-- Η επίλυση του ζητήματος της αδειοδότησης των επιχειρήσεων, ειδικά των μεταποιητικών.

-- Η σύνδεση της έρευνας με τη βιομηχανία για την παραγωγή καινοτομίας.

-- Η αντιμετώπιση της αδυναμίας πρόσβασης στη χρηματοδότηση.

-- Και βέβαια, το θέμα της υλοποίησης επενδύσεων και της βιομηχανικής πολιτικής.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ
Οι πανηγυρισμοί της κυβέρνησης δεν κρύβουν τα νέα επώδυνα μέτρα

Δήλωση του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δ. Κουτσούμπας, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για το νέο πακέτο αντιλαϊκών μέτρων που έρχεται την επόμενη βδομάδα στη Βουλή, δήλωσε τα εξής:

«Οι ψεύτικοι πανηγυρισμοί της κυβέρνησης δεν μπορούν να κρύψουν ότι έρχονται νέα επώδυνα μέτρα, για τα οποία ήδη υποφέρει ο λαός μας. Τα νέα φορολογικά μέτρα που έρχονται και μάλιστα με τη διαδικασία του "κατεπείγοντος", χωρίς να υπάρχει κανένας λόγος, το επόμενο Σαββατοκύριακο, οι νέες ρυθμίσεις για τα "κόκκινα" δάνεια, οι παραπέρα ιδιωτικοποιήσεις του δημόσιου τομέα, όπως και το πέρασμα του νόμου για το γνωστό "κόφτη", τον "αυτόματο κόφτη", δηλαδή το συμπληρωματικό μνημόνιο, που είναι μόνο για την εξασφάλιση των κερδών των λίγων και για τα οποία, βέβαια, πάλι θα εξακολουθεί να ματώνει μόνο ο ελληνικός λαός».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ