ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 14 Απρίλη 2021
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Νομοθετική ρύθμιση για διευκόλυνση των νέων επίδοξων «σωτήρων»

Την ώρα που «φουντώνει» η αντιπαράθεση για τους εξοπλισμούς

Καθώς χοντραίνει το παιχνίδι των ανταγωνισμών σε βάρος των στρατηγικών - για το κεφάλαιο και ΗΠΑ-ΝΑΤΟ-ΕΕ - υποδομών της χώρας, η κυβέρνηση της ΝΔ για να διευκολύνει τους επικίνδυνους σχεδιασμούς προώθησε νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για να εξασφαλιστεί ότι ο νέος διαγωνισμός που ετοιμάζεται για την αλλαγή χεριών, ή... «σωτήρων» των Ναυπηγείων, αυτήν τη φορά θα «πιάσει τόπο».

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν γίνει «μαγνήτης» μεγάλων ανταγωνισμών ιμπεριαλιστικών κέντρων και ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων, που βέβαια δεν προμηνύουν τίποτα καλό για το λαό και τους εργαζόμενους των ναυπηγείων, λόγω του νέου εξοπλιστικού προγράμματος της κυβέρνησης και της εκτίναξης των κονδυλίων για τις πολεμικές δαπάνες στον κρατικό προϋπολογισμό από τα 530 εκατ. στα περίπου 2,5 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα είναι σε εξέλιξη και οι διεργασίες για το πού τελικά και με τι όρους θα καταλήξουν οι νέες φρεγάτες που θα προμηθευτεί το Πολεμικό Ναυτικό, άμεσα συνδεδεμένες με τους ΝΑΤΟικούς σχεδιασμούς στην Ανατ. Μεσόγειο.

Το ναυπηγείο, ως γνωστόν, είναι διαμελισμένο σε δύο τμήματα από την κυβέρνηση, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι όροι της ΕΕ, η οποία στο πλαίσιο των ανταγωνισμών επέβαλε πρόστιμο στο ναυπηγείο που τώρα έφτασε τα 700 εκατ., για κρατικές ενισχύσεις του ...1996. Το ένα τμήμα, 350 στρεμμάτων, ανήκει στην εταιρεία των ναυπηγείων, όπου έχει οριστεί ειδικός διαχειριστής και εκεί βρίσκεται το κυρίως μέρος του εξοπλισμού των ναυπηγείων.

Το δεύτερο τμήμα ανήκει στην ΕΤΑΔ (Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου) ΑΕ, το οποίο δεν είχε άδεια ναυπηγείου. Σε αυτό περιλαμβάνονται τα υπόλοιπα 350 στρέμματα και η γνωστή πέτρινη δεξαμενή, η μεγαλύτερη της Μεσογείου, που μπορεί να υποδεχτεί πλοία έως και 500.000 τόνων.

Με τη ρύθμιση της κυβέρνησης η άδεια λειτουργίας του ναυπηγείου διαχωρίζεται τώρα σε δύο άδειες, αορίστου χρόνου, μεταξύ της ΑΕ Ελληνικά Ναυπηγεία και της ΕΤΑΔ. Το γεγονός ότι τώρα αποκτά άδεια λειτουργίας και η ΕΤΑΔ θα έχει ως συνέπεια, όπως λέγεται από την πλευρά της κυβέρνησης, να υπάρξει συντονισμός μεταξύ του ειδικού διαχειριστή και της ΕΤΑΔ ώστε να διευκολυνθεί ο νέος διαγωνισμός για την πώληση του ναυπηγείου, που υπολογίζεται να έχει γίνει μέχρι τον Ιούνη.

Υπενθυμίζεται ότι στον πρώτο διαγωνισμό για τη μεταπώληση του ναυπηγείου, που έγινε το Δεκέμβρη, είχε πλειοδοτήσει η «Pyletech Shipyards», του ομίλου «North Star», του εφοπλιστή Πριόβολου, με έδρα την Ελβετία, η οποία έχει συνάψει συμφωνίες με το μονοπωλιακό μεγαθήριο MSC («Mediterranean Shipping Company»), ιταλικών συμφερόντων, που αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες σε μέγεθος εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, και τον γερμανικό όμιλο «Bloohm & Voss» (Β&V) που ειδικεύεται στη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων. Η δεύτερη προσφορά που κατατέθηκε ήταν από τον γνωστό όμιλο αμερικανικών συμφερόντων ΟΝΕΧ, ήδη ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Σύρου και ετοιμάζεται να παραλάβει και αυτά της Ελευσίνας και έχει την κάλυψη της αναπτυξιακής τράπεζας επενδύσεων των ΗΠΑ (DFC).

Ωστόσο λόγω των χαμηλών προσφορών ο διαγωνισμός απέβη άκαρπος.

Ταυτόχρονα ενδιαφέρον για τα 350 στρέμματα της ΕΤΑΔ φέρεται να έχουν εκδηλώσει και εταιρείες logistics.

Οι εργαζόμενοι πληρώνουν κάθε φορά τη «νύφη»

Η νομοθετική ρύθμιση κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, το οποίο συζητείται στις Επιτροπές της Βουλής και αναμένεται αύριο, Πέμπτη, να ψηφιστεί στην Ολομέλεια της Βουλής.

Από τον υπουργό Αδ. Γεωργιάδη δεν έγινε καμία αναφορά στη ρύθμιση (άρθρο 60) αν και ρωτήθηκε από τον ειδικό αγορητή του ΚΚΕ, Χρήστο Κατσώτη, να πει για τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης.

Ο δε εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γ. Σαρακιώτης, προέτρεψε την κυβέρνηση και τον υπουργό να ακολουθήσουν το ...επιτυχημένο μοντέλο πώλησης των Ναυπηγείων της Σύρου στην ΟΝΕΧ που εφάρμοσε ο ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο έφερε απολύσεις, κατάργηση ΣΣΕ, εργαζόμενους να πληρώνονται με την ώρα, γενίκευση των εργολαβικών εργαζομένων κ.ο.κ.

Ο Χρήστος Κατσώτης σημείωσε ότι οι αστικές κυβερνήσεις μέχρι τώρα, ανάλογα με τη συγκυρία και όσα επέλεγαν «κάθε φορά, επιχειρηματολογούσαν για την αναγκαιότητα της όποιας επιλογής. Από τον ιδιώτη στο Δημόσιο και πάλι στον ιδιώτη και οι εργαζόμενοι του ναυπηγείου και συνολικά ο λαός να πληρώνει αυτές τις επιλογές της αστικής τάξης». Αναφέρθηκε στις οφειλές (ξεπερνούν τα 180 εκατ. ευρώ) για δεδουλευμένα σε βάρος των εργαζομένων που χρωστούν η προηγούμενη ιδιοκτησία και το Δημόσιο, ενώ σημείωσε ότι αν οι εργαζόμενοι δεν πάρουν τα μέτρα τους «θα έχουν την τύχη των άλλων εργαζομένων από τις άλλες επιχειρήσεις που ιδιωτικοποιήθηκαν και έχασαν από τη δούλεψή τους, τον ιδρώτα τους τόσων χρόνων».

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
«Δεν θα δίνουν λογαριασμό» οι επιχειρηματικοί όμιλοι

Τον κατάπτυστο νόμο του ΣΥΡΙΖΑ «διευρύνει» η κυβέρνηση

Τα εύσημα των εκπροσώπων του κεφαλαίου εισέπραξε για μία ακόμα φορά η κυβέρνηση για το αντιλαϊκό της νομοθετικό έργο, και συγκεκριμένα για το νομοσχέδιο με το οποίο προωθεί την παραπέρα απλούστευση των διαδικασιών για fast track επενδύσεις σε όλα τα επίπεδα, αυξάνοντας τους κινδύνους σε βάρος της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων στους χώρους δουλειάς, των κατοίκων και του περιβάλλοντος.

Πρόκειται για το νομοσχέδιο για την «Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων», για το οποίο χτες κλήθηκαν να εκφράσουν γνώμη εξωκοινοβουλευτικοί φορείς που τους αφορά, ενώ ακολούθησε συζήτηση επί των άρθρων.

Το νομοσχέδιο, όπως ανέδειξε εξαρχής ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, έρχεται να συμπληρώσει τον νόμο 4442/2016 του ΣΥΡΙΖΑ, που ήταν μνημονιακή υποχρέωση και για τη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας και της καπιταλιστικής κερδοφορίας καθόριζε ότι επιχειρηματικοί όμιλοι που δραστηριοποιούνται σε μια σειρά τομείς πρώτα θα ξεκινήσουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα και κατόπιν θα ...ελεγχθεί από τις αρμόδιες αρχές αν πληρούνται οι προϋποθέσεις εγκατάστασης, ασφάλειας, περιβαλλοντικής προστασίας κ.ο.κ.

Στον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ είχαν ενταχθεί οι βιομήχανοι Τροφίμων - Ποτών, τουριστικές επιχειρήσεις, εξορύξεις, επιχειρήσεις logistics κ.ά. Με το νομοσχέδιο η σημερινή κυβέρνηση, πιάνοντας τη σκυτάλη, εντάσσει και άλλες επιχειρήσεις, όπως και άλλες τουριστικές δραστηριότητες, συνεργεία οχημάτων, χώρους στάθμευσης βαρέων οχημάτων, δημιουργία υπεραστικών λεωφορείων, ενώ βελτιώνει κι άλλο το ήδη ευνοϊκό θεσμικό πλαίσιο για επιχειρήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας και τα Βιομηχανικά Πάρκα. Στο καθεστώς της αδειοδότησης «εκ των υστέρων», εντάσσει μέχρι και την ίδρυση «Κέντρων Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων και Κέντρων Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας για ΑμεΑ» από ιδιώτες, ΜΚΟ κ.ο.κ.

Οπως ήταν αναμενόμενο, ΣΕΒ, ΣΒΕ (Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος), ΕΒΕΑ κ.ά. επικρότησαν το νομοσχέδιο, καθώς όπως ανέφερε ο Κ. Μίχαλος έχει στόχο «τον ανασχεδιασμό των διαδικασιών εγκατάστασης και λειτουργίας των επιχειρήσεων, την ανάπτυξη και προσέλκυση επενδύσεων και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας».

Την ίδια ώρα, τοποθετήσεις ακόμα και φορέων που δεν διαφωνούν με την αντιλαϊκή πολιτική ήταν ενδεικτικές για το γεγονός ότι η κυβέρνηση μπροστά στην ενίσχυση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων δεν λογαριάζει την ανθρώπινη ζωή.

Για παράδειγμα, ο Αχ. Σουγκάκης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Υπουργείου Ανάπτυξης, ανέδειξε ότι δεν μπορεί να γίνεται λόγος για πραγματικούς ελέγχους με «υποστελεχωμένες υπηρεσίες, όχι μόνο στο Δημόσιο, στο στενό Δημόσιο, αλλά και στις περιφερειακές υπηρεσίες».

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Σαρακιώτης δήλωσε ότι το κόμμα του υπερψηφίζει το νομοσχέδιο γιατί είναι «μια συνέχιση των προηγούμενων επιτυχημένων νομοθετικών πρωτοβουλιών και των μεταρρυθμίσεων της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ», ενώ διαμαρτυρήθηκε στην κυβέρνηση ότι «καλό θα ήταν η οικειοποίηση από μέρους σας αυτού του νομοθετικού κεκτημένου, όπως επιχειρήθηκε στην πρώτη συνεδρίαση, να μη συνεχιστεί σήμερα και στις επόμενες συνεδριάσεις». Τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ χαιρέτισε ο εισηγητής της ΝΔ Μ. Βολουδάκης, λέγοντας ότι δείχνει πως «σε κάποια βασικά σημεία μπορούμε σε αυτόν τον τόπο να συμφωνούμε»... Υπέρ τάχθηκε και το ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ. Η Ελ. Λύση επιφυλάχθηκε, το δε ΜέΡΑ25 καταψήφισε.

Τα πάντα για τους «μεγάλους»

Ο Χρήστος Κατσώτης τόνισε ότι η κυβέρνηση, συνεχίζοντας τους νόμους του ΣΥΡΙΖΑ, προσφέρει «τα πάντα, όλα, για τους επιχειρηματικούς ομίλους. Από τη μία απελευθερώνει πλήρως τη δράση των επιχειρηματικών ομίλων, καταργώντας κάθε ρύθμιση που την εμποδίζει, και από την άλλη επιδιώκει να εμποδίσει με κάθε τρόπο και μέσο τη δράση των εργαζομένων, τους αγώνες τους για διεκδίκηση των πραγματικών τους αναγκών. Από τη μία καταργεί κάθε διαδικασία για την αδειοδότηση στους επιχειρηματικούς ομίλους, που αφορούν όρους ασφάλειας και δημόσιας υγείας, καταργεί ουσιαστικά τους ελέγχους. Από την άλλη γίνονται απαγορευτικοί οι όροι - που ήδη ετοιμάζονται - για την ίδρυση και λειτουργία των εργατικών σωματείων, τη δράση τους, ποινικοποιώντας κάθε αγωνιστική διεκδίκηση».

Ειδική αναφορά έκανε ανάμεσα στα άλλα και στα άρθρα που προβλέπουν τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων για τα εμπορικά σήματα από το υπουργείο Ανάπτυξης στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας (ΟΒΙ), που είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, εξέλιξη που είναι σε βάρος των μικρών επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων, οι οποίοι πλέον, λόγω του κόστους και των διαδικασιών, θα στερηθούν ή θα δυσκολευτούν να πάρουν το σήμα. Να σημειωθεί ότι ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων του υπουργείου σημείωσε πως «δεν γίνεται πουθενά αναφορά στο νομοσχέδιο για την τύχη αυτών των συναδέλφων» από τους οποίους αφαιρείται η αρμοδιότητα.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ
Παρουσίασε το «πακέτο» χρηματοδότησης των ομίλων

Το πακέτο στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων του χώρου των κατασκευών και μεταφορών παρουσίασε χτες το πρωί ο υπουργός Υποδομών, Κ. Καραμανλής, μιλώντας σε εκδήλωση που συνδιοργάνωσε η Κεντρική Ενωση Δήμων και Κοινοτήτων και το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο, επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση μέσω του αρμόδιου υπουργείου έχει εκπονήσει ένα πλάνο έργων ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ, «το μεγαλύτερο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και την περίοδο 2004 - 2009».

Το πλάνο περιλαμβάνει μεγάλα έργα που είχαν «παγώσει» για διάφορους λόγους τα προηγούμενα χρόνια, όπως ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης, η γραμμή 4 του μετρό στην Αθήνα, το μετρό Θεσσαλονίκης, οι αυτοκινητόδρομοι Ε65 και Πάτρα - Πύργος, αλλά και νέα, όπως η νέα περιφερειακή Θεσσαλονίκης, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και του μετρό στην Αθήνα, η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου κ.ά.

Ο υπουργός προσπάθησε παράλληλα να υπερασπιστεί την εγκληματική πολιτική της κυβέρνησης στις αστικές συγκοινωνίες, που μετέτρεψε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς σε μια από τις βασικές εστίες διασποράς της πανδημίας, υποστηρίζοντας ότι η κυβέρνηση αύξησε τον στόλο των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Αναφερόμενος στον νέο νόμο 4782/21 για τις δημόσιες συμβάσεις που ψήφισε η κυβέρνηση της ΝΔ, ανέφερε ότι διαμορφώνει ένα «πολύ πιο ευέλικτο περιβάλλον» για τους δήμους, σε ό,τι αφορά δημοπρατήσεις δημόσιων έργων και προμηθειών, ενώ χαρακτήρισε «καινοτόμα διαδικασία» την επίβλεψη των δημόσιων έργων από ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες, μέτρο που επίσης θεσπίστηκε με τον παραπάνω νόμο.

Τέλος, αναφέρθηκε και στα λεγόμενα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, τα οποία αποσκοπούν επί της ουσίας στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης στους δήμους της χώρας. Υπενθυμίζεται ότι η κατάρτιση είναι υποχρεωτική για τους ΟΤΑ Α΄ βαθμού άνω των 30.000 κατοίκων και όλων των ΟΤΑ Β΄ βαθμού, ενώ σε εθελοντική βάση μπορούν να συμμετέχουν και ΟΤΑ Α΄ βαθμού, ανεξαρτήτως πληθυσμού, στις ευρύτερες περιοχές Αθήνας και Θεσσαλονίκης.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ