ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 14 Οχτώβρη 2015
Σελ. /20
Αντιπαράθεση με τη διαστρέβλωση, τα ψέματα και τις «πολλές αλήθειες»

Συζήτηση για το τι διδάσκεται στο σχολείο έγινε το απόγευμα της Παρασκευής στο Μαθητικό Στέκι

Με αφετηρία το απόσπασμα του βιβλίου Πολιτικής Παιδείας Β' Λυκείου, όπου αναφέρεται ότι «κάθε εκπαιδευτικό σύστημα... μεταδίδει τις αρχές και τις αξίες του υπάρχοντος κοινωνικού συστήματος κι έτσι λειτουργεί ως παράγοντας αναπαραγωγής του», οι μαθητές συζήτησαν, το απόγευμα της Παρασκευής, στο Μαθητικό Στέκι του Φεστιβάλ, με τον εκπαιδευτικό Ανδρέα Καργόπουλο, για το «τι μαθαίνουμε τελικά στο σχολείο».

Το ενδιαφέρον ήταν μεγάλο καθώς μαθητές αλλά και γονείς βρέθηκαν στο χώρο προκειμένου να αναπτύξουν πλούσιο διάλογο και να κρατήσουν ουσιαστικά συμπεράσματα για το τι μαθαίνεται στο σχολείο. Τα παραδείγματα μέσα από τα σχολικά βιβλία έδωσαν τους άξονες της συζήτησης. Η «μισή αλήθεια», οι «πολλές αλήθειες - διάλεξε τη δική σου», η «διαστρέβλωση της αλήθειας» και η «απόκρυψη της αλήθειας» δίνουν το στίγμα ότι το σχολείο όντως διαμορφώνει συνειδήσεις, αλλά τις διαμορφώνει στρεβλά.

«Τίποτα - αν δεν αλλάξει το σύστημα - δεν είναι ανεξάρτητο στο σχολείο. Ούτε το σχολείο ούτε ο εκπαιδευτικός ούτε αυτά που διδασκόμαστε», ανέφερε μία μαθήτρια, και ο Ανδρ. Καργόπουλος συνέχισε: «Ηταν πάντα υποταγμένο στην οικονομία του συστήματος. Πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας τι θέλει το σύστημα από εσάς, μετά από κάποια χρόνια. Αυτή τη στιγμή, το σύστημα έχει ανάγκη από έναν εργαζόμενο που θα έχει κάποιες χρηστικές γνώσεις, θα ξέρει να επικοινωνεί στοιχειωδώς, θα μπορεί να του προσφέρει με τη δουλειά του κέρδος, αλλά να μην ξέρει τίποτα άλλο. Να μην έχει βαθύτερες γνώσεις, κριτική ικανότητα, να μην αντιλαμβάνεται ποια είναι η θέση του στην κοινωνία και στην παραγωγή. Γι' αυτό διαρκώς το σχολείο αλλάζει προς αυτήν την κατεύθυνση».

Τα παραδείγματα που δόθηκαν και δείχνουν το πώς τα σχολικά βιβλία διαχειρίζονται την αλήθεια, ήταν πολλά. Χαρακτηριστικά, σχετικά με την κατηγορία «πολλές αλήθειες», το ότι βιβλίο της Βιολογίας παρουσιάζει τον άνθρωπο ως εξέλιξη του πιθήκου, τη στιγμή που το αντίστοιχο των Θρησκευτικών εμφανίζει την ιστορία του Αδάμ και της Εύας, ως αρχή του ανθρώπου. Από την άλλη, η «διαστρέβλωση της αλήθειας» εμφανίζει όλους τους Ελληνες ενωμένους να πολεμούν τη ναζιστική κατοχή, τη στιγμή που δοσίλογοι και ταγματασφαλίτες κάρφωναν χιλιάδες αγωνιστές.

«Δε θα υποταχτούμε εμείς οι εκπαιδευτικοί που έχουμε μεγαλύτερη ευθύνη από εσάς. Ο κομμουνιστής εκπαιδευτικός πρέπει να πρωτοστατεί. Να μη φοβάται, να μη λυγίζει. Να ξεσηκώνει κι άλλους. Εχουμε ευθύνη να μάθουμε την ιστορική αλήθεια, να βγάλουμε αύριο ανθρώπους που θα είναι απελευθερωμένοι και θα αντιλαμβάνονται ως εργαζόμενοι ποια είναι η ιστορική τους αποστολή», σημείωσε ο Α. Καργόπουλος, και συνέχισε: «Αλλά και εσείς οι μαθητές να μην κάθεστε στα αυγά σας. Μπορούμε να διαβάσουμε, να ξεσκαρτάρουμε από αυτά που μας λένε, από αυτή τη βρωμιά που έχουν βάλει, να μάθουμε την επιστημονική γνώμη και να είμαστε έτοιμοι να αντιπαρατεθούμε και μέσα στην τάξη. Ούτε η μία είναι η λύση "υποτάσσομαι σε αυτό που μαθαίνω", ούτε η άλλη "επειδή έτσι είναι αυτό, δε μαθαίνω τίποτα"».

Και κατέληξε: «Μας λένε, πώς γίνεται να έχετε εσείς τη μοναδική αλήθεια; Για εμάς η αλήθεια επιβεβαιώνεται από την πράξη. Η πράξη είτε είναι κάτι απλό είτε είναι κάτι πιο σύνθετο όσον αφορά τις κοινωνικές επιστήμες. Αν πω ότι η κοινωνία εξελίσσεται, είναι αλήθεια. Συνολικά η κοινωνική πρακτική το επιβεβαιώνει».

Μελοποίηση Χικμέτ από νέους μουσικούς

Πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις νέων συνθετών πάνω σε έξι μεγάλα ποιήματα του Ναζίμ Χικμέτ παρουσιάστηκαν τo Σάββατο στο Στέκι Πολιτισμού του 41ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή». Πρόκειται για έξι από τα έργα που κατατέθηκαν μετά από κάλεσμα της Πολιτιστικής Επιτροπής και της Επιτροπής Φεστιβάλ του ΚΣ της ΚΝΕ σε νέους μουσικούς να εμπνευστούν από την ποίησή του και να μελοποιήσουν έργα του Ναζίμ Χικμέτ, με αφορμή το Επιστημονικό Συνέδριο που διοργάνωσε η ΚΕ του ΚΚΕ για τον κομμουνιστή ποιητή.

Οι συνθέσεις με τη σειρά που ακούστηκαν είναι: «Αυτό είναι», του Στέφανου Χατζηαναγνώστου, «Τα τραγούδια των ανθρώπων» του Χρήστου Παπαγεωργόπουλου, «Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο» του Λουκά Αναστασόπουλου, «Δεν μας αφήνουν να τραγουδήσουμε» του Αδαμάντιου Αναστασιάδη, «Η μεγάλη ανθρωπιά», «Απαισιόδοξο», «Κυριακή» του Χρήστου Γκόντζου.

Οι συνθέσεις που παρουσιάστηκαν ήταν μια πρώτη επιλογή, αφού συνεχίζουν να κατατίθενται έργα, γι' αυτό άλλωστε αυτή η προσπάθεια θα συνεχιστεί και μετά το Φεστιβάλ και στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ.

Μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση από μαθητές για μαθητές

Ενα πραγματικά ξεχωριστό αφιέρωμα, που κατέπληξε και συγκίνησε όσους το παρακολούθησαν, παρουσίασαν στη Σκηνή του Μαθητικού Στεκιού την Παρασκευή το απόγευμα μαθητές από διάφορες περιοχές της Αττικής, με τίτλο «δανεισμένο» από το ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη «Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος...». Απαγγέλλοντας τις στροφές του ποιήματος, οι μαθητές ανέδειξαν τη συνειδητή επιλογή στάσης ζωής των κομμουνιστών, τη δύναμη που παίρνουν από το σκοπό για τον οποίο παλεύουν, μέσα από πλευρές της Ιστορίας του ΚΚΕ και του εργατικού - λαϊκού κινήματος, της οικοδόμησης και των κατακτήσεων του σοσιαλισμού τον 20ό αιώνα κ.ά. Ολα τα παραπάνω με συνοδεία μουσικής και τραγουδιού...

Η ιδέα «έπεσε» στη σύσκεψη που πραγματοποίησε η ΚΝΕ στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας για μαθητές, μαθητικά συγκροτήματα και θεατρικές ομάδες, που στην πλειοψηφία τους είχαν πάρει μέρος στα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ την άνοιξη. Εκεί, συζητώντας ιδέες, τις μορφές και τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να τις πλαισιώσουν, αποφασίστηκε να προετοιμαστεί ένα αφιέρωμα που θα παρουσιαζόταν στις κεντρικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ.

Οι εκδηλώσεις του Μαθητικού Στεκιού, το Σάββατο, άρχισαν με τη βράβευση των νικητριών ομάδων του 2ου Πανελλαδικού Διαγωνισμού Συλλογικής Ερευνητικής Εργασίας για μαθητές. Σε επόμενα φύλλα του «Ριζοσπάστη» θα επανέλθουμε για τις νικήτριες ομάδες και τις εργασίες τους.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ