ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 14 Γενάρη 2012 - 2η έκδοση
Σελ. /28
Τιμές και μονοπώλια

Οταν ο Ντομινίκ Στρος Καν, με την ιδιότητα του διευθυντή του ΔΝΤ, μιλούσε για την ανάγκη «εσωτερικής υποτίμησης» της ελληνικής οικονομίας, λίγοι είχαν καταλάβει τον τρόμο που κρυβότανε πίσω από τη σύντομη αυτή φράση. Οικονομολόγοι και οικονομολογούντες κατέληξαν ότι... επειδή δεν μπορούμε να υποτιμήσουμε το νόμισμα της χώρας, καθότι νόμισμά μας είναι το ευρώ, θα πρέπει να δεχτούμε τις συνέπειες της εσωτερικής υποτίμησης. Θα πρέπει δηλαδή να μειωθούν οι μισθοί. Στην περίοδο που ακολούθησε, τα λαϊκά στρώματα βρέθηκαν αντιμέτωπα με την κόλαση του Δάντη. Οι μισθοί και οι συντάξεις κυριολεκτικά σφαγιάστηκαν, με συνέπεια οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι να απολέσουν το 30 με 40% της αγοραστικής τους δύναμης. Η λαϊκή κατανάλωση υποχώρησε με πρωτοφανείς ρυθμούς. Ο όγκος των λιανικών πωλήσεων γκρεμίστηκε!

Αυτή ήταν η περίφημη «εσωτερική υποτίμηση». Τσάκισμα μισθών και συντάξεων. Με τις τιμές των εμπορευμάτων και των υπηρεσιών όμως, τι έγινε; Οι τιμές των εμπορευμάτων και των υπηρεσιών, σε συνθήκες πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης και βίαιης υποχώρησης του λαϊκού εισοδήματος, όχι μόνο δεν μειώθηκαν, αλλά αντίθετα αυξήθηκαν. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τη διετία 2010 - 2011, ο μέσος πληθωρισμός στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 8,2%. Ειδικότερα, τα είδη διατροφής αυξήθηκαν κατά 4,8%, τα αλκοολούχα ποτά κατά 26,2%(!), η στέγαση κατά 18,5%(!), οι μεταφορές κατά 23%(!), η ένδυση - υπόδηση κατά 7,2%. Τη στιγμή δηλαδή που οι μισθοί οδηγούνταν σιδηροδέσμιοι στο σφαγείο του μνημονίου, οι καπιταλιστές και το καπιταλιστικό κράτος αύξαναν τις τιμές των εμπορευμάτων και τους φόρους που πλήττουν κυρίως τα λαϊκά στρώματα. Αν η αντίθεση τιμές - μισθοί αποτελεί μια μορφή έκφρασης της βασικής αντίθεσης κεφαλαίου - εργασίας, η εξέλιξη των τιμών και των μισθών την προηγούμενη διετία απεικονίζει τη βαθιά όξυνση της βασικής αντίθεσης κατά την περίοδο εφαρμογής του μνημονίου.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να απαντήσουμε σε ένα ερώτημα, το οποίο όταν τίθεται, οι απολογητές του εκμεταλλευτικού συστήματος, κυριολεκτικά ποιούν την νήσσαν. Και το ερώτημα είναι το ακόλουθο: Αν δεχτούμε σαν σωστή την αστική θέση ότι το επίπεδο των τιμών προσδιορίζεται από την προσφορά και τη ζήτηση, οι τιμές θα έπρεπε να είχαν βουλιάξει. Γιατί η ζήτηση έχει κατρακυλήσει στα τάρταρα. Πώς εξηγείται επομένως η μεγάλη άνοδος των τιμών στην περίπτωση αυτή;

Η απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα, είναι τόσο απλή, και ο μόνος που δεν θέλει να την δει, είναι ο τυφλωμένος από ταξική ιδιοτέλεια, απολογητής του συστήματος. Οι τιμές δεν πέφτουν, αλλά αντίθετα ανεβαίνουν. Τα μονοπώλια δεν μειώνουν τις τιμές, προκειμένου αυτές να αντιστοιχιστούν με τη μείωση της ζήτησης. Γιατί προσδοκούν να αντιμετωπίσουν τη χασούρα από το μειωμένο τζίρο με αύξηση των τιμών. Γιατί αυξήθηκε ο ΦΠΑ και τον προσθέτουν στις τιμές. Γιατί μονοπωλιακός ανταγωνισμός δε σημαίνει μείωση τιμών, όπως λένε οι απολογητές του κεφαλαιοκρατικού συστήματος. Ετσι κι αλλιώς έχουν πάντα μικρότερες τιμές από επιχειρήσεις με μικρότερα κεφάλαια και ακόμη και αν τις αυξήσουν, πάλι, στον ανταγωνισμό μ' αυτά τα μικρότερα κεφάλαια, κυριαρχούν. Ετσι σε συνθήκες κρίσης, ακόμη και με αυξημένες τιμές, συνεχίζουν να έχουν το μεγαλύτερο κομμάτι από τον τζίρο και ωθούν στην καταστροφή τα μικρότερα κεφάλαια. Τη νύφη την πληρώνει ο λαός...


Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ

Ο λαός θα πει την τελευταία λέξη

Γρηγοριάδης Κώστας

Εκδηλη η ικανοποίηση στη χτεσινή πρώτη σελίδα της «Καθημερινής» για «το κλίμα εθνικής συνεννόησης» που επικρατεί στην κυβέρνηση του μαύρου μετώπου, απηχώντας βέβαια τις εκτιμήσεις που επικρατούν στους κύκλους της πλουτοκρατίας. Επεξηγώντας τους λόγους που δικαιολογούν αυτό το κλίμα ευφορίας, η εφημερίδα σημειώνει στο κύριο άρθρο της: «Δεν είναι καθόλου ασήμαντο πως το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε την πλήρη κατάργηση του αναχρονιστικού καμποτάζ στην κρουαζιέρα, το οποίο ουδέποτε τόλμησε η κυβέρνηση Παπανδρέου». Επίσης, «ούτε είναι ασήμαντο πως ΝΔ και ΛΑ.Ο.Σ. συμφωνούν στο πολυνομοσχέδιο, το οποίο προβλέπει απελευθέρωση κλειστών επαγγελμάτων και άλλες σημαντικές αλλαγές». Και καταλήγει: «Επικρατεί επιτέλους ένα κλίμα εθνικής συνεννόησης που επιτρέπει την υλοποίηση τομών, τις οποίες κάθε κόμμα φοβόταν να τολμήσει από μόνο του λόγω του περιώνυμου πολιτικού κόστους». Ομως, αυτή ήταν και η πραγματική αποστολή της κυβέρνησης του μαύρου μετώπου, την οποία το ΚΚΕ από την πρώτη ώρα αποκάλυψε και κατήγγειλε στο λαό. Η τρικομματική κυβέρνηση έγινε για να φορτώσει τις συνέπειες της κρίσης και της χρεοκοπίας στους εργαζόμενους και κυρίως να συμβάλει στην τωρινή και να διασφαλίσει την μελλοντική κερδοφορία και ανταγωνιστικότητα των μονοπωλίων. Αναμενόμενο είναι τα αστικά ΜΜΕ να την εμφανίζουν ως παντοδύναμη και να επιδιώκουν τη μακροημέρευσή της. Η εργατική τάξη και ο λαός όμως πρέπει να σημάνουν συναγερμό και να συστρατευτεί μαζί με το ΚΚΕ για να πέσει η μαύρη συγκυβέρνηση και να ανατραπεί η εξουσία των μονοπωλίων.

Περί της «προσέλκυσης επενδυτών»...

Η πρόσφατη πώληση των τεσσάρων αεροσκαφών τύπου «αίρμπας» (airbus A340), που ανήκαν στην παλιά «Ολυμπιακή» και μετά τη διάλυσή της είχαν περιέλθει στην κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου, έναντι τιμήματος 31 εκατ. ευρώ περίπου - που θεωρείται ιδιαίτερα χαμηλό αν όχι σκανδαλώδες - δείχνει ακριβώς το δρόμο που έχει επιλέξει η κυβέρνηση να ακολουθήσει στο θέμα των πολυσυζητημένων αποκρατικοποιήσεων. Να υπενθυμίσουμε ότι τα υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών, απαντώντας σχετικά με το ύψος της πώλησης, είπαν ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι αυτή ήταν και η μοναδική προσφορά που ήταν διαθέσιμη, και αν επέμενε το ελληνικό Δημόσιο να ζητάει περισσότερα, τα αεροπλάνα θα κατέληγαν... παλιοσίδερα.

Εντός του τρέχοντος έτους, το «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου» (ΤΑΙΠΔ) αισιοδοξεί να προχωρήσει, ανάμεσα σε άλλα, και στην πώληση του ΟΣΕ, των ΕΛΤΑ, των 34 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, αλλά και να επεκτείνει τη σύμβαση παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθήνας. «Πωλητήρια», για τα οποία έχει τοποθετηθεί και ο υπουργός Υποδομών Μ. Βορίδης, λέγοντας ότι αν και δεν είναι άμεσα δική του αρμοδιότητα, ωστόσο προσπάθεια του υπουργείου του είναι η δημιουργία «κατάλληλου περιβάλλοντος για την προσέλκυση επενδυτών»...

Δε γνωρίζουμε τι ακριβώς έχει στο νου του ο υπουργός Υποδομών όταν ομιλεί περί «κατάλληλου επενδυτικού περιβάλλοντος», πάντως, όπως πολλές φορές στο πρόσφατο παρελθόν έχουν επισημάνει και στελέχη της τρόικας, αλλά και «μάνατζερς» του διεθνούς «real estate», οι τιμές των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου πρέπει να ανταποκρίνονται στα «πραγματικά μεγέθη» της ελληνικής οικονομίας για να προσελκύσουν αγοραστές.

Με λίγα λόγια, δηλαδή, η κυβέρνηση του «μαύρου μετώπου» θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της, ώστε να ικανοποιηθούν οι ορέξεις των μονοπωλιακών ομίλων για πάμφθηνη εξαγορά δημόσιας περιουσίας λόγω κρίσης, προκειμένου να βγάλουν μεγάλα κέρδη, αυτό σημαίνει «πραγματικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας» και να ξεκοκαλίσουν τις υποδομές που γενιές επί γενιών του εργαζόμενου λαού δημιούργησαν με τον ιδρώτα και το αίμα τους.

Σε ετοιμότητα οι αυτοκινητιστές

Ενα βρώμικο παιχνίδι σε βάρος χιλιάδων αυτοαπασχολούμενων ταξιτζήδων βρίσκεται σε εξέλιξη τις τελευταίες βδομάδες, μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και της γαλαζοπράσινης συνδικαλιστικής πλειοψηφίας της Ομοσπονδίας των αυτοκινητιστών. Με συστηματικές «διαρροές» και «νύξεις» περί επαναφοράς των «πληθυσμιακών κριτηρίων» για την έκδοση νέων αδειών ταξί, αλλά και με «ανοιχτές» θριαμβολογίες από πλευράς συνδικαλιστικής ηγεσίας, ότι δήθεν «ηττήθηκε η πολιτική Ραγκούση» καθησυχάζουν τη βάση του κλάδου, ενώ έχουν ήδη έτοιμο το νέο νόμο για την «απελευθέρωση» του επαγγέλματος κατ' επιταγήν των μεγάλων συμφερόντων που επιβουλεύονται το «φιλέτο» των οδικών επιβατικών μεταφορών.

Η είσοδος 7θέσιων και 9θέσιων ταξί στις «πιάτσες», το «σπάσιμο» του ενιαίου τιμολογίου, αλλά και διάφορα άλλα «χατίρια» που ζητούν επίμονα επιχειρήσεις του τουρισμού και άλλοι που ετοιμάζονται να πολλαπλασιάσουν τις άδειες που θα έχουν στην κατοχή τους, συνθέτουν τη νέα οδυνηρή κατάσταση που θα έχει να αντιμετωπίσει ο ταξιτζής. Αυτή υποτίθεται θα είναι και η «απελευθέρωση με όρους και κριτήρια» που εδώ και μήνες «διαρρηγνύει τα ιμάτιά της» η συνδικαλιστική πλειοψηφία για την επίτευξή της, που στην πραγματικότητα στέλνει στην ανεργία και την οικονομική καταστροφή χιλιάδες οικογένειες αυτοαπασχολούμενων αυτοκινητιστών.

Το αμέσως επόμενο διάστημα, οι δυνάμεις της ΠΑΣΕΒΕ στον κλάδο, με μαζικές εξορμήσεις θα δώσουν τη μάχη της προετοιμασίας και της αγωνιστικής συσπείρωσης των συναδέλφων τους, ώστε να μην «πιαστούν στον ύπνο» οι χιλιάδες αυτοκινητιστές ταξί και να αποκρούσουν την καταστροφική πολιτική της «απελευθέρωσης» όπως κι αν τους τη «σερβίρουν».

Εγνοια τους μόνο τα κέρδη του κεφαλαίου...

Γρηγοριάδης Κώστας

«ΟΙ ΑΝΕΡΓΟΙ δεν έχουν ούτε κατώτατο μισθό ούτε 13ο και 14ο μισθό»! Μας το είπε δραματικά χτες ο Λουκάς Παπαδήμος! Το ξέρουμε, γι' αυτό ζητάμε αύξηση των επιδομάτων ανεργίας και ασφαλιστική κάλυψη και δουλειά για όλους!

Αυτό όμως που ξέρουμε επίσης είναι ότι η πολιτική της κυβέρνησης του Λ. Παπαδήμου και δημιουργεί νέους ανέργους και θέλει να περικόψει μισθούς και δικαιώματα σε όσους έχουν απομείνει να εργάζονται.

Κι αυτό δεν είναι καμιά... εκτίμηση ή προσέγγιση. Ακόμη και τα δικά τους στοιχεία το ομολογούν χωρίς την παραμικρή αμφιβολία.

Οπότε τόσο ο πρωθυπουργός όσο και κάθε μέλος αυτής της κυβέρνησης ας πάψουν να δηλώνουν θρασύτατα πως τα μέτρα που ετοιμάζουν (σε συνεννόηση με εργοδότες και συνδικαλιστικές ηγεσίες - εργαλεία τους) είναι για το καλό των ανέργων.

Για τα κέρδη των επιχειρηματιών και του κεφαλαίου το κάνουν γιατί αποκλειστικά και μόνο αυτά τα συμφέροντα εκπροσωπούν.

ΤΙ ΚΑΛΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΤΑ ΛΕΕΙ ο υπουργός Ενέργειας, Γ. Παπακωνσταντίνου! Κανονικά, δήλωσε, έπρεπε να αυξηθούν οι λογαριασμοί της ΔΕΗ κατά 30%. Αυτές είναι οι ανάγκες της επιχείρησης!

Μας έκανε όμως χάρη το υπουργείο και θα τους αυξήσει γύρω στο «9% μεσοσταθμικά»! Μόνο βραβείο ...κοινωνικής πολιτικής δεν απαίτησε να του δώσουμε.

Φυσικά, άφησε και τα ...υπονοούμενά του, σχετικά με το ότι είναι πολλά τα προνόμια των εργαζομένων στη ΔΕΗ οπότε κι αυτό συμβάλλει στην αύξηση του κόστους του ρεύματος.

Εξυπακούεται ότι το τζάμπα ρεύμα στους βιομήχανους τα τελευταία 50 χρόνια, τα πανωπροίκια στους μεγαλοεργολάβους και η τελευταία «μόδα» των χαριστικών συμβάσεων με τις ιδιωτικές εταιρείες που παράγουν ρεύμα από ανανεώσιμες πηγές, ουδέποτε επιβάρυναν τη ΔΕΗ και τους καταναλωτές.


Παπαγεωργίου Βασίλης

Αλλωστε, όταν - κι αυτό θα είναι πολύ σύντομα - θα στείλουν τη ΔΕΗ για πλήρη ιδιωτικοποίηση αυτό θα είναι το επιχείρημά τους: Φθηνότερο ρεύμα για τους καταναλωτές...



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ