ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Σεπτέμβρη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΑΥΑΓΙΟ Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ»
Συνεχίζει να ρυπαίνει επικίνδυνα τον Σαρωνικό Κόλπο

Στην Πειραϊκή έφτασε χτες η πετρελαιοκηλίδα, επαληθεύοντας το μεγάλο μέγεθος της καταστροφής

Τεράστιο το μέγεθος της καταστροφής

Eurokinissi

Τεράστιο το μέγεθος της καταστροφής
Μεγάλες διαστάσεις έχει αρχίσει να παίρνει η θαλάσσια ρύπανση από το μαζούτ που διαρρέει στον Σαρωνικό εδώ και τρία 24ωρα από τις δεξαμενές του γκαζάδικου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» και ήδη έχει «πνίξει» τα νότια παράλια της Σαλαμίνας, ενώ χτες πετρελαιοκηλίδες έκαναν την εμφάνισή τους μέχρι και στην Πειραϊκή. Την ίδια ώρα, από το υπουργείο και συνολικά την κυβέρνηση είναι φανερή η προσπάθεια υποβάθμισης του ζητήματος.

Το δεξαμενόπλοιο βούλιαξε τα ξημερώματα της περασμένης Κυριακής, λίγα μέτρα από την Κυνοσούρα Σαλαμίνας και μπροστά στο λιμάνι του Πειραιά, φέροντας στις δεξαμενές του 2.200 τόνους μαζούτ και 370 τόνους ντίζελ. Πρόκειται για πλοίο ανεφοδιαστικό. Δηλαδή, φορτώνει καύσιμα πετρελαιοειδή από τα διυλιστήρια (ΕΛΠΕ, ΠΕΤΡΟΛΑ, ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ) και εφοδιάζει τα διερχόμενα πλοία στη ράδα του Πειραιά.

Οι αρμόδιες αρχές του υπουργείου Ναυτιλίας είχαν προμηθεύσει το 45χρονο αυτό πλοίο με πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, παρά το γεγονός ότι συγκεκριμένες καταγγελίες κάνουν λόγο για πλοίο επικίνδυνο με μηχανοστάσιο διαλυμένο. Αλλωστε, από την πρώτη στιγμή οι πληροφορίες έδειξαν ως αιτία του ναυαγίου την εισροή υδάτων από σωληνώσεις του μηχανοστασίου.

Μέχρι και χτες, το υπουργείο δεν είχε δώσει καμία εξήγηση πάνω στα ερωτήματα που έχει προκαλέσει το ναυάγιο, όπως γιατί ήταν σε ισχύ πιστοποιητικά αξιοπλοΐας σε ένα τέτοιο καράβι, για τις εργασιακές συνθήκες που επικρατούσαν στο πλοίο, αν η οργανική του σύνθεση επαρκούσε για να καλύψει τις ανάγκες του πλοίου κ.ά. Ακόμα, γιατί χρειάστηκαν κοντά 12 ώρες από την ώρα του ναυαγίου για να εκδώσει επίσημη ανακοίνωση για το περιστατικό, ενώ μέχρι και την τελευταία στιγμή δεν δινόταν καμία πληροφορία για το φορτίο του καραβιού.

Παράλληλα, είναι φανερή η προσπάθεια του υπουργείου αλλά και συνολικά της κυβέρνησης να υποβαθμίσουν τις συνέπειες του ναυαγίου, να καθησυχάσουν και να κουκουλώσουν τις ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρείας, αποκρύπτοντας ότι αυτή τη στιγμή ολόκληρος ο Σαρωνικός Κόλπος απειλείται με οικολογική καταστροφή απροσδιόριστων διαστάσεων.

Είναι χαρακτηριστικό το χτεσινό δελτίο Τύπου του υπουργείου, στο οποίο αναφέρεται ότι ήταν «άμεση η αντίδραση της πλοιοκτήτριας εταιρείας» και πως ήδη «ολοκληρώθηκαν οι εργασίες στεγανοποίησης του ναυαγίου, ενώ από την ιδιωτική εταιρεία στην οποία έχουν ανατεθεί οι εργασίες απορρύπανσης έχει κατατεθεί σχέδιο απάντλησης καυσίμων στη Λιμενική Αρχή Πειραιά, προκειμένου να αξιολογηθεί και στη συνέχεια να εκκινήσουν οι εργασίες απάντλησης του φορτίου του πλοίου».

Ακόμα, ο υπουργός Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλής, αφού επί δύο μέρες ήταν άφαντος, βγήκε χτες σε κάποια ΜΜΕ για να δηλώσει ότι «από την αρχή η πρώτη μας προσπάθεια ήταν να στεγανοποιηθεί το ναυάγιο. Το έχουμε πετύχει κατά 95% και ίσως σήμερα το απόγευμα να αρχίσει η απάντληση του πετρελαίου». Αυτό που δεν λέει είναι ότι η σαπίλα του πλοίου και των δεξαμενών του είναι τέτοια που δεν μπορεί να γίνεται λόγος για στεγανοποίηση. Αλλωστε, απόδειξη είναι ότι η ρύπανση συνεχίζεται κανονικά.

Οσο για την απάντληση των πετρελαιοειδών, που θα έπρεπε να είναι η πρώτη δουλειά, μέχρι και χτες το απόγευμα και παρά τις υπουργικές δηλώσεις, με ευθύνη της εταιρείας και του υπουργείου δεν είχε ξεκινήσει καμία τέτοια διαδικασία.

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Δεν φταίει «η κακιά η ώρα» για το ναυάγιο

Το ναυάγιο του γκαζάδικου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», που από το ξημέρωμα της Κυριακής βρωμίζει με μαζούτ τη θάλασσα και τις ακτές του Σαρωνικού, δεν οφείλεται στην «κακιά την ώρα». Πρόκειται για ένα 45χρονο πλοίο, το οποίο θα έπρεπε κανονικά να είχε πάρει «απόπλου» για το διαλυτήριο. Παρ' όλα αυτά, συνέχιζε να είναι εν πλω από την ιδιοκτήτρια εταιρεία, ενώ τα όσα καταγγέλλονται από ναυτεργάτες μετά το ναυάγιο γεννούν σοβαρά ερωτήματα για το αν στο πλοίο γίνονταν έστω και οι στοιχειώδεις επισκευές, ώστε να είναι τουλάχιστον οριακά αξιόπλοο. Για παράδειγμα, σοβαρές καταγγελίες υπάρχουν για το μηχανοστάσιο του πλοίου, που περιγράφεται ως «ρημάδι», ενώ οι σωληνώσεις του, ακόμα κι αυτές που έχουν να κάνουν με τη θάλασσα, είχαν παντού τρύπες και μπαλώματα... Οι ίδιες καταγγελίες αναφέρουν ότι η σκουριά είχε «φάει» και σημεία των λαμαρινών στα στεγανά του πλοίου, με αποτέλεσμα συχνά να «μπάζει» κι από εκεί νερά. Και όμως, γι' αυτό το πλοίο, το υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρει σε δελτίο Τύπου που εξέδωσε ότι «είχε σε ισχύ τα πιστοποιητικά του»!

***

Με άλλα λόγια, το υπουργείο και οι υπηρεσίες του (Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων, Νηογνώμονας) είχαν χαρακτηρίσει «αξιόπλοο» αυτό το καράβι και του έδιναν άδεια να δουλεύει ως ανεφοδιαστικό, δηλαδή να φορτώνει πετρελαιοειδή από τα διυλιστήρια, όπως του Ασπρόπυργου, της ΠΕΤΡΟΛΑ κ.λπ., και στη συνέχεια να τα παραδίδει στα διερχόμενα πλοία, στο λιμάνι και στη ράδα του Πειραιά. Του είχαν ανανεώσει τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, παρά το γεγονός ότι «έβγαζε μάτι» ο κίνδυνος να συμβεί το «κακό» και μαζί με την καταστροφή του περιβάλλοντος να θρηνήσουμε και ανθρώπινες ζωές. Τελικά, το καράβι βούλιαξε, έχοντας στις δεξαμενές του 2.200 τόνους μαζούτ και 370 τόνους ντίζελ, τα οποία από τα ξημερώματα της Κυριακής διαρρέουν στη θάλασσα. Ηδη, τα νότια παράλια της Σαλαμίνας έχουν «αχρηστευτεί» σε μεγάλο βαθμό και έπεται συνέχεια, ενώ την τελευταία στιγμή σώθηκαν οι ναυτεργάτες του πληρώματος.

***

Το πρόβλημα, ωστόσο, δεν σταματάει εδώ, καθώς το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο δεν είναι η εξαίρεση, αλλά ο κανόνας. Καταρχάς είναι το δεύτερο ναυάγιο που καταγράφεται σε διάστημα πέντε χρόνων στα ανεφοδιαστικά πλοία. Στις 5 Μάρτη 2012, μέσα στον Κόλπο της Ελευσίνας, τουμπάρισε το δεξαμενόπλοιο ανεφοδιαστικό «ΑΛΦΑ 1», πνίγοντας τον πλοίαρχο. Και τότε οι καταγγελίες έλεγαν για «στεγανά γεμάτα τρύπες», για λαμαρίνες «τσιγαρόχαρτο» κ.ο.κ. Δεύτερον, η πλειοψηφία του στόλου των ανεφοδιαστικών που εκτελούν «τοπικά δρομολόγια» (Ασπρόπυργος, λιμάνι και ράδα Πειραιά), μεταφέροντας χιλιάδες τόνους πετρελαιοειδών καθημερινά, αποτελείται από πλοία γέρικα που οι εφοπλιστές τα κρατούν «εν πλω» όσο αντέχουν, με αποκλειστικό κριτήριο το κέρδος. Για παράδειγμα, κυκλοφορούν πλοία με έτος κατασκευής το 1964! Μάλιστα, την ίδια στιγμή που δίνουν πιστοποιητικά αξιοπλοΐας σε τέτοια σαπάκια, ο κρατικός μηχανισμός - όπως αποδείχθηκε και με το ναυάγιο του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» - δεν διαθέτει κανένα σοβαρό μέτρο ή υποδομή για να αντιμετωπίσει έκτακτες καταστάσεις τέτοιας μεγάλης έκτασης, ούτε καν μπροστά στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά και στο αγκυροβόλιό του!

***

Αυτά είναι ορισμένα μόνο από τα καραμπινάτα στοιχεία που επιβεβαιώνουν ότι το καπιταλιστικό κέρδος είναι ασύμβατο με την προστασία του περιβάλλοντος, τα δικαιώματα, ακόμα και τη ζωή των ναυτεργατών, συνολικά τις λαϊκές ανάγκες. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην ανακοίνωσή της η ΤΕ Πειραιά του ΚΚΕ, «ο κρατικός προϋπολογισμός, που απλόχερα δίνει δισ. ευρώ στο κεφάλαιο, είναι ιδιαίτερα φειδωλός όσον αφορά τις λαϊκές ανάγκες. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, το υπουργείο Ναυτιλίας, μαζί με τους εφοπλιστές, συνεχίζουν την πολιτική των προκατόχων τους, σύμφωνα με την οποία όλα υποτάσσονται στο κέρδος, περιφρονώντας επιδεικτικά τους κανόνες ασφαλείας και αξιοπλοΐας των πλοίων». Και προσθέτει: «Ας σκεφτεί ο καθένας την έκταση και τις επιπτώσεις μιας καταστροφής σε μια εξέδρα άντλησης πετρελαίου, π.χ. δυτικά της Πελοποννήσου ή νότια της Κρήτης». Γι' αυτό χρειάζεται ο λαός της περιοχής χωρίς καθυστέρηση να διεκδικήσει και να απαιτήσει όλα τα αναγκαία μέτρα για την άμεση αντιμετώπιση της ρύπανσης, με το κόστος να βαραίνει την πλοιοκτήτρια εταιρεία και να μη μετακυλιστεί στη ρημαγμένη τσέπη του. Προπάντων, χρειάζεται οργανωμένα να συγκρουστεί με τα «αναπτυξιακά σχέδια» κυβέρνησης - κεφαλαίου - ΕΕ, που θυσιάζουν την υγεία, το περιβάλλον και γενικότερα τα δικαιώματα των εργαζομένων στο βωμό της καπιταλιστικής κερδοφορίας.


Α. Ζ.

Περιοδεία του ΚΚΕ στη Σαλαμίνα

Περιοδεία στην περιοχή Σελήνια της Σαλαμίνας, που επλήγη από τη ρύπανση του ναυαγίου του δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», πραγματοποίησε χτες Τρίτη ο Βαγγέλης Μαρούπας, μέλος της ΚΕ και Γραμματέας της ΤΕ Πειραιά του ΚΚΕ.

Ο Β. Μαρούπας συζήτησε με κατοίκους και μαγαζάτορες της περιοχής, οι οποίοι οργισμένοι και αγανακτισμένοι για την ολιγωρία που έδειξαν η κυβέρνηση, το υπουργείο Ναυτιλίας, η πλοιοκτήτρια εταιρεία, η Περιφέρεια Αττικής και ο δήμος Σαλαμίνας, προβληματίζονται έντονα για την οικολογική καταστροφή που προκλήθηκε στη θάλασσα και την ακτή.

Ο Β. Μαρούπας κάλεσε τους εργαζόμενους και το λαό της περιοχής να απαιτήσουν από την κυβέρνηση να πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα για την άμεση αντιμετώπιση της ρύπανσης. Να αναλάβει το κόστος η πλοιοκτήτρια εταιρεία, έτσι ώστε να μη μετακυλιστεί στο λαό.

Να διεκδικήσουν, μαζί με το ΚΚΕ, την επαρκή στελέχωση των σχετικών κρατικών υπηρεσιών και τον ουσιαστικό έλεγχο της εργοδοτικής ευθύνης, από ελεγκτικούς μηχανισμούς, για τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων ασφάλειας, σε κάθε πλοίο και λιμάνι, για τη διασφάλιση της προστασίας των εργαζομένων, της δημόσιας υγείας, του περιβάλλοντος, από ενδεχόμενα ατυχήματα μεγάλης έκτασης.

Να παλέψουν για ανάπτυξη με κριτήριο τις ανάγκες τους, η οποία απαιτεί έναν ριζικά διαφορετικό δρόμο, αυτόν της εργατικής εξουσίας.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ